Σε τούτα εδώ τα μάρμαρα

pidyo

New member
Στο φως ο προϊστορικός πολιτισμός των 4 λιμνών

Αυτοψίες που έγιναν το 2001 στο ορυχείο Αμυνταίου έδειξαν ότι οι εργασίες της ΔΕΗ κατέστρεφαν πολύτιμα στοιχεία και η προσπάθεια πλέον στρέφεται σε σωστικές έρευνες για να τα προφυλάξουν πριν καταστραφούν ολοκληρωτικά από τα έργα στην πεδιάδα του Αετού και του Αμυνταίου.

Η αρχαιολογική έρευνα σε όλη την περιοχή από τη βόρεια Εορδαία που περιγράφει το άρθρο (μεταξύ των λιμνών Ζάζαρης, Χειμαδίτιδας, Πετρών και Βεγορίτιδας) μέχρι και το Σαρί Γκιολ (Κίτρινη Λίμνη) στην έξοδο της (νέας) Εγνατίας από το Βέρμιο προς Κοζάνη συνίσταται σε ένα συνεχές κυνηγητό μεταξύ Αρχαιολογικής Υπηρεσίας και ΔΕΗ. Η πολύ μεγάλη συγκέντρωση προϊστορικών και πρωτοϊστορικών θέσεων οφείλεται ακριβώς στο ότι οι θέσεις αυτές -καθόλου «ευανάγνωστες» για το απαίδευτο μάτι- δεν θα εντοπίζονταν χωρίς τα μεγάλα έργα της ΔΕΗ και τις εκτεταμένες εκσκαφές τους. Οι σχέσεις είναι, για ευνόητους λόγους, κάθε άλλο παρά αρμονικές, και είναι συχνότατο το φαινόμενο να ειδοποιούνται οι αρχαιολόγοι μόνο μετά την ολοκληρωτική καταστροφή της θέσης από τις μπουλντόζες. Δεν το λέω ως κατηγορία, καταλαβαίνω τις δεσμεύσεις και τα πιεστικά χρονοδιαγράμματα, εξηγώ απλώς.
 

pidyo

New member
Περί της νεωτέρας χρήσεως των μαρμάρων

Les Turques et la Turquie contémporaine. Itinéraire et compte-rendu de voyages dans les provinces ottomanes, par. B. Nicolaïdy, capitaine du génie au service de la Grèce, chevalier, commenteur de plusieurs ordres, etc., Παρίσι 1859, σελ. 46-47, περιγραφή αρχαιοτήτων της αρχαίας Ολύνθου στον Άγιο Μάμαντα:

L’aga propriétaire du village a fait construire sa tour presque tout entière en marbre ; les ruines lui on fourni des matériaux ; c’est à la fois un manque de respect pour l’antiquité et une injure faite à la civilisation moderne ; mais ce qui nous semble le comble du vandalisme, c’est que le propriétaire a fait placée, dans un lieu qu’on ne peut nommer, une dalle de marbre blanc, couverte de bas-reliefs remarquables et d’une inscription mutilée; l’ouverture qu’on a dû pratiquer sur la dalle pour l’approprier à son nouvel usage n’a laissé subsister que les lettres suivantes:

[Ο αγάς στην ιδιοκτησία του οποίου βρίσκεται το χωριό έχει κατασκευάσει το κονάκι του σχεδόν εξ ολοκλήρου από μάρμαρο· τα ερείπια τού προμήθευσαν το υλικό, γεγονός που αποτελεί έλλειψη σεβασμού για την αρχαιότητα αλλά και προσβολή για τον σύγχρονο πολιτισμό. Εκείνο όμως που μας φαίνεται αποκορύφωμα του βανδαλισμού είναι το γεγονός ότι ο ιδιοκτήτης τοποθέτησε, σ’ έναν χώρο που δεν μπορώ να κατονομάσω, μια πλάκα από λευκό μάρμαρο, καλυμμένη από αξιόλογα ανάγλυφα και μια ακρωτηριασμένη επιγραφή· από την οπή που χρειάστηκε να κάνουν στην πλάκα για να την προσαρμόσουν στη νέα της χρήση διασώθηκαν μόνο τα ακόλουθα γράμματα:]​

Ακολουθεί ένα σκαρίφημα επιγραφής, με μια μεγαλοπρεπή στρογγυλή τρύπα στη μέση.

Δεν ξέρω τι να πρωτοθαυμάσω: τη διακριτική περιγραφή του Νικολαΐδη, την εφευρετικότητα του αγά, ή τους χρήστες του αποχωρητηρίου, που δεν μπορεί να αναρωτήθηκαν κάποια στιγμή ποια είναι τα πρόσωπα στα οποία κάθονται για να κάνουν την ανάγκη τους.
 
Περί της νεωτέρας χρήσεως των μαρμάρων, 2

Στη Βουλγαρία έχουν ένα γύψινο θέατρο και πάνε οι άλλοι και γυρίζουνε όλα τα B-Movies. Τι κακό έχουν τα B-Movies δηλαδή, όταν φέρνουν 10 εκατομμυριάκια ζεστά με κάθε ταινία στη Σόφια ας πούμε; Εμείς γιατί δεν μπορούμε να το κάνουμε αυτό; Γιατί απαγορεύεται το ένα, απαγορεύεται το άλλο, μην ακουμπήσεις εκεί, μην αγγίξεις τις Καρυάτιδες…

Είναι πράγματι προβληματική η σχέση της ελληνικής Πολιτείας με την κινηματογραφική βιομηχανία του εξωτερικού στο θέμα της προσέλκυσης παραγωγών…
Δεν τίθεται θέμα ότι η χώρα μας θα μπορούσε να είναι κέντρο παραγωγής ταινιών. Θα μπορούσε η βιομηχανία της να είναι η πρώτη η οποία θα βγάζει χρήματα για το ελληνικό κράτος, κι όχι επειδή θα κάνει ταινίες και θα τις εξάγει, αλλά επειδή θα έχει φτιάξει τις υποδομές και τις διευκολύνσεις ώστε οι παραγωγοί του εξωτερικού να μπορούν να έρθουν εδώ και μ’ ένα τηλέφωνο να κάνουν τη δουλειά τους. Εδώ για να κάνεις μια δουλειά πρέπει να τρέχεις για άδειες. Οι άδειες μόλις τώρα καταργήθηκαν, αλλά και πάλι, να ξέρουν ότι άμα πάνε στην Ακρόπολη να τραβήξουν, θα πρέπει να βάλουν αυτά τα χρήματα, αυτές τις ώρες έχουνε, μ’ αυτούς τους φύλακες πρέπει να ’ναι κλπ. Το μετράει, κάνει τόσο, έρχεται και το κάνει. Ούτε να χρειάζεται να ξέρει ο άλλος τον Υπουργό, ούτε να πρέπει να είναι της αποδοχής του Υπουργού ή του οποιουδήποτε υπηρεσιακού παράγοντα το σενάριο που θα γυριστεί στην Ελλάδα. Δεν καταλαβαίνω, έχουμε κάνει και ταινίες που απ’ τις Καρυάτιδες βγαίναν παντόφλες ας πούμε.
Και στο κάτω-κάτω, γι’ αυτούς που θα έρθουν στην Ελλάδα, υπάρχουν παραγωγοί που θα τους βοηθήσουν, δεν θα έρθει κανείς μόνος του να κάνει μια ταινία και να φύγει. Κάποιον Έλληνα θα πάρει, ο οποίος έχει εταιρεία με τηλέφωνο και διεύθυνση. Ε, άμα κάνει κάτι το οποίο είναι μη αποδεκτό, τον βρίσκεις. Κι ύστερα, κι εσύ άμα βγεις έξω γυμνός, θα σε πιάσει ένας αστυφύλακας και θα σε πάει μέσα. Κι εκείνον, άμα κάνει μια ταινία και χτυπάει την Ακρόπολη, θα τον πιάσουν οι φύλακες. Τώρα, το να υποτιμήσεις την Ακρόπολη, πώς υποτιμάται η Ακρόπολη, ή το Σούνιο, ή το οτιδήποτε άλλο; Είχαμε κάνει εμείς μια ταινία με κάτι Ιάπωνες, κι επειδή είχε μια σκηνή που ανεβαίνοντας προς το Σούνιο σκότωνε ένας μία από ερωτικό πάθος, δεν μας δίνανε άδεια με τίποτα. «Αυτό το πράγμα», λέει, «θα γίνει εκεί;». Δεν πήραμε άδεια.
(...)
Που αυτό είναι σημαντικό, γιατί όταν οι φωτογράφοι δουν την Ακρόπολη, κάποια στιγμή θα πουν «δεν πάμε ρε στην Αθήνα να κάνουμε μια ταινία;». Αλλά βέβαια, πρέπει να είναι κι εύκολο να πας στην Ελλάδα. Να μην χρειάζεται χαρτί κοινωνικών φρονημάτων για να μπορέσεις να κάνεις ένα γύρισμα έξω απ’ την Ακρόπολη. Ξέρεις, έχω τόσα πολλά παραδείγματα παρανομίας που έχω κάνει για να τραβήξω έξω απ’ την Ακρόπολη, αλλά αυτά τα κάνεις όταν είσαι 30, άντε 40 και λες εντάξει, αντέχω το ξύλο ακόμα. Μετά λες άντε και στο διάολο, γιατί δηλαδή να πρέπει να το κάνω έτσι;

Συνέντευξη από τον πρόεδρο της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου Βασίλη Κατσούφη, του Ιωσήφ Πρωιμάκη (popaganda.gr)
 

Earion

Moderator
Staff member
Πράσινο φως έδωσε το Συμβούλιο Μουσείων σε έκθεση «αναταγμένου» τμήματος στο Ανάκτορο των Αιγών

«Αναταγμένα» αρχιτεκτονικά μέλη από τον δεύτερο όροφο της πρόσοψης του Ανακτόρου των Αιγών θα εκτεθούν στο ένα από τα δύο μεγάλα αίθρια που θα πλαισιώνουν το υπό κατασκευή κεντρικό κτήριο του Πολυκεντρικού Μουσείου. ....

Ναυτεμπορική
 
Δύσκολο πάντως (αν και όχι αδύνατο) μου φαίνεται αίθρια να "πλαισιώνουν" ένα κτίριο...
 

Earion

Moderator
Staff member
Syria’s historic Crusader castle damaged by war

May 5, 2014 -- Associated Press

HOSN, Syria — The Crac des Chevaliers once held off a siege by the Muslim warrior Saladin some 900 years ago, but today bears the wounds of modern warfare: heavy artillery damaged its walls, an airstrike punctured its roof and shrapnel tore through its religious artifacts.




From its towering hilltop perch in western Syria, the world’s best preserved medieval Crusader castle has fallen victim to the chaos of Syria’s civil war as rebels fight to topple President Bashar Assad. The damage done to the majestic stone structure, listed as a UNESCO World Heritage site, shows that the warring sides will stop at nothing, including the destruction of the country’s rich heritage, to hold on to power or territory.

Journalists from The Associated Press reconstructed the battle for Crac des Chevaliers after talking to Syrian soldiers and local residents during a rare trip by Western media to the castle since its capture by government troops in March. They talked of residents of Hosn and rebels using the castle walls as a last refuge, much like the Crusaders before them.

The Crac des Chevaliers, some 40 kilometers (25 miles) west of Homs and just north of the Lebanese border, caught the eye of a young T.E. Lawrence before he became Lawrence of Arabia. Lawrence lauded its beauty and called it one of the world’s greatest castles. It dominates the surrounding valley and terraced hills below and once was one of the crown jewels of Syrian tourism before its 3-year-old conflict began.


[video]http://www.washingtonpost.com/posttv/world/middle_east/famed-medieval-castle-in-syria-damaged-by-war/2014/05/05/1c3a2ea1-b34b-4f9e-93f4-f831c1620c6e_video.html[/video]

The world's best preserved medieval Crusader castle, the Crac des Chevaliers, has fallen victim to the chaos of Syria's civil war.

Under the heavy bombardment last winter, Hosn’s population of around 9,000 people had nowhere to go but up the hill to the castle. Some fled to neighboring Lebanon in a daring dash through the army blockade. Hundreds barricaded themselves inside the castle — men, women and children.

Among them were dozens of rebel fighters who occasionally lobbed mortar shells from inside the tall walls, hitting nearby Christian villages, government soldiers and locals say.
The insurgents are overwhelmingly from the country’s Sunni majority. Shiite Muslims and Christian minorities have either remained neutral or supported Assad, fearing for their fate should hard-liners come to power.

...

The villagers apparently hoped that castle’s thick walls and its historic importance would prevent the Syrian army from further shelling. It didn’t.
In March, during a massive government offensive against opposition strongholds on the border with Lebanon, Syrian jets unleashed a series of airstrikes. Heavy cannon fire pummeled the castle walls, with shells causing some ancient stone structures to crumble. Some of the shells ricocheted against the mighty stone structures, leaving deep marks on the historic citadel.
...

Πηγή: Washington Post
 
(Άθενς Βόις, 7 Ιουνίου)

Δυο εξαιρετικά σπαράγματα του Πρωτοκυκλαδικού Πολιτισμού θα εκτίθενται πλέον στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο μετά την τελετή επαναπατρισμού τους που διεξήχθη την Παρασκευή 6 Ιουνίου. Πρόκειται για ένα μαρμάρινο ειδώλιο και ένα τηγανόσχημο σκεύος.

Το ειδώλιο χρονολογείται στο 2700- 2400/2300 πΧ και προέρχεται από την Αμοργό ενώ το τηγανόσχημο σκεύος έχει διάμετρο 18 εκατοστών και διακοσμείται με ανάγλυφη αλληλοσυνδεόμενη σπείρα, η οποία κατανέμεται με ακρίβεια στην επιφάνεια του αγγείου. Χρονολογείται και αυτό στο διάστημα από 2700- 2400 έως 2300 πΧ.

«Ο επαναπατρισμός των αρχαιοτήτων της Πρωτοκυκλαδικής Περιόδου, που σήμερα εορτάζουμε, είναι μια επιτυχία για την Ελλάδα και για τη Γερμανία. Μια νίκη της ουσιαστικής αντίληψης του πολιτισμού ως ενός συνεκτικού δεσμού των συγχρόνων κοινωνιών, ως ενός συστατικού που δε χωρίζει, αλλά ενώνει τους λαούς και τη θεσμική τους εκπροσώπηση» δήλωσε ο υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Πάνος Παναγιωτόπουλος στον χαιρετισμό του.

«Το κρατίδιο της Βάδης Βυρτεμβέργης εφαρμόζει τις σύγχρονες αποφάσεις εναντίον της αρχαιοκαπηλίας και ασπάζεται την άποψη πως, αρχαιότητα της οποίας η νόμιμη καταγωγή δεν αποδεικνύεται, πρέπει να επιστρέφεται. Ακόμα και η αμφιβολία λειτουργεί υπέρ του αντικειμένου», τόνισε ο υφυπουργός του υπουργείου Επιστήμης, Έρευνας και Πολιτισμού του κρατιδίου της Βάδης Βυρτεμβέργης, Γιούργκεν Βάλτερ.

Παρόντες στην εκδήλωση ήταν εκπρόσωποι της γερμανικής κυβέρνησης καθώς και στελέχη του Κρατικού Μουσείου της Βάδης στην Καρλσρούη, το οποίο, μετά από πολύχρονες διαπραγματεύσεις, αποφάσισε να επιστρέψει τις δυο αρχαιότητες, όταν αποδείχθηκε ότι είχαν εξαχθεί παράνομα από την Ελλάδα.


Απ' όσο ξέρω εκεί στην Καρλσρούη έχει κυκλαδίτικα να φαν κι οι κότες.
 

bernardina

Moderator
Σ' ετούτα εδώ τα μάρμαρα μπορεί να μην πιάνει κακιά σκουριά, σίγουρα όμως δεν πιάνει πάντοτε και η καλαισθησία.

Το (ενδεικτικό) άρθρο είναι μάλλον ήπιο και επιεικές κατά την ταπεινή μου άποψη (τα σχόλια που είδα στα σόσιαλ μύδια ήταν από απλώς καυστικά έως βιτριολικά).
Έχει όμως σημασία να εξετάσουμε τα ζητήματα που θίγονται στο τέλος αυτής της παραγράφου:

Μέχρι το περασμένο Σαββατοκύριακο η Σόνια Θεοδωρίδου ήταν μια γνωστή Ελληνίδα σοπράνο, από τις ταλαντούχες της γενιάς της και σίγουρα μια από τις πιο δραστήριες. Ολα αυτά έχουν μπει σε δεύτερο πλάνο τις τελευταίες ημέρες. Η δημοσιοποίηση της διαμαρτυρίας της, υπό τη μορφή καλλιτεχνικού δρώμενου, στο Βρετανικό Μουσείο, με τη σύμπραξη και τη θερμή υποστήριξη του συζύγου της, μαέστρου Θεόδωρου Ορφανίδη, έχει πυροδοτήσει ζωηρές συζητήσεις που κινούνται σε δύο βασικούς άξονες: την αισθητική της πρωτοβουλίας και την αποτελεσματικότητα ανάλογων κινήσεων, όταν ακριβώς προκύπτουν τόσα πολλά θέματα που άπτονται της επικοινωνίας και της εικόνας, ενώπιον μάλιστα ενός διεθνούς κοινού.
Και δη από ιδιωτικές πρωτοβουλίες, συμπληρώνω.
 

SBE

¥
Όπως έλεγα κι αλλού για το ζήτημα αυτό, οι Άγγλοι δεν είναι Έλληνες, που θα έβγαζαν σηκωτό από το μουσείο όποιον πλησίαζε με τέτοιες προθέσεις. Εδώ ο καθένας είναι ελεύθερος να κάνει όσες ειρηνικές διαμαρτυρίες γουστάρει (κι οι υπόλοιποι είναι ελεύθεροι να τον γράφουν). Έξω από το Βρετανικό μουσείο υπάρχουν ένα σωρό άνθρωποι που μοιράζουν φυλλάδια ο καθένας για τον πόνο του. Άλλος θέλει να γυρίσουν οι μούμιες στην Αίγυπτο, άλλος κατηγορεί το ιμπεριαλιστικό-αποικιοκρατικό πνεύμα του μουσείου κλπ κλπ. Μ'άλλα λόγια, δεν νομίζω ότι έδωσε κανένας σημασία. Στην Ελλάδα προφανώς συζητήθηκε περισσότερο.
Αυτό που δεν μου άρεσε από τις δηλώσεις της Θεοδωρίδου ήταν το ότι κατηγόρησε την Αγ. Σοφία ότι δεν τους έδωσε ρεύμα κλπ για να κάνουν το σώου στην αυλή της εκκλησίας. Για στάσου ρε κυρία μου, ο άλλος έχει κανονίσει γάμο, κηδεία, βαφτίσι. Δε γουστάρει την ώρα του μνημοσύνου να έχει στέρεο τον ψάλτη της εκκλησίας από τη μια και εσάς από την άλλη. Επιπλέον η εκκλησία έχει ΔΣ και για όλες τις εκδηλώσεις χρειάζεται έγκρισή του. Και τέλος, στο ζήτημα των ελγινείων όλοι οι ελληνικοί σύλλογοι, εκκλησίες κλπ στο ΗΒ ακολουθούν ουδέτερη στάση, γιατί βρίσκονται ανάμεσα σε Έλληνες και Άγγλους και δεν θέλουν να δυσαρεστήσουν κανέναν πελάτη, ειδικά τη στιγμή που προτεραιότητα έχουν πιο σοβαρά εθνικά μας θέματα (και το κυπριακό, πάντα).

Πέρα από αυτό, το περασμένο Σ/Κ έφαγα όλη την ελληνική κιτσαρία στη μάπα. Ήμουνα στο Βρετανικό μουσείο, αλλά ευτυχώς αυτούς δεν τους πέτυχα. Δυστυχώς, πήγα όμως σε μια άλλη εκδήλωση ελληνικού ενδιαφέροντος. Είχαμε μια νεαρή η οποία με στόμφο μας μίλαγε για το immigrant community, τη θρησκεία, τις παραδόσεις που αγωνιζόμαστε να κρατήσουμε εδώ στα ξένα, πέταξε και λίγο από ελγίνεια και από ανωτερότητα της φυλής κλπ. Και κάπου εκεί εγώ έφυγα γιατί είχα κι άλλες δουλειές, κι όπως έφευγα διακριτικά με ακολούθησε όλη η σειρά καθίσματα, που ήταν Άγγλοι οι άνθρωποι κι είχαν έρθει να ακούσουν ελληνική εκκλησιαστική μουσική (αυτή ήταν η εκδήλωση) και τους προέκυψε πανηγυρικός της 25ης Μαρτίου για γκασταρμπάιτερ. Μπορεί μετά να είπε στο λόγο της η νεαρά και για το λερναίο, μπορεί και όχι, γιατί σε πανεπιστήμιο ήταν, θα την κράζανε.
Γιατί τελικά μας πιάνει το κιτσαριό όταν έχουμε επαφές με ξένους;
 
Είχα τη χαρά να συμψάλω στην Αγία Σοφία, ευχαριστώ που μου τη θύμισες...

Ανοικτό από σήμερα το Λύκειο (4 Ιουνίου, Καθημερινή/Γιώτα ΣΥΚΚΑ)
Επισήμως πια. 8 με 8 το βράδυ, δωρεάν, από τη Ρηγίλλης προς το παρόν. Ενημερωτικά φυλλάδια, λέει, σε λίγο καιρό. Ως προς τα ερείπια, μην περιμένετε κανένα αντικείμενο σχετικό με τον Αριστοτέλη, γι' αυτό για μέθεξη πηγαίντε μ' ένα αντίτυπο των Πολιτικών ή των Ηθικών προς Νικόμαχο.
 

bernardina

Moderator
14 επίσημοι κατάλογοι των ελληνικών αρχαιολογικών μουσείων δωρεάν.

Σε ηλεκτρονική μορφή, από το ίδρυμα Λάτση, όλοι οι οδηγοί των αρχαιολογικών μουσείων της Ελλάδας για ηλεκτρονικό ξεφύλλισμα στα Ελληνικά και Αγγλικά.
Η ονομασία κάθε μουσείου είναι ενεργό link. Πατήστε πάνω.


Περιλαμβάνονται:

Το Μουσείο Ακροπόλεως
Το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης
Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
Η Ελλάδα του Μουσείου Μπενάκη
Το Αρχαιολογικό Μουσείο Ολυμπίας
Το Αρχαιολογικό Μουσείο Πέλλας
Ο Μαραθών και το Αρχαιολογικό Μουσείο
Το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου
Δήλος
Το Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιώς
Το Αρχαιολογικό Μουσείο Δελφών
Ελευσίνα: Ο Αρχαιολογικός Χώρος και το Μουσείο
Σάμος: Τα Αρχαιολογικά Μουσεία
Το Αρχαιολογικό Μουσείο Θηβών
Αιγές: Η βασιλική μητρόπολη των Μακεδόνων
 

nickel

Administrator
Staff member
Να τ' αφήσεις εκεί που είναι, γιατί σε κάθε υπενθύμιση επισκέπτομαι και άλλο μουσείο. :-)
 

daeman

Administrator
Staff member
Α, οκέι. Να το κατεβάσουμε, τότε;

...
Κακό δεν κάνει η υπενθύμιση, πάντως.

In Lexi, everything that needs to be said has already been answered. :D

Να τ' αφήσεις εκεί που είναι, γιατί σε κάθε υπενθύμιση επισκέπτομαι και άλλο μουσείο. :-)

Κι εγώ, όταν προλαβαίνω πριν το πάρει πάλι η μπάλα της καθημερινότητας και του infoverload, αυτή που σέρνουμε με την αλυσίδα στο πόδι. Από πληροφορία, να φάν' κι οι κότες, τετράπαχοι έχουμε γίνει (infobese). Το θέμα είναι να μας μένει και τίποτα από την ουσία, λίγο κρέας ζουμερό, όχι μόνο πετσί και κόκαλο, νερομπλούμ. Όχι σκαντζόχοιροι, αλλά αλεπούδες, με ελαφριά την πιρόγα όμως, χωρίς πολύ έρμα, τα έρμα.
 

SBE

¥
Αυτό στα ελλήνικος σκάφανδρο* δεν το λέμε;
Τώρα βέβαια άλλος μπορεί να βλέπει τον Άιρονμαν, άλλος υποβρύχια, άλλος εξοσούτ και εξοσέτ -κι αυτό θαλασσινό είναι- κι άλλος έξω-κουστούμια (για τύπους έξω καρδιά, ίσως)

* μια ακόμα λέξη που φτιάξανε ξένοι από ελληνικές λέξεις
 
Top