Σε τούτα εδώ τα μάρμαρα

bernardina

Moderator
Acropolis Maidens Glow Anew

For 2,500 years, the six sisters stood unflinching atop the Acropolis, as the fires of war blazed around them, bullets nicked their robes, and bombs scarred their curvaceous bodies. When one of them was kidnapped in the 19th century, legend had it that the other five could be heard weeping in the night.

But only recently have the famed Caryatid statues, among the great divas of ancient Greece, had a chance to reveal their full glory.

For three and a half years, conservators at the Acropolis Museum have been cleaning the maidens, Ionic columns in female form believed to have been sculpted by Alkamenes, a student of ancient Greece’s greatest artist, Phidias. Their initial function was to prop up a part of the Erechtheion, the sacred temple near the Parthenon that paid homage to the first kings of Athens and the Greek gods Athena and Poseidon.

Today they are star attractions in the museum; the originals outside were replaced with reproductions in 1979 to keep the real maidens safe.

Over the centuries, a coat of black grime came to mask their beauty. Now conservators have restored them to their original ivory glow, using a specially developed laser technology.
 

daeman

Administrator
Staff member
 

Earion

Moderator
Staff member
Το δέχομαι ως αστείο, και δεν σχολιάζω. Το αστείο έχει το ελεύθερο να είναι ανατρεπτικό, ασεβές, εικονοκλαστικό και όλα τα συμπαρομαρτούντα. Μέχρι που, αν χρειαστεί για να βγει το γέλιο, και για τη μάνα μας θα δεχτούμε (για χάρη της συζήτησης) ότι ήταν πόρνη.

Πάντως να ξέρει αυτός που έφτιαξε τη γελοιογραφία ότι υπήρξε χριστιανικός ρυθμός (πρωτοχριστιανικός για την ακρίβεια) και ήταν πολύ ωραίος αισθητικά.
 
Last edited:

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Αρχιφύλακας του Τμήματος Αρχαιοκαπηλίας συνελήφθη για αρχαιοκαπηλία (in.gr)

Αθήνα
Εννέα άτομα, ανάμεσά τους ένας αρχιφύλακας του Τμήματος Αρχαιοκαπηλίας της Διεύθυνσης Ασφάλειας Αττικής, συνελήφθησαν για αρχαιοκαπηλία. Πρόκειται για άτομα ηλικίας από 32 έως 70 ετών, οκτώ Έλληνες και έναν υπήκοο Αλβανίας.

Σε βάρος τους σχηματίσθηκε ποινική δικογραφία κακουργηματικού χαρακτήρα για τα -κατά περίπτωση- αδικήματα της εγκληματικής οργάνωσης, της υπεξαίρεσης μνημείων, της αποδοχής και διάθεσης μνημείων, που αποτελούν προϊόντα εγκλήματος καθώς επίσης και της νομοθεσίας για την προστασία των Αρχαιοτήτων και εν γένει της Πολιτιστικής Κληρονομιάς και της παράβασης των νόμων περί καταχραστών του Δημοσίου και περί όπλων.

Με απόφαση του αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας τέθηκε σε διαθεσιμότητα ο συλληφθείς αρχιφύλακας και σε βάρος του διατάχθηκε η διενέργεια Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης.

Επιπλέον, αναζητούνται, ως συνεργοί τους άλλα έξι άτομα, εκ των οποίων τα πέντε έχουν ταυτοποιηθεί.

Ανακοινώνοντας τα στοιχεία της υπόθεσης, την Πέμπτη, ο διευθυντής της Διεύθυνσης Εσωτερικών Υποθέσεων Παναγιώτης Στάθης είπε πως η υπηρεσία του σε συνεργασία με το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού το τελευταίο δίμηνο διερευνούσε υπόθεση που σχετίζεται με εγκληματικό δίκτυο, το οποίο δραστηριοποιούνταν στην κατ' επάγγελμα και εξακολούθηση παράνομη διακίνηση αρχαιοτήτων.

Κεντρικό ρόλο στον «πυρήνα» του εγκληματικού δικτύου, όπως ανέφερε ο κ. Στάθης, διαδραμάτιζε 52χρονη συλληφθείσα, η οποία είναι αρχαιοπώλης και διατηρεί κατάστημα εμπορίας αρχαιολογικών ειδών στο κέντρο της Αθήνας. Σύμφωνα με τον Π.Στάθη, η γυναίκα συνεργάζονταν, στο πλαίσιο των παρανόμων δραστηριοτήτων της, με 50χρονο συλληφθέντα και τον 49χρονο συλληφθέντα αρχιφύλακα, ο οποίος υπηρετούσε στο Τμήμα Αρχαιοκαπηλίας της Διεύθυνσης Ασφαλείας Αττικής.

Ο προϊστάμενος της Υπηρεσίας Εσωτερικών Υποθέσεων σημείωσε επιπλέον ότι μετά από έρευνα προέκυψε πως η 52χρονη εμπλέκεται σε υποθέσεις αρχαιοκαπηλίας μαζί με δυο άτομα που αναζητούνται.

«Παράλληλα, αποκαλύφθηκε και περιφερειακός 'κλώνος' του εγκληματικού δικτύου και διασύνδεση του 50χρονου συλληφθέντα με τρεις εκ των συλληφθέντων και δύο εκ των αναζητουμένων, για λογαριασμό των οποίων ο 50χρονος προέβαινε σε εκτίμηση αρχαίων αντικείμενων, που είχαν στην κατοχή τους, ενώ στη συνέχεια μεθόδευε τον τρόπο και την περαιτέρω διαδικασία πώλησης τους σε υποψήφιους αγοραστές» δήλωσε ο Π.Στάθης.

Έρευνες για την εξάρθρωση του κυκλώματος πραγματοποιήθηκαν το πρωί της Τετάρτης στην Καρδίτσα, την Κοζάνη, αλλά σε διάφορες περιοχές της Αττικής και συγκεκριμένα στο Γαλάτσι, του Ζωγράφου, την Καλλιθέα, το Χαλάνδρι, τις Αχαρνές, το Ελληνικό, τον Πειραιά, το Μαρκόπουλο, τη Βάρη και το Λαγονήσι.

Σύμφωνα με ανακοίνωση της ΕΛ.ΑΣ. στην οικία του 70χρονου συλληφθέντα βρέθηκε και κατασχέθηκε, μεταξύ άλλων: Μεγάλος αριθμός αρχαίων αντικειμένων, μεταξύ των οποίων ένα σπάνιο μαρμάρινο άγαλμα της ελληνορωμαϊκής περιόδου (1ος αιώνας π.Χ.) του Πραξιτέλη, με προέλευση από την Αρκαδία, ύψους 0,65 εκατοστών. Αποτελεί, δε, χαρακτηριστικό δείγμα της τεχνοτροπίας contrapposto των κλασικών χρόνων και η αξία του εκτιμάται στο χρηματικό ποσό του 1 εκατ. ευρώ.

Στο σπίτι του 50χρονου από την Κοζάνη βρέθηκαν και κατασχέθηκαν, μεταξύ άλλων χρυσό πεντόλιρο και οκτώ χρυσές λίρες, πιστόλι διαμετρήματος 7.65 με γεμιστήρα, 26 φυσίγγια των 9 χιλιοστών, 25 φυσίγγια των 7.65, 21 φυσίγγια των 0.32, πτυσσόμενο αναδιπλούμενο μαχαίρι μήκους λάμας 9 εκ, συσκευή κινητού τηλεφώνου και κάρτα sim.

Στο κατάστημα της 52χρονης βρέθηκαν και κατασχέθηκαν, μεταξύ άλλων, μαρμάρινη κεφαλή αγάλματος και μαρμάρινο κεφάλι από αγαλματίδιο, πιθανόν κυκλαδικής τέχνης, 26 ψηφιακοί δίσκοι και δύο 2 συσκευές αποθήκευσης ψηφιακών δεδομένων (USB), 14 φωτογραφίες μεταλλικού αρχαίου αντικειμένου, 16 έγχρωμες φωτοτυπίες που απεικονίζουν άγαλμα αντρικής μορφής, υδρία από αλάβαστρο, μαρμάρινο άγαλμα αντρικής μορφής, μαρμάρινο άγαλμα γυναικείας μορφής, μια κεφαλή, αρχαία μινωική λάρνακα, το ανώτερο μέρος επιτύμβιας στήλης και αρχαία κοσμήματα, 16 έγγραφα με τίτλους «Μούσα», «Αναπαυόμενος Σάτυρος», «Αλαβάστρινη Υδρία με πώμα», «Απόλλων Μουσηγέτης» και «Μαρμάρινη κεφαλή», εκτυπώσεις από το διαδίκτυο που αφορούν στο Σάτυρο του Πραξιτέλη και στον Πραξιτέλη, 5 ξενόγλωσσα κείμενα που απεικονίζουν κεφαλές και αγάλματα αντρικής και γυναικείας μορφής.

Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση της ΕΛ.ΑΣ., στην οικία του 49χρονου στην Κατερίνη βρέθηκαν και κατασχέθηκαν δύο συσκευές ανίχνευσης μετάλλων με τα εξαρτήματά τους.

Σχετικά με τη δράση τους επισημαίνεται από τα στελέχη της ΕΛ.ΑΣ. ότι δεν δρούσαν ευκαιριακά αλλά με οργάνωση και προσχεδιασμό. Ανάμεσα στους «ρόλους» τους ήταν η διαμεσολάβηση κατά την αγοραπωλησία αρχαίων αντικειμένων, η εκτίμηση της αξίας τους, η συνεργασία με τον αρχιφύλακα και η κατοχή και χρήση ειδικού μηχανήματος για την ανασκαφή αρχαίων αντικειμένων.

Επιπροσθέτως, λένε οι αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ, πως οι εμπλεκόμενοι είχαν διαμορφώσει κατάλληλη επαγγελματική υποδομή, για την παράνομη δραστηριότητά τους, όπως φωτογραφικό υλικό αρχαίων αντικειμένων απαραίτητο κατά την διαπραγμάτευση παράνομης αγοραπωλησίας αρχαιοτήτων, λόγω του όγκου και της ευαισθησίας των αρχαίων αντικειμένων κ.λπ.

Η προανάκριση συνεχίζεται, ενώ οι συλληφθέντες οδηγήθηκαν σήμερα Πέμπτη στον Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Αθηνών.
 

Alexandra

Super Moderator
Staff member
ένα σπάνιο μαρμάρινο άγαλμα της ελληνορωμαϊκής περιόδου (1ος αιώνας π.Χ.) του Πραξιτέλη, με προέλευση από την Αρκαδία, ύψους 0,65 εκατοστών.
0,65 εκατοστών λίγο δύσκολο το βλέπω. Κι αυτοί έχουν πρόβλημα με τους αριθμούς.
 

SBE

¥
Μπερδεύτηκα με όλους αυτούς τους 49χρονους, 70χρονους, 52χρονους κλπ.
 

nickel

Administrator
Staff member
Μου λένε ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αναλώνονται σε ακατάσχετη φλυαρία και γκρίνια σε σχέση με τον τάφο της Αμφίπολης: ποιος να ’ναι θαμμένος εκεί μέσα (πέφτουν στοιχήματα ή ακόμα;), γιατί έπρεπε να πάει ο Σαμαράς σε ανασκαφή, τι γύρευε η μπουλντόζα εκεί γύρω, ό,τι και να βρεθεί θα μας το πάρουν οι δανειστές, ποιος ακούει πάλι τους Μακεδονομάχους και άλλα τέτοια.

Προτείνω λοιπόν, εν όψει και των επίσημων ανακοινώσεων, να ανοίξουμε ένα νέο νήμα, με τίτλο «Σε τούτη εδώ τη μουρμούρα».

 

SBE

¥
Ίσως να είμαι κυνική, αλλά η όλη υπόθεση μου λέει ότι μάλλον οι αρχαιολόγοι της συγκεκριμένης ανασκαφής απλά προσπαθούν να δημιουργήσουν δημοσιότητα για να συνεχιστεί η ανασκαφή σε καιρό περικοπών. Η ανακάλυψη διαβάζω έγινε πριν δυο χρόνια κι ακόμα έχουμε να περιμένουμε καναδυό βδομάδες μέχρι να μπούνε μέσα. Και πολλά χρόνια μελέτης, καταγραφής και ξανά μελέτης.
Ε, τότε τι χρειαζόταν η δημοσιότητα τώρα κι οι πρωθυπουργικές επισκέψεις, αυγουστιάτικα που δεν έχει άλλες ειδήσεις; Λες και δεν μπορούσε να το συνδυάσει ο Σαμαράς με το ταξίδι στη Θεσσαλονίκη για την έκθεση;


Προσωπικά πιστεύω ότι θα αποδειχτεί ότι πρόκειται για θαμμένο διαστημόπλοιο- χρονομηχανή, το οποίο μόλις ξεθαφτεί θα αρχίσει να τρώει τους αρχαιολόγους και θα χρειαστεί να έρθει ο Ιντιάνα Τζόουνς να παλέψει με τα μαγνητικά πεδία κλπ κλπ κλπ.
 

nickel

Administrator
Staff member
Δεν είναι πάντως όλοι μουρμούρα: http://www.voria.gr/index.php?module=news&func=display&sid=189610

Ένα λογοπαίγνιο ήθελα να κάνω. Έχουν γραφτεί αρκετά ενδιαφέροντα αυτές τις μέρες.

Στο παραπάνω κείμενο διάβασα κάτι άλλο που με ξένισε:

Είναι προφανές, πως αν αυτό ισχύει, δεν χάνει καθόλου από τη λάμψη του το εύρημα. Αρκεί να σκεφθεί κανείς, πως «Μέγα» η παγκόσμια κοινότητα αποκαλεί μόνον τον Αλέξανδρο. Εμείς μόνον -περιέργως- αποκαλούμε τον Ναπολέοντα «Μέγα» και άλλους. Οι Γάλλοι και όλοι οι άλλοι αρκούνται στο «Ναπολέων Βοναπάρτης».

Δεν το λένε για τον Ναπολέοντα, αλλά:

Historically, in Europe, rulers were sometimes given the attribute "the Great", as in Alexander the Great, Alfred the Great and Peter the Great. The Latin equivalent "Magnus" was also used, as in Albertus Magnus and Carolus Magnus.
http://en.wikipedia.org/wiki/Greatness

Μπορούμε να προσθέσουμε:
Catherine the Great
Frederick the Great

Και μόλις ανακάλυψα κι αυτό,
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Great
οπότε...
 

Zazula

Administrator
Staff member
Στο παραπάνω κείμενο διάβασα κάτι άλλο που με ξένισε:
Είναι προφανές, πως αν αυτό ισχύει, δεν χάνει καθόλου από τη λάμψη του το εύρημα. Αρκεί να σκεφθεί κανείς, πως «Μέγα» η παγκόσμια κοινότητα αποκαλεί μόνον τον Αλέξανδρο. Εμείς μόνον -περιέργως- αποκαλούμε τον Ναπολέοντα «Μέγα» και άλλους. Οι Γάλλοι και όλοι οι άλλοι αρκούνται στο «Ναπολέων Βοναπάρτης».
Κι εμένα με ξένισε. Όσο για τη λίστα, θα βρεις ακόμη περισσότερους αν κάνεις merge κι ετούτη τη λίστα: https://ru.wikipedia.org/wiki/Великий_(прозвище)
 

Earion

Moderator
Staff member
Εμένα δε μ' αρέσει το τόσο νταβαντούρι (η πολιτική εκμετάλλευση) και φοβάμαι μη μας βγει σε κακό.
 

SBE

¥
Αυτό το τελευταίο άρθρο μου θύμισε κάτι που κουβέντιαζα πρόσφατα με κάποιους φίλους αρχαιολόγους με αφορμή επίσκεψη σε ένα μουσείο στο Ρέικιαβικ. Εκεί λοιπόν στο κέντρο της πόλης βρέθηκαν τα θεμέλια ενός σπιτιού και γύρω από αυτά φτιάχτηκε έκθεση της εγκατάστασης των πρώτων Σκανδιναβών στην Ισλανδία. Ένα μεγάλο μέρος της έκθεσης παρουσιάζει πώς δουλεύουν οι αρχαιολόγοι και πώς έγινε η χρονολόγηση του ευρήματος στο 871 με δυο χρόνια απόκλιση. Βλέπουμε τα σύνεργα των αρχαιολόγων, διαβάζουμε (και βλέπουμε και ακούμε) περιγραφή των μεθόδων χρονολόγησης που χρησιμοποιούνται στην αρχαιολογία γενικά και στο συγκεκριμένο εύρημα ειδικότερα.

Με αφορμή λοιπόν αυτή την έκθεση είχα μια συζήτηση με κάτι φίλους αρχαιολόγους σχετικά με το τι μαθαίνουμε στο σχολείο για το έργο του αρχαιολόγου, που προσωπικά θα έλεγα ότι δεν έμαθα τίποτα. Ακόμα και το ότι οι αεροφωτογραφίες μας βοηθάνε να εντοπίσουμε θαμμένους αρχαιολογικούς χώρους το έμαθα στη Βεργίνα, που είχαμε πάει επίσκεψη και ρώτησα τον ξεναγό. Για να μην πω για τα μουσεία με τις ταμπελίτσες που δε σου λένε τίποτα. Βλέπεις π.χ. ένα αρχαίο και σου λέει από κάτω Κύλιξ, 5ος αι. Αθήνα/ Kylix, 5th c., Athens και λες μας φωτίσατε τώρα, και τους έλληνες και τους αλλοδαπούς. Πάω στο μουσείο και βλέπω, αλλά δεν μαθαίνω. Μαθαίνω μόνο ότι αυτά που βλέπω δεν κάνει να τα πιάνω, κι άμα βρω κανένα παρόμοιο στο χωράφι μου πρέπει να το παραδώσω. Δηλαδή αντιμετωπίζουμε τα ευρήματα με τη λογική του πίστευε και μη ερεύνα. Θαύμαζέ το γιατί είναι αρχαίο, όχι γιατί ξέρουμε κάτι παραπάνω γι'αυτό, γιατί βαριόμαστε να στο πούμε το παραπάνω.

Τέλος πάντων, μπλα μπλα θερινού απογεύματος.
 
Τι θέλεις να σου πει η ταμπελίτσα, βρε SBE; Σε σημαντικά ευρήματα έχει περισσότερο μπλα-μπλα, αν και οι περισσότεροι δεν τα διαβάζουν. Αν πας σε κανένα μουσείο όπως το Λούβρο ή το Ερμιτάζ, θέλει να ξοδέψεις μήνες για να δεις καλά κάθε έκθεμα, να διαβάσεις την ταμπελίτσα, κτλ. Κάποια ευρήματα είναι μικρότερης σημασίας ή δεν ξέρουμε πολλά γι' αυτά, οπότε η ταμπελίτσα δίνει μόνο την περιγραφή του. Σίγουρα θα μπορούσες να μάθεις κάτι παραπάνω απ' αυτό που λέει η ταμπέλα, αλλά γι' αυτό απαιτείται βιβλίο. Είναι αφορμή να ανοίξεις ένα βιβλίο να διαβάσεις πού χρησιμοποιούνταν και γιατί ο Χ τύπος αντικειμένου που είδες και γενικά να πάρεις κι άλλες πληροφορίες σχετικά.

Τέλος, αν κάτι σου φαίνεται ότι έχει ενδιαφέρον αλλά δεν έχει πολλές πληροφορίες, υπάρχουν σχετικά συνοδευτικά βιβλία, φυλλάδια και ξεναγοί/συνοδοί για να ρωτήσεις. Ακόμη κι αν η ταμπελίτσα έγραφε πάρα πολλά (που πολλές γράφουν), το πρόβλημα που δημιουργείται είναι ότι κλείνεις τον χώρο σε άλλους που θέλουν να δουν και να διαβάσουν την ταμπελίτσα. Όταν κάποια στιγμή θα βγουν στην αγορά οι συσκευές χειρός που αναγνωρίζουν αντικείμενα και προβάλλουν πληροφορίες μέσω net σε οποιαδήποτε επιφάνεια, θα μπορείς να τα αποθηκεύεις και να τα βλέπεις αργότερα με την ησυχία σου.

Πάντως δεν νομίζω ότι η ανακοίνωση έχει να κάνει με κονδύλια. Δυο χρόνια έσκαβαν, στο τέλος θα τους κόψουν την χρηματοδότηση; Περισσότερο έχει να κάνει με διαφήμιση, μάλλον, γιατί μέχρι να τον ανοίξουν μπορεί να έχει τελειώσει η τουριστική σεζόν. Τώρα κατά πόσο είναι καλή η τόση δημοσιότητα πριν ανοιχτεί το μνημείο, δεν είμαι σε θέση να το απαντήσω. Ας ελπίσουμε να είναι όντως κάτι σημαντικό, αφού έγινε ό,τι έγινε.
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Στην πρόσφατη (τι πρόσφατη, κοντεύει χρόνος, τεσπα) ξενάγηση Λεξιλόγων στο ΝΜΑ, η ξεναγός ρώτησε: «Τι ξενάγηση θέλετε, της μίας ώρας ή των τριών;» Είμαι βέβαιος ότι κάποιοι θα προτιμούσαν την ξενάγηση του οκταώρου, αλλά υπάρχουν και πρακτικά όρια στα πάντα.
 

SBE

¥
Τα θέματα είναι δύο, οπότε θα απαντήσω τώρα στο ένα (περί εκθέσεων και μουσείων) και θα επανέρθω για το άλλο.
Επειδή οι περισσότεροι επιλέγουν να τα δουν στα γρήγορα, δε σημαίνει ότι δεν θα πρέπει το μουσείο να δείχνει τα εκθέματα με τρόπο παιδαγωγικό. Στο κάτω κάτω η δουλειά του μουσείου δεν είναι να είναι αποθήκη εκθεμάτων και να πηγαίνουμε να τα βλέπουμε στα γρήγορα γιατί «έτσι πρέπει».
Ευτυχώς σιγά σιγά αλλάζει η νοοτροπία και μερικά μουσεία είναι πολύ καλά. Π.χ. το Νομισματικό Μουσείο, στο οποίο πήγα τα Χριστούγεννα. Στην αρχή ήμουνα σχεδόν σίγουρη ότι δεν θα έχει ενδιαφέρον, γιατί το φανταζόμουν σαν αυτές τις ατέλειωτες βιτρίνες με νομίσματα που βλέπεις στα μεγαλύτερα μουσεία, που είναι για τους φανατικούς της νομισματικής. Τελικά ήταν μια πολύ ωραία και ιδιαίτερα ενημερωτική έκθεση. Κι επειδή είχα μία ώρα στη διάθεσή μου, το είδα σε μια ώρα και αισθάνθηκα ότι έμαθα δυο πράγματα. Ίσως κάποιος να το δει σε τρεις ώρες και ίσως κάποιος σε δέκα λεπτά.
Να δώσω κι ένα άλλο παράδειγμα. Πριν μερικά χρόνια έγινε μια μεγάλη έκθεση βυζαντινής τέχνης στο Λονδίνο, με επιμέλεια ελληνικής ομάδας. Είχα την τύχη να πάω στην παρουσίαση για τον τύπο, και παρακολούθησα την ξενάγηση που έκανε ο επιμελητής. Η ξενάγηση δεν κράτησε πάνω από μια ώρα και ήταν ιδιαίτερα κατατοπιστική, γιατί συνοδευόταν από ανέκδοτα για την ιστορία των εκθεμάτων* κλπ. Δυστυχώς, όλα αυτά τα ανέκδοτα και τις πληροφορίες αποφάσισαν να μην τα γράψουν πουθενά. Και αυτό ακριβώς ήταν που έγραψαν οι δημοσιογράφοι. Ότι η έκθεση ήταν μια συλλογή ωραίων αντικειμένων χωρίς καμιά πληροφορία για την προέλευσή τους, την ιστορία τους ή τη χρήση τους. Φυσικά όποιος ήθελε εκτός από τις 15 λίρες εισιτήριο να ξοδέψει κι άλλες 40 για να πάρει τον κατάλογο της έκθεσης ίσως να έβρισκε τις απαντήσεις, αλλά αυτός που πλήρωσε μόνο 15 (που δεν είναι καθόλου ευκαταφρόνητο ποσό, 20 ευρώ είναι), καλά να πάθει, τον πιάσαμε κορόιδο τον κουτόφραγκο εμείς οι έξυπνοι

* π.χ. ότι ένα έκθεμα ήταν φτιαγμένο με μια τεχνική η οποία μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Φράγκους χάθηκε και την «ανακαλύψαμε» ξανά τον 19ο αιώνα. Ότι ο τεχνίτης που έφτιαξε ένα άλλο έκθεμα ήταν γνωστός στη Δύση και έπαιρνε παραγγελίες από ντόπιους και ξένους και έχουν βρεθεί έργα του στα πιο απίθανα και μακρινά μέρη. Ή ότι η κυρία που εικονιζόταν σε άλλο έργο ήταν αυτή που ευθύνεται για τη διάδοση των μαχαιροπίρουνων στη Δύση. Μικρά, περιεκτικά και αφήνουν τον επισκέπτη με την αίσθηση ότι έμαθε κάτι που δεν το ήξερε. Κι άμα αυτό του κεντρίσει το ενδιαφέρον, θα πάει να το ψάξει παραπέρα.

Έχω δει μέχρι τώρα δύο μουσεία που χωρίς σοβαρά εκθέματα άξιζε να τα επισκεφτεί κανείς. Το πρώτο είναι στην Ιρλανδία, σε ένα χωριό που δεν θυμάμαι πια το όνομά του. Μία αίθουσα όλη κι όλη, κι αυτή μικρή, με είκοσι εκθέματα από παλαιολιθικό οικισμό της περιοχής. Το άλλο ήταν αυτό τώρα στο Ρέικιαβικ, που το έκθεμα ήταν όλο κι όλο ένας πέτρινος κύκλος, αλλά άμα είχες όρεξη έτρωγες ολόκληρη μέρα εκεί μέσα (είχα μία ώρα ακριβώς και το είδα όλο σε μία ώρα). Τα εκθέματα ήταν ψιλοπράματα, αλλά η έκθεση ιδιαίτερα κατατοπιστική. Άξιζε με το παραπάνω τα τρία ευρώ είσοδο. Τώρα, δε νομίζω ότι θα καθίσω να ασχοληθώ πιο πολύ με αυτά που είδα εκεί, αλλά αν ήθελα, θα με είχε κατευθύνει καλά το μουσείο. Χωρίς να χρειαστεί να ψάχνω στα τυφλά.

Τώρα, για το άλλο ζήτημα, το ότι δεν μαθαίνουμε στο σχολείο τίποτα για τον τρόπο εργασίας των αρχαιολόγων: δεν θεωρώ ότι είναι απαραίτητο μάθημα, αλλά κάποια στοιχεία θα μπορούσαν να περιλαμβάνονται ίσως με κάποια επίσκεψη σε μουσείο ή αρχαιολογικό χώρο και να συνδέουν τη δουλειά του αρχαιολόγου με τη δουλειά του ιστορικού, του χημικού, του γεωλόγου κλπ. Για εμάς ειδικά που ζούμε σε χώρα γεμάτη αρχαία έχει και πρακτικό ενδιαφέρον.
 
Top