Παρότι στο #119 απείλησα ότι θα αντικρούσω ένα προς ένα τα επιχειρήματα του #118, φοβάμαι ότι
δεν βρήκα επιχειρήματα που να έχουν σχέση με το πολυτονικό.
Είναι αλήθεια ότι πότε πότε κάποιοι ισχυρίζονται ότι το πολυτονικό μεταφέρει τη μουσικότητα της γλώσσας. Ξέρουμε ότι το πολυτονικό φτιάχτηκε για να δείξει τα μακρά και τα δασυνόμενα των αρχαίων σε μια εποχή που είχαν καταργηθεί και άρα θα μπορούσαν να είχαν φτιάξει από τότε ένα σύστημα με πολλά σκουληκάκια για τα αρχαία και
ένα δεύτερο σύστημα με έναν τόνο για τον τρόπο που ήδη μιλούσαμε τότε. Αν είχε γίνει αυτό και αν διορθώναμε το σύστημα κάθε 10 ή 20 χρόνια, δεν αποκλείεται να είχε φτάσει σήμερα στην τελειότητα που θα ικανοποιούσε τους πάντες. Ενδεχομένως θα είχε αποτρέψει και την τουρκοκρατία.
Σίγουρα θα βαριόνταν πια όλοι να αναφερθούν σ’ αυτό.
Οπότε: δεν έχουμε μακρά και δασυνόμενα σήμερα για να τα δείξουμε με κάποιο πολυτονικό. Από την άλλη,
για τη μουσικότητα του επιτονισμού καμιά γλώσσα δεν χρησιμοποιεί τόνους. Στα βιβλία της γλωσσολογίας
ο επιτονισμός σημειώνεται με διάφορα βελάκια.
Σ’ αυτό το θέμα ας βάλω κι εγώ τελεία και παύλα: η όποια μουσικότητα υπάρχει στη γλώσσα και που δεν διαφέρει από τον επιτονισμό που έχουν όλες οι γλώσσες δεν έχει καμία απολύτως σχέση με το πολυτονικό σύστημα.
Τα μακρά και τα βραχέα πέθαναν μαζί με τους αρχαίους.—
Τα υπόλοιπα που διάβασα στο #118 έχουν να κάνουν με το πόσα τελικά –ν προφέρουμε ή με ορθογραφίες της δημοτικής — καμία σχέση με το πολυτονικό. Επίσης, το τι κάνουν οι μαθητές με το χρόνο τους είναι ένα φαινόμενο που έχει σχέση με τις τεχνολογικές εξελίξεις. Ας μελετήσουμε πώς η τεχνολογία επηρεάζει τη γλώσσα. Ειδικότερα, ας προσέξουμε πώς σπρώχνει κάποιους προς ένα ατονικό σύστημα και ας επιδιώξουμε να αποτρέψουμε αυτή την εξέλιξη — αν πρέπει και αν μπορούμε.
Το πολυτονικό μπορεί να σας αρέσει για την αισθητική του (αν τη βρίσκετε με σκουληκάκια) αλλά ας μην αιτιολογείτε την αγάπη σας ή τη συνήθειά σας με επιχειρήματα που δεν στέκουν διότι τότε πραγματικά προσβάλλετε τη νοημοσύνη των συνομιλητών σας. Το πολυτονικό ας απασχολεί όσους ασχολούνται με τα αρχαία. Τους υπόλοιπους τούς αφορά όσο τους αφορά το ντόντο, το πουλί με τη μύτη σαν περισπωμένη.