Ἀντίληψη τοῦ πολυτονικοῦ

Αφιερωμένο εξαιρετικά.... σε όλους εσάς, από όλους εμάς (τώρα ποιοι είστε εσείς και ποιοι εμείς, πιασ' τ' αυγό και κούρευ' το - που δεν ξέρω πώς να γράψω το κούρεφτο και τα έχουμε ξαναπεί αυτά - άλλη κουβέντα αυτή...)


Επίσης, δεν το βρήκα πουθενά, να το ηχογραφήσουμε εμείς (η μελωδία εδώ):

Το πολυτονικό, το πολυτονικό
το πολυτονικό, πολύ το αγαπώ
θα πεθά- θα πεθάνω, θα πεθάνω,
στην περισπωμένη επάνω
Πο-λυ-το-νι-κο, ισχύς διά του τονισμού!


(έλα βάλτε κι άλλους στίχοι)
 

Palavra

Mod Almighty
Staff member
Γουστάρω! Αποδόμηση τώρα!
Αφιερωμένο στη μάχη πολυτονικού-μονοτονικού.

Να πεθάνεις, να πεθάνεις, να πεθάνεις,
Με τους τόνους, με τους τόνους που μου βάνεις

Δεν πεθαίνω, δεν πεθαίνω, δεν πεθαίνω
και στις λέξεις σου γουστάρω για να μπαίνω

Να πεθάνεις, να πεθάνεις, να μη ζήσεις
χωρίς πνεύματα να μη βαστήξεις

Να πεθάνεις, να πεθάνεις όπου γράφει
να μην κλαίνε, να μην κλαίν' οι τυπογράφοι

Να πεθάνεις, να πεθάνεις, μα το Ράλλη
που 'χεις κάνει τη ζωή μου ένα χάλι

Να πεθάνεις, και να φύγεις απ' τα Vista
κι αν σε γράφουν να τους λένε όλοι «σβήσ'τα»


(Ελλείψει εμπνεύσεως, να αναμένετε συνέχεια :))




Τραγουδιέται στους ρυθμούς τούτου 'δώ:

 
Απαντάω μόνο στο κείμενο του sarant τον οποίο και διαβάζω και με μορφώνει κάθε μέρα σχεδόν.

Επειδή έγινε πολύς ντόρος και έπεσε πολύ πρήξιμο προς εμένα από κάποιους Λεξιλόγους μεταφραστές για το αφιέρωμα στο Πλανόδιον, το οποίο και επιμελήθηκα, θέλω να διευκρινίσω το εξής. Δεν έγινε καμία έκπληξη προς τους γράφοντες στο μονοτονικό (όπως κι εγώ δηλαδή, γιατί τελικά θα το ξεχάσουμε αυτό), δεν αιφνιδιάστηκαν, δεν υπήρξε υπόσχεση που αθετήθηκε, ούτε καμιά σκευωρία για να πάρει το περιοδικό τα κείμενά τους και μετά να τα δημοσιεύσει με τα σκουληκάκια. Υπήρξε καθαρή εξήγηση από έναν άνθρωπο, εμένα δηλαδή, που έχει μάθει να λέει καθαρές κουβέντες στη ζωή του.

-Θέλεις να κάνεις αυτή τη μετάφραση για το συγκεκριμένο περιοδικό;
-Χμμ. Ναι.

Και το λέω αυτό για να μην υπάρχουν υπόνοιες εξαπάτησης, κάτι που θα αποτελούσε προσβολή προς το ήθος και την ακεραιότητά μου και τον τρόπο που κάνω τις δουλειές μου.

Οι καλοί λογαριασμοί και η αλήθεια όντως κάνουν τους καλύτερους φίλους.


Υ.Γ. Δεν ξέρω γιατί προσβλήθηκες από το κείμενό μου, αφού δεν θεωρώ ότι εσύ ειρωνεύτηκες ή πρόσβαλες κανέναν, επομένως το κείμενό μου δεν αναφερόταν σ' εσένα.
 

Alfie

New member
Βροντάει ο Azimuth
Αστράφτει η Melani
Το γλωσσικό ξανά
μας οδηγεί
Τόνοι και πνεύματα ειν’ η ψυχή μας
Δεν θα τα πάρετε
Ουτιδανοί.

Με τη ψιλή πάνω στον μο
Περισπωμένη έχω στο νο
Με μια δασεία στην φή μου
Σαν Δονκιχώτης εφορμώ

Στ’ άρματα, στ’ άρματα
Εμπρός στον αγώνα
Για τη δασεία μας
Και την ψιλή
Νέας αντίδρασης χτυπάει η καμπάνα
Περισπωμένη εδ
Βαρεία εκε


Προσαρμοσμένο από ιδιοκατασκεύασμα του 1992 με απολογία στο Νίκο Καρβούνη και τη Σοφία Παπαδάκη για τη μίμηση του αγωνιστικού ρυθμού.

Και μια ψυχαναλυτική αυτοαναφορά. Σε βιβλίο πριν από μια δεκαετία περίπου συνυπάρχουν δικά μου κείμενα πολυτονικά, μονοτονικά και άτονα.


=============
ΣτΔρ7χ: Δεν είναι πιο όμορφα με την Palatino Linotype;
 
Απαντάω μόνο στο κείμενο του sarant τον οποίο και διαβάζω και με μορφώνει κάθε μέρα σχεδόν.

Οι καλοί λογαριασμοί και η αλήθεια όντως κάνουν τους καλύτερους φίλους.


Υ.Γ. Δεν ξέρω γιατί προσβλήθηκες από το κείμενό μου, αφού δεν θεωρώ ότι εσύ ειρωνεύτηκες ή πρόσβαλες κανέναν, επομένως το κείμενό μου δεν αναφερόταν σ' εσένα.

Δεν έγραψα ότι εξαπατήθηκε κανείς -αλλά αν επέμεναν φαντάζομαι ότι δεν θα γινόταν η δημοσίευση. Όπως κι εγώ, που έδωσα ένα κείμενο σε πολυτονικό περιοδικό γνωρίζοντας ότι είναι όρος απαράβατος να προστεθούν σκουληκάκια -έκρινα ότι το όφελος ξεπερνάει τη ζημιά, αλλά δεν παύει να είναι "με το ζόρι" ο πολυτονισμός του κειμένου μου. Ευτυχώς που δεν με έβαλαν να τα προσθέσω ο ίδιος. (Δεν το κάνω πάντοτε, αλλού έχω αποφύγει να δώσω για να μην με πολυτονίσουν).

Θα μου πεις, τι να πουν οι πολυτονιστές συγγραφείς που βλέπουν τα κείμενά τους να μονοτονίζονται από εφημερίδες κτλ. Δεν είναι το ίδιο, το μονοτονικό είναι το επίσημο τονικό σύστημα. (Δύο εφημερίδες ξέρω να τυπώνουν επιμέρους άρθρα σε πολυτονικό, την Αυγή και τον Δρόμο της Αριστεράς).
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Δεν είναι το ίδιο, το μονοτονικό είναι το επίσημο τονικό σύστημα.
Πέρα από την καθαρά γλωσσική ουσία (που νομίζω έχει παρατεθεί επαρκώς), το πιο πάνω είναι η ουσία της, ας το πούμε, αισθητικής ή κοινωνικής διαμάχης. Ίσως κάποιοι να πιστεύουν σήμερα, με τα στάνταρ της δικής μας κοινωνίας, ότι τις εποχές που το πολυτονικό ήταν το επίσημο τονικό σύστημα μπορούσε κάποιος να κάνει κάτι το μονοτονικά αντίστοιχο, ακόμη και σε επιστημονικό επίπεδο. Όποιος μπορεί απλώς και να διανοηθεί κάτι τέτοιο, μπορεί ενδεχομένως να υποκύψει και στον πειρασμό να πιστέψει και διάφορα άλλα που κυκλοφορούν στην πιάτσα αυτές τις μέρες.

Και επί προσωπικού, Άζι, και μιλώντας για καλούς λογαριασμούς κ.λπ. Εγώ δεν ήξερα τη συγκεκριμένη πολιτική του περιοδικού (δεν ανήκε στα διαβάσματά μου, δεν ανήκα στον μεταφραστικό του χώρο). Προφανώς, θεωρήθηκε αυτονόητο και δεν μου το είπε κανείς. Ειλικρινά δεν ξέρω τι θα έκανα, αν το ήξερα εξαρχής. Μπορεί να έλεγα «δεν βαριέσαι», και για να μη στερηθώ την απόλαυση της μετάφρασης ενός όμορφου, μικρού κομματιού και για να μη στενοχωρήσω έναν φίλο (που αναγνωρίζω ότι έκανε πραγματικά κάθε προσπάθεια να βρει εκ των υστέρων μια λύση χωρίς να θιγούν οι πολυτονικές αρχές του περιοδικού). Μπορεί και να έκανα τον Κινέζο. Δεν ξέρω, και ειλικρινά, δεν θεωρώ ότι έχει και νόημα εκ των υστέρων, έχει;
 
Υποθέτω πως αν είχα μεγαλώσει στην Κίνα, θα μου άρεσαν τα ιδεογράμματα, ταυτόχρονα όμως θα ήμουν υπέρ της κατάργησής τους και της αντικατάστασής τους από κάποιο αλφάβητο, για πρακτικούς λόγους.
"Υποθέτεις" νομίζοντας ότι πρόκειται για απλό θέμα, ενώ δεν είναι. Ούτε καν σύγκριση δεν μπορεί να γίνεται με το θέμα του μονοτονικού/πολυτονικού.

Πέρα από την καθαρά γλωσσική ουσία (που νομίζω έχει παρατεθεί επαρκώς), το πιο πάνω είναι η ουσία της, ας το πούμε, αισθητικής ή κοινωνικής διαμάχης.
Κύριε επιμελητά, συμφωνείτε ότι εδώ πρέπει να γράφουμε "η ουσία τής", με τόνο στο άρθρο;
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Κύριε επιμελητά, συμφωνείτε ότι εδώ πρέπει να γράφουμε "η ουσία τής", με τόνο στο άρθρο;
Σίγουρα δεν θα έβγαζα τον τόνο, αν τον είχα μπροστά μου. Ότι δεν τον έβαλα (ενώ προβληματίστηκα για κάτι δέκατα του δευτερολέπτου) ίσως δείχνει απλώς την προϊούσα σκουριά ή τεμπελιά μου. (Προβληματίστηκα και αν έπρεπε να γράψω «της, ας την πούμε» :)).
 

Zbeebz

Member
Ας απαντήσω στο αρχικό ερώτημα, έστω και με καθυστέρηση. Η πρώτη εντύπωσή μου βλέποντας ένα πολυτονικό κείμενο είναι ότι ο/η συγγραφέας δεν είναι στα πρώτα, αλλά στα δεύτερα νιάτα του -και βάλε. Δεν θυμάμαι πότε ακριβώς καταργήθηκε το πολυτονικό, νομίζω ότι ήταν το 1982. Προφανώς, η φουρνιά που πήγε α' δημοτικού το '82 δεν το διδάχτηκε ποτέ σε βάθος, όσο εμείς οι προηγούμενοι. Άντε να έλεγαν μερικά πράγματα σε όσους έκαναν αρχαία αργότερα. Για περαιτέρω χαρακτηρισμούς (συντηρητικότητα, ακροδεξιές απόψεις κλπ.) θα βασιζόμουν περισσότερο στο περιεχόμενο του κειμένου. Όχι στις δασείες και στις περισπωμένες...
Προσωπικά, δεν το γύρισα στο μονοτονικό αμέσως, αλλά 2-3 χρόνια αφού είχε επιβληθεί. Όχι γιατί είμαι ακροδεξιά ή συντηρητική, αλλά διότι με είχε πνίξει η αγανάκτηση: "Τζάμπα καθόμουν και τους μάθαινα τόσους κανόνες; Τζάμπα τα ποιηματάκια με τις δασυνόμενες λέξεις;" :p:D
Μετά όμως μπήκα στην αγορά εργασίας κι έπρεπε να προσαρμοστώ.
Ωστόσο, τους κανόνες εκείνους ακόμα τους ψιλοθυμάμαι... ήμουν διαβαστερό παιδί, φαίνεται! :cool1: :rolleyes:


ΥΓ Πάντως οι της βυζαντινής μουσικής έχουν ένα κόλλημα με τους τόνους και τα πνεύματα. Διατείνονται ότι η κατάργησή τους ζημίωσε "τη μουσικότητα της γλώσσας". Δεν είναι λογικό αυτό, αλλά έτσι λένε, και επιμένουν να χρησιμοποιούν τόνους και πνεύματα.
 
Το επιχείρημα περί κατάργησης της μουσικότητας της γλώσσας αγγίζει κάποιους μουσικούς με φιλολογικά ενδιαφέροντα ανεξαρτήτως μουσικού κλάδου, αρκεί να αναφέρουμε τον Σαββόπουλο, αλλά κι άλλου(ε)ς που έχουν σελίδα στο Facebook, και που δεν έχουν καμία σχέση με τη βυζαντινή μουσική. Όσο για τους βυζαντινούς ειδικότερα, ναι, εκεί οι ίδιοι και το κοινό, όντας (συνήθως) άνθρωποι της Εκκλησίας, είναι (συνήθως) συντηρητικοί, οπότε υπάρχει περισσότερη προσκόλληση στο πολυτονικό, είτε από απλή αγάπη του παλιού (βασική σταθερά του πολιτιστικού συντηρητισμού) είτε λόγω ηλικίας είτε επειδή τα Λειτουργικά βιβλία της Εκκλησίας, ανήκοντας σε μια παλιότερη μορφή της γλώσσας, είναι αναπόσπαστα δεμένα με το πολυτονικό. Όσο δηλαδή απίθανο είναι να δούμε μονοτονικό στα αρχαία κείμενα, άλλο τόσο απίθανο είναι να το δούμε στα Λειτουργικά βιβλία.

Αρπάζω την ευκαιρία για να επαναφέρω, αγαπητοί κύριοι συνάδελφοι, την πρότασή μου για κατάργηση του ψιλού πνεύματος. Θα μείωνε δραματικά τους συνδυασμούς του πολυτονικού χωρίς την παραμικρή βλάβη. Αυτόν το συντηρητισμό, που ζει και βασιλεύει σε όλα τα φιλολογικά μήκη και πλάτη της γης, γιατί τον ξεχνάμε;
 
με είχε πνίξει η αγανάκτηση: "Τζάμπα καθόμουν και τους μάθαινα τόσους κανόνες; Τζάμπα τα ποιηματάκια με τις δασυνόμενες λέξεις;"

Ωστόσο, τους κανόνες εκείνους ακόμα τους ψιλοθυμάμαι...
Πες τα, πες τα!

Δε μου λες, τα ποιηματάκια τα θυμάσαι; Εγώ τα έχω ψιλοξεχάσει πια και τα ψάχνω. Κάποτε είχα ανοίξει και νήμα εδώ, δασυνόμενες λέξεις, αλλά δεν θυμάμαι να έγραψες εσύ. Για ποστάρισε ό,τι μπορείς!
 

nickel

Administrator
Staff member
Καλημέρα. Άμα λέω ότι ο άνθρωπος δεν μπορεί χωρίς τα φετίχ του... Η Αόρατη ξεμπέρδεψε με το Θεό, αλλά οι δασείες τη δυσκολεύουν. :) (Με τα βινύλια πώς τα πας; )
 
Δεν έχω θέμα με τις δασείες, αλλά με εκείνο το γερμανό που με πήρε τα μυαλά. :D
Θυμάμαι να βάλω δασεία, τα ποιηματάκια είναι που δεν θυμάμαι κι έχω σκάσει.

Βινύλια έχω κάμποσα, και στην αποθήκη σε κούτες. Και το πικάπ σε περίοπτη θέση.
 

Zbeebz

Member
Πες τα, πες τα!

Δε μου λες, τα ποιηματάκια τα θυμάσαι; Εγώ τα έχω ψιλοξεχάσει πια και τα ψάχνω. Κάποτε είχα ανοίξει και νήμα εδώ, δασυνόμενες λέξεις, αλλά δεν θυμάμαι να έγραψες εσύ. Για ποστάρισε ό,τι μπορείς!

Δεν τα θυμάμαι πια... Μόνο την αρχή του Α:
Άδης, άγιος, αγνός,
αίμα, άλας, αλμυρός...

Είδα και το άλλο το νήμα και αυτό για το Ε έμοιαζε μ' εκείνο που μας δίδασκαν στο δημοτικό (είχα και γάτα Έλλη).
Γεγονός είναι ότι δεν διδασκόμασταν όλοι τα ίδια. Οι δάσκαλοι μάλλον τα προσάρμοζαν κατά την κρίση τους. Ίσως να έδιναν προτεραιότητα σε πιο κοινές λέξεις ή να φρόντιζαν περισσότερο το μέτρο ή τη ρίμα!
Μια φορά που έκανα επιμέλεια σε ένα πολυτονικό κείμενο, είχα ανατρέξει σε ιντερνετικά σκονάκια για να μη γίνω ρόμπα. B-) Και στη γραμματική γυμνασίου του 1978! :-D
 
Τώρα που κόπασε η καταιγίδα γιατί δεν ανοίγουμε δύο νήματα; :lol:

1) Βιβλίο vs Kindle

2) Βινύλιο vs MP3

Θα έχουμε πολλά να πούμε και να απασχολείται το μυαλό μας για να μη σκέφτεται τη ζωή που μας έχουν στερήσει... :curse:
 

Zbeebz

Member
τα ποιηματάκια είναι που δεν θυμάμαι κι έχω σκάσει.

Αν έχεις κρατημένα τίποτα παλιά τετράδια από το δημοτικό, νομίζω ότι τα κάναμε στην γ' τάξη!
 

drazen

New member
Μερικές διευκρινήσεις και τελεία (μετά παύλας).
Η επιλογή μου για το (παραδοσιακό) πολυτονικό δεν έγινε στην βάση νοσταλγίας γιά όσα με απίστευτη βία διδάχτηκα και ένας συντηρητικός μαζοχισμός δεν μ' αφήνει να πετάξω (κάθε άλλο, στην αρχή υπήρξα μονοτονιστής μουτζαχεντίν), ούτε από κάποια εθνικιστικά ανακλαστικά (από τους εθνικιστές οι Έλληνες μού είναι εξίσου με τους υπόλοιπους απεχθείς), ούτε γιατί τα θρησκευτικά μου πιστεύω υπηρετούνται καλύτερα από την εικόνα της επισεσυρμένης (είμαι άθεος ξεκάθαρα και κάθετα, από την εποχή όπου η πίστη επιβαλλόταν με χαστούκια), ούτε γιατί ο φετιχισμός μου ερεθίζεται από "σκουληκάκια" (νά 'ναι καλά οι ζαρτιέρες, οι ολόποδες μπότες και τα μαστίγια, χι χι). :blush:
Γιατί τότε; Επειδή, σε πείσμα όλων των παραδοχών και των διαβεβαιώσεων της πλειονότητας, η νεοελληνική έχει την μουσικότητά της, όπως όλες, άλλωστε. Δεν μπορώ, κατά την διάρκεια του καθημερινού επιτονισμού να μην ακούω την αναβατικότητα (όξυνση, άνοδο, ανέβασμα...), την καταβατικότητα (βάρυνση, κάθοδο, κατέβασμα...) ή την περίσπασή του (άνοδο και κάθοδο ή το αντίστροφο) στις ερωτήσεις. Για τα πνεύματα, θα συμφωνήσω ότι είναι άχρηστα, αν και μού ακούγεται εκπαιδευτικά σόλοικο να αγνοεί ένας έλληνας απόφοιτος τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ότι λέξεις όπως "ιστορία", "Ελλάς" ή το πρόθεμα "υπερ-" είχαν ιστορικά δασύ εισαγωγικό έκπνευσμα και να το γνωρίζει και να το γράφει ένας οιοσδήποτε χρήστης νεολατινικής γλώσσας, ακόμη και όταν δεν το προφέρει (π.χ. στα ισπανικά). Εστιάζω τον θυμό μου στην ιδεολογοποιημένη βάση της καθιέρωσης του μονοτονικού και των εβδομηντάχρονων (και βάλε) υπέρ και κατά της επιχειρημάτων, που έτσι, δίχως θεμελιακή γλωσσολογική εργασία, κατέληξαν οι δύο όψεις του ίδιου συντηρητικού, κυριολεκτικά, νομίσματος.
Όταν κάποιοι κάποτε κλείσουν τα αυτάκια τους στις εκατέρωθεν κραυγές των αμόρφωτων :angry:(επί της ουσίας) και σκύψουν να αφουγκραστούν και καταγράψουν την ομιλούμενη γλωσσική εκφορά (και όχι τις από μετρική ανάγκη ιδιωματικές και περιθωριακές συγκοπές ή εκτάσεις της), όταν θα έχουμε επιτέλους μια γραμματική της νέας ελληνικής κι όχι μεταφράσεις αιωνόβιων πονημάτων ή σύγχρονες γλωσσολογικές επινομιμοποιήσεις, όταν δεν θα μού αφήνουν άτονο, φερ' ειπείν, το (ερωτηματικό) "τί" την ώρα που μου τρυπάει το τύμπανο, όταν αναγνωριστεί ότι όλες οι λέξεις (πλην των γνωστών άτονων) τονίζονται ασχέτως πλήθους συλλαβών, όταν το επιχείρημα για τον τονισμό μιας λέξης δεν θα είναι η συμπτωματική ύπαρξη ή ανυπαρξία άλλης ομόηχης, όταν η καταγραφή ή η απαλοιφή του τελικού (μη ευφωνικού) "νι" τελεσιδικήσει στην βάση αποηχογραφήσεων, όταν θα γίνει σεβαστό το κλητικό σύστημα (και δεν θα έχουμε τερατάκια τύπου "τέσσερις"), όταν..., τότε μετά χαράς θα εγκαταλείψω την μόνη μέχρι σήμερα επιστημονική εργασία για το σημειωτικό σύστημα της γλώσσας μου (και γλώσσας σας), αυτή που με σεβασμό στην τότε (και, κατά παράδοξο τρόπο στην τώρα) αλήθεια έκαναν οι τρισκατάρατοι αλεξανδρινοί, δείχνοντας πως η αληθινή επιστήμη (η "ονομάτων επίσκεψις") είναι πάντα επίκαιρη.
Όσο για τον "απίστευτο" χρόνο που κέρδισαν οι μαθητές, σήμερα τον πετούν στα σκουπίδια των διαδικτυακών παιχνιδιών και συνοικεσίων, χάνοντας την ευκαιρία να οργανώσουν τον σκληρό τους δίσκο, να φτιάξουν, βρε παιδάκι μου, και κανέναν φάκελο, όπου θα αρχειοθετούν τις εισερχόμενες πληροφορίες, για να μπορούν μετά να τον αναζητήσουν. Προς το παρόν, τα πετάνε όλα στα "Εισερχόμενα" μιας "μαθαίνω παίζοντας" ανοργάνωτης κι άχρηστης βαβυλωνίας.
Όποιος θεωρεί ότι αυτό δεν είναι σύμπτωμα και γενεσιουργός αιτία, από ένα σημείο και μετά, της κοινωνικής δομής, θα του πω απλώς ότι, για μένα, συντάσσεται άθελά του με τους μεταμοντέρνους ξεθεμελιωτές των πάντων.
 
Last edited:

nickel

Administrator
Staff member
Επειδή στο #90 έγραψα ότι «Θεωρώ ότι είναι λανθασμένα και αστήρικτα όλα τα επιχειρήματα των πολυτονιστών που έχω διαβάσει υπέρ της επαναφοράς του πολυτονικού ή των μειονεκτημάτων του μονοτονικού έναντι του πολυτονικού», νιώθω υποχρεωμένος τώρα να αντικρούσω ένα προς ένα τα επιχειρήματα που αναπτύσσεις εδώ. Και θα το κάνω, αλλά αργότερα. Προς το παρόν, θα αρκεστώ να επισημάνω ότι κατάλαβα και τις 530 λέξεις του κειμένου σου χωρίς να σκοντάψω πουθενά, ούτε καν στο «κλητικό». Και θα τις καταλάβαινα εξίσου καλά αν τις είχες γράψει στο πολυτονικό — μόνο που θα σου είχε πάρει ένα μικρό κομμάτι της ζωής σου παραπάνω. Ε, λοιπόν, αυτό το παραπάνω κομμάτι ζωής σού έχει χαρίσει πολλές φορές το μονοτονικό.
 
Τώρα που κόπασε η καταιγίδα γιατί δεν ανοίγουμε δύο νήματα; :lol:

1) Βιβλίο vs Kindle

2) Βινύλιο vs MP3

Θα έχουμε πολλά να πούμε και να απασχολείται το μυαλό μας για να μη σκέφτεται τη ζωή που μας έχουν στερήσει... :curse:

Τι έχουμε να πούμε; Και τα δυο έχουν προφανείς απαντήσεις. Βιβλίο + βινύλιο = RIP, long live Kindle and mp3 (and flac. And aac. And 3gp. And ogg...).
 
Top