Το νήμα για την παιδεία

Κάτι που νομίζω το 'χω ξαναπεί είναι ότι στις Στρατιωτικές Σχολές (τέλειωσα τη ΣΜΑ στα τέλη της δεκαετίας του 1980) οι σπουδαστές αξιολογούν τους καθηγητές. Όλους τους καθηγητές, ακόμη και τους ένστολους (οι οποίοι είναι, φυσικά, πολύ ανώτεροι απ' τους σπουδαστές στη στρατιωτική ιεραρχία). Η δική μου τάξη με την αξιολόγησή της οδήγησε εκτός διδακτικών αιθουσών Τακτικό (επαναλαμβάνω: Τακτικό, δηλαδή όσο πιο μόνιμο γίνεται) Καθηγητή για λόγους που είχαν αμιγώς να κάνουν με τις καθηγητικές του ικανότητες (ή, μάλλον, με την έλλειψή τους).

Σίγουρα υπάρχουν περιπτώσεις όπου η αξιολόγηση μπορεί να προστατεύσει τους φοιτητές από ανίκανους καθηγητές. Ωστόσο, ας μην ξεχνάμε ότι η αξιολόγηση από τους προπτυχιακούς στις ΗΠΑ έχει μεγάλη σχέση και με το grade inflation (βαθμοπληθωρισμο :confused:). Δεν προσπαθώ να πω, ασφαλώς, ότι είναι καλύτερα χωρίς αξιολόγηση: μόνο αυτό που αναφέρθηκε παραπάνω περί γκρίζου.
 

Zazula

Administrator
Staff member
Ναι, δεν το πρόσθεσα παραπάνω στην προσωπική μου ιστορία: Ο Τακτικός που αποπέμφθηκε έβαζε συστηματικά σε όλους από 92 μέχρι 100. Εμείς όμως θέλαμε να μάθουμε (το μάθημά του ήταν βασικοτατότατο —sic— για αεροναυπηγούς) κι όχι να βγάλουμε βαθμό.
 

SBE

¥
Και ότι αν σήμερα ολοένα και περισσότερος κόσμος καταλαβαίνει πως αν πήραμε τη ζωή μας λάθος και πρέπει να αλλάξουμε ζωή, θα έπρεπε να υπάρχει ήδη εγκατεστημένο και λειτουργικό ένα εκπαιδευτικό σύστημα διαφορετικό στη συνολική του κουλτούρα; Πιο εύστροφο, πιο ευέλικτο, πιο δυναμικό; Λιγότερο αυτάρεσκο, φοβικό, συντηρητικό; Πιο αυτόνομο, επιστημονικά διεκδικητικό και κοινωνικά πρωτοποριακό; Λιγότερο νεποτικό, φοβικό και μη ανταγωνιστικό;

Βεβαίως τίποτα δεν είναι αυτόνομο σε μια κοινωνία. Έτσι και το εκπαιδευτικό σύστημα είναι συνδεδεμένο και με τις ανάγκες της κοινωνίας σε εργαζόμενους. Πώς θα έχεις τέλειο επαγγελματικό προσανατολισμό όταν οι δουλειές λιγοστεύουν και δεν υπάρχει ξεκάθαρη πολιτική για την αντικατάστασή τους; Και πώς αποφεύγεις κινήσεις πανικού από γονείς και μαθητές;
Για παράδειγμα, επί Σημίτη αποφασίστηκε ότι το δημόσιο θα προσλαμβάνει μόνο πτυχιούχους και οι δουλειές που δεν χρειάζονται πτυχίο θα δίνονται σε εξωτερικές εταιρίες. Απόφαση κατά τα πρότυπα του νεοφιλελευθερισμού και του αουτσόρσινγκ. Σε μια φυσιολογική οικονομία με πολλές εναλλακτικές λύσεις αυτή η απόφαση δεν θα ήταν πηγή πανικού, καθώς το δημόσιο δεν είναι η μόνη καλή επαγγελματική λύση. Όμως έχω την εντύπωση (χωρίς στοιχεία) ότι αυτό απλώς αύξησε την πίεση να πάρουν όλοι πτυχίο και επιβάρυνε το ήδη επιβαρυμένο σύστημα. Μάλιστα αν είχε πει ότι θα προσλαμβάνονται μόνο όσοι έχουν το πτυχίο Χ (βάλε εδώ όποιο θέλεις, π.χ. πολιτικών επιστημών), η πίεση να πάρουν πολλοί αυτό το πτυχίο θα ήταν μεγάλη.
 
Αυτά τα «τελεία και παύλα» είναι κάπως ισοπεδωτικά, αυτό λέω απλώς. Και οι προσχηματικοί διάλογοι μπορούν κάλλιστα να γίνονται εκατέρωθεν. Η Διαμαντοπούλου σε κάθε συνάντηση με τον εκπρόσωπο της Ένωσης Ελλήνων Ερευνητών τόνιζε τι καλά που τα λέει, πόσο αξιόλογες προτάσεις έχει, πόσο χαίρεται να διαφωνεί με κάποιον που έχει σοβαρά επιχειρήματα, και την άλλη μέρα κάποιος στο υπουργείο κατέθετε ένα προσχέδιο νόμου που δεν είχε την παραμικρή σχέση με αυτά που είχαν συζητηθεί και συμφωνηθεί.

Δεν παραβλέπω την πραγματικότητα. Ξέρω καλά ότι πολλοί πανεπιστημιακοί, για παράδειγμα, κωλυσιεργούσαν ακόμη και στην διαδικασία αυτοαξιολόγησης που είχε επιβληθεί και έχω δει ανακοινώσεις της ΟΛΜΕ στο παρελθόν στις οποίες η αποδοχή της αξιολόγησης ήταν προσχηματική, αφού οι απαιτήσεις τους στη συνέχεια την ακύρωναν. Αλλά δεν είναι άσπρο-μαύρο τα πράγματα πάντοτε.


Σίγουρα τα πράγματα δεν είναι πάντοτε άσπρο-μαύρο, και σίγουρα την πρωταρχική ευθύνη για την απουσία αξιολόγησης στην εκπαίδευση την έχει η πολιτική ηγεσία. Και δεν αμφιβάλλω καθόλου ότι πολλοί "διάλογοι" που κατά καιρούς στήνονται από τους κυβερνώντες είναι όντως προσχηματικοί.

Όσο όμως κι αν προσπαθώ να μην είμαι απόλυτος, για το συγκεκριμένο ζήτημα έχω κατασταλαγμένη άποψη: η ΟΛΜΕ απλά και ξεκάθαρα ΔΕΝ ΘΕΛΕΙ την αξιολόγηση. Αν έχεις γερό στομάχι, διάβασε αυτό -την εισήγηση μέλους του ΔΣ της ΟΛΜΕ σε προ διετίας ημερίδα με θέμα "Η αξιολόγηση στην εκπαίδευση", η οποία στο περιεχόμενο και το ύφος της δεν διαφέρει από τις πλείστες όσες ανακοινώσεις που έχει εκδόσει η ΟΛΜΕ για την αξιολόγηση την τελευταία εικοσαετία- και πες μου μετά αν αυτό το κείμενο είναι δυνατόν να έχει γραφτεί από κάποιον που πραγματικά ΘΕΛΕΙ την αξιολόγηση, αλλά διαφωνεί ως προς τον τρόπο με τον οποίο αυτή προτείνεται.
 
Ναι, δεν το πρόσθεσα παραπάνω στην προσωπική μου ιστορία: Ο Τακτικός που αποπέμφθηκε έβαζε συστηματικά σε όλους από 92 μέχρι 100. Εμείς όμως θέλαμε να μάθουμε (το μάθημά του ήταν βασικοτατότατο —sic— για αεροναυπηγούς) κι όχι να βγάλουμε βαθμό.

Για ΣΜΑ συγκεκριμένα δεν ξέρω, αλλά με βάση την εμπειρία μου από διδασκαλία ROTC στις ΗΠΑ, οι φοιτητές που είχαν σχέση με τις ένοπλες δυνάμεις ήταν πιο σοβαροί από το μέσο όρο.
 

SBE

¥
Μάλλον έχει να κάνει με τη χώρα. Η δική μου εμπειρία με φοιτητές- στρατιωτικούς στη Βρετανία ήταν ότι ήταν μεγαλύτεροι λουφαδόροι από τους συμφοιτητές τους και η μόνη τους απαίτηση ήταν να πάρουν το χαρτί με κάθε μέσο.
Σχετικά με το ζήτημα της αξιολόγησης: άλλο στην ΜΕ και άλλο στην τριτοβάθμια. Άλλωστε και οι στόχοι των σχολείων είναι διαφορετικοί, και οι απαιτήσεις της δουλειάς. Μένοντας στη μέση εκπαίδευση, η αξιολόγηση νομίζω είναι το μικρότερο πρόβλημα αυτή τη στιγμή και το δυσκολότερο να δεχτούν οι καθηγητές, αν μπει μια τάξη στη διεύθυνση των σχολείων, ώστε να τηρούνται οι κανόνες, θα είναι πιο εύκολο να υπάρξει και αξιολόγηση.
 
Μάλλον έχει να κάνει με τη χώρα. Η δική μου εμπειρία με φοιτητές- στρατιωτικούς στη Βρετανία ήταν ότι ήταν μεγαλύτεροι λουφαδόροι από τους συμφοιτητές τους και η μόνη τους απαίτηση ήταν να πάρουν το χαρτί με κάθε μέσο.

Στις ΗΠΑ (αν η εμπειρία μου είναι όντως αντιπροσωπευτική) νομίζω ότι έχει να κάνει με το γεγονός ότι οι σπουδές είναι πανάκριβες, οπότε οι ROTC πολλές φορές είναι από φτωχές οικογένειες που αλλιώς δεν θα μπορούσαν να σπουδάσουν. Ίσως και το γεγονός ότι υπάρχει ελάχιστος μέσος όρος για να μη σε διώξουν από το πρόγραμμα. Τώρα που ανέβηκαν τα δίδακτρα στη Βρετανία μπορεί να έχετε παρόμοια φαινόμενα.

Σχετικά με το ζήτημα της αξιολόγησης: άλλο στην ΜΕ και άλλο στην τριτοβάθμια. Άλλωστε και οι στόχοι των σχολείων είναι διαφορετικοί, και οι απαιτήσεις της δουλειάς. Μένοντας στη μέση εκπαίδευση, η αξιολόγηση νομίζω είναι το μικρότερο πρόβλημα αυτή τη στιγμή και το δυσκολότερο να δεχτούν οι καθηγητές, αν μπει μια τάξη στη διεύθυνση των σχολείων, ώστε να τηρούνται οι κανόνες, θα είναι πιο εύκολο να υπάρξει και αξιολόγηση.

Όντως, κι αν δεν κάνω λάθος όταν λέμε αξιολόγηση στη μέση εκπαίδευση δεν εννοούμε από τους μαθητές.
 

drazen

New member
Το δεύτερο κεράκι (βλ. #430) θα το ανάψω ολοφάνερα στη τούρτα του νήματος κι όχι κρυμμένο σε κανένα παλιοπιντιέφι, αν και φοβάμαι ότι θα είναι πολύ πιο προσωπικό και αρκετά μακρύ. Πρέπει να πω ότι αισθάνομαι άσχημα για τον χώρο που θα καταλάβει.

b. Κεράκι δεύτερο (τα Σχολεία, οι Σχολές και η Ύλη)
b1 Προσοσιαλιστικοί χρόνοι
Μια φορά κι έναν καιρό, όλα τα πλάκωνε η τρισκατάρατη δεξιά (δίχως ίχνος ειρωνείας) και τα έσκιαζε η φοβέρα μιας γελοίας ελληνοχριστιανικής εθνικοφροσύνης. Σχολεία-στρατώνες, δάσκαλοι-λοχαγοί και επιθεωρητές-συνταγματάρχες. Η Διδακτέα Ύλη γεμάτη επιστημονικούς ανορθολογισμούς, ιστορικούς φανφαρονισμούς και ντυμένη το ράσο του ιερέα προσφερόταν και εμπεδωνόταν με κύριο μέσο την βία, λεκτική και, κυρίως, σωματική. Κεκαρμένα τα άρρενα, γαλαζοντυμένες παρθένες τα θήλεα και με αριθμό κυκλοφορίας στο στήθος. Εξετάσεις από την Ε΄Δημοτικού (δις κατ’ έτος), εξετάσεις εισαγωγής στο Γυμνάσιο, εξετάσεις στην Γ΄Γυμνασίου. Α, ξέχασα την καθαρεύουσα, την αποστήθιση και τον υποχρεωτικό εκκλησιασμό (τις Κυριακές).
Όμως, μέσα σ’ αυτόν τον ορυμαγδό φασιστικής πίεσης, δεν μπορώ να παραβλέψω ότι το μέσο επίπεδο ενός απόφοιτου του Δημοτικού ήταν κατά πολύ ανώτερο ενός σημερινού του Γυμνασίου.
Ποιος μπορεί να ξεχάσει τα προβλήματα πρακτικής αριθμητικής στο Δημοτικό με εκείνες τις αλησμόνητες δεξαμενές που όλο άδειαζαν, αλλά δύο, τρεις ή τέσσερεις (sic) βρύσες διαφορετικής διαμέτρου φρόντιζαν να τις τροφοδοτούν ακατάσχετα, έτσι που ποτέ να μην μένουμε άπραγοι; Τους καταλόγους των βιβλίων της Παλαιάς Διαθήκης (Ωσηέ, Αμώς...); Των δασυνόμενων λέξεων; (Φτάνει, θα κλάψουμε από νοσταλγία.)
Μικρά βήματα προόδου έγιναν μεταδικτατορικά με την καθιέρωση της δημοτικής και των μικτών σχολείων στην δευτεροβάθμια, φέρνοντας την άμπωτη αρχαίων και λατινικών και την πλημμυρίδα νέων οργανωτικών συστημάτων (προσφέροντάς μας την δυνατότητα να μπορούμε πια να μιλάμε σε καμιάν υποψήφια γκόμενα, δίχως να περνάμε από πατρικά ερωτηματολόγια ή να περιμένουμε το μάθημα στο γαλλικό Ινστιτούτο).

b2 Σοσιαλιστικοί χρόνοι
Την δεκαετία του ’80 την έζησα μέσα από πολλά παρατηρητήρια (δίχως τότε να ξέρω ότι το κάνω).
Πανεπιστήμια. Το 1980, μετά την αποφοίτηση από Παιδαγωγική Ακαδημία, φοιτητής στην (ενιαία τότε) Φιλοσοφική του ΑΠΘ (κατόπιν εξετάσεων με το προτελευταίο 20%) κι έχοντας γερές κλασικές βάσεις, έμεινα ενεός (που θά ’λεγε κι ο Ναυτίλος) από το χαμηλότατο, όχι όμως εξ υπαιτιότητάς τους, επίπεδο των συμφοιτητών μου σέ ό,τι αφορούσε στον αρχαιογνωστικό τους εξοπλισμό. Θύελλες διαμαρτυριών, κάθε που οι διδάσκοντες ζητούσαν τα αυτονόητα που θα μας ανέβαζαν ένα σκαλοπάτι προς την επικείμενη γνώση και προς αυτό που, τώρα πλέον, σχεδόν αποκλειστικά ευρωπαίοι μπορούν να κάνουν: να μελετούν αρχαία μέσα από τα κείμενα. Το ίδιο και στην Ιστορία, ιδίως αρχαία και ρωμαϊκή. «Κατεβάστε τις απαιτήσεις σας», αλλιώς... Αποχωρήσεις, αποχές, καταλήψεις (δεν λέω, ζάχαρη την περάσαμε). Ευτυχώς, μέχρι το 1983, όλα είχαν «ομαλοποιηθεί». Είκοσι κείμενα για εξετάσεις στα αρχαία, δέκα για τα λατινικά, τριάντα θέματα για την ιστορία, όταν στις εισαγωγικές «παλαιού τύπου» δεν υπήρχε συγκεκριμένη ύλη. Περνούσαμε μαθήματα με δυο μέρες διάβασμα. Ελεύθερες μεταφορές αύξησαν τον αριθμό ετών φοίτησης (ξαλαφρώνοντας λίγο και το ποσοστό ανεργίας).
Πήραν τα ’πάνω τους τμήματα που δεν προαπαιτούσαν βάσεις (Νεοελληνικό, ΦΠΨ, Ξενόγλωσσα, στα οποία, παρεμπιπτόντως, η βάση στην ξένη γλώσσα διατηρήθηκε, και καλώς).
Με τον Νόμο-Πλαίσιο (1982 θαρρώ) εκεί να δεις πανηγύρι. Θυμάμαι διάφορους «χαρτοκουβαλητές» να ζητιανεύουν την εύνοια των φοιτητικών συλλόγων. Αργότερα, αρκετοί έπιασαν και έδρα.
Θέλω να πω ότι στον δικό μου χώρο όλα φάνηκαν να υποβαθμίζονται προς όφελος των «νέων ανθρώπων». Πώς να διδάξεις αύριο, αν σου λείπουν τα εργαλεία της δουλειάς σου...
Στις άλλες σχολές, μάθαινα παρόμοια.
Δημοτικά. Με την καθιέρωση (κυριολεκτικά:devil:) του μονοτονικού φάνηκε ότι, με την αφαίρεση μιας μεγάλης τροχοπέδης, τα καημένα τα παιδάκια απερίσπαστα κι ακράτητα θα ξεχύνονταν για την κατάκτηση κι εμπλουτισμό την μητρικής τους γλώσσας. Γράφηκαν και διανεμήθηκαν νέα βιβλία (σχετικώς) απαλλαγμένα από τους προαναφερθέντες αναχρονισμούς. Η αποστήθιση πετάχτηκε στον καιάδα, αντικατασταθείσα από την κριτική (επί τη βάσει τίνος;) ματιά και η βία έμεινε μια μακρυνή ανάμνηση. Οι, δικαίως, μισητοί επιθεωρητές ντύθηκαν μειλίχιοι σύμβουλοι. Ο δρόμος ήταν σπαρμένος με ροδοπέταλα.
Τί δεν πήγε, λοιπόν, καλά; (Εκτός κι αν όλα πήγαν μια χαρά κι εγώ ένας παραληρηματικός γκρινιάρης.)
Η άποψή μου είναι ότι την πάθαμε αποδευσμεύοντας την δυνατότητα της «ήσσονος προσπαθείας» που, σε συνδυασμό με την λίγο μεταγενέστερη έκρηξη των μέσων απόσπασης της προσοχής και χασίματος χρόνου, μας έβαλε στον φαύλο κύκλο των ολοένα και λιγότερων απαιτήσεων. Για τα ορθογραφικά ή άλλα λάθη, η συζήτηση μεταφέρθηκε στο χρώμα του στιλό (ποτέ κόκκινο, πληγώνει την ευαίσθητη παιδική ψυχή), στην ακραία περίπτωση που θα διορθώνονταν. Η επανάληψη τάξης θεωρήθηκε έγκλημα καθοσίωσης και για να αποφασιστεί έπρεπε να ομοφωνήσουν δάσκαλος-σύμβουλος-γονιός. Το σχολείο μετατράπηκε σε χώρο βαριεστημάρας.
Νέα πεδία εισέβαλαν (θυμάμαι ότι το 1986, οπότε και παραιτήθηκα, έπρεπε στην Ε΄ τάξη να διδάξουμε «αλλαγή της βάσης αρίθμησης», πα’ να πει δυαδικό κ.λπ. συστήματα), όλα έγιναν πιο ευχάριστα, αλλά τα παιδιά έδειχναν να μην ανταποκρίνονται.
Υποστηρίζω ότι η αποβολή της αποστήθισης στέρησε από τα παιδιά την οργανωτική προσπάθεια, την πειθαρχία νου και τα απαραίτητα, για το χτίσιμο λογικών προεπιστημονικών προτάσεων, δομικά υλικά, τα άφησε στα ρηχά νερά του μητρικού και τηλεοπτικού ιδιώματος και, σε συνδυασμό με το ηλικιακό «κατέβασμα» της ύλης των πρακτικών μαθημάτων, ακύρωσε την φυσιολογική εξέλιξη των συνάψεων των (ας μην το ξεχνάμε) μη ανανεώσιμων νευρώνων, καίγοντας με απαιτήσεις ανώτερου βαθμού κατώτερης τάξης κυκλώματα. Αλήθεια, υπάρχουν πολλοί που έμαθαν αγγλικά δίχως κόπο και αποστήθιση;
Αν κάτι έπρεπε να αλλάξει, ήταν η γενικευμένη βία, που άλλαξε. Το «παν μέτρον άριστον» κέρδισε ένα χί.
Επέστεψα στα σχολεία μετά από δεκαοκτώ χρόνια, αφού πρώτα με ξεζούμισαν στην αρχαιολογική υπηρεσία, άλλη πονεμένη ιστορία (κούκλα, πιάσε άλλα δυο τσίβας).
Αυτό που είδα, με τρόμαξε. Τό πατιρντί. Πρωτάκια καμμένα από αυπνία, υπερκινητικά και βίαια. Διατρεφόμενα με ετοιματζίδικα κρουασάν και τίγκα στο ζαμπόν και το μίλνερ τοστ. Ειδικότερα από το 2007, με την έλευση των νέων βιβλίων και σε τμήματα ανισόρροπα γλωσσικώς, η κατάσταση ξέφυγε από κάθε έλεγχο, με τον ταξικό προσανατολισμό της παιδείας να γίνεται πλέον εξόφθαλμος. Σήμερα, δεν υπάρχουν μήτε βιβλία, μήτε πετρέλαιο.
Αν σ΄όλα τούτα προστεθούν η παραίτηση, το χαμηλό επίπεδο (αυτο-) εκτίμησης και κατάρτισης, η έλλειψη αξιολόγησης (από ποιους άραγε;) των δασκάλων και η γενικότερη απαξίωση της μισθωτής εργασίας ως μελλοντικής επαγγελματικής διεξόδου, μπορούμε να αποφανθούμε με ασφάλεια ότι η δημόσια εκπαίδευση ολοκληρώνει την κατάρρευσή της.
Σε ελάχιστα χρόνια, μόνον τα ιδιωτικά σχολεία θα υποστηρίζουν την λειτουργία του Συστήματος (ξέρω, πάντα ήταν έτσι, όμως όχι ακριβώς), στα οποία ιδιωτικά, πέραν των αυτονόητων εποχιακών μπιχλιμπιδιών, η αυστηρότητα και επιμονή στην μάθηση (καί με αποστήθιση) παραμένει.
Το Νεοφιλελεύθερο Σχέδιο (από ποιό σημείο και μετά, αγνοώ) θριάμβευσε.
Είμαστε σε θέση να δούμε τουλάχιστον πώς;
 
Όμως, μέσα σ’ αυτόν τον ορυμαγδό φασιστικής πίεσης, δεν μπορώ να παραβλέψω ότι το μέσο επίπεδο ενός απόφοιτου του Δημοτικού ήταν κατά πολύ ανώτερο ενός σημερινού του Γυμνασίου.

Από πού το συμπεραίνεις αυτό;
 

pidyo

New member
Υποστηρίζω ότι η αποβολή της αποστήθισης στέρησε από τα παιδιά την οργανωτική προσπάθεια, την πειθαρχία νου και τα απαραίτητα, για το χτίσιμο λογικών προεπιστημονικών προτάσεων, δομικά υλικά, τα άφησε στα ρηχά νερά του μητρικού και τηλεοπτικού ιδιώματος και, σε συνδυασμό με το ηλικιακό «κατέβασμα» της ύλης των πρακτικών μαθημάτων, ακύρωσε την φυσιολογική εξέλιξη των συνάψεων των (ας μην το ξεχνάμε) μη ανανεώσιμων νευρώνων, καίγοντας με απαιτήσεις ανώτερου βαθμού κατώτερης τάξης κυκλώματα. Αλήθεια, υπάρχουν πολλοί που έμαθαν αγγλικά δίχως κόπο και αποστήθιση;
Δεν θα το έλεγα ακριβώς αποστήθιση. Η αποστήθιση ποτέ δεν ήταν κάτι καλό, ιδίως όταν η εκπαίδευση έμενε εκεί. Το λάθος που έγινε ήταν η διάλυση της έννοιας του κανόνα, η απόπειρα να οδηγηθεί το παιδί στην κατανόηση αποκλειστικά μέσω των παραδειγμάτων. Αυτό ήταν μεγάλο λάθος, γιατί στερεί από το παιδί την έννοια της δομής, του βασικού σκελετού χωρίς τον οποίο δεν ξέρω πώς μπορεί να χτίσει μέσα του τη γνώση.

Έχει αλλάξει όμως αυτό. Το εκκρεμές πήγε από τη μια άκρη στην άλλη, αλλά τώρα μοιάζει να έχει κατασταλάξει στη μέση. Και κανόνες και παραδείγματα. Και κάποιες στοιχειώδεις δομές και αυτενέργεια. Ένας σκελετός πάνω στον οποίο μετά μπορείς και πρέπει να χτίσεις, να σοβαντίσεις και να βάψεις μόνος σου. Το αισιόδοξο του πράγματος είναι πως αυτό άλλαξε με τη σύμφωνη γνώμη δασκάλων, γονιών και ιθυνόντων. Τουλάχιστον αυτή είναι η εντύπωση που έχω βλέποντας τα πράγματα στο δημοτικό του γιου μου.
 

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Το λάθος που έγινε ήταν η διάλυση της έννοιας του κανόνα, η απόπειρα να οδηγηθεί το παιδί στην κατανόηση αποκλειστικά μέσω των παραδειγμάτων. Αυτό ήταν μεγάλο λάθος, γιατί στερεί από το παιδί την έννοια της δομής, του βασικού σκελετού χωρίς τον οποίο δεν ξέρω πώς μπορεί να χτίσει μέσα του τη γνώση.
Θυμάμαι ότι, όταν στη δεκαετία του '80 προσπαθούσα να δείξω στους μαθητές μου της Β' και Γ' Γυμνασίου πώς να λύσουν μια απλούστατη άσκηση φυσικοχημείας, διαπίστωσα ότι οι γνώσεις τους από το δημοτικό σχολείο δεν περιείχαν πια την "απλή μέθοδο των τριών". Για μας τους παλιότερους ήταν ένα ωραίο και χρήσιμο εργαλείο, που το μαθαίναμε με αποστήθιση, προφανώς, αφού δεν μπορούσαμε να καταλάβουμε τι σήμαινε. Δεν είχαν, λοιπόν, αυτό το εργαλείο, που δεν είχε αντικατασταθεί με κάτι ισοδύναμο. Λύση ασκήσεων, τζίφος.
 

Elsa

¥
Αχ τι μου θύμισες βρε Drazen, ανεξίτηλα έχουν χαραχτεί στη μνήμη μου εκείνοι οι άτιμοι οι ελάσσονες προφήτες και τα δασυνόμενα του έψιλον...

Για την αποστήθιση, με έκπληξη διαπίστωσα ότι δεν έχει εκλείψει, τώρα που το παιδί μου πάει σε φροντιστήριο θεωρητικής κατεύθυνσης και η απαίτηση είναι να μάθει την Ιστορία κυριολεκτικά «απ' έξω». Ρώτησα και τον υπεύθυνο καθηγητή -μήπως το παιδί δεν κατάλαβε καλά- και μου το επιβεβαίωσε, λέγοντας μάλιστα ότι τώρα, είναι πιο εύκολα από το προηγούμενο σύστημα (δεν ξέρω τι εννοούσε, ούτε ρώτησα).
 
Θυμάμαι ότι, όταν στη δεκαετία του '80 προσπαθούσα να δείξω στους μαθητές μου της Β' και Γ' Γυμνασίου πώς να λύσουν μια απλούστατη άσκηση φυσικοχημείας, διαπίστωσα ότι οι γνώσεις τους από το δημοτικό σχολείο δεν περιείχαν πια την "απλή μέθοδο των τριών". Για μας τους παλιότερους ήταν ένα ωραίο και χρήσιμο εργαλείο, που το μαθαίναμε με αποστήθιση, προφανώς, αφού δεν μπορούσαμε να καταλάβουμε τι σήμαινε. Δεν είχαν, λοιπόν, αυτό το εργαλείο, που δεν είχε αντικατασταθεί με κάτι ισοδύναμο. Λύση ασκήσεων, τζίφος.

Είναι σωστό αυτό που γράφεις σχετικά με την κατάργηση της μεθόδου των τριών, αλλά όχι ότι δεν είχε αντικατασταθεί με κάτι ισοδύναμο. Αντικαταστάθηκε με τα ισοδύναμα κλάσματα. Το πρόβλημα είναι ότι οι φυσικοχημικοί άργησαν πολύ να το μάθουν αυτό, και σε μεγάλο βαθμό ίσως εξακολουθούν να μην το γνωρίζουν, διότι δεν υπάρχει συντονισμός και αλληλεπίδραση μεταξύ των καθηγητών που διδάσκουν τα διάφορα μαθήματα. Ο καθένας ζει στον μικρόκοσμό του. Το ίδιο δυστυχώς ισχύει και για τις συγγραφικές ομάδες που γράφουν τα σχολικά εγχειρίδια.
 

pidyo

New member
Για την αποστήθιση, με έκπληξη διαπίστωσα ότι δεν έχει εκλείψει, τώρα που το παιδί μου πάει σε φροντιστήριο θεωρητικής κατεύθυνσης και η απαίτηση είναι να μάθει την Ιστορία κυριολεκτικά «απ' έξω». Ρώτησα και τον υπεύθυνο καθηγητή -μήπως το παιδί δεν κατάλαβε καλά- και μου το επιβεβαίωσε, λέγοντας μάλιστα ότι τώρα, είναι πιο εύκολα από το προηγούμενο σύστημα (δεν ξέρω τι εννοούσε, ούτε ρώτησα).
Αυτό είναι διαφορετικής τάξης πρόβλημα. Σχετίζεται με τη βαθμοθηρία του εξεταστικού συστήματος και όχι ακριβώς με το σχολικό πρόγραμμα. Πάντως, ακόμη και στη μακρινή εποχή μου, μπορούσες να πάρεις πολύ καλό βαθμό στην ιστορία χωρίς να τη μάθεις απ' έξω (ή μαθαίνοντάς την απ' έξω εκ των πραγμάτων, από το πολύ διάβασμα, όχι από επιλογή), σε αντίθεση με ό,τι έκανε η πλειονότητα. Αλλά η ευκολία των φροντιστηριάδων την επιβάλλει την αποστήθιση.
 

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Ναι, νομίζω ότι αυτή η εξοντωτική αποστήθιση είναι κάτι που καλλιεργούν οι φροντιστές, για να έχουν πιο εγγυημένα αποτελέσματα στα θεωρητικά μαθήματα.
 
Θυμάμαι ότι, όταν στη δεκαετία του '80 προσπαθούσα να δείξω στους μαθητές μου της Β' και Γ' Γυμνασίου πώς να λύσουν μια απλούστατη άσκηση φυσικοχημείας, διαπίστωσα ότι οι γνώσεις τους από το δημοτικό σχολείο δεν περιείχαν πια την "απλή μέθοδο των τριών". Για μας τους παλιότερους ήταν ένα ωραίο και χρήσιμο εργαλείο, που το μαθαίναμε με αποστήθιση, προφανώς, αφού δεν μπορούσαμε να καταλάβουμε τι σήμαινε. Δεν είχαν, λοιπόν, αυτό το εργαλείο, που δεν είχε αντικατασταθεί με κάτι ισοδύναμο. Λύση ασκήσεων, τζίφος.

Η μέθοδος των τριών πρέπει να είναι ελληνική εφεύρεση. Όταν με είδαν Βρετανοί συμφοιτητές να την χρησιμοποιώ, αναρωτήθηκαν τι στο διάολο κάνω.

Πάντως φέτος που δίδαξα στον 11χρονο ξάδερφό μου την μέθοδο, μια χαρά την κατάλαβε.
 
Πάντως φέτος που δίδαξα στον 11χρονο ξάδερφό μου την μέθοδο, μια χαρά την κατάλαβε.

Κι εγώ παλαιότερα είχε τύχει να την διδάξω σε παιδιά γυμνασίου, χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα. Ύστερα έμαθα ότι στα μαθηματικά μαθαίνουν να λύνουν αντίστοιχα προβλήματα με ισοδύναμα κλάσματα, οπότε πλέον χρησιμοποιώ κι εγώ τη μέθοδο των ισοδύναμων κλασμάτων σε αντίστοιχα προβλήματα φυσικοχημείας (βασικά χημείας), και πάλι χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα.

Το "χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα" βέβαια είναι πάντοτε σχετικό, γιατί πάντα τυχαίνει να συναντώ μαθητές δευτέρας ή τρίτης γυμνασίου (για να μην πω τρίτης λυκείου -κι εκεί το έχω συναντήσει) που όχι μόνο δεν ξέρουν να χρησιμοποιούν ισοδύναμα κλάσματα, αλλά δεν ξέρουν καν να κάνουν διαίρεση.
 

Alexandra

Super Moderator
Staff member
...αλλά δεν ξέρουν καν να κάνουν διαίρεση.
Ε, μάλλον τυχερός είσαι που δεν έχεις συναντήσει μαθητή της Γ' Γυμνασίου που δεν ξέρει να κάνει πρόσθεση δεκαδικών, δηλαδή δεν ξέρει ότι όταν βάζεις δυο δεκαδικούς να τους προσθέσεις, η μία υποδιαστολή πρέπει να πέφτει κάτω από την άλλη.
 

nickel

Administrator
Staff member
Μα πώς μπορείς να ζήσεις χωρίς να ξέρεις τη μέθοδο των τριών ή τα ισοδύναμα κλάσματα, ιδίως σ' έναν κόσμο που αν δεν ξέρεις αυτά τα ισοδύναμα, δεν μπορείς να καταλάβεις ούτε τα άλλα ισοδύναμα;
 
Top