Το νήμα για την παιδεία

SBE

¥
Εντάξει, πάντα πρέπει να στοχεύεις να γίνεις ο καλύτερος, αλλά το "δε χρειάζεται να γίνουμε Φιλανδία" εγώ το αντιλαμβάνομαι ως εξής: δεν χρειάζεται να μεταφυτέψουμε κάτι που είναι φτιαγμένο για άλλες συνθήκες. Μπορούμε να πάρουμε ιδέες, αλλά προτεραιότητα έχει να βρούμε αυτό που δουλεύει για εμάς.
 

nickel

Administrator
Staff member
... προτεραιότητα έχει να βρούμε αυτό που δουλεύει για εμάς.
Ναι, αρκεί να μην είναι το πρότυπο «εσείς να μας δανείζετε κι εμείς θα βρίσκουμε πώς να τα τρώμε» — πρέπει να αντιληφθούμε ότι έπαψε να δουλεύει.

Τώρα για το θέμα των τελευταίων τάξεων των λυκείων και των εξετάσεων, έχω μια προτίμηση για το αγγλικό σύστημα με τα χωριστά χαρτιά που παίρνεις μετά από εξετάσεις σε όποια μαθήματα θέλεις, σε επίπεδο νορμάλ ή προχωρημένο, και πας μετά στη σχολή, όταν έχεις μαζέψει αυτά που σου χρειάζονται, και λες εδώ εγώ σας έχω μια γεωγραφία, ένα νεοελληνικά που κάνει μπαμ, δύο αποτάλλα, τρία απαυτούνα, σας κάνω; Κάτι τέτοιο (με λίγη προσανατολιστική υποστήριξη) θα 'θελα να δω.
 

bernardina

Moderator
Ρε παιδιά, προτεραιότητα έχει επιτέλους να εφαρμόσουμε κάτι που έχουμε θεσπίσει!

Ψάχνετε την ειδοποιό διαφορά μας από τη Φιλανδία; Ε, λοιπόν, εκεί οι άνθρωποι τηρούν τους νόμους και εφαρμόζουν τα αποφασισμένα επειδή ακριβώς θεσπίστηκαν για να εφαρμόζονται. Και δεν κάνουν κάτι που απαγορεύεται, ακριβώς επειδή απαγορεύεται!
Τόσο απλά. Έως απλοϊκά.
Θα μπορούσα να σας μεταφέρω την εμπειρία φίλων και γνωστών που έζησαν και εργάστηκαν και σπούδασαν εκεί, αλλά δεν ξέρω από πού ν' αρχίσω και πού να τελειώσω. Και πώς να τα εκφράσω χωρίς να προκαλέσω τις γνωστές ενστάσεις του Έλληνα που ο σβέρκος του ζυγόν δεν υπομένει, γιατί ως γνωστόν όταν αυτός έχτιζε Παρθενώνες, οι βλάκες του Βορρά τρώγανε βελανίδια ποσέ (κι αυτά οι προχωρημένοι. Γιατί οι ακόμα πιο καθυστερημένοι τα τρώγανε ωμά).
Δεν αναζητώ ιδανικές κοινωνίες, απλούστατα γιατί δεν υπάρχουν. Όμως το δικό μας απόλυτο μπάχαλο δεν τιμά κανέναν.
 

nickel

Administrator
Staff member
@bernie: Εγώ επιμένω ότι όλα αυτά θα μαθευτούν σωστά όταν μαθευτούν πρώτα απ' όλα μέσα στο εκπαιδευτικό σύστημα. Και εκεί σημείωσα τις υψηλές προδιαγραφές των εκπαιδευτικών στη Φιλανδία, που αναφέρει η SBE. Οι εκπαιδευτικοί μας πρέπει να είναι τζίνια, να λειτουργούν σαν τζίνια, να επιβάλλονται μέσα στην τάξη σαν τζίνια και να αμείβονται σαν τζίνια. Για να περιγράψετε τη σημερινή κατάσταση βάλτε όποιες λέξεις θέλετε εκεί που έχω τζίνια.
 

bernardina

Moderator
Ακριβώς!
Και τώρα ας αντιστρέψουμε. Βάλε, για παράδειγμα, στη θέση της εικόνας με το τζίνι που περιέγραψες, ένα νέο παιδί που φοίτησε σε κάποιο από αυτά τα καινούργια φρούτα (άρα έμαθε με το καλημέρα σας να λειτουργεί με αθέμιτο τρόπο απέναντι στους ομολόγους του), μελέτησε μόνο τα μαθήματα που χρειαζόταν για να περάσει σε κάποια φιλοσοφική/παιδαγωγική κτλ, στα υπόλοιπα πήρε άριστα επειδή αυτό περιλάμβανε το πακέτο της συμφωνίας με τον "επιχειρηματία" (άρα μπήκε στο πανεπιστήμιο με ακόμα πιο λειψή μορφωτική σκευή απ' αυτή ενός παιδιού που φοίτησε κανονικά στο δημόσιο), έβγαλε τσάτρα πάτρα σε χ χρόνια τη σχολή (με τους τρόπους που όλοι ξέρουμε και δεν αγαπάμε, στα ανώτατα ιδρύματα που ξέρουμε και δεν μας αρέσουν καθόλου κτλ κτλ) και τέλος πήρε ένα χαρτί που του δίνει το δικαίωμα να διδάξει παιδιά. Έχοντας ήδη στο ενεργητικό του στρεβλές αξίες και σαθρό μορφωτικό υπόβαθρο.
Τι να τα διδάξει;
Σ' αυτή την εικόνα πρόσθεσε και το υπόλοιπο μπάχαλο και έχεις εγγυημένη τη συνταγή της απόλυτης καταστροφής. Αυτής, δηλαδή, που βιώνουμε ήδη, αλλά άλλο ένα σκαλί πιο κάτω.
 

SBE

¥
Θα σε παραπέμψω στο Freakonomics αν και νομίζω είναι στο Superfreakonomics.
Εκεί λοιπόν κάπου έχει ένα κεφάλαιο για την απασχόληση των γυναικών (ασχολείται και με το αρχαιότερο). Και λέει ότι στο παρελθόν, οι καλές μαθήτριες γίνονταν δασκάλες γιατί δεν είχαν άλλες επαγγελματικές επιλογές ως γυναίκες. Από τότε που άνοιξε η αγορά εργασίας οι μορφωμένες κι έξυπνες πάνε και γίνονται κάτι με πιο πολύ πρεστίζ και το σχολείο έχει καταντήσει το μέρος που πάνε όσοι δεν μπορούν να κάνουν κάτι καλύτερο. Αυτά στις ΗΠΑ. Η βασική ιδέα όμως παραμένει, στην Ελλάδα, ότι πολλοί δάσκαλοι δεν επέλεξαν το επάγγελμά τους από κλίση αλλά σαν λύση ανάγκης. Βεβαίως δεν αποκλείεται να αγαπήσεις το επάγγελμα κατόπιν εορτής, αλλά χωρίς μετεκπαίδευση, υποστήριξη, οργάνωση και εφαρμογή των νόμων κλπ είναι μάλλον πιο δύσκολο.

Σχετικά με το αγγλοσαξωνικό σύστημα κλπ. είπα να απαντήσω ότι και στο ΗΒ το διεθνές μπακαλορεά κερδίζει έδαφος, δηλαδή ο κόσμος γυρνάει την πλάτη του στο σύστημα που θαυμάζεις, Νίκελ. Αλλά δεν έχω διάθεση για αυτή τη συζήτηση, ας περιοριστούμε στο ότι δεν μπορεί η Ελλάδα να αλλάξει ριζικά το εκπαιδευτικό της σύστημα στην κατεύθυνση του συστήματος που λες ότι θα προτιμούσες. Αυτό που μπορεί να γίνει όμως είναι να κάνει αλλαγές στο υπάρχον σύστημα. Και η βασικότερη αλλαγή, αυτή που λέει η Μπέρνι, είναι να εφαρμοστούν οι κανονισμοί. Να γίνει το σχολείο σοβαρότερο, να μην υπάρχουν δάσκαλοι που κάνουν τράκα τσιγάρα από τους μαθητές, λένε στα παιδιά να ζητήσουν εκδρομή γιατί βαριούνται να δουλέψουν, δεν είναι εντάξει οι ίδιοι στις υποχρεώσεις τους.
Ελπίζω ότι η οικονομική κρίση θα κάνει πολλούς γονείς να απαιτήσουν να παρέχει το σχολείο αυτά που τόσα χρόνια κάλυπταν οι ίδιοι με το να ρίχνουν χρήματα (που συχνά δεν είχαν) στο πρόβλημα.
Αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι αν δεν υπάρξουν δουλειές, δεν θα μπορεί η εκπαίδευση να αποκτήσει κατεύθυνση.

Στην Αγγλία, μου λένε φίλοι που το παιδί τους πάει για πρώτη φορά φέτος σε δημόσιο σχολείο, ύστερα από οχτώ χρόνια σε ιδιωτικά, ότι στην αρχή νόμιζαν ότι θα ήταν οι μόνοι που δεν μπορούν πλέον να πληρώνουν δίδακτρα και το παιδί τους θα ήταν το καλομαθημένο ανάμεσα στους αλήτες. Μου λέγανε πόσο ηρέμησαν που πρώτη μέρα, πήγαν στο σχολείο και είδαν ότι οι περισσότεροι γονείς ήταν ή περιπτώσεις σαν τους ίδιους ή αυτοί που είχαν πάει από την αρχή στο δημόσιο, αλλά με παρόμοιες με αυτούς απαιτήσεις από το σχολείο και απόψεις περί παιδείας. Και σκέφτονται ότι ίσως να ξόδεψαν άδικα τόσα λεφτά φοβούμενοι τον μπαμπούλα της δημόσιας εκπαίδευσης που δεν υπήρχε. Το κερασάκι; Στο κυριλέ ιδιωτικό οι γονείς και οι δάσκαλοι ήταν κατά της τεχνολογίας (φυσικά άμα το έλεγες το αρνιούνταν, αλλά καμάρωναν ότι δεν επιτρέπουν υπολογιστές π.χ.). Στο δημόσιο τους έστειλαν ήδη στο σπίτι οδηγίες ότι χρησιμοποιούν σύστημα διαδραστικής διδασκαλίας (κάτι σαν το Moodle, απ’ ό,τι κατάλαβα) κι αν δεν έχει το παιδί τους λάπτοπ, θα του δανείσουν.
 

drazen

New member
Θα ήθελα να καταθέσω κι εγώ τον οβολό μου στην διευρεύνηση των αιτίων της εκπαιδευτικής κρίσης στην Ελλάδα, εστιάζοντας σε έναν από τους οικείους μου χώρους, αυτόν της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Δεν πιστεύω ότι όσα πω θα φωτίσουν, έστω και αποσπασματικά, το θέμα. Απλώς, θα ανάψω μερικά ακόμα κεράκια στο σκοτάδι.
Με δεδομένο το εύρος του προβλήματος, της έκτασης των λεγομένων μου και για να μην καταλαμβάνω πολύτιμο χώρο,θα ήθελα να στείλω τις απόψεις μου σε pdf. Δεν βλέπω όμως τον τρόπο.
 

nickel

Administrator
Staff member
Στο Advanced View, αρκετά πιο κάτω από το πλαίσιο κειμένου υπάρχει κουμπάκι που λέει Manage Attachments. Στη νέα σελίδα που θα ανοίξει, πάνω δεξιά κάνεις Browse, επιλέγεις το αρχείο και πατάς Upload. Όταν έχει τελειώσει το ανέβασμα, φαίνεται ότι έχει προστεθεί στο μήνυμά σου (προστίθεται κάπου κοντά στο κουμπάκι Manage Attachments). Συμπληρώνεις με ό,τι θέλεις το κείμενό σου και σώζεις/στέλνεις. Υπάρχει κάποιος περιορισμός στο μέγεθος.
 

Zazula

Administrator
Staff member
Reply To Thread > Go Advanced > Manage Attachments > ακολουθείς τις οδηγίες

ΥΓ Μααααα, πώς πρόλαβε και με πρόλαβε ο Νίκελ;!!!;;;!!! :scared:
 

drazen

New member
Ευχαριστώ καί τους δύο.
Ζαζ, και το αργυρό καλό είναι.
Ιδού, λοιπόν, το πρώτο μου κεράκι. Επιφυλάσσομαι για τα επόμενα.

Ανάβοντας κεράκια
(μπας και φωτιστούν τα αίτια για την εκπαιδευτική κρίση στην Ελλάδα)

a. Κεράκι πρώτο (ανθρώπινο δυναμικό)
a1 Προσοσιαλιστικοί χρόνοι

Μια φορά κι έναν καιρό, για να γίνει κανείς δάσκαλος έπρεπε να τελειώσει μία από τις Παιδαγωγικές Ακαδημίες (ΠΑ), επαγγελματικές (ή παραγωγικές) σχολές ανώτερης εκπαίδευσης, πολύ χαμηλού μορφωτικού επιπέδου και διεσπαρμένες ανά την χώρα, ένα είδος συνέχειας του εξατάξιου γυμνασίου και, αργότερα, του λυκείου. Η εγγραφή στις ΠΑ γινόταν κατόπιν εξετάσεων ή δίχως εξετάσεις μέσω του θεσμού των αριστούχων (σε ποσοστό 10%, επί των εισακτέων, αν δεν με απατά η μνήμη μου). Κατά κανόνα, η επιλογή της καριέρας του δασκάλου οφειλόταν είτε σε λόγους απόλυτης επαγγελματικής στοχοπροσήλωσης είτε στην σχετικά χαμηλή βάση εισαγωγής. Ο αριθμός των εισαγομένων στις ΠΑ υπολογιζόταν με τέτοιον τρόπο, που οι προσλήψεις να καλύπτουν τα κενά που άφηναν οι συνταξιοδοτήσεις. Το τζακ ποτ της επετηρίδας ποτέ δεν είχε πάνω από τρεις με τέσσερεις χιλιάδες αναμένοντες και το νόημα του όρου «αναπληρωτής» στην καθημερινή του χρήση σχεδόν συνέπιπτε με το νόημα της εννοιολογικής του κυριολεξίας.

a2 Σοσιαλιστικοί χρόνοι
a2.1 Επιχείρηση «Επαγγελματική αποκατάσταση όλων των πτυχιούχων»

Αυτά μέχρι περίπου το 1984. Δεν έχω στοιχεία για την χρονολογία κατάθεσης, ψήφισης και δημοσίευσης του σχετικού νόμου, διατάγματος ή υπουργικής απόφασης και ούτε τον χρόνο να ψάξω. Υπάρχουν άνθρωποι που πληρώνονται για αυτό, αν και δεν φαίνεται να ενδιαφέρονται. Ό,τι αναφέρω είναι από μνήμης. Το 1985 (πάντοτε με την ως άνω επιφύλαξη), δόθηκε στους πτυχιούχους της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ανώτερης και ανώτατης, το δικαίωμα να εγγράφονται δίχως εξετάσεις στο δεύτερο έτος των ΠΑ. Από την παραπάνω ρύθμιση (επ)ωφελήθηκαν πτυχιούχοι (νομίζω και τελειόφοιτοι) διαφόρων «ανώτατων» και ανώτερων «Σχολών», όπως ήταν η αλήστου μνήμης ΟΠΕ-­‐Βιομηχανική, η Πάντειος, το Οικονομικό της Νομικής και διάφορα ποικιλώνυμα ΚΑΤΕΕ, «σχολές» στις οποίες αλώνιζε, όπως και παντού, η τότε πανίσχυρη ΠΑΣΚ. Οι νεότεροι ίσως να μην αντιλαμβάνονται τον λόγο για την ειρωνική χρήση εισαγωγικών, όμως, και αν παρήλθον οι χρόνοι εκείνοι, κάποιοι δεν θα ξεχάσουμε ποτέ ότι οι προαναφερθείσες «σχολές» αποτελούσαν το άλλοθι όσων βρίσκονταν στον πάτο της τότε εκπαιδευτικής αξιολόγησης και η είσοδος σε κάποιαν από αυτές ήταν συνώνυμο της αποτυχίας. Επιπλέον, την ίδια εποχή, ευάριθμοι μόνον επαγγελματικοί τομείς (δημοσίου και ιδιωτικού τομέα) χρειάζονταν έναν οικονομολόγο ή κοινωνιολόγο, με αποτέλεσμα χιλιάδες πτυχιούχοι να λιμνάζουν στα αζήτητα, με όλα τα παρεπόμενα προσωπικών ματαιώσεων και κοινωνικής μνησικακίας. Αν υπήρξε συντεταγμένο σχέδιο άλωσης της εκπαίδευσης που να τις αξιοποίησε, δεν το γνωρίζω και δυσκολεύομαι να το πιστέψω -­‐δεν ήταν δα και τόσο μεθοδικοί οι τότε πρασινοφρουροί, μάλλον εμπειρικοί κατσαπλιάδες. Υπολογίζω ότι, μεταξύ 1986 και 1989, η επετηρίδα «εμπλουτίστηκε» με ένα «δυναμικό» πέντε έως εφτά χιλιάδων ατόμων.

a2.2 Επιχείρηση «Επαγγελματική αποκατάσταση όλων ανεξαίρετα»
Αυτή, όμως, η ρύθμιση δεν έφτανε. «Εντάξει με τους πτυχιούχους», θα σκέφτηκαν τα κομματόσκυλα, «τους τακτοποιήσαμε. Για τους άλλους τους καημένους, που δεν μπόρεσαν μήτε σε ένα ΚΑΤΕΕάκι να περάσουν (και μπορούν να συνεισφέρουν και τόσα ψηφαλάκια), τί θα μπορούσαμε να κάνουμε;» Έλα μου, ντε. Κάπου εδώ θα άναψε κανενός το λαμπάκι του Γλόμπου. «Να πάνε να πάρουν ένα πτυχίο και με ένα χρονάκι ακόμα, τσουπ, μπήκαν στα σχολεία. Και, για να μην ταλαιπωρούνται τώρα τα παιδιά με εισαγωγικές εξετάσεις και λοιπές άχρηστες και αντιπαιδαγωγικές διαδικασίες, ας εγγραφούν δίχως εξετάσεις στα πανεπιστήμια κάποιας εκ των γειτονικών χωρών κι ας πάρουν το πτυχίο τους, επί πληρωμή, από εκεί. Αν η σχολή φοίτησης είναι και τύπου Παιδαγωγικής Ακαδημίας, ακόμη καλύτερα. Δύο χρονάκια (τέσσερα για τους πιο μερακλήδες ή όσους τυχόν εμπλακούν συναισθηματικά) και, αμέσως μετά, μπαίνουν στην ουρά για να πιστοποιήσουν το πτυχίο τους στις κατά τόπους ΠΑ» (1). Για να μην χάσουν δε και την δυνατότητα να διοριστούν σχετικά σύντομα, (αχνοθυμάμαι ότι) θεσμοθετήθηκε και η δυνατότητα εγγραφής στην, ήδη φρακαρισμένη, επετηρίδα άμα τη καταθέσει της αίτησης για πιστοποίηση (αυτό το τελευταίο θα μπορούσε άραγε κάποιος να το επιβεβαιώσει ή καταρρίψει τεκμηριωμένα;). Έμαθα για την περιπτώση πτυχιούχου από τα Σκόπια που, όταν τό ’φερε η συγκυρία να μιλήσει την γλώσσα των δι-­‐, τρι-­‐ ή τετραετών σπουδών του, αποδείχθηκε ότι δεν την ήξερε. Αν ρωτήσετε ανθρώπους που πέρασαν από αυτά τα ιδρύματα, θα μάθετε και τις τιμές ανά μάθημα (τιμές προαγωγής σε εξετάσεις, όχι παρακολούθησης). Τις άκουσα με τα αυτάκια μου. Με τα ματάκια μου είδα προ εικοσαετίας αυτοκολλητάκι σε στύλο στην Θεσσαλονίκη (Εγνατία και Αγ. Σοφίας) που έγραφε κάτι σαν «Γίνε δάσκαλος στη Βουλγαρία με δύο μόνο παρουσίες ετησίως». (Όχι, δυστυχώς δεν έχω φωτογραφία. Τότε δεν είχαμε την ευκολία των κινητών τηλεφώνων. Ούτε, άλλωστε, πιστεύω στις φωτογραφικές αποδείξεις. Αν χρειάζεται, μπορώ να φτιάξω μία. Το φωτομάγαζο νά ’ναι καλά.) Το ίδιο έγινε και με οδοντίατρους (από Ρουμανία κυρίως), με αρχαιολόγους (από Βουλγαρία, ΠΓΔΜ, Αγγλία), φιλόλογους και αρχιτέκτονες (από Ιταλία, αν και οι ιστορικοί όροι και προϋποθέσεις αυτής της υποπερίπτωσης καί διαφορετικοί καί πολυπλοκότεροι καί πιο πολιτικοί είναι), όπως και με πολλές άλλες κατηγορίες πτυχιούχων, αλλά αυτό αφορά τις εξελίξεις σε άλλους τομείς του ψωμίζεσθαι. Εμείς παραμένουμε στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Πόσοι ήταν συνολικά; Δίχως επίσημα στοιχεία και βασιζόμενος μόνο στην προσωπική μου εμπειρία, όταν άλαλος παρακολουθούσα την εκτίναξη του αριθμού των συν-­‐αναμενόντων στην επετηρίδα (2), όπως και στην εξασθενημένη μου πια μνήμη, τους υπολογίζω σε δεκαπέντε με δεκαεφτά χιλιάδες.

a2.3 Συζήτηση
Όπως είδαμε, μεταξύ περίπου 1986 και 1995, σχεδόν είκοσι χιλιάδες δάσκαλοι παρεισήλθαν στον χώρο της ΠΕ, παρακάμπτοντας τις διαδικασίες που το ίδιο το κράτος-­‐εργοδότης είχε θεσπίσει, εκμεταλλευόμενοι τις σοσιαλληστρικές ανάγκες για εξαγορά ψήφων, υπερχειλίζοντας την επετηρίδα διορισμών που, μέχρι τότε, λειτουργούσε με έναν μετρημένο και δοκιμασμένο τρόπο, και ανεβάζοντας τον μέσον όρο αναμονής διορισμού από δύο ή τρία χρόνια σε δέκα και δώδεκα. Δεν υποστηρίζω ότι η κατάρτιση που πρόσφεραν οι ΠΑ βρισκόταν στο επιστημονικό επίπεδο που θα έπρεπε, ούτε ότι το σύστημα εισαγωγής σε αυτές ήταν εντελώς αδιάβλητο (3), ούτε καν ότι η επαγγελματική επάρκεια των «νόμιμων» πτυχιούχων των ως άνω ΠΑ ήταν ανώτερη της αντίστοιχης των «λαθροπτυχιούχων» (4), αν, αποφοιτώντας, είχαμε ποτέ καμιά καί οι μεν καί οι δε. Βέβαια, η συνύπαρξη στα σχολεία με εκπροσώπους ειδικά της κατηγορίας a2.2 άφησε πλειστάκις κωφούς, άλαλους και δίχως μαλλιά πολλούς από τους παλαιότερους (αλλά και νεότερους) δασκάλους. Η αγραμματοσύνη τους έβγαζε μάτια. Σαφέστατα, υπάρχουν και άλλοι που έδωσαν και δίνουν πολλά, αρκετές φορές καλύτερα και περισσότερα από όσα οι “νόμιμοι” πτυχιούχοι. Κατά την άποψή μου, το πρόβλημα είναι ηθικής τάξης και έγκειται στο ότι κάποια κοινωνικά υποκείμενα που από την θέση τους και αξιωματικά προορίζονταν να μεταδώσουν, μεταξύ άλλων, καί ηθικές αξίες, παρέκαμψαν δια της πλαγίας τις προσδιορισμένες, κατ’ επιταγήν του Συντάγματος, διαδικασίες επαγγελματικής αποκατάστασης στον δημόσιο τομέα, ανοίγοντας έτσι τους ασκούς του Αιόλου που πήραν και σήκωσαν τον δημόσιο χαρακτήρα της ανώτατης εκπαίδευσης, και μετά ζήτησαν καταφύγιο στην φιλόξενη και ευρύχωρη ζεστασιά της κρατικής μισθοδοσίας. Πού είναι το πρόβλημα; Στο ότι έμπρακτα έχουν ομολογήσει ότι η λογική τους ήταν: “εγώ θα την βολέψω”. Η πραγματικότητα έδειξε ότι, ανεξαρτήτως κομματικής τοποθέτησής τους, η ρήση “ο λύκος κι αν εγέρασε…” τούς ταιριάζει αλάθευτα, μια και, σχεδόν ανεξαιρέτως, τα μετέπειτα βήματά τους πορεύτηκαν στην οδό του αρχικού τους άγους. Ακόμη, καλό θα ήταν να μην λησμονούμε ότι πολλοί από αυτούς σήμερα, μετά από είκοσι ή και εικοσιπέντε χρόνια υπηρεσίας, βρίσκονται στα ψηλά σκαλοπάτια της διοικητικής πυραμίδας, ακόμα και σε θέσεις λήψης αποφάσεων. Είναι αυτοί που θα εφαρμόσουν την αξιολόγηση (χα!).

(1) Οι οποίες, αν και από το 1988 έπρεπε να είχαν αναστείλει κάθε διδακτικό έργο παραδίνοντας την σκυτάλη στα Παιδαγωγικά Τμήματα Δημοτικής Εκπαίδευσης, συνέχισαν για τουλάχιστον έξι ή εφτά χρόνια ακόμη, ίσως και περισσότερο, μέχρι να τακτοποιηθούν όλα τα «παιδιά».
(2) Να μην ξεχνάμε ότι από το 1988 προστίθονταν και οι πτυχιούχοι των ΠΤΔΕ. Όχι πολύ αργότερα, καταρτίστηκαν δύο ξεχωριστές επετηρίδες.
(3) Ήταν γνωστή η αποκρουστική βιομηχανία παραγωγής «αριστούχων» στα γυμνάσια των μικρών πόλεων ή κωμοπόλεων. Έχω προσωπική γνώση από την ΠΑ Ρόδου.
(4) Και μην ακούσω τώρα: «Κανένας πτυχιούχος δεν είναι λαθραίος».__



============
Mod's note: Συνεχίζεται εδώ
 
Last edited by a moderator:

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Ε, χμ, μήπως είναι τελικά καλύτερο να ανοίξει ο drazen ένα νήμα που θα το πει, ξέρω γω, «κεράκια», να ανεβάσει όσα τέτοια ποστ έχει/θέλει διαδοχικά, και να παραπέμπουμε από εδώ εκεί για διάβασμα και από εκεί εδώ για σχολιασμό; Νομίζω ότι τα πιντιέφια, ιδίως διαδοχικά, δεν διευκολύνουν τον περαστικό αναγνώστη.
 

SBE

¥
Σχόλια στο πιντιεφ.
Μήπως έχεις μπερδέψει λίγο τις ημερομηνίες; Πολύ πριν το '88 εμφανίστηκαν τα ΑΕΙ τετραετούς φοίτησης. Κι αυτό το ξέρω σίγουρα και 100% γιατί ειχε μπει στο Παιδαγωγικό Ιωαννίνων το '85 κάποιος γνωστός μου.
Επίσης, στις διετείς ακαδημίες έμπαινες με εξετάσεις, έτσι δεν είναι; Δηλαδή και πάλι οι επιτυχόντες ανήκαν στο 10% των συνομηλίκων τους που πήγε στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, δεν ήταν οι πρώτοι τυχόντες μαθητές. Δέχομαι ότι μπορεί να μην ήταν οι καλύτεροι μαθητές, αλλά σίγουρα ήξεραν την ύλη του δημοτικού πολύ καλά.
Επίσης, γιατί τόση υποτίμηση στους δασκάλους διετούς φοίτησης; Για τις ανάγκες της εποχής τους ήταν αρκετοί. Οι παιδαγωγικές ακαδημίες ιδρύθηκαν τον 19ο αιώνα κατά τα πρότυπα ευρωπαϊκών θεσμών και εκατό χρόνια αργότερα αντικαταστάθηκαν, καθώς είχε εξελιχτεί ο κλάδος. Αυτό δε σημαίνει ότι η δασκάλα που είχα στο δημοτικό, απόφοιτος προφανώς διετούς φοίτησης, δεν ήξερε τη δουλειά της. Κι ένα πράγμα που υποτιμούμε μαζικά όλοι στην Ελλάδα είναι η πείρα. Η δε πείρα σε συνδυασμό με την επιμόρφωση αντικαθιστά μια χαρά τα χρόνια σπουδών.

Αυτές είναι οι διαφωνίες μου, τώρα πού μάλλον συμφωνώ:
Για το ζήτημα των σπουδών στις γειτονικές χώρες τα ίδια λέγανε και τότε, δε νομίζω ότι έχει αλλάξει και τίποτα. Είναι γνωστό πρόβλημα που το έχουν και άλλοι κλάδοι, αλλά νομίζω ότι ούτε αυτό είναι ένδειξη ότι τώρα, είκοσι χρόνια μετά, ο δάσκαλος εκ ΠΓΔΜ είναι κακός στη δουλειά του.
Αυτό που νομίζω ότι άρχισε να χαλάει τη δουλειά είναι η αλλαγή νοοτροπίας. Παλιά πολλοί πήγαιναν να γίνουν δάσκαλοι για να πιάσουν δουλειά γρήγορα. Και βεβαίως υπάρχουν πολλοί λόγοι να θέλει κανείς να εργαστεί στα 20-22, αντί για τα 25, χωρίς να χάσει τα κοινωνικά πλεονεκτήματα του πτυχιούχου, π.χ. οικογενειακές υποχρεώσεις που δεν επέτρεπαν σπουδές πολυετούς φοίτησης σε κάποιον που ήταν καλός μαθητής και δεν ήταν για το εργοστάσιο.
Αλλά οι κοινωνικές και οικονομικές αλλαγές της περιόδου 70-90, που τις αισθανόμαστε ακόμα, άλλαξαν και τις προτεραιότητες, και τον εργασιακό χώρο και λίγο- πολύ δημιούργησαν προβλήματα και τελικά ο γρήγορος και σίγουρος διορισμός στο δημοτικό ήταν μεγάλο κίνητρο για όλους μέχρι που φρακάρισε τελείως το σύστημα πριν καμιά δεκαπενταετία.
Αλλά λίγο πολύ τα ξέρουμε όλα αυτά. Το ζήτημα είναι τι γίνεται τώρα.
 

drazen

New member
Δεν καταλαβαίνω πού είδες να αναφέρω ότι τα ΠΤΔΕ πρωτοεμφανίστηκαν το 1988. Η έναρξη μαθημάτων σε αυτά έγινε το έτος 1984-1985 στο Ρέθυμνο. Έγραψα ότι το 1988 έπρεπε να σταματήσει η είσοδος φοιτητών στις ΠΑ. Ο λόγος ήταν ότι ακριβώς τότε θα εμφανίζονταν οι πρώτοι πτυχιούχοι πανεπιστημιακής εκπαίδευσης.
Δεν υποτιμώ τους δασκάλους διετούς εκπαίδευσης γενικά. Άλλωστε σε αυτήν την κατηγορία ανήκω. Αλλά, πώς να το κάνουμε; Την εποχή εκείνη (μέχρι το 1980, οπότε και πήρα πτυχίο), ήμουν ένας “δασκαλάκος”. Ούτε πάλι υπερτιμώ τους απόφοιτους τετραετούς φοίτησης. Και αυτοί προϊόντα της εποχής τους είναι. Έχει καταρτισμένους, ορεξάτους, ευρυμαθείς, όπως ακριβώς έχει και πολλούς που είναι χειρότεροι σε νοοτροπία και από δάσκαλο του ’50. Βολεψάκηδες, ακατάρτιστοι, κοπανατζήδες και πλείστα όσα τούς επιτρέπει ένα ξεχαρβαλωμένο σύστημα, που, ας μην ξεχνάμε, βρωμάει από το κεφάλι.
Αυτό που προσπαθώ να κάνω, είναι να καταθέσω την ματιά μου από το σχολείο τού ’80 και τα γεγονότα της εποχής, σε σύγκριση με το σχολείο τού ’00 (!), στο οποίο επέστρεψα το 2004, κατόπιν πολυετούς απουσίας. Κυρίως, όμως, να μην λησμονηθούν τα πραγματικά πολιτικά γεγονότα, δηλαδή η επίσημη στάση της Πολιτείας που αντανακλάται στις ρυθμιστικές της επεμβάσεις.
 

SBE

¥
Δεν πρόκειται να ανοίξω πάλι το πιντιεφ, αλά δεν πρόκειται να ζητήσω και συγγνώμη που διαβάζοντας, κατάλαβα αυτό που είπα ότι κατάλαβα.
Τα υπόλοιπα που περιγράφεις είναι γνωστά όχι μόνο από το σχολείο αλλά και από κάθε δημόσια (και τελικά και ιδιωτική) υπηρεσία στην Ελλάδα. Ωχαδερφισμός, λουφαδόροι και κοπανατζήδες, βολεψάκηδες κλπ. Όσο και να θέλουμε να τα φορτώσουμε σε συγκεκριμένο πολιτικό χώρο, δε νομίζω ότι φταίει μόνο ο χώρος αυτός (κι αυτό το λέω εγώ που δεν ψήφισα ποτέ μου ΠΑΣΟΚ, ούτε διανοήθηκα ποτέ να τους ψηφίσω). Αν θες, το συγκεκριμένο κόμμα έδρασε ως καταλύτης. Ενθάρρυνε τη νοοτροπία, δεν τη δημιούργησε. Η νοοτροπία προϋπήρχε απλά οι συνθήκες δεν την είχαν ευνοήσει. Και γενικά θεωρώ ότι αυτού του είδους η συζήτηση είναι μεγάλη και είναι και εκτός θέματος παιδείας, η παιδεία είναι μόνο μία συνιστώσα της. Παραπέμπω και πάλι στη βιβλιογραφία όσους ενδιαφέρονται, το φαινόμενο του λαϊκισμού στην Ελλάδα τη δεκαετία του '80 έχει μελετηθεί διεξοδικά και έχει συγκριθεί με παρόμοια φαινόμενα σε άλλες δυτικές χώρες (ούτε κι εδώ πρωτοτύπησε το ελληνικό πνεύμα). Στο ιντερνέτ υπάρχει μπόλικο υλικό.
Κατά τ'άλλα, εντάξει, τα'πες και ξεθύμανες.

ΥΓ Το ότι το '80 ήσουνα δασκαλάκος απλώς επιβεβαιώνει αυτό που είπα παραπάνω για το πρεστίζ του επαγγέλματος. Είμαι σίγουρη ότι η δασκάλα στο χωριό τη δεκαετία του '50 δεν ήταν δασκαλίτσα αλλά πολύφερνη νύφη.
 

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Από την Καθημερινή, σήμερα:
Άλλη εικόνα στις εγγραφές, άλλη στο απουσιολόγιο

Του ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΛΑΚΑΣΑ

Η ΟΛΜΕ αντιδρά σε απόφαση του υπ. Παιδείας να κλείσει εσπερινό σχολείο με μόλις 19 μαθητές φέτος.

Κτίριο υπάρχει. Οι καθηγητές -συνολικά 10- βρίσκονται στη θέση τους. Το κράτος δίνει τα όποια -έστω λιγοστά - κονδύλια για τη λειτουργία του σχολείου. Οι κατάλογοι των μαθητών δείχνουν ότι πέρυσι φοίτησαν και στις τρεις τάξεις του σχολείου 151 νέοι. Πόσοι το έκαναν πραγματικά; Σαράντα πέντε, δηλαδή ούτε ένας στους τρεις. Για το νέο σχολικό έτος ο αριθμός των εγγραφών και στις τρεις τάξεις έφθασε τις 19! Τι πρέπει, λοιπόν, να γίνει με το 6ο Εσπερινό Γυμνάσιο Αθήνας, για το οποίο ο λόγος; Να κλείσει, όπως αποφάσισε το υπουργείο. Παιδείας ή να μείνει ανοιχτό όπως ζητεί η ΟΛΜΕ; Ειδικότερα, με βάση τα στοιχεία που διαθέτει η «Κ», στο 6ο Εσπερινό Γυμνάσιο της Αθήνας, που στεγάζεται σε κτίριο στην οδό Σάμου 46 στην περιοχή του Σταθμού Λαρίσης, στο αρχικό απογραφικό δελτίο (ηλεκτρονικό αρχείο όπου οι σχολικές μονάδες καταχωρίζουν τα στοιχεία τους, όπως π.χ. μαθητικό δυναμικό, αριθμός εκπαιδευτικών) της περυσινής σχολικής χρονιάς, η Α΄ τάξη εμφανίζεται να έχει 41 μαθητές, η Β τάξη 57 μαθητές και η Γ΄ τάξη 53 μαθητές. Η πραγματική εικόνα, όπως δείχνουν οι καρτέλες των μαθητών και τα απουσιολόγια, ήταν άλλη:

• Στην Α΄ τάξη φοιτούσαν πραγματικά την 1η Φεβρουαρίου 8 μαθητές και από την 1η Μαρτίου 5 μαθητές.
Στη Β΄ τάξη φοίτησαν 12 μαθητές, για τους οποίους λειτούργησαν δύο τμήματα με 6 μαθητές το καθένα.
• Στην Γ΄ τάξη για τους 28 μαθητές λειτούργησαν τρία τμήματα, με 6, 9 και 13 μαθητές.


Για το τρέχον έτος, στην Α΄ τάξη δεν έγινε καμία εγγραφή, στη Β΄ τάξη έγιναν 6 και στην Γ΄ τάξη 13 εγγραφές μαθητών. Έτσι, με συνολικά 19 μαθητές το υπουργείο Παιδείας έκρινε ότι το σχολείο πρέπει να κλείσει και οι 19 μαθητές να φοιτήσουν σε κοντινά σχολεία (π.χ. το 1ο Εσπερινό στην περιοχή της πλατείας Κολιάτσου και το 2ο Εσπερινό στους Αμπελοκήπους). Όσο για τους δέκα καθηγητές του Γυμνασίου, θα καλύψουν κενά σε σχολεία της Αθήνας.
«Όχι!» λέει η ΟΛΜΕ και ζητεί ανάκληση της απόφασης, η οποία στηρίχθηκε σε πρόταση του Περιφερειακού διευθυντή Εκπαίδευσης Αττικής κ. Ιωάννη Κουμέντου. «Εμφανίζει το σχολείο με μηδενικές εγγραφές, ενώ είναι γνωστό ότι οι μαθητές στα εσπερινά σχολεία, που είναι εργαζόμενοι, εγγράφονται κυρίως μετά την ημέρα του αγιασμού. Τα εσπερινά σχολεία εξυπηρετούν ιδιαίτερες ανάγκες εργαζόμενων μαθητών και συνεπώς η λειτουργία τους υπόκειται σε ιδιαίτερους όρους και προϋποθέσεις. Αν καταργηθεί το σχολείο, μια μεγάλη περιοχή του κέντρου της Αθήνας θα μείνει χωρίς εσπερινό Γυμνάσιο. Έτσι, ένας σημαντικός αριθμός εργαζόμενων μαθητών θα αποκλειστούν από την εκπαίδευση», υποστηρίζει η ομοσπονδία.
Βέβαια, η ΟΛΜΕ ξεχνά -το ορίζουν οι νόμοι του 1985 και του 2006 ότι οι εγγραφές γίνονται στο τέλος της προηγούμενης χρονιάς, πλην μετεξεταστέων (το σχολείο δεν είχε κανέναν) ή για λόγους ανωτέρας βίας. Επίσης, η ΟΛΜΕ δεν ξεκαθαρίζει ποιον αριθμό μαθητών θεωρεί σημαντικό: τους... πλασματικούς 151 περυσινούς μαθητές, τους αληθινούς 45 μαθητές ή τους φετινούς 19 μαθητές; Γιατί πέρυσι δηλώθηκαν 151 μαθητές και φοίτησαν 45; Και επίσης, γιατί ήταν ανάγκη να δημιουργηθούν πέρυσι δύο και τρία Τμήματα στη Β΄ και Γ΄ τάξη;
Η αναντιστοιχία πραγματικών - δηλωθέντων στοιχείων οφείλεται στο ότι πολλοί μαθητές εγγράφονται στο σχολείο για να λάβουν βεβαίωση φοίτησης και στη συνέχεια είτε δεν εμφανίζονται καθόλου είτε διακόπτουν ύστερα από ένα μήνα μαθημάτων. Και καθώς πολλοί εξ αυτών είναι μετανάστες, η εγγραφή γίνεται για να εξασφαλίσουν προσωρινή άδεια παραμονής. Είναι μία πραγματικότητα την οποία όλοι παραδέχονται, είτε δημοσίως είτε... off the record. Και αυτή η κατάσταση εξυπηρετεί τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι διατηρούν τις οργανικές τους θέσεις και συμπληρώνουν το υποχρεωτικό ωράριο με το σπάσιμο τάξεων σε δύο και τρία τμήματα. Από την άλλη, είναι γεγονός ότι η ανακοίνωση της κατάργησης καθυστέρησε. Έπρεπε να γίνει στο τέλος της περασμένης χρονιάς. Όμως, λόγω της παρατεταμένης προεκλογικής περιόδου κρίθηκε από την τότε ηγεσία του υπουργείου Παιδείας ότι δεν είναι... καιρός για καταργήσεις σχολείων.
Ανάλογες περιπτώσεις
Η περίπτωση του 6ου Εσπερινού Γυμνασίου δεν είναι η μόνη. Ανάλογες περιπτώσεις σχολείων υπήρχαν πάντα. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», χθες έγινε συνάντηση εκπαιδευτικών υπηρεσιακών παραγόντων της Αττικής για να εξετασθεί το θέμα των ολιγομελών τμημάτων. Το ερώτημα είναι γιατί έπρεπε να περιμένουμε τη δημοσιονομική ασφυξία για να προχωρήσουμε στο συμμάζεμα της εκπαίδευσης (και ευρύτερα της Διοίκησης). Και ένα ακόμη ερώτημα: μήπως πρέπει οι συνδικαλιστικοί φορείς -ως μικρή ένδειξη της αξιοπιστίας τους- να συμβάλλουν στην επίλυση προβλημάτων αντί να υιοθετούν μονίμως πρακτικές αντιπαράθεσης;

Το συνδικαλιστικό όργανο που ωρύεται σε όλους τους τόνους για τα κενά στην εκπαίδευση, πώς δικαιολογεί να χωρίζονται οι 12 μαθητές σε δύο τμήματα και οι 28 μαθητές σε τρία τμήματα; Τι κρίμα που όλοι όσοι έχουμε περάσει από την εκπαίδευση ξέρουμε την αλήθεια.


 

SBE

¥
Αν το λύκειο είναι επαγγελματικό, ο χωρισμός σε τρία τμήματα γίνεται με βάση τις ειδικότητες που ακολουθούν. Εφόσον οι ειδικότητες έχουν διαφορετικά μαθήματα, θα διδάσκονται χωριστά. Αυτό δε μου φαίνεται περίεργο.
Επίσης περίεργο δε μου φαίνεται το ότι το σχολείο λειτουργεί με μαθητές που μετά την εγγραφή εξαφανίζονται. Μπορεί να είναι απώλεια πόρων, αλλά το σχολείο δεν μπορεί να ξέρει προκαταβολικά πόσοι θα το σκάσουν αργότερα.
Από την άλλη, αν όλοι μπορούν να βολευτούν σε άλλα σχολεία, δεν βλέπω πού είναι το πρόβλημα.

Ένα από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε ήδη και μόνο θα χειροτερεύει, είναι ότι ο νεαρός πληθυσμός της Ελλάδας μειώνεται, οπότε αναπόφευκτα στο μέλλον θα λιγοστέψει κι ο αριθμός των σχολείων. Τα νυχτερινά το ξέρω, δεν είναι το ίδιο. Αλλά και αυτά σιγά σιγά θα λιγοστεύουν ή θα αντικατασταθούν με άλλες μορφές σχολείων. Γιατί να μην μπορεί π.χ. κάποιος 25 ετών να πάρει απολυτήριο γενικού λυκείου με εξετάσεις, έχοντας παρακολουθήσει μαθήματα εξ αποστάσεως, μέσω ιντερνέτ; Έτσι θα χρειάζεται ένα διδακτικό κέντρο σε κάθε νομό με το δικό του προσωπικό (άλλο διδασκαλία από απόσταση κι άλλο πρόσωπο με πρόσωπο, αν και από αυτά που μου λένε οι πιο πολλοί του ΕΑΠ δεν δίνουν σημασία στη διαφορά).
 

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Όχι, σύμφωνα με αυτή τη λίστα είναι γενικό. Αν ήταν επαγγελματικό, αποκλείεται να είχε μόνο 10 καθηγητές. Υπάρχουν ελάχιστα εσπερινά επαγγελματικά λύκεια στην Αθήνα.

Από την άλλη συμφωνώ ότι αφού το λύκειο δεν ανήκει στην υποχρεωτική εκπαίδευση, θα έπρεπε να μπορεί ο οποιοσδήποτε ενήλικας να δίνει εξετάσεις σε συγκεκριμένη ύλη, χωρίς να φοιτήσει πουθενά, και να παίρνει το απολυτήριο λυκείου.
 

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Από την άλλη, αν όλοι μπορούν να βολευτούν σε άλλα σχολεία, δεν βλέπω πού είναι το πρόβλημα.
Το πρόβλημα είναι ότι είναι βολεμένοι οι καθηγητές. Ξέρεις τι θα πει να διδάσκεις 5 παιδιά και να σ' αναγκάσουν ξαφνικά να πας σε κανονική τάξη με 30;
 

SBE

¥
Νομίζω το πρόβλημα με τους καθηγητές είναι ότι ζήτησαν νυχτερινό για να φυλάνε τα παιδιά τους την ημέρα και τώρα τους στέλνουν σε ημερήσιο. Γνωστή τακτική, είχα κάτι φίλους στην Πάτρα που η σύζυγος ζήταγε γι' αυτό το λόγο να είναι στο νυχτερινό. Που είναι και λιγότερες ώρες, αφού λειτουργεί εφτά με δέκα.

Σχετικά με το απολυτήριο: και αυτό με το ανεξάρτητο διάβασμα, αλλά και η δυνατότητα να παρακολουθήσεις μαθήματα άμα θες, απλά πιο μοντέρνα μαθήματα.
 
Top