Σε κάποιο σημείο της συζήτησης (έτσι έχω την εντύπωση, τουλάχιστον· αν όχι το λέω εδώ, τώρα) ανέφερα ότι
για εμένα, σε μια
σύγχρονη πολιτισμένη κοινωνία,το θέμα της θανατικής ποινής πρέπει να είναι
ταμπού. Πολλοί εξήγησαν τη διαφωνία τους με την θανατική ποινή· τα κυριότερα επιχειρήματα κτγμ ανήκουν σε δύο ομάδες. Η μία ομάδα περιέχει τα επιχειρήματα που έδειξαν ότι, από τη στιγμή που ανοίγει η πόρτα για μια εξουσία, δεν κλείνει ούτε ελέγχεται εύκολα. Η δεύτερη ομάδα περιέχει τα επιχειρήματα για το ατελέσφορο αυτού του δρόμου χωρίς γυρισμό, τόσο τιμωρητικά, όσο και αποτρεπτικά.
Το άρθρο που τσιτάρισε η anef παρουσιάζει ένα, κτγμ, καλό μείγμα επιχειρημάτων και από αυτές τις δύο ομάδες, από ενδιαφέρουσα οπτική. Δεν είμαι καθόλου πρόθυμος να κατηγορήσω συλλήβδην αιρετούς για την ανικανότητά τους, ούτε να τους θεωρήσω εξ ορισμού σαδιστές ή οτιδήποτε. Άλλωστε, όπως έγραψα αλλού, δεν νομίζω ότι υπάρχει
αντικειμενικό αξιόμετρο να συγκρίνει τη σχετική σοβαρότητα των κάθε λογής αντικοινωνικών συμπεριφορών. Ο νομοθέτης πολλές φορές πιάνεται αδιάβαστος (π.χ. στο δικό μας νομικό σύστημα δεν υπήρχε ειδική αντιμετώπιση εγκληματικών αμελειών που προκαλούν πολλούς θανάτους κατά συρροή όπως στη Ρικομέξ ή στο Σαμίνα και δεν ξέρω καν αν υπάρχει στο μεταξύ) και έρχεται εκ των υστέρων να θεσπίσει αξίες. Παρ' όλα αυτά, στο δικό μου προσωπικό σύστημα αξιών, μια φαρμακευτική που αγνοεί διάφορα στοιχεία και, όχι μόνο εξαπολύει π.χ. στον κόσμο τη
θαλιδομίδη, αλλά προσπαθεί μετά από 50 χρόνια να την επαναφέρει για «άλλη χρήση», την τρώει ο ποπός της για βαρύτατη καταδίκη, για «όταν λέμε ισόβια, εννοούμε ισόβια».
Για να προλάβω τις αντιρρήσεις: Φυσικά και είναι κοινωνικό θέμα η θανατική ποινή και όχι παγκόσμια φυσική σταθερά, αλλά πόσες άλλες κοινωνικές κατακτήσεις τις θεωρούμε αντίστοιχα αξιώματα και δεν διανοούμαστε καν να τα συζητήσουμε; Τι θα λέγατε για τις εξής συζητήσεις:
- Με το αυξανόμενο κόστος της εργασίας, αναπόφευκτα ανοίγει πάλι η συζήτηση για την επαναφορά της δουλείας (που έχει δήθεν εξαλειφτεί) και της εθελοδουλείας (να πουλάμε τα σώματά μας ή τα παιδιά μας ή τα όργανά μας ή το αίμα μας)...
- Με το αυξανόμενο κόστος των συντάξεων και της περίθαλψης, αναπόφευκτα ανοίγει πάλι η συζήτηση για τη γεροντοκτονία...
- Με την αυξανόμενη εμφάνιση εναλλακτικών μορφωμάτων οικογενειών, αναπόφευκτα ανοίγει πάλι η συζήτηση για την ισότητα των φύλων...
- Με την αυξανόμενη εμφάνιση ειδεχθών συμμοριών, αναπόφευκτα ανοίγει πάλι η συζήτηση για τη χρήση βασανιστηρίων ώστε να αποκτά η κοινωνία πληροφορίες...
- Με το αυξανόμενο κόστος των τροφίμων, αναπόφευκτα ανοίγει πάλι η συζήτηση για την ανθρωποφαγία προς εξασφάλιση χρήσιμων ζωικών πρωτεϊνών...
Ελπίζω να αηδιάσατε και να εκνευριστήκατε μαζί μου αρκετά. Έτσι πρέπει να συμβαίνει σε κάθε πολιτισμένο άνθρωπο σε μια σύγχρονη πολιτισμένη κοινωνία. Και όμως, είχαμε τα τελευταία χρόνια, σε πολιτισμένες κοινωνίες, υποθέσεις με εγκλήματα που ανήκουν σε όλες αυτές τις κατηγορίες.
Αν θέλετε να επικαλεστείτε μη πολιτισμένες κοινωνίες, που κατοικούνται και διοικούνται από μη πολιτισμένους ανθρώπους, αυτή είναι μια διαφορετική συζήτηση. Στις πολιτισμένες κοινωνίες, που διοικούνται από πολιτισμένους ανθρώπους, κατακτήσαμε, ανάμεσα στα άλλα, και το δικαίωμα να μην τιμωρούμε ανθρώπους με τη θανατική ποινή. Για κανέναν λόγο.
Η βαρβαρότητα από την πίεση που ασκείται καθημερινά στην κοινωνία μας μάς πολιορκεί. Μην την αφήνουμε να τρυπώνει μέσα μας.