@Hellegennes, για να είναι παραγωγική μια συζήτηση, καλό είναι να μην ηθικολογούμε ούτε να παριστάνουμε ότι ο συνομιλητής μας ηθικολογεί όταν δεν το κάνει, ή ότι παριστάνει τον αναμορφωτή του υπάρχοντος συστήματος όταν ούτε αυτό το κάνει. Οι παρεμβάσεις μου αφορούσαν το πώς γίνονται τα πράγματα, χωρίς ίχνος ηθικολογίας. Τα σενάρια που φτιάχνεις δεν με αφορούν και είναι πρακτικώς αδύνατον να εγκαταλείψουμε τις υπόλοιπες δουλειές μας για να τα σχολιάζουμε. Άλλα πράγματα έχουν πολύ μεγαλύτερη σημασία για το θέμα μας. Για παράδειγμα, τι ρόλο παίζουν στο κύκλωμα εξουσίας και στην ακατάσχετη διά ροπάλου ενίσχυση της προστασίας των ευρεσιτεχνιών και πόση κερδοφορία έχουν οι φαρμακευτικοί κολοσσοί και, βεβαίως, το ζήτημα των λεγόμενων ιατρογενών ασθενειών. (Αν θυμάμαι καλά, η μεγαλύτερη έρευνα που έγινε ποτέ γι' αυτό το θέμα, σε άλλη εποχή βέβαια, ήταν στα χρόνια του 1970 με 1980 στις ΗΠΑ και κατέληξε σε φίφτι-φίφτι, αλλά μέχρι εκεί φτάνει η μνήμη μου. Σίγουρα το αναφέρει ο Ιβάν Ίλιτς στο βιβλίο του, και πρόκειται εν πάση περιπτώσει για ένα ζήτημα που το βλέπουμε συνέχεια γύρω μας.)
Για πολλά χρόνια το κράτος είχε τον πλήρη έλεγχο διαφόρων υπηρεσιών και ΔΕΚΟ. Ήταν φθηνότερα αυτά, όσο δεν είχαν μερίδιο οι κακοί καπιταλιστές;
Πρώτα απ' όλα, με αναγκάζεις να σε επιπλήξω που λες συλλήβδην όλους τους καπιταλιστές κακούς. Υπάρχουν και καπιταλιστές που είναι καλοί άνθρωποι. Ίσως στην επόμενη ζωή μας κατορθώσουμε και να συζητήσουμε τι σημαίνει το "είμαι καπιταλιστής". Ως προς το συγκεκριμένο ερώτημα που θέτεις, εξ όσων γνωρίζω οι ιδιωτικοποιήσεις συνοδεύτηκαν σχεδόν πάντα από πολύ μεγάλη αύξηση τιμών και συχνά από περικοπή "δημόσιων αγαθών" (βλ. βρετανικούς σιδηροδρόμους, ή νερό στη Βολιβία πριν μια δεκαετία και στη Λατινική Αμερική γενικότερα - και με πόσους νεκρούς). Η αύξηση των τιμών δεν έχει για μένα τόση σημασία καθαυτή: η ουσία του μηχανισμού αυτού βρίσκεται στη μείωση του έμμεσου μισθού στην κλίμακα ολόκληρης της κοινωνίας. Εκείνο που με δαιμονίζει όμως είναι ότι σπρώχνεις την ευφάνταστη ηθικολογία μέχρι να μου προσάψεις ότι είμαι υπέρ του καλού κράτους και κατά των κακών καπιταλιστών. Μα, αν θεωρώ τους καπιταλιστές κακούς, πώς θα μπορούσα να θεωρώ το καπιταλιστικό κράτος καλό; Σάμπως το κράτος δεν δίνει στους "κακούς" τις δημόσιες επιχειρήσεις, συχνά σε πολύ γαλαντόμες τιμές, αφού πρώτα λιανίσει τα δικαιώματα των εργαζομένων και αναλάβει τα ενδεχόμενα χρέη; Και, για να το πάω παραπέρα, αν τυχόν (λέμε τώρα) θεωρώ την ΕΣΣΔ κρατικό καπιταλισμό, πώς θα μπορούσα να θεωρώ καλό ένα είδος καπιταλιστικού κράτους που είχε την κοκεταρία να αυτοαποκαλείται σοσιαλιστικό; Κι ακόμη παραπέρα, τι είναι το κράτος, ποιος ο ρόλος του στα κοινωνικά συστήματα, ποια η σχέση του με την ταξική διαίρεση των κοινωνιών; Ας αφήσουμε καλύτερα τις πολλές προεκτάσεις. Ας επικεντρωνόμαστε στο συγκεκριμένο θέμα που θίγουμε κάθε φορά και ας σεβόμαστε κατά το δυνατόν τα όρια μέσα στα οποία ο συνομιλητής μας θεωρεί ότι έχει κάποιο νόημα η κουβέντα.
@dharvatis, η απάντησή μου έχει ήδη ξεχειλώσει και η ώρα περνάει. Είχα προσπαθήσει να αναφερθώ στην κατάσταση όπως ετίθετο τότε και είχα εκφράσει ρητά την επιφύλαξη για το τι πραγματικά επρόκειτο να γίνει. Αν εξειδικεύσουμε πολύ τα ζητήματα (αποτελεσματικότητα της καταστολής της νόσου, βαθμός ανάσχεσης της μεταδοτικότητας, προοπτικές αποτελεσματικότερων φαρμάκων και εμβολίων, διαφθορά των καθεστώτων κτλ.), η συζήτηση μπορεί να επεκταθεί ανεξέλεγκτα. Θα έπρεπε πάντως να είναι προφανές ότι κατά βάση συμμερίζομαι τους προβληματισμούς που αναφέρεις. Επίσης, αν μπορεί να γίνει πιστευτό ότι δεν ηθικολογώ, δεν βλέπω σε τι αναιρείται αυτό που είπα για τα κίνητρα και τον τρόπο λειτουργίας των φαρμακευτικών κολοσσών.
Το θέμα των ολιγοπωλίων κτλ. νομίζω ότι πρέπει να σχετικοποιηθεί. Αυτό που συμβαίνει τώρα με την ακατάσχετη επέκταση της κάθε είδους πνευματικής και βιομηχανικής ιδιοκτησίας κάποτε μπορεί να ήταν παράνομο και τώρα νόμιμο. Τα καρτέλ κάποτε ήταν εν πολλοίς νόμιμα και τώρα (τυπικά τουλάχιστον) παράνομα. Οι μοιρασιές μεταξύ ανταγωνιστών (συμπεριλαμβανομένου του τομέα της έρευνας), για να μην κονταροχτυπιούνται μάταια στα ίδια ακριβώς προϊόντα, ήταν και είναι κοινή πρακτική, άσχετα αν κάπου ή κάποτε είναι ή ήταν νόμιμη, ημινόμιμη ή παράνομη. Η τεχνολογική πρόοδος που τροφοδότησε τη βιομηχανική επανάσταση είχε ταχύτατο ρυθμό χωρίς να διαθέτει προστασία, ίσως και
επειδή δεν τη διέθετε. Άλλοι μεγάλοι εφευρέτες πλούτισαν, άλλοι πέθαναν στην ψάθα. Όλα αυτά μας είναι λίγο-πολύ γνωστά, αλλά οι σχετικές νομοθεσίες και βιβλιογραφίες επεκτείνονται συνεχώς. Σημασία έχει το τελικό εξαγόμενο. Η κατοχύρωση μονοπωλίου για Χ χρόνια στην εμπορική εκμετάλλευση ενός φαρμάκου εντάσσεται σε ένα συνεχές που φτάνει μέχρι την κατοχύρωση ευρεσιτεχνιών για έμβιους οργανισμούς. Το θέμα είναι τεράστιο και επίκαιρο, όπως με την κατοχύρωση από αμερικανικές συνήθως εταιρείες φυτών που υπάρχουν επί χιλιάδες χρόνια (βλ. την περίπτωση με τη στρατιωτικού τύπου πιλοτική προσπάθεια κατοχύρωσης του μπασματιού στη Βόρεια Ινδία από τη Μονσάντο, με χιλιάδες νεκρούς). Η αποκρυπτογράφηση αυτών των εξελίξεων δεν είναι τεχνικό ζήτημα. Παραμένουν σκοτεινές (και άκρως κατάλληλες για ηθικολογικές κραυγές ή άκριτες επιδοκιμασίες) αν δεν καταφέρουμε να τις κατανοήσουμε στο πλαίσιο ενός συστήματος που εξελίσσεται σύφωνα με κάποια λογική. Κατά τη γνώμη μου, η συσχέτιση είναι άμεση τόσο με τη μορφή της σημερινής κρίσης όσο και με τη συνεχή παραγωγή πλεονάζοντος πληθυσμού σε παγκόσμια κλίμακα. Δεν μπορούμε βέβαια εδώ να επεκταθούμε, αλλά σίγουρα η τάση να ανάγονται αυτά τα ζητήματα σε προσθαφαιρέσεις δεν βοηθάει καθόλου την κατανόησή τους.
Και χαιρετισμούς στον Άρη.