Από την Τυποεκδοτική στον Δαρβίνο μέσω Στάλιν και Β. Κορέας

Άλλη μια διάσταση του ζητήματος Τυποεκδοτική (Βαθύ Κόκκινο):

Πριν από δυόμισι χρόνια τα διευθυντικά στελέχη τηςΤυποεκδοτικής συναντήθηκαν στις δικαστικές αίθουσες με τους εργαζόμενους μιας άλλης εκδοτικής επιχείρησης, της Περιοδικός Τύπος Α.Ε., που προσέ-φευγε στο άρθρο 99. Οι μεν εργαζόμενοι αναζητούσαν τρόπους να κατοχυρώσουν τα δικαιώματά τους (απλήρωτες αποδοχές, αποζημιώσεις κ.λπ.) από τον εργοδότη τους, τα δε στελέχη της «κομματικής» επιχείρησης προσπαθούσαν να διασφαλίσουν την αποπληρωμή των χρεών που τους είχε συσσωρεύσει ο ιδιοκτήτης της άλλοτε κραταιάς επιχείρησης. Στην πορεία της διαδικασίας οι διεκδικήσεις των δυο πλευρών αποδείχτηκαν ανταγωνιστικές και οι εργαζόμενοι που αγωνιούσαν για το μέλλον τους χαρακτηρίστηκαν, ούτε λίγο-ούτε πολύ, ως δούρειος ίππος του εργοδότη τους.*
Ήταν μια από τις επιχειρήσεις που φόρτωσαν με χρέη εκατομμυρίων την επιχείρηση του ΚΚΕ.

* Για την ιστορία, ενώ οι εργαζόμενοι (πρώην και νυν) της Περιοδικός Τύπος Α.Ε. διεκδικούν ακόμα πάνω από δυο εκατομμύρια ευρώ, η Τυποεκδοτική έχει κατορθώσει να εισπράξει τόσα ή και περισσότερα έναντι των οφειλών που της είχε συσσωρεύσει η επιχείρηση του Γ. Ανεμοδουρά.
 
Μια τεχνική λεπτομέρεια, επειδή κόψατε αυτή τη συζήτηση από το νήμα της κρίσης και της δώσατε όνομα εκ των υστέρων: πουθενά δεν συζητήσαμε εδώ για τον «Δαρβίνο». Συζητήθηκε μια συγκεκριμένη εκδοχή εφαρμογής της θεωρίας του Δαρβίνου στο πεδίο του κοινωνικού, μια συγκεκριμένη μορφή κοινωνικού δαρβινισμού. Η διαφορά είναι τεράστια.
 

Zazula

Administrator
Staff member
Άσε που, επειδή η αρχική ανάρτηση ήταν από εμένα, φαίνεται σαν να τον έβαλα εγώ αυτόν τον τίτλο... :(
 

Palavra

Mod Almighty
Staff member
Εσύ τότε που έκανες την πρώτη ανάρτηση, βάλε ένα τίτλο που θα ταίριαζε σε αυτήν την πρώτη ανάρτηση :p
 
Μια τεχνική λεπτομέρεια, επειδή κόψατε αυτή τη συζήτηση από το νήμα της κρίσης και της δώσατε όνομα εκ των υστέρων: πουθενά δεν συζητήσαμε εδώ για τον «Δαρβίνο». Συζητήθηκε μια συγκεκριμένη εκδοχή εφαρμογής της θεωρίας του Δαρβίνου στο πεδίο του κοινωνικού, μια συγκεκριμένη μορφή κοινωνικού δαρβινισμού. Η διαφορά είναι τεράστια.

Επειδή δεν πρόκειται καθόλου για τεχνική λεπτομέρεια, και επειδή εγώ ήμουν εκείνος που έβαλε τον Δαρβίνο στην κουβέντα, μια διευκρίνιση για λόγους ακρίβειας:
Ο ορθός όρος για το επιστημονικό πεδίο που μελετά την κοινωνική συμπεριφορά των ζώων, συμπεριλαμβανομένου του ανθρώπου (ο οποίος ας μην ξεχνάμε ότι, με όλες τις ιδιαιτερότητές του, παραμένει ένα ζώο), είναι κοινωνιοβιολογία και όχι κοινωνικός δαρβινισμός.

Θεωρώ απαραίτητη τη διευκρίνιση επειδή η θολή έννοια «κοινωνικός δαρβινισμός» έχει συνδεθεί με την ευγονική και τον ναζισμό, με την ιδέα ότι μπορούμε να δημιουργήσουμε, υποκαθιστώντας τη φυσική επιλογή, μια ανώτερη, πιο εξελιγμένη μορφή ανθρώπου. Παρεμπιπτόντως, η ιδέα αυτή ουσιαστικά δεν διαφέρει και πολύ από το μαρξιστικό ιδεώδες, που επίσης μιλάει για μετασχηματισμό του ανθρώπου, στο πλαίσιο της σοσιαλιστικής κοινωνίας. Στο γνωστό (και εσφαλμένο) δίλημμα «φύση ή ανατροφή», οι ναζιστές απαντούν 100% φύση, και οι μαρξιστές 100% ανατροφή. Και οι δύο θεωρήσεις είναι βαθιά αντιδαρβινικές.

Οι κοινωνιοβιολόγοι, παρά το γεγονός ότι διαβάλλονται από τους ιδεολογικούς τους αντιπάλους, ελλείψει επιχειρημάτων, ως «γενετικοί ντετερμινιστές», δεν παραγνωρίζουν καθόλου την επίδραση της κοινωνίας και εν γένει του περιβάλλοντος. Ίσα ίσα. Αναγνωρίζουν πλήρως ότι είμαστε όντα που γεννιόμαστε σε ένα συγκεκριμένο οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον, το οποίο παίζει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη της προσωπικότητάς μας. Αναγνωρίζουν όμως ταυτόχρονα ότι είμαστε και βιολογικά όντα που γεννιόμαστε με μια συγκεκριμένη γενετική παρακαταθήκη. Το δίλημμα «φύση ή ανατροφή», δεν υφίσταται. Γεννιόμαστε με συγκεκριμένες έμφυτες τάσεις, τις οποίες μπορούμε, με την κατάλληλη εκπαίδευση, να καλλιεργήσουμε ή να περιορίσουμε.

Εγώ δεν θυμάμαι πουθενά να μίλησα για "εφαρμογή της θεωρίας του Δαρβίνου" πάνω σε οτιδήποτε. Το μόνο που είπα, και το οποίο πιστεύω πλήρως, είναι ότι οποιαδήποτε κοινωνική θεωρία (εν προκειμένω, ο μαρξισμός) παραβλέπει ή αντιβαίνει σε θεμελιώδη στοιχεία της φύσης μας (όπως το γεγονός ότι είμαστε εγωιστικά όντα -συνεργατικά μεν, εγωιστικά δε), είναι καταδικασμένη να αποτύχει. Είναι απλό: αν θεμελιώσεις μια θεωρία πάνω σε μια εσφαλμένη παραδοχή, η θεωρία αργά ή γρήγορα θα καταρρεύσει.

Οπότε το ερώτημα είναι:
α. Υπάρχει ή όχι κάτι που θα μπορούσαμε να ονομάσουμε «ανθρώπινη φύση»; Με άλλα λόγια, γεννιόμαστε άγραφες πλάκες ή γεννιόμαστε με κάποιες συγκεκριμένες, έμφυτες τάσεις;
β. Αν υποθέσουμε ότι υπάρχει ανθρώπινη φύση, τότε πόσα γνωρίζουμε για αυτήν; Και πόσο δικαιολογείται ο ισχυρισμός μου ότι είναι θεμελιωδώς εγωιστική;

Ευτυχώς, για το α. υπάρχει κατηγορηματική απάντηση. Και όσο κι αν η θεωρία περί άγραφης πλάκας εξακολουθεί ακόμη και σήμερα να ασκεί μεγάλη γοητεία στον χώρο των ανθρωπιστικών και των κοινωνικών επιστημών (και δη του μαρξισμού), είναι απολύτως εσφαλμένη. Και δεν χρειάζεται μεγάλη προσπάθεια για να δει κανείς γιατί.

Στο β., τα πράγματα είναι πιο δύσκολα. Από φόβο μη χαρακτηριστούν «κοινωνικοί δαρβινιστές» ή «ναζιστές», μέχρι τη δεκαετία του 1980 ελάχιστοι ερευνητές αποτόλμησαν να μελετήσουν τη φύση της ανθρώπινης φύσης. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο θεμελιωτής της κοινωνιοβιολογίας, E.O. Γουίλσον, είχε στιγματιστεί ως ρατσιστής, μισογύνης και οπαδός της ευγονικής απλά και μόνο επειδή είχε τολμήσει να αφιερώσει το τελευταίο κεφάλαιο του ογκώδους βιβλίου του Κοινωνιοβιολογία στον άνθρωπο. Ανάλογες επιθέσεις είχε δεχθεί και ο Ρίτσαρντ Ντόκινς για το Εγωιστικό γονίδιο, παρά το γεγονός ότι απέφυγε συστηματικά, καθ’ όλο το βιβλίο, να κάνει την παραμικρή νύξη στην ανθρώπινη συμπεριφορά. Τις τελευταίες δεκαετίες τα πράγματα έχουν αλλάξει κάπως, και υπάρχουν πια αρκετοί ερευνητές που ασχολούνται με το αντικείμενο και οι οποίοι έχουν καταστρώσει ευφυή πειράματα για τη διερεύνηση διαφόρων στοιχείων της φύσης μας, όπως τα αίτια της επιθετικότητας, τα κριτήρια επιλογής ερωτικού συντρόφου κ.ο.κ. Το όλο επιστημονικό πεδίο όμως παραμένει στα εμβρυϊκά του στάδια, οπότε δικαίως θα μπορούσε κανείς, στο ερώτημα «πόσα γνωρίζουμε για την ανθρώπινη φύση;» να απαντήσει «όχι πολλά». Επειδή όμως το «πολλά» είναι σχετική έννοια, θα μπορούσε κανείς να ανταπαντήσει «πολύ περισσότερα από το τίποτα». Και δύο από τα πράγματα που αναμφίβολα γνωρίζουμε είναι αυτά που ανέφερα, ότι δηλαδή έχουμε εγωιστικές τάσεις (με άλλα λόγια ότι έχουμε την τάση να φροντίζουμε, πάνω απ’ όλα, για το ατομικό και το οικογενειακό μας συμφέρον), και ότι έχουμε ροπή προς τη συνεργασία. Οι δύο αυτές ιδιότητες απορρέουν ευθέως από το γεγονός ότι είμαστε βιολογικά όντα, από το γεγονός ότι ζούμε σε ομάδες, και από τις θεμελιώδεις παραδοχές της δαρβινικής θεωρίας.

Καταλαβαίνω τη δυσκολία που πολλοί άνθρωποι αντιμετωπίζουν με αυτές τις απόψεις. Αντιλαμβάνομαι πόσο δύσκολο είναι για πολλούς να χωνέψουν ότι η συμπεριφορά τους ενδέχεται να έχει γονιδιακή βάση, κάτι που στην καλύτερη περίπτωση μπορεί να θεωρούν ότι απλά τους περιορίζει την ελευθερία, ή στη χειρότερη ότι ανοίγει την κερκόπορτα για να μπουν ο Χίτλερ, ο Μένγκελε και ο Σατανάς. Αντιλαμβάνομαι πόσο δαιμονοποιημένη είναι η λέξη «γονίδιο», και πόσο εύκολα παρεκτρέπεται μια συζήτηση μόλις κανείς τολμήσει να μιλήσει για «ανθρώπινη φύση». Αποδέχομαι αυτές τις αντιδράσεις όταν πηγάζουν από άγνοια ή παρανοήσεις, και αποφεύγω να κακίζω τον συνομιλητή μου όταν τις εκφράζει (αν και θα ήθελα, ιδίως από άτομα υψηλού μορφωτικού επιπέδου, να συναντούσα και μια προσπάθεια κατανόησης και αντιπαράθεσης σε επίπεδο επιχειρημάτων, και όχι απλά να μου φορτώνουν ταμπέλες, όπως συνήθως συμβαίνει). Όμως η λέξη «γονίδιο» δεν έχει τίποτα το κακό. Και είτε το θέλουμε είτε όχι, γονίδια μας έχουν φτιάξει. Ούτε είναι φασίστας ή ρατσιστής όποιος τολμήσει να αναφέρει τις επάρατες λέξεις «ανθρώπινη φύση».

Αν στα παραπάνω, αγαπητή μου άνεφ, έχεις διαφορετική άποψη ή βλέπεις «τεράστιες διαφορές» με τη δαρβινική θεωρία, δικαίωμά σου είναι, αλλά θα ήθελα να μου εξηγήσεις ποιες ακριβώς είναι αυτές.
 
Εγώ, όντας απλός μεταφραστής, συχνά έρχομαι σε επαφή με έναν κλάδο επειδή (και για όσον καιρό) μεταφράζω ένα βιβλίο. [Εννοείται ότι δεν θα μπορούσα να μεταφράσω κάτι τελείως μα τελείως ξένο από τα ενδιαφέροντά μου] Οπότε και η επαφή μου με την κοινωνιοβιολογία υπήρξε ένα βιβλίο κριτικής της κοινωνιοβιολογίας από ανθρωπολογική πλευρά, του Marshall Sahlins. Αλλά να συμμετάσχω σε ντιμπέιτ περί του θέματος, αδυνατώ. Γράφω όμως απλώς για να επισημάνω ότι η κριτική που έχει ασκηθεί στην κοινωνιοβιολογία δεν είναι μόνο κριτική από το στρατόπεδο που χοντρικά περιέγραψε ο panadeli, και όχι για να πω κάτι πιο ουσιώδες. Σαφώς και πιστεύω ότι οι θεωρίες περί άγραφης πλάκας είναι λανθασμένες. Δεν ξέρω όμως και αν υπάρχουν ρητά τέτοιες θεωρίες. Κάποιος που θα υποστήριζε ρητά ότι ο άνθρωπος δεν έχει φύση παρά μόνο την κοινωνική, δεν θα κατηγορούνταν σαν ιδεαλιστής; Συνήθως αυτό που έχω παρατηρήσει σε εκπροσώπους της σχολής της "ανατροφής" (nurture) είναι ότι ναι μεν υπάρχει το βιολογικό, αλλά είναι τόσο άρρηκτα δεμένο με το κοινωνικό ώστε τελικά το αντικείμενο είναι όπως θες να το δεις εσύ, ανάλογα με τους φακούς σου. Και φυσικά φακοί στο εμπόριο κυκλοφορούν μυριάδες. Για ψευτοδίλημμα ίσως να πρόκειται όταν μιλάμε για 100-0 ή για 0-100, αλλά όταν μιλάμε για "ποσοστά", τότε νομίζω ότι οι πάντες ασχολούνται με αυτό το ψευτοδίλημμα, παλεύοντας ακριβώς για λίγα ποσοστά παραπάνω.
Πάντως, η θεωρία της άγραφης πλάκας είναι στην ουσία ταυτόσημη, στο δικό μου μυαλό, με όλους τους τρελαμένους της ιστορίας, για το λόγο που είπα πριν από λίγα ποστ: όσο δεν έχουν εξουσία, δεν υπάρχει πρόβλημα, γιατί από το "μη ρεαλιστικό" ξεπηδούν συχνά πολύ ενδιαφέροντα και πολύ πραγματικά πράγματα, που πάνε τη ζωή μπροστά ["γι' άλλο πηγαίναμε κι άλλο μάς βγήκε"]. Αν όμως έχουν εξουσία ακλόνητη, δεσποτική, τότε αυτό σημαίνει κατευθείαν φωτιά και τσεκούρι επί των αντιπάλων, των διαφωνούντων και επί της ίδιας της βουβής –ή και πολύβουης, αν ντρεσαριστεί κατάλληλα– ανθρώπινης μάζας, ώσπου να καταρρεύσουν οι δεσπότες μέσα στην καταισχύνη, αν δεν έχουν την τύχη κάποιοι άλλοι αργότερα να τους κάνουν "θεούς", "ιστορικούς ηγέτες" και τα παρόμοια.
 
@panadeli, για διάφορους λόγους -εγωιστικούς και αλτρουιστικούς ταυτόχρονα- μου είναι αδύνατο να εμπλακώ σ' αυτή τη συζήτηση. Για μένα κάθε λογική που από τη φύση του γονιδίου (όποια κι αν υποθέσουμε πως είναι αυτή) πετάγεται στη φύση του ανθρώπου είναι βαθιά προβληματική. Ο άνθρωπος δεν είναι γονίδιο. Είπες στην αρχή αυτής της συζήτησης: ο άνθρωπος είναι ζώο συνεργατικό μεν εγωιστικό δε. Για μένα αυτή η αρχή είναι απολύτως αυθαίρετη. Πρώτ' απ' όλα ο άνθρωπος είναι ζώο μεν, πολύ διαφορετικό ζώο από τα άλλα δε. Δεν είναι ο άνθρωπος κοινωνικός με την έννοια που είναι οι μέλισσες. Δεν έχουν αυτοσυνείδηση οι μέλισσες ούτε μελετούν τις ίδιες τις κοινωνίες τους. Κοινώς διαφωνώ ήδη με τις αρχικές παραδοχές σου και άρα σχεδόν δεν έχει νόημα για μένα μια τέτοια συζήτηση.
 
Σφοδροί πολέμιοι της κοινωνιοβιολογίας υπήρξαν αρκετοί διαπρεπείς εξελικτικοί βιολόγοι, όπως οι Richard Lewontin, Stephen Jay Gould, Stephen Rose και άλλοι. Τον όρο "γενετικός ντετερμινιστής" που ανέφερα, π.χ., τον χρησιμοποιούσε κατά κόρον ο Gould. Έτσι, τη δεκαετία του 1970 ο κόσμος της εξελικτικής βιολογίας είχε διχαστεί στα δύο: τη σχολή του Χάρβαρντ (Lewontin, Gould) και τη σχολή της Οξφόρδης (Hamilton, Maynard Smith, Dawkins κλπ). Το πρόβλημα είναι ότι η αντιπαράθεση δεν είχε επιστημονικό χαρακτήρα αλλά ιδεολογικό, και τα ιδεολογήματα δεν έχουν θέση στην επιστήμη. Ο Lewontin, για παράδειγμα, ως μαρξιστής, δεν μπορούσε να αποδεχθεί επιστημονικές θεωρήσεις που έμοιαζαν να δικαιολογούν τον φιλελευθερισμό. Κάποτε ο Stephen Rose είχε κατηγορήσει τον John Maynard Smith ότι οι θεωρίες των κοινωνιοβιολόγων είχαν συμβάλει στην άνοδο της Θάτσερ στην εξουσία, με τον Maynard Smith να δίνει τη μνημειώδη απάντηση: "Δηλαδή τι έπρεπε να κάνουμε, να μαγειρέψουμε τις εξισώσεις;"

Σφοδροί πολέμιοι της κοινωνιοβιολογίας είναι φυσικά και ο Sahlins και πλείστοι όσοι ανθρωπολόγοι, κοινωνιολόγοι και ψυχολόγοι. Φοβάμαι όμως ότι πολλοί από αυτούς έχουν σχεδόν πλήρη άγνοια του αντικειμένου που αντιπαλεύονται. Για παράδειγμα, από τα (ομολογουμένως λίγα) κείμενα που έχω διαβάσει του Sahlins, έχω καταλήξει στο συμπέρασμα ότι έχει βασικές παρανοήσεις όχι μόνο των κοινωνιοβιολογικών θεωρήσεων αλλά και της εξελικτικής θεωρίας γενικότερα. Δυστυχώς, ακόμη και σήμερα, οι περισσότερες ανθρωπιστικές και κοινωνικές επιστήμες δεν ασχολούνται καθόλου με τον Δαρβίνο, λες και εμείς οι άνθρωποι δεν είμαστε προϊόντα εξέλιξης, λες και η εξελικτική θεωρία δεν μας αφορά καθόλου.


@ άνεφ: Αν καταλαβαίνω καλά, το επιχείρημά σου είναι: "Δεν έχω κάτι να αντιπαραθέσω σε αυτά που λες. Το μόνο που ξέρω είναι ότι οι θέσεις σου είναι βαθιά προβληματικές. Κάνεις λάθος. Δεν ξέρω γιατί κάνεις λάθος, αλλά κάνεις τόσο λάθος που δεν έχει νόημα να προσπαθήσω καν να βρω πού κάνεις λάθος".
Αν σε ικανοποιεί αυτό, οκ. Προφανώς σε αυτήν τη βάση δεν μπορούμε να συζητήσουμε, οπότε όντως η συζήτηση δεν έχει νόημα.
 
@Panadeli: αν μ' αυτό βολεύεσαι, ας είναι. Ό,τι καταλαβαίνει κανείς.
 
Επειδή στο #88 διαστρεβλώνεται πλήρως ό,τι έχω πει νωρίτερα, νιώθω την ανάγκη να διευκρινίσω ότι:

α. Δεν μίλησα ποτέ για τη "φύση του γονιδίου", ούτε ξεκίνησα να πραγματεύομαι τη φύση του γονιδίου για να πεταχτώ ξαφνικά στην ανθρώπινη φύση.
β. Δεν ισχυρίστηκα, και αμφιβάλλω αν υπάρχει άνθρωπος στον πλανήτη που να το έχει ισχυριστεί ποτέ, ότι "ο άνθρωπος είναι γονίδιο".
γ. Η "αρχή" πως "ο άνθρωπος είναι ζώο εγωιστικό μεν, συνεργατικό δε", η οποία σε κάποιους μπορεί να φαντάζει απολύτως αυθαίρετη, δεν είναι αρχή. Είναι παρατηρησιακό δεδομένο, σύμφωνο με τις προβλέψεις της εξελικτικής θεωρίας.
δ. Δεν παρομοίασα τον άνθρωπο με μέλισσες. Ίσα ίσα, έκανα το αντίθετο. Κάποια στιγμή έγραψα "δεν είμαστε μέλισσες", εννοώντας ότι δεν είμαστε ζώα τα οποία, χωρίς δεύτερη σκέψη, θα βάλουν το συμφέρον της κυψέλης πάνω από το ατομικό τους συμφέρον, όπως κάνουν οι μέλισσες.

Και μια ευχή:
Θα ήταν κάποτε καλό οι πολέμιοι της κοινωνιοβιολογίας (αλλά και οποιασδήποτε άλλης επιστημονικής, κοινωνικής, φιλοσοφικής ή πολιτικής θεώρησης, αριστερής, δεξιάς ή κεντρώας, γήινης ή αρειανής), προτού απορρίψουν συλλήβδην τις θέσεις και τα συμπεράσματά της, να κάνουν πρώτα τον κόπο να προσπαθήσουν να τις κατανοήσουν.
 
Διευκρινίσεις κι από μένα, λοιπόν:
α και β: «ο άνθρωπος δεν είναι γονίδιο» = «η συμπεριφορά των ανθρώπων δεν μπορεί να αναχθεί αποκλειστικά στη βιολογία». Λίγη σημασία έχει αν η αναγωγή γίνεται με βάση το γονίδιο ή τη βιολογικά καθορισμένη «ανθρώπινη φύση», για το ίδιο πράγμα μιλάμε. Ο άνθρωπος δεν μπορεί να δημιουργήσει κοινωνίες όπου όλοι θα είναι ίσοι γιατί αυτό αντίκειται στην ανθρώπινη φύση, η οποία ανθρώπινη φύση είναι εγωιστική και στοχεύει στη «μέριμνα για το γονίδιο». Μ' άλλα λόγια η βιολογική ανάγκη διαιώνισης των γονιδίων ορίζει τη μορφή των κοινωνιών του ανθρώπου. Είπες κάτι διαφορετικό από αυτό;

γ. Τα «παρατηρησιακά δεδομένα», ιδίως όταν μιλάμε για κοινωνίες ανθρώπων, δεν είναι ουδέτερα. Παράδειγμα: παρατηρώ ότι οι περισσότερες κοινωνίες των ανθρώπων ήταν πατριαρχικές. Τι σημαίνει αυτό για τη «φύση» της γυναίκας και του άντρα; Κάποιοι έβγαλαν το συμπέρασμα ότι η γυναίκα είναι κατώτερη από τον άντρα. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, ποιοι «παρατήρησαν» εγωιστικές συμπεριφορές στον άνθρωπο; Ποια ήταν τα δεδομένα τους; Τι μελέτησαν; Όλη την ανθρώπινη ιστορία και όλους τους κοινωνικούς σχηματισμούς; Όλα τα μέχρι στιγμής κοινωνικά συστήματα (π.χ. η δουλεία) ήταν συμβατά με την ανθρώπινη φύση και μόνο μια κοινωνία μεταξύ ίσων είναι ασύμβατη με τη «φύση του ανθρώπου»; Αν δεν είναι αυτό προσαρμογή «επιστημονικών» δεδομένων στην ιδεολογία μας, τι είναι;

δ. Το παράδειγμα για τις μέλισσες που έδωσα εγώ δεν είχε σχέση με το δικό σου, η σύμπτωση στην επιλογή ζώου ήταν τυχαία. Έχει σχέση με αυτό:
Για τους ηθολόγους, η αυτοθυσία υπέρ συγγενικών προσώπων δεν είναι αλτρουιστική, αλλά εγωιστική πράξη. Η αυτοθυσία της μητέρας για το παιδί της, λόγου χάρη, προβλέπεται πλήρως από την εξελικτική θεωρία, και φυσικά παρατηρείται σε πάρα πολλά ζώα. Μεριμνώντας για το καλό των παιδιών της, η μητέρα ουσιαστικά μεριμνεί για το καλό των γονιδίων της. Η αυτοθυσία των γονέων για τα παιδιά τους είναι ένα φυσικότατο (και εγωιστικότατο) ένστικτο, και δεν αποτελεί επ' ουδενί ιδιαιτερότητα του ανθρώπου.
Το γεγονός, δηλαδή, ότι για να βγάλεις συμπεράσματα για τη μορφή των ανθρώπινων κοινωνιών ανατρέχεις στην ηθολογία. Υποτίθεται ότι δεν μιλάμε για βιολογικό ντετερμινισμό εδώ, πού είναι όμως ο κοινωνικός παράγοντας σε οποιαδήποτε ερμηνεία που έχεις δώσει, και μάλιστα για φαινόμενα κατεξοχήν κοινωνικά όπως η μορφή των ανθρώπινων κοινωνιών;

Γενικά, μας χωρίζει χάσμα μεγάλο, γι' αυτό είπα στην αρχή ότι δεν πολυέχει νόημα η συζήτηση.
 

nickel

Administrator
Staff member
Αν δεν είναι αυτό προσαρμογή «επιστημονικών» δεδομένων στην ιδεολογία μας, τι είναι;
Αυτό είναι ένα φάουλ που θα μπορούσε να έχει αποφευχθεί. Και θα το ήξερες κι εσύ ότι είναι φάουλ, αν ήξερες καλύτερα τον συνομιλητή σου.

Μπορεί να έχετε το ίδιο όραμα, αλλά αυτός να προτιμά να βαδίζει προς αυτό με βάση στοιχεία που αυτός θεωρεί επιστημονικά, χωρίς εισαγωγικά. Μπορεί να πιστεύει ότι έτσι θα φτάσει ασφαλέστερα στο όραμα και όχι στις φρικτές παραμορφώσεις του που έδωσε το παρελθόν.
 
Παρεμβαίνω στη συζήτησή σας γιατί πρέπει να πω ότι η anef διατυπώνει πολύ σωστά επιχειρήματα και δεν αφήνει πολλά περιθώρια διαφωνίας, αλλά θα ήθελα να σκαλίσω λίγο τα σημεία που με εμποδίζουν να τα δεχτώ αυτούσια: ας πούμε, στα α+β πιστεύω ότι θα συμφωνήσεις με αυτό που γράφεις (ότι «η βιολογική ανάγκη διαιώνισης των γονιδίων ορίζει τη μορφή των κοινωνιών του ανθρώπου») αν προσθέσεις και το εν μέρει – γιατί δεν μπορείς να αρνηθείς ότι η ανθρώπινη κοινωνία αποσκοπεί πρώτα στο να καλύψει τις ανάγκες επιβίωσης του ανθρώπου και μετά σε οτιδήποτε άλλο. Μήπως η βασική μονάδα της κοινωνίας, η οικογένεια, δεν προκύπτει από τις βιολογικές ανάγκες της αναπαραγωγής και της ανατροφής των παιδιών;

Στο (γ), πάλι έχεις δίκιο σχετικά με τις αδυναμίες των δεδομένων από παρατηρήσεις, και πράγματι έχουν οδηγήσει πολλές φορές σε λάθος συμπεράσματα με σοβαρές ενίοτε συνέπειες (αυτά ακριβώς τα λάθη προσπαθούμε να αποφύγουμε με την επιστημονική μέθοδο, αλλά –εδώ διαφωνώ με τον nickel– δε νομίζω ότι το έχουμε καταφέρει ακόμη). Μπορούμε ακόμα και να απορρίψουμε τις προσωπικές παρατηρήσεις που έχουμε κάνει όλοι μας πάνω στη συμπεριφορά των ανθρώπων γύρω μας, όπου σίγουρα έχουμε δει πολλές εκδηλώσεις εγωισμού – έστω ότι αυτές είναι αποτέλεσμα της κοινωνίας στην οποία ανατραφήκαμε. Αν προσπαθήσουμε όμως να αντιστρέψουμε την εικόνα και να φανταστούμε μια κοινωνία απόλυτα αλτρουιστική, στην οποία όλοι ενδιαφέρονται πρώτα για το κοινό καλό, έχουμε τα εξής θέματα: πρώτον, δεν μπορεί όλοι να είμαστε εξίσου αλτρουιστές, άρα κάποιοι θα θυσιάζονται για το κοινό καλό περισσότερο από τους άλλους. Αυτοί οι «άλλοι» γίνονται τότε αυτομάτως οι νέοι «εγωιστές», που ωφελούνται από αυτά που τους προσφέρει η κοινωνία χωρίς να συνεισφέρουν αυτά που τους αναλογούν. Θα έχουμε δηλαδή την ίδια κατάσταση που έχουμε τώρα, σε άλλο επίπεδο. Και για να μη μιλήσω για γονίδια, θα πω ότι θα διαδοθεί το «παράδειγμά» τους, και άλλοι θα επιδιώξουν να τους μιμηθούν έστω και χωρίς κακή πρόθεση, μόνο επειδή νιώθουν αδικημένοι. Έτσι ξεκινά ένας φαύλος κύκλος που θα φέρει ακόμα και την πιο ιδανική κοινωνία στη σημερινή κατάσταση (όπως βλέπεις, δεν θεωρώ ότι τυχαία βρεθήκαμε εδώ που είμαστε).

Edit, γιατί ξέχασα το "δεύτερον": ήθελα να πω ότι ακόμα και ο αλτρουισμός χρειάζεται κανόνες, γιατί όσο κι αν θέλουμε να δημιουργήσουμε μια κοινωνία "ίσων δικαιωμάτων", δεν θα είμαστε ποτέ όλοι "ίσων δυνατοτήτων", άρα πρέπει κάποιος να ορίζει πώς θα προστατεύονται οι ασθενέστεροι και άλλα σχετικά. Αυτό όμως είναι αυτομάτως μια μορφή εξουσίας, η οποία θα χρειαστεί μοιραία έναν τρόπο επιβολής και περιφρούρησης, και η συνέχεια είναι προφανής.
 
Χαίρομαι πολύ για τις διευκρινίσεις σου άνεφ, και σε ευχαριστώ που έκανες τον κόπο να τις διατυπώσεις. Αποτελούν τη βάση για μια υγιή ανταλλαγή απόψεων.

Με τη σειρά, λοιπόν:

«η συμπεριφορά των ανθρώπων δεν μπορεί να αναχθεί αποκλειστικά στη βιολογία».

Συμφωνώ πλήρως. Δεν είπα ποτέ, ούτε θα πω ποτέ, ότι η συμπεριφορά των ανθρώπων μπορεί να αναχθεί αποκλειστικά στη βιολογία. Αυτό που είπα, και ξαναλέω, είναι ότι οι άνθρωποι έχουν έμφυτες βιολογικές τάσεις (οι οποίες ανάγονται στα γονίδιά τους, στην «ανθρώπινη φύση»). Οι τάσεις αυτές μπορούν να μετουσιωθούν στη μία ή την άλλη συμπεριφορά, ανάλογα με την εκπαίδευση, τον κοινωνικό περίγυρο κ.ο.κ. Αναμφίβολα όμως υπάρχουν. Και αν θες να δημιουργήσεις μια κοινωνία όπου όλοι θα είναι ίσοι, πρέπει να γνωρίζεις ποιες είναι και να τις λάβεις υπόψιν σου. Δεν έχεις την πολυτέλεια να τις αγνοείς.

Μ' άλλα λόγια η βιολογική ανάγκη διαιώνισης των γονιδίων ορίζει τη μορφή των κοινωνιών του ανθρώπου. Είπες κάτι διαφορετικό από αυτό;

Η μορφή των κοινωνιών του ανθρώπου ορίζονται και από τη βιολογική ανάγκη διαιώνισης των γονιδίων του. Αν ποτέ συγκροτηθεί μια ανθρώπινη κοινωνία η οποία αντιστρατεύεται τη βιολογική ανάγκη διαιώνισης των γονιδίων, θα αυτοεξαφανιστεί πολύ σύντομα. Μην πας μακριά. Πόσο χρόνο ζωής θα είχε μια κοινωνία η οποία θα επέβαλε στους πολίτες της την πλήρη αγαμία; Η απάντηση είναι πολύ απλή: θα είχε διάρκεια ζωής μίας ανθρώπινης γενιάς. Για ποιο λόγο; Επειδή η επιταγή της αγαμίας αντιστρατεύεται τη βιολογική ανάγκη διαιώνισης των γονιδίων.
Την ίδια άποψη έχω, για τους ίδιους ακριβώς λόγους, και για την αναρχική/μαρξιστική/λενινιστική/σταλινιστική/μαοϊκή/κιμγιονγκιλική ουτοπία, όπως και για τη χαξλεϊκή, την οργουελική, η οποιαδήποτε άλλη ουτοπία που αγνοεί, παραβλέπει ή αντιστρατεύεται τη βιολογική μας φύση. Δεν μπορεί ποτέ να υπάρξει μια τέλεια κοινωνία, επειδή πολύ απλά είμαστε ατελή όντα.

Δεν είπα όμως ποτέ, ούτε και θα πω ποτέ, ότι η μορφή των ανθρώπινων κοινωνιών ορίζεται αποκλειστικά από τη βιολογική ανάγκη διαιώνισης των γονιδίων. Ίσως γίνομαι κουραστικός που αναγκάζομαι να το επαναλάβω, αλλά απ’ ό,τι φαίνεται είναι απαραίτητο. Ούτε φυσικά θεωρώ πως είναι άσκοπο να προσπαθήσουμε να οικοδομήσουμε μια κοινωνία δικαίου, ισονομίας, αλληλεγγύης, μια κοινωνία που να σέβεται το περιβάλλον, τον πολιτισμό, τη διαφορετικότητα κ.ο.κ.

Τα «παρατηρησιακά δεδομένα», ιδίως όταν μιλάμε για κοινωνίες ανθρώπων, δεν είναι ουδέτερα.

Ασφαλώς και δεν είναι. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι είναι εξορισμού εσφαλμένα, ιδίως όταν έρευνες διαφορετικών επιστημόνων με διαφορετικά υπόβαθρα συγκλίνουν σε κοινά συμπεράσματα. Και ίσως σου κάνει εντύπωση, αλλά οι περισσότερες κοινωνίες των ανθρώπων δεν υπήρξαν πατριαρχικές. Ο κυρίαρχος τρόπος διαβίωσής μας, κατά το μεγαλύτερο μέρος της εξελικτικής μας ιστορίας (μέχρι την αγροτική επανάσταση, δέκα χιλιάδες χρόνια πριν), ήταν κυνηγετικός-τροφοσυλλεκτικός. Μελετώντας τις σύγχρονες κυνηγετικές-τροφοσυλλεκτικές κοινωνίες, οι ανθρωπολόγοι δεν έχουν επ’ ουδενί καταλήξει στο συμπέρασμα ότι είναι πατριαρχικές. Και δεν έχουμε κανέναν λόγο να πιστέψουμε ότι το εξελικτικό μας παρελθόν των τελευταίων τριών εκατομμυρίων ετών υπήρξε πατριαρχικό. Κάθε άλλο.

Όλα τα μέχρι στιγμής κοινωνικά συστήματα (π.χ. η δουλεία) ήταν συμβατά με την ανθρώπινη φύση και μόνο μια κοινωνία μεταξύ ίσων είναι ασύμβατη με τη «φύση του ανθρώπου»; Αν δεν είναι αυτό προσαρμογή «επιστημονικών» δεδομένων στην ιδεολογία μας, τι είναι;

Εδώ προτρέχεις και βγάζεις συμπεράσματα μόνη σου. Δεν είπα ποτέ ότι η δουλεία είναι συμβατή με την ανθρώπινη φύση, και δεν γνωρίζω κανέναν σοβαρό επιστήμονα που να το έχει κάνει. Αλλά για να μην μιλάω συνέχεια εγώ, παραθέτω ένα χαρακτηριστικό σχετικό απόσπασμα από ένα βιβλίο του οποίου ο συγγραφέας έχει διαβληθεί περισσότερο από τον οποιονδήποτε ως «γενετικός ντετερμινιστής»:

Αυτό με οδηγεί στο πρώτο θέμα που θέλω να ξεκαθαρίσω σχετικά με το τι δεν είναι αυτό το βιβλίο. Δεν συνηγορώ υπέρ μιας ηθικής βασισμένης στην εξέλιξη. Εξηγώ απλά με ποιον τρόπο εξελίχθηκαν τα πράγματα. Δεν προτείνω πώς εμείς οι άνθρωποι οφείλουμε ηθικά να συμπεριφερόμαστε. Το τονίζω αυτό, διότι γνωρίζω ότι διατρέχω τον κίνδυνο να με παρεξηγήσουν όσοι —και είναι πολλοί—δεν μπορούν να διακρίνουν μια πρόταση που εκφράζει αυτό που πιστεύουμε ότι ισχύει, από μια συνηγορία υπέρ του τι πιστεύουμε πως θα όφειλε να ισχύει. Πιστεύω πως μια ανθρώπινη κοινωνία βασισμένη μονάχα πάνω στον γονιδιακό νόμο του καθολικού άσπλαχνου εγωισμού θα ήταν μια πολύ απεχθής κοινωνία για να ζήσει κανείς σ’ αυτήν. Δυστυχώς όμως, όσο κι αν καταδικάζουμε κάτι που δεν μας αρέσει, δεν το κάνουμε να μην είναι αληθινό. Το βιβλίο αυτό στοχεύει κυρίως στο να κινήσει το ενδιαφέρον· άν όμως θέλετε να βγάλετε κάποιο ηθικό δίδαγμα, τότε δείτε το σαν μια προειδοποίηση. Σας προειδοποιώ ότι αν θέλετε, όπως εγώ, να χτίσετε μια ανθρώπινη κοινωνία στην οποία τα άτομα να συνεργάζονται με γενναιοδωρία και ανιδιοτέλεια για το κοινό καλό, να μην περιμένετε ιδιαίτερη βοήθεια από τη βιολογική μας φύση. Ας προσπαθήσουμε να διδάξουμε τη γενναιοδωρία και τον αλτρουισμό, διότι γεννιόμαστε εγωιστές. Ας κατανοήσουμε σε τι στοχεύουν τα εγωιστικά μας γονίδια, ώστε να έχουμε τουλάχιστον την ευκαιρία να διαταράξουμε τα σχέδιά τους, κάτι που κανένα άλλο είδος δεν διανοήθηκε ποτέ να κάνει.
Ρίτσαρντ Ντόκινς, Το Εγωιστικό Γονίδιο

Το γεγονός, δηλαδή, ότι για να βγάλεις συμπεράσματα για τη μορφή των ανθρώπινων κοινωνιών ανατρέχεις στην ηθολογία. Υποτίθεται ότι δεν μιλάμε για βιολογικό ντετερμινισμό εδώ, πού είναι όμως ο κοινωνικός παράγοντας σε οποιαδήποτε ερμηνεία που έχεις δώσει, και μάλιστα για φαινόμενα κατεξοχήν κοινωνικά όπως η μορφή των ανθρώπινων κοινωνιών;

Ομολογουμένως δεν αναφέρθηκα στον κοινωνικό παράγοντα, διότι τον θεώρησα δεδομένο. Έγραψα πάντως στο #86, προτού αποφανθείς ότι δεν έχει νόημα η συζήτηση:

Οι κοινωνιοβιολόγοι […] δεν παραγνωρίζουν καθόλου την επίδραση της κοινωνίας και εν γένει του περιβάλλοντος. Ίσα ίσα. Αναγνωρίζουν πλήρως ότι είμαστε όντα που γεννιόμαστε σε ένα συγκεκριμένο οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον, το οποίο παίζει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη της προσωπικότητάς μας.

Τα παραδείγματα από την ηθολογία που σε ξένισαν, ίσως έπρεπε να τα αναπτύξω περισσότερο για να αποφευχθούν πιθανές παρανοήσεις που φοβόμουν ότι μπορεί να προέκυπταν, αλλά φοβόμουν παράλληλα ότι θα μακρηγορούσα αν έμπαινα στη διαδικασία να τα εξηγήσω αναλυτικά. Κατέφυγα σε αυτά τα παραδείγματα για να διευκρινίσω τι ακριβώς σημαίνει, από βιολογική σκοπιά, εγωισμός και αλτρουισμός, και εν συνεχεία να επεκτείνω τον ορισμό ώστε να συμπεριλάβει και την ανθρώπινη συμπεριφορά, η οποία δεν έχει κανέναν λόγο να εξαιρείται από βιολογικούς ορισμούς περί εγωισμού και αλτρουισμού.
Στο βιβλίο από το οποίο αντέγραψα το παραπάνω παράθεμα, υπάρχει ο εξής ορισμός για τον αλτρουισμό:

Μια οντότητα, όπως ένας μπαμπουίνος, θεωρείται αλτρουιστική αν συμπεριφέρεται κατά τέτοιον τρόπο ώστε να αυξάνει την ευημερία μιας άλλης τέτοιας οντότητας εις βάρος της δικής του. Η εγωιστική συμπεριφορά έχει ακριβώς το αντίθετο αποτέλεσμα.

Υπάρχει βέβαια πρόβλημα εδώ με τη λέξη ευημερία, και ο συγγραφέας στη συνέχεια αφιερώνει αρκετές σελίδες για να εξηγήσει καθαρά τι εννοεί, και κατόπιν δεκατρία ολόκληρα κεφάλαια για να το θεμελιώσει επαρκώς. Ένα πρόχειρο συμπέρασμα πάντως είναι ότι ο εγωισμός αποτελεί ένα θεμελιώδες και καθολικό γνώρισμα κάθε βιολογικού όντος (και ο άνθρωπος, ως βιολογικό ον, δεν εξαιρείται). Δεν είναι φυσικά το μοναδικό. Δεν είναι φυσικά το μοναδικό. Δεν είναι φυσικά το μοναδικό. Το γράφω τρεις φορές για να είμαι σίγουρος ότι το έγραψα.

Και μια τελευταία διευκρίνιση προς αποφυγήν μιας ακόμη παρανόησης: Δεν υπαινίσσομαι ότι οι συμπεριφορές των ανθρώπων που βλέπετε γύρω σας είναι όλες «φυσικές», πως απορρέουν από τη βιολογική μας φύση και την ανάγκη των γονιδίων να μεταβιβαστούν στην επόμενη γενιά. Ούτε υπαινίσσομαι πως αν χαρακτηρίσουμε μια συμπεριφορά «φυσική», αυτό σημαίνει κιόλας ότι είναι «καλή» ή «ηθική». Η επιθετικότητα των ανδρών είναι μια καθ’ όλα «φυσική» συμπεριφορά, αλλά τρέμω στην ιδέα να ζούσα σε μια κοινωνία που θα την βάπτιζε «ηθική».

Γενικά, μας χωρίζει χάσμα μεγάλο, γι' αυτό είπα στην αρχή ότι δεν πολυέχει νόημα η συζήτηση.

Δεν θα συμφωνήσω. Και μόνο ότι έκανες τον κόπο να διαβάσεις προσεκτικά κάποια σημεία και να ανταπαντήσεις με επιχειρήματα, όπως και το γεγονός ότι από τη μεριά μου έκανα κι εγώ τον κόπο να γράψω όλο αυτό το κατεβατό, αποδεικνύουν ότι η συζήτηση και ενδιαφέρον έχει, και νόημα έχει. Ίσως να μας χωρίζει μεγάλο χάσμα, ίσως όχι. Δεν σε ξέρω προσωπικά, οπότε δεν μπορώ να απαντήσω. (Στο κάτω κάτω, πέρασα τα νιάτα μου λέγοντας πράγματα πολύ παρόμοια με αυτά που λες κι εσύ, και πιστεύοντας βαθιά σε μια κοινωνία ισότητας, χωρίς καταπίεση και χωρίς διακρίσεις. Με τα χρόνια συμβιβάστηκα σε μια κοινωνία ισονομίας και δικαίου, όταν αφενός αντιλήφθηκα ποια υπήρξε η πραγματικότητα του υπαρκτού σοσιαλισμού, και αφετέρου συνειδητοποίησα τις εγγενείς αντιφάσεις του κομουνιστικού εγχειρήματος.)
Αυτό πάντως που σίγουρα ξέρω είναι ότι η τριβή με διαφορετικές απόψεις από τις δικές μας είναι πάντοτε χρήσιμη, διότι μας επιτρέπει να επανεξετάσουμε τις παραδοχές μας, να διευρύνουμε το πνεύμα μας και να αποκτήσουμε λίγο μεγαλύτερη αυτογνωσία, έστω και αν δεν μετακινηθούμε καθόλου από τις πεποιθήσεις μας.
 
Ένα άλμα πίσω στο θέμα της κοινωνιοβιολογίας, απλώς για μια βιβλιογραφική πληροφορία. Το βιβλίο του Marshall Sahlins στο οποίο αναφέρθηκα στο #87 λέγεται Χρήσεις και καταχρήσεις της βιολογίας. Μια ανθρωπολογική κριτική της κοινωνιοβιολογίας, 160 σελ., εκδ. Αλεξάνδρεια, Αθήνα 1997.
 

Zazula

Administrator
Staff member
Αλέκα Παπαρήγα: «Να σκεφτείς ανάποδα: Ποιο κόμμα θα είναι ισχυρό ως αντιπολίτευση! Αλλιώς θα καταργηθεί η αντιπολίτευση. Ή, θα γίνει μια κυβέρνηση της αριστεράς και αντιπολίτευση θα είναι η Νέα Δημοκρατία, ο Καμμένος, ο Καρατζαφέρης και οι Οικολόγοι — όχι, οι Οικολόγοι θα 'ναι μέσα. Τέτοια αντιπολίτευση θέλουμε;»
http://www.megatv.com/megagegonota/summary.asp?catid=17532&subid=2&pubid=29132715
Στο 07:56 εδώ: http://www.skai.gr/player/TV/?MMID=227083
 
Αθάνατη Αλέκα. Αν η κάλπη την έβγαζε πρώτο κόμμα, θα κατήγγελλε το αποτέλεσμα ως προβοκάτσια.
 

Zazula

Administrator
Staff member
Μου αφήσαν στην πόρτα ένα φέιγ-βολάν που γράφει:
pame.jpg
6 μήνες ομηρίας
Ανεργία διαρκείας
Οι εργαζόμενοι της Ελληνικής Χαλυβουργίας σε απόγνωση
Να φύγει το Π.Α.ΜΕ. με τα κομματικά ρομπότ από την πύλη
Φτάνει πια! Δικαίωμα στην εργασία

Πανελλήνιο
Αντιεργατικό
Μάζεμα
Εισβολέων


Χαλυβουργοί σε ομηρία
Εδώ και έξι μήνες καταργώντας όλες τις νόμιμες και δημοκρατικές διαδικασίες και πάνω απ' όλα γράφοντας στα παλαιότερα των υποδημάτων τους το καταστατικό μας, οι επαγγελματίες συνδικαλιστές του ΠΑΜΕ υπηρετώντας πιστά το κομματικό τους και μόνο συμφέρον μάς κρατάνε ομήρους σε μια απεργία χωρίς στόχους και διεκδικήσεις.
Οι τραμπουκισμοί, η βία και οι προπηλακισμοί ήταν η απάντηση στις αντίθετες φωνές.
Φτάνει πια, έχουμε δικαίωμα στην εργασία.
Τέλος στην κατάληψη!
Τέλος στην οικονομική μας εξαθλίωση!
Τέλος στα εργοστάσια-φαντάσματα θυσία στο κομματικό συμφέρον!
Θα αντισταθούμε στο προαποφασισμένο και μεθοδευμένο κλείσιμο του εργοστασίου!
 
Top