Φαίνεται λογικό η Ξόις (στα κλασικά αιγυπτικά Khasut ή Khaset, στα κοπτικά Skhoou), που τα ίχνη της στις πηγές δεν είναι πολλά, να ακολουθεί ως πρότυπο το τοπωνύμιο Σάις.
Αν είναι έτσι, ο Ηρόδοτος έχει: εις Σάιν (3.16), εν Σάι πόλι (2.28, 2.130, 2.170, 2.176), ες Σάιν πόλιν (2.59, 2.62, 2.169), από Σάιος (2.175). Άρα η Ξόις , της Ξόιος, τη Ξόι, την Ξόιν.
Ειδικά για τη γενική, επειδή βρήκα σε σημερινό κείμενο και τον τύπο
Σάιτος, έκανα μια υποτυπώδη έρευνα σε αιγυπτιακά ονόματα να επιβεβαιώσω μήπως ισχύει και αυτό. Και όντως ισχύει· έχουμε
Απολλώνιος Σάιτος (Friedrich Preisigke,
Sammelbuch griechischer Urkunden aus Ägypten, σ. 156). Ισχύει επίσης και για ανθρωπωνύμια. Βρήκα σε
πάπυρο (O.Heid.304) τον τύπο
Πεμσάιτος (ονομαστική Πεμσάις;), σε
άλλον (P.Col. 2 1 R 1 a) τον τύπο
Ψονσάιτος (Ψονσάις;), και
αλλού (P.Louvre.1.85) τα πιο αβέβαια (καθότι αποκαταστημένα)
Σισόιτος (Σισόης; Στο αγιολόγιο της ορθοδόξου εκκλησίας υπάρχει άγιος που γράφεται
Σισώης) και
Τεφορσάιτος.
Δεν αποκλείεται λοιπόν να μεσολάβησαν αλλαγές στο πώς απέδιδαν οι Έλληνες αυτό το ξενικό όνομα, αλλιώς την εποχή του Ηρόδοτου και αλλιώς στα ελληνιστικά χρόνια, όχι όμως η Ξόις, της Ξόιδος, την Ξόιδα, αυτή είναι κλίση κατά το ελληνικό πρότυπο.
Δεν νομίζω στην ιστορία της πόλης να συνέβη τίποτε αξιομνημόνευτο εκτός από το θάνατο του εξόριστου εκεί μονοφυσίτη πατριάρχη
Σεβήρου στις 8 Φεβρουαρίου του 538. Διαδικτυακή μνεία του τόπου
εδώ, με έναν ωραίο επισκοπικό κατάλογο:
Ανουβίων (347 μ.Χ.)
Θεόδωρος και Ισίδωρος (347)
Μακεδόνιος (431)
Αθανάσιος (458, 459)
Ιωάννης, κόπτης (δηλ. μονοφυσίτης) (689)
Ζαχαρίας, κόπτης (693/70)
Παχώμιος, κόπτης (849/51)
Χαήλ (Chail), κόπτης (1002)
Ιακώβ, κόπτης (1047/77)
Ιωάννης / Anba Yuhanna ibn al-Dhalim, κόπτης (1078, 1092)