Πολύ χρήσιμη η περίληψη, SBE, για μας που ούτε χρόνο ούτε κανένα ειδικό ενδιαφέρον έχουμε να διαβάσουμε όλο το βιβλίο.
Απ' όσο καταλαβαίνω πάντως, α) ο Ρίχτερ καθόλου δεν αμφισβητεί την "κρητική λεβεντιά" (το γράφω έτσι για συντομία, τη σύμφραση ως τέτοια τη θεωρώ αστεία), την εξαίρει μάλιστα, και β) καθόλου δεν τονίζει τη γερμανική πειθαρχία, αντιθέτως δίνει έμφαση, από τη σκοπιά του ειδικού στη στρατιωτική ιστορία, στην επιχειρησιακή αυτοβουλία των γερμανικών στρατευμάτων, αποτέλεσμα της εκπαίδευσής τους. Κατά τ' άλλα, το κυρίως "σκανδαλώδες" ή σκανδαλώδες στο βιβλίο, όπως φαίνεται έντονα και στην τελευταία ενότητα του περιληπτικού του άρθου, [πρέπει να είναι η επιμονή του Ρίχτερ ότι στη Μάχη της Κρήτης δεν διαπράχθηκαν εγκλήματα πολέμου, οι δε φρικαλεότητες που συνέβησαν ήταν αμοιβαίες και περιορισμένες ("κανονικές", ας πούμε, για μια σύγκρουση τέτοιου μεγέθους), και απόδειξη πως ο Γερμανός στρατιωτικός διοικητής δεν καταδικάστηκε ποτέ για εγκλήματα πολέμου, οι δε Γερμανοί και Νεοζηλανδοί βετεράνοι της Κρήτης είναι περίπου αδελφοποιημένοι πια (με τους Νεοζηλανδούς να αναγνωρίζουν, μέσες-άκρες, πως οι Γερμανοί "έπαιξαν σκληρά αλλά έντιμα"). Στο βιβλίο, προφανώς, έχει και πολλά άλλα προκλητικά αποσπάσματα, πιο ενδιαφέροντα από "εθνική" σκοπιά, αλλά είναι γεμάτο το ίντερνετ από αυτά.
Αν και δεν ξέρω ούτε τον άνθρωπο ούτε τον επιστήμονα Ρίχτερ, έχω μια ιδέα για τη γενική τάση των ειδικών της στρατιωτικής ιστορίας να παίρνουν το μέρος εκείνων που "πολέμησαν καλύτερα" (από τεχνικής άποψης: logistics, στρατηγική, τακτική, ηγεσία, κλπ.), ανεξάρτητα από το ποιόν των εμπολέμων. Μάλλον βέβαιο είναι ότι ο Ρίχτερ παίρνει με αυτή την έννοια το μέρος των Γερμανών, υπό τον όρο ότι αναγνωρίζουμε ως αντίπαλο δέος τους Άγγλους, όχι τους Έλληνες. Ίσως αυτό το τελευταίο να ήταν τελικά και το πιο σκανδαλιστικό απ' όλα...