Για την επίκληση του αισθητικού κριτηρίου στην επιλογή του πολυτονικού:
Αν το βασικό κριτήριο για τη χρήση του πολυτονικού ήταν αισθητικό και όχι ιδεολογικό, τότε θα μέναμε όλοι ευχαριστημένοι με την απλή διαπίστωση ότι άλλοι προτιμούν αισθητικά το πολυτονικό, άλλοι (οι περισσότεροι) το μονοτονικό και κάποιοι άλλοι το ατονικό. Ενδεχομένως επίσης να διαπιστώναμε πως οι αισθητικές προτιμήσεις των νεοελλήνων ως προς τη γραφή είναι εξαιρετικά περιορισμένες και αφορούν αποκλειστικά τους τόνους (πώς δεν έτυχε να αρέσει σε κανέναν η κεφαλαιογράμματη, για παράδειγμα; )
Όταν όμως η μία επιλογή κρίνεται αισθητικά και η άλλη ιδεολογικά («το πολυτονικό είναι ωραίο αισθητικά, αλλά με το μονοτονικό κινδυνεύει η γλώσσα»), τότε είναι ολοφάνερο πως και η πρώτη θέση είναι σαφώς ιδεολογική. Συνάγεται, δηλαδή, αν δεν δηλώνεται ρητά, πως με το πολυτονικό η γλώσσα δεν κινδυνεύει.
Εδώ, όσοι υποστηρίζουν αυτή την άποψη καλό θα είναι πρώτον να αποδείξουν (με στοιχεία, έρευνες κλπ.) ότι η γλώσσα κινδυνεύει (αφού πρώτα ορίσουν και το περιεχόμενο αυτού του κινδύνου: θα εξαφανιστεί η γλώσσα, δεν θα μπορούμε να επικοινωνούμε, ή τι άλλο), και δεύτερον να αποδείξουν πως κινδυνεύει από το μονοτονικό. Και τα δύο αυτά επιχειρήματα έχουν αντικρουστεί από επιφανείς γλωσσολόγους και φιλόλογους επανειλημμένα (ενδεικτικά από τον Α. Χρηστίδη, τον Εμμ. Κριαρά, ή τον D. Crystal και την J. Aitchison, που δεν γράφουν βέβαια για το μονοτονικό αλλά για αντίστοιχες περιπτώσεις).
Τέλος, επειδή έγινε παραπάνω αναφορά, απλοποιήσεις έχουν γίνει πολλές φορές στην αγγλική γλώσσα στο παρελθόν χωρίς να έχει κινδυνεύσει στο παραμικρό η γλώσσα απ' ό,τι φαίνεται (κάποιες αλλαγές και απλοποιήσεις φαίνονται και από το απόσπασμα που παραθέτω παρακάτω). Επίσης, παρόλο που τελευταία στην αγγλική δεν είχαμε κάποια μεγάλη μεταρρύθμιση, ωστόσο κι εκεί οι γλωσσοανησυχούντες θεωρούν ότι η γλώσσα κινδυνεύει από τις συντμήσεις που κάνουν οι 15χρονοι όταν γράφουν SMS (και από δεκάδες άλλα πράγματα, φυσικά).
Κι ένας παραλληλισμός με αντίστοιχες συζητήσεις του 18ου αι. στην Αγγλία (από D. Crystal, The Fight for English):
To 1712 o Jonathan Swift γράφει ένα έργο με τίτλο 'Proposal for Correcting, Improving and Ascertaining the English Tongue'. Εκεί αναφέρει, μεταξύ άλλων, και τους υπεύθυνους για την κατάντια της αγγλικής γλώσσας:
- the playwrights, who fill their works 'with a Succession of affected Phrases and new, conceited Words'; (ουσιαστικά τους κατηγορεί για τις συντμήσεις στις λέξεις π.χ. disturb'd)
- the poets, who 'have contributed very much to the spoiling of the English tongue';
- the reformers, who think 'we ought to spell exactly as we speak';
- the young academics, who 'come up to Town, reckon all their Errors for Accomplishments, borrow the newest Sett of Phrases, and if they take Pen into their Hands, all the odd words they have picked up in a Coffee-House or a Gaming Ordinary [gambling-house], are produced as Flowers of Style'.