Το αγέννητο παιδί, η Ελληνική Αγωγή και άλλα κουραφέξαλα

Palavra

Mod Almighty
Staff member
Α, και κάτι ακόμα. Λες:
γιατί έχω το παιδί μου σε μια διαλυμμένη δημόσια εκπαίδευση κλπ κλπ

Και όταν πήγαινα εγώ γυμνάσιο υπήρχαν γονείς που έλεγαν ακριβώς τα ίδια, γιατί έβλεπαν τις αμερικάνικες σειρές και σου έλεγαν γιατί δεν έχουν ντουλαπάκια και τα δικά μου παιδιά στο σχολείο, και γιατί δεν κάνουν ανατομία με βατράχια κλπ κλπ. Ισως μερικοί να θύμωναν που δεν είχαμε κλειστά γήπεδα μπάσκετ και μαζορέτες. Από αυτό μπορείς να καταλάβεις πόσο δεν έχουν αλλάξει αυτά που θα ήθελαν οι γονείς, ενώ στην πραγματικότητα έχουν αλλάξει τα πάντα και δεν το ξέρουν.
Δεν ξέρω από πού να αρχίσω με αυτή τη δήλωση, πραγματικά, αλλά ειδικά καταλαβαίνω ότι δεν γνωρίζεις την κατάσταση που επικρατεί στα δημόσια σχολεία στην Ελλάδα και ειδικά σε επίπεδο έμψυχου δυναμικού.
 

SBE

¥
Μαρίνο, δεν περίμενα να συμφωνήσουμε σε τίποτα. Αλλά να με πεις και οπαδό του Παϊσιου, αυτό δεν το περίμενα.
Αν είναι να ψάξουμε για το ρεύμα προς την θρησκεία τότε ίσως θα πρέπει να πάμε και λίγο πιο πίσω, στη δεκαετία του '80. Όχι, δεν θα αναφερθώ στις πρωθυπουργικές μετάνοιες στην Παναγία Σουμελά, που φυσικά ήταν κωμωδία. Στο πανεπιστήμιό μου π.χ. υπήρχε ένας τομέας (ονόματα δε λέμε, οικογένειες δεν θίγουμε) που είχαν μαζευτεί όλοι οι θρησκόληπτοι. Ολοι τους ήταν αριστεροί παρεμπιπτόντως ή μάλλον απογοητευμένοι κομμουνιστές που αντί να ανακαλύψουν τον ευρωκομμουνισμό ανακάλυψαν τον Ιωάννη το Χρυσόστομο (ο αγαπημένος τους). Μακριοί σταυροί, νηστείες, πολύτεκνοι οι περισσότεροι, ορισμένοι κλασσικοί χίπηδες της δεκαετίας του '60, αλλά με θρησκευτικό φολκλόρ, δηλαδή κοκκαλιάρηδες, χλωμοί, μακρύ μαλλί, μούσια, σανδάλια, κι ένα κομποσκοίνι στο χέρι. Και πιστεύω ότι κάνανε προσηλυτισμό, γιατί είχαν μαζέψει γύρω τους μια ομάδα φοιτητές που δεν ήταν θεούσοι όταν είχαν έρθει στο πανεπιστήμιο, αλλά έγιναν. Και παρέμειναν. Δεν ξέρω τι είχε η νεοορθοδοξία που μάγευε όλα αυτά τα άτομα, πάντως κάτι είχε που δεν το είχαν οι προτεσταντικού τύπου ορθόδοξοι, που ήταν οι μόνοι θεούσοι που ήξερα μέχρι τότε. Ίσως η διαφορά να ήταν ότι οι αδελφότητες είχαν μεγάλο πρόβλημα με τις γυναίκες και με κάθε τί κοσμικό, ενώ οι μακρυμάλληδες έκαναν με τις ώρες συζητήσεις περί έρωτα (μόνο συζητήσεις φυσικά), και μετά πήγαιναν και ακούγανε βαρύ ρεμπέτικο καπνίζοντας δικής τους παραγωγής καπνά. Και εννοείται ότι όλοι οι υπόλοιποι τα βλέπαμε αυτά και δεν δίναμε σημασία, αλλά αυτοί τη δουλειά τους την έκαναν όπως φαίνεται. Αλλά αυτά είναι εκτός θέματος.

Μελάνη, όχι, δεν πιστεύω ότι θα φάνε τα μούτρα τους γιατί λίγοι φωνάζουν. Πιστεύω ότι θα φάνε τα μούτρα τους γιατί πολλοί αδιαφορούν γι'αυτά που λένε.
 

SBE

¥
Δεν ξέρω από πού να αρχίσω με αυτή τη δήλωση, πραγματικά, αλλά ειδικά καταλαβαίνω ότι δεν γνωρίζεις την κατάσταση που επικρατεί στα δημόσια σχολεία στην Ελλάδα και ειδικά σε επίπεδο έμψυχου δυναμικού.
Εννοείται, αλλά αυτό που γράφω δεν είναι ψέμα, η Ολι μου θύμισε ακριβώς αυτή τη συζήτηση από το 1985, γιατί δεν έχουν ντουλαπάκια, γιατί δεν έχουν γυμναστήρια με παρκέ, γιατί δεν έχουν εργαστήρια. Επιπλέον, νομίζω ότι και εσείς δεν γνωρίζετε τις τρέχουσες μεθόδους διδασκαλίας, που δεν στηρίζονται σε εργαστήρια και βιβλιοθήκες. Τουλάχιστον να ζητάτε τα σωστά όταν ζητάτε.
 
Ωστόσο θα συμφωνήσω με τη SBE για το ρόλο του σχολείου
Εγώ συμφώνησα μαζί σου αλλά
Μαρίνο, δεν περίμενα να συμφωνήσουμε σε τίποτα. Αλλά να με πεις και οπαδό του Παϊσιου, αυτό δεν το περίμενα.
Τέλος πάντων στην Ελλάδα ακούγεται πολύ (στα σόσιαλ μύδια τουλάχιστον) η άποψη ότι οι εξαλλοσύνες των "προοδευτικών" φταίνε για όλα, είναι και ένα είδος strawman argument. Φαντάζομαι πως έπαιξε το ρόλο της και η νεοορθοδοξία, πράγματι, ένας από τους μέντορες της οποίας ήταν όντως αριστερός (ο Μοσκώφ) ένας άλλος όμως όχι, νομίζω (ο Ράμφος). Θαρρώ ήταν ένα καθαρά μειοψηφικό ρεύμα μέχρι το '90, οπότε και μας τέλειωσαν οι νεοορθόδοξοι και επανεμφανίστηκαν οι παλαιοορθόδοξοι.
 

Palavra

Mod Almighty
Staff member
Εννοείται, αλλά αυτό που γράφω δεν είναι ψέμα, η Ολι μου θύμισε ακριβώς αυτή τη συζήτηση από το 1985, γιατί δεν έχουν ντουλαπάκια, γιατί δεν έχουν γυμναστήρια με παρκέ, γιατί δεν έχουν εργαστήρια. Επιπλέον, νομίζω ότι και εσείς δεν γνωρίζετε τις τρέχουσες μεθόδους διδασκαλίας, που δεν στηρίζονται σε εργαστήρια και βιβλιοθήκες. Τουλάχιστον να ζητάτε τα σωστά όταν ζητάτε.
Τα σωστά ζητάμε, εσύ απάντας σε κάτι άλλο και μας λες τι συνέβαινε όταν πήγαινες ειδικά εσύ σχολείο και τι κάνεις τώρα στην χώρα που βρίσκεσαι και που δεν είναι η Ελλάδα, ενώ δεν είναι αυτό το θέμα μας.

Είδες κανέναν να γράφει για γυμναστήρια με παρκέ και εργαστήρια εδώ σε αυτό το νήμα; Εμένα θα μου αρκούσε να φύγει η κατήχηση από τα βιβλία του ΟΕΔΒ (σημειωτέον, δεν αναφέρομαι στα βιβλία των θρησκευτικών), και οι εκπαιδευτικοί να πάψουν να έχουν διδακτική προσέγγιση που συνοψίζεται στο Καλώς ήρθατε στο 1960, ὅστις θέλει ὀπίσω μου ἐλθεῖν, οι υπόλοιποι μην με πολυαπασχολείτε με τις διαφωνίες σας γιατί έχουμε και δουλειές.
 

SBE

¥
Παλ, συζήτηση δεν γίνεται αν μετακινείς το θέμα από λίγο κάθε φορά για να αποδείξεις ότι ο άλλος δεν έχει απαντήσει σωστά. Όχι τίποτ'άλλο, αλλά εγώ δεν έχω υποτιμήσει ποτέ τη νοημοσύνη κανενός.
Η χώρα που βρίσκομαι μπορεί να μην είναι η Ελλάδα, αλλά οι μέθοδοι διδασκαλίας που αναφέρω δεν έχουν να κάνουν με χώρα, είναι αυτές που θεωρούνται τρέχουσες και είναι γενικά αποδεκτές απο την διεθνή επιστημονική κοινότητα. Ισχύουν και στην Ελλάδα. Αν επομένως αυτές είναι οι τρέχουσες μέθοδοι διδασκαλίας, τότε αυτές θα πρεπει να ζητάτε, όχι τις μεθόδους του 20ου αιώνα. Αυτό είπα.
Όσο για το αν είδα κανέναν να γράφει για εργαστήρια, ναι, είδα:
χωρίς εργαστήριο χημείας, χωρίς εργαστήρια αστρονομίας, βιολογίας, φυσικής

Το θυμήθηκες τώρα; Αντε, θα πω κι ένα μυστικό, είχα ετοιμάσει απάντηση που σχολίαζε ένα ένα τα πιο πάνω, αλλά δεν την έστειλα γιατί σκέφτηκα ότι ήταν πολύ μεγάλη. Πιθανόν στο κουτσούρεμα να χάθηκε λίγο το νόημα. Προτίμησα να πω ότι πλεόν δεν έχουμε εργαστήρια. Δεν χρειάζεται διαφορετικός χώρος, δεν χρειάζονται πολύπλοκά όργανα μετρήσεων. Με ένα τηλέφωνο και μερικά αντικείμενα που βρίσκεις εύκολα, μπορείς να κάνεις πειράματα. Και είπα ότι αυτό που χρειάζεται είναι ένας δάσκαλος που να ξέρει να τα χρησιμοποιήσει όλα αυτά. Επομένως αυτό πρέπει να ζητάμε.
Ελπιζω η επανάληψη με άλλα λόγια να βοήθησε στην κατανόηση (ειναι άλλωστε γνωστή μέθοδος διδασκαλίας ;-)).

Τώρα, για να απαντήσω και σε αυτό που λες, θα επαναλάβω κάτι που είπα πιο πάνω: ότι οι εκπαιδευτικοί δεν ζουν χωριστά από την υπόλοιπη κοινωνία. Δεν τους κάνουν καμιά ένεση δεινοσαυρίνης με το που πιάνουν δουλειά. Και με τέτοια μυαλά ακόμα και το πιο μοντέρνο βιβλιο να τους δώσεις, θα του αλλάξουν τα φώτα. Αλλά δεν μπορώ να φανταστώ πχ το παιδί της Όλι να επηρεάζεται από αυτούς, γιατί στο σπίτι θα ακουσει άλλα, θα υπάρξει διάψευση κλπ. Που σημαίνει ότι τα μόνα παιδιά που καταφέρνουν να επηρεάσου είναι αυτά που είναι ήδη επηρεασμένα.
Δυστυχώς, υπάρχει ένα πολύ μεγαλύτερο προβλημα στην Ελλάδα, και το βλέπουμε εντονότερα τα δυο τελευταία χρόνια, και αφορά το 60-65% των Ελλήνων περίπου (το πως βγαίνει αυτό το νούμερο, άλλη φορά, έχει παντως να κάνει με τον κορονοϊο, αλλά είναι νομίζω διαχρονικό). Υπό ΚΣ όλοι αυτοι οι άνθρωποι δεν αποτελούν πρόβλημα για τους υπόλοιπους, απλά τους ανεβάζουν την πιεση που και που.
 
Έχει ανοίξει αρκετά το θέμα, αλλά θα σταθώ μόνο σε ένα σημείο γιατί όλοι όταν ακούτε εργαστήρια νομίζετε ότι αναφέρομαι στα εργαστήρια που τεμαχίζουν βατραχάκια και μου θίγεστε γιατί δεν τα χρειαζόμαστε και όλοι μάθαμε (;) χωρίς αυτά. Δεν αναφέρομαι αναγκαστικά σε φυσικό εργαστήριο βιολογίας και χημείας, αλλά σε εργαστήρια φυσικών επιστημών ειδικά προσαρμοσμένα σε κάθε ηλικία που θα τους ανοίξουν τα μάτια. Το Ευγενίδειο λόγου χάρη και το Κέντρο Επισκεπτών Αστεροσκοπείου Θησείου/Πεντέλης προσφέρουν εξαιρετικά προγράμματα αστρονομίας, φυσικής κτλ τα οποία θα μπορούσαν εξαιρετικά να ενταχθούν στα εργαστήρια (και εννοώ τα διάφορα θεματικά πεδία που εντάσσονται στα μαθήματα του δημοτικού) που διδάσκονται τα παιδιά ανά τρίμηνο. Νομίζετε ότι η φυσική, η χημεία και η βιολογία έτσι όπως διδάσκεται μόνο με τα βιβλία είναι επαρκής; Ότι τα παιδιά δεν θα μπορούσαν να επωφεληθούν από εκπαιδευτικό διαδικτυακό, διαδραστικό ή και πειραματικό υλικό σταχυολογημένο από σοβαρούς επιστημονικούς φορείς;

Δεν θα σχολιάσω για τα ντουλαπάκια, SBE, που νομίζεις ότι θέλουμε να έχουμε το σχολείο του Beverly Hills και εμείς μιλάμε για τα βασικά, για σκουριασμένες πόρτες στις τουαλέτες, προκατ αίθουσες μες την υγρασία και το κρύο, πανάρχαιες αίθουσες χωρίς επαρκή θέρμανση, ένα σωρό προβλήματα. Και όχι για γυμναστήριο με παρκέ, εμείς δεν έχουμε καθόλου γυμναστήριο ούτε αίθουσα πολλαπλών ούτε στρωματάκια γυμναστικής ούτε και καμία πολυτέλεια. Και φυσικά, γιατί εκεί επιστρέφουμε και αυτό λέτε όλοι, εξαρτώνται όλα από το σπίτι. Εγώ έχω την τύχη να ξέρω ελληνικά και 3 ξένες γλώσσες και να βοηθήσω το παιδί μου στα μαθήματα και να το σπρώξω στο διάβασμα όσο τουλάχιστον τραβάει το μυαλό του και η κλίση του. Όσοι όμως δεν έχουν τις δυνατότητες ή τον χρόνο να βοηθήσουν το παιδί τους, το παιδί τους δεν θα έχει τις ίδιες ευκαιρίες να πάει μπροστά.

Θα πω και κάτι άλλο και θα το κλείσω γιατί κουράζομαι να λεώ τα αυτονόητα. Η πανδημία ξέρασε όλες τις κρυμμένες ανισότητες. Όταν εμείς έναν χρόνο παλεύαμε να κάνουμε μάθημα με τα "κυρία δε σας ακούωωω" της τηλεκπαίδευσης και τις μισές μέρες δεν κάναμε μάθημα γιατί ούτε οι δάσκαλοι είχαν υποδομή στο σπίτι, ούτε στο σχολείο έχουν (3 υπολογιστές έχουν εξοπλισμό σύνδεσης, μικρόφωνα και κάμερες στο σχολείο μας, και το δίκτυο είναι χελώνας), γνωστές μου που στέλνουν τα παιδιά τους στο Αρσάκειο έκαναν τα μαθήματα ανεμπόδιστα και έβγαλαν όλη την ύλη και με τα αγγλικά τους, ακόμα και τη γυμναστική τους. Και ακόμα χειρότερα, τώρα με την αξιολόγηση εκπαιδευτικών μονάδων, θα καταντήσουμε όπως τα σχολεία στις ΗΠΑ, με τα καλά σχολεία στις καλές γειτονιές και τα κακά σχολεία με την ανεπαρκή χρηματοδότηση στις δικές μας λαϊκές γειτονιές. Ήδη Σύλλογοι Γονέων γειτονικών σχολείων έχουν πάρει σβάρνα τα διάφορα public και άλλες επιχειρήσεις προς άγραν χορηγήσεων υπολογιστών και λοιπού εξοπλισμού. Αυτά για να μη νομίζετε ότι οι ανισότητες μεταξύ σχολείων ως προς τον εξοπλισμό είναι αμελητέες. Εγώ πρώτη υποστηρίζω τη δημόσια εκπαίδευση, αλλά αυτή πλέον χαροπαλεύει και θέλει ενίσχυση σε όλα τα επίπεδα.
 

SBE

¥
Νομίζω ότι αναφέρθηκα πολύ πολύ πολύ ξεκάθαρα στο ότι τα εργαστήρια τη σήμερον ημέρα γίνονται εικονικά. Επομενως δεν είναι θέμα εξοπλισμού αλλά δασκάλου. Και επι τη ευκαιρία, αν κανένας χρησιμοποιήσει το phyphox να μου το πει, γιατί πολύ ενδιαφέρομαι να μαθαίνω για νέες χρήσεις.
Το σχολείο που περιγράφεις δεν το γνωρίζω, γιατί το δημόσιο σχολείο που πηγα εγώ ήταν μια χαρά κτίριο. Παλιό μεν αλλά όλα λίγο πολύ δουλευαν. Και ακόμα δουλευουν, γιατι το βλέπω, απέναντι μένουμε. Και δεν θυμάμαι να άκουσα ποτέ να ΜΗΝ τα περιποιείται τα σχολεία ο δήμος μας.
Τώρα, έχουμε ξεφύγει απο το θέμα, οπότε θα ξεφύγω κι άλλο.
Αν θες πραγματικά να σου απαντήσω Ολι στην ερώτησή σου περί ανισότητας των σχολείων, με βάση αυτά που έχω δει τόσα χρόνια στο ΗΒ που το προτιμούσαν μέχρι πρότινος οι Έλληνες: είναι απλό. Με φροντιστήρια ή με διάβασμα (μην ξεχνάμε τα παιδιά που μπαίνουν χωρίς φροντιστήρια), όλα σχεδόν τα παιδιά θα πάνε πανεπιστήμιο και μετά τα πτυχία τους θα είναι ισότιμα. Όταν θα πηγαίνουν σε συνέντευξη για δουλειά κανένας δεν θα κολλήσει στις λεπτομέρειες. Όσο για αυτά που πηγαίνουν για σπουδές στο εξωτερικό, τα περισσότερα, και του Αρσακείου και του δημοσίου, θα πάρουν ενα πτυχίο μπον πουρ λ'οριάν και θα γυρίσουν στην Ελλάδα και θα κάνουν ό,τι και τα άλλα. Τα λιγότερα που θα κάνουν σοβαρές σπουδές, το ίδιο. Εκτός αν αποφασίσουν να μην γυρίσουν, αλλά αυτό είναι άλλη ιστορία. Δηλαδή δεν βλέπω καμία διαφορά. Εννοείται ότι μιλάμε για το μέσο μαθητή. Δεν μιλαω για τον ένα στους εκατό που είναι ιδιαίτερα ευφυής ή ταλαντουχος και μπορεί να έχει άλλη διαδρομή. Οι ανισότητες δεν οφείλονται στο σχολείο αλλά στο κοινωνικό κεφάλαιο της κάθε οικογένειας, που στην Ελλάδα είνα θέμα που δεν το συζητάμε. Η Ουνέσκο έκανε μια μελέτη το 2018 νομίζω, που κοίταζε αν η παιδεία εξισώνει (is education the great leveler? είναι νομίζω ο τίτλος) και τα συμπεράσματα ήταν και ναι και όχι. Δηλαδη, απο τη μία όσο πιο μορφωμένοι οι κάτοικοι μιας χώρας τόσο καλύτερα πάει η χώρα συνολικά, ακόμα και για τους αμόρφωτους κατοικους της, αλλά αν δεν υπάρχουν δουλειές για όλους τότε δημιουργείται το προβλημα της απογοήτευσης και τελικά του φθόνου προς αυτους που μπορουν να εξασφαλίσουν δουλειά, με όλα τα σχετικά κοινωνικά επακόλουθα. Και επειδή έχω ασχοληθεί πάρα πολύ με το θέμα της διεύρυνσης της προσβασης στο αντικέιμενό μου, μπορώ να σου μιλάω με τις ώρες για το θέμα αυτό. Η διαφορά ανάμεσα στα παιδιά του ιδιωτικού σχολείου, τα παιδιά του δημόσιου στην "καλή" γειτονιά και του δημόσιου στην φτωχογειτονιά είναι πολύ πολύπλοκο ζήτημα και δεν λύνεται μόνο με το περιεχόμενο των μαθημάτων. Μπορεί ο ίδιος δάσκαλος να διδάσκει με τον ίδιο τρόπο και στα τρία σχολεία και θα έχει διαφορετικά αποτελέσματα.

Επειδή όμως η συζήτηση δεν ξεκίνησε για αυτό το θέμα, έχω μια απορία: νομίζεις ότι οι δάσκαλοι των ιδιωτικών δεν έχουν τις ίδιες εμμονές με τον υπόλοιπο ελληνικό πληθυσμό; Νομίζεις οτι δεν πάσχουν απο προγονοπληξία, πίστη σε βλακείες κλπ κλπ; Αν κρίνω απο αυτά που μου λέει φίλη μου απόφοιτος Αρσακείου, μάλλον όχι. Επομένως πουθενά δεν μπορείς να γλυτώσεις.
 
Top