Κάπως έτσι είναι και ο στρατός: Δεν σε νοίαζει πώς λειτουργεί, αρκεί να λειτουργήσει όταν χρειαστεί. Αντίστοιχα, το αυτοκίνητο, όταν στρίψεις το τιμόνι για να κάνεις δεξιά, θέλεις να στρίψει δεξία, δεν θέλεις να ακουστεί μια φωνή μέσα από τον κινητήρα που να σου λέει "τι φασιστική, αντιδημοκρατική μανούβρα είναι αυτή που κάνεις, αρνούμαι να στρίψω γιατί δεν σεβάστηκες τα δικαιώματά μου?"
Εγώ πάλι θα μείνω λίγο στη μεταφορά με τη μηχανή, αφενός γιατί μου αρέσουν οι μεταφορές και αφετέρου γιατί αυτή η συγκεκριμένη συνοδεύεται και από εντυπωσιακή φωτογραφία, υποθέτω για να μη χάσουμε κάποια απόχρωση ή πινελιά της. Κτγμ όμως αυτή η μεταφορά δεν παίρνει μπρος με τίποτα.
Για το ένα σκέλος της, όντως, δεν πιστεύω να υπάρχει ούτε ένας άνθρωπος που θα ήθελε να στρίβει το τιμόνι δεξιά και το αυτοκίνητό του να πηγαίνει αριστερά, ή τον κινητήρα να σταματάει ή να κάνει καφέ. Όλοι συμφωνούν σ’ αυτό. Είναι μέρος του ορισμού του αυτοκινήτου. Και όντως σχεδόν κανένας δεν νοιάζεται, εκτός από τους ειδικούς (ή τους μεταφραστές), να μάθει τον τρόπο λειτουργίας του κινητήρα.
Στο άλλο σκέλος όμως, εκεί στο 'αρκεί να λειτουργήσει όταν χρειαστεί' έχουμε αμέσως-αμέσως πολλά προβλήματα. Στις κοινωνίες μας δεν συμφωνούν όλοι οι άνθρωποι -όπως φαίνεται κι απ' τη συζήτηση εδώ μέσα- ούτε στο πότε (ή αν) χρειάζεται ένας στρατός ούτε στο πότε λειτουργεί σωστά. Υπάρχουν κράτη που δεν έχουν καθόλου ή έχουν υποτυπώδη στρατό και άλλα που σχεδόν ταυτίζονται με τον στρατό τους. Υπάρχουν στρατοί μισθοφόρων και στρατοί κληρωτών. Στρατοί που θα στήριζαν και στρατοί που δεν θα στήριζαν ένα πραξικόπημα, στρατοί που στρέφονται και κατά εσωτερικών ‘εχθρών’ κλπ. κλπ.
Στο συγκεκριμένο παράδειγμα, ο ρατσισμός ως μέρος της εκπαίδευσης Ελλήνων στρατιωτών δεν είναι το ίδιο με οποιαδήποτε άλλη άποψη ή γούστο που μπορεί να έχει κανείς. Δεν είναι το ίδιο με το αν αρέσουν στους στρατιώτες οι τηγανητές πατάτες ή όχι. Γιατί ο ρατσισμός μπορεί να οδηγήσει σε σφαγές αμάχων, σε βιασμούς, σε βασανιστήρια, σε Αμπού Γκράιμπ ευκολότερα από ό,τι το πάθος για τις τηγανητές πατάτες. Επίσης, μπορώ να τον φανταστώ σαν μέρος του προγράμματος μόνο σε έναν στρατό που θέλει να είναι επιθετικός –ακριβώς ως μέσο για να πειστούν οι στρατιώτες πως ο εχθρός δεν αξίζει να ζει. Για έναν αμυντικό στρατό, η φυσιολογική αγάπη που νιώθουμε όλοι για την πατρίδα μας θα έπρεπε να είναι αρκετή νομίζω. Τέλος, από πότε π.χ. η Αλβανία και η ΠΓΔΜ είναι δυνητικοί εχθροί; Υπάρχει κάποια ένδειξη επιθετικότητας από την πλευρά αυτών των κρατών; Γιατί κι εμείς έχουμε κάποια θρασύδειλα φασιστοειδή ανθρωπάρια που θέλουν να πάρουν την Πόλη, δεν νομίζω όμως πως οι Τούρκοι αισθάνονται να απειλούνται από την Ελλάδα. Εκτός αν οι Αλβανοί εχθροί βρίσκονται εντός των τειχών.