[Το παρόν σημείωμα αναρτήθηκε πρώτα στο προφίλ μου στο φέις, αλλά μου ζητήθηκε να το ανεβάσω κι εδώ για να σχολιαστεί ενδολεξιλογικά και να μπορέσουμε να το κουβεντιάσουμε και με όσους είτε δεν είναι στο φουμπού είτε μ' έχουν μπλοκάρει.]
Επειδή έχουν εκδοθεί απαγορευτικά αλλαχού για τη συζήτηση του θέματος έστω και γλωσσικά [1], [2], ας δούμε λίγο το ζήτημα που τίθεται από κάποιους: Χρειάζεται όντως ο όρος «μη υποβοηθούμενη ευθανασία» όταν υπάρχει ήδη η λέξη «αυτοκτονία»;
Καταρχάς, προσπερνώ τα σχόλια ορισμένων περί newspeak κλπ, διότι είναι αποτέλεσμα της μίξης ιδεολογικών προκαταλήψεων και άγνοιας. Επίσης, είναι προφανές πως δεν ασπάζομαι την τοποθέτηση ότι υπάρχουν “άχρηστες” λέξεις και φράσεις — απ’ τη στιγμή που ένας ομιλητής (και μάλιστα καλός γνώστης και χρήστης της γλώσσας) νιώθει την ανάγκη να χρησιμοποιήσει μια λέξη ή έκφραση, ποιοι είμαστε εμείς να του το “απαγορεύσουμε”;
[Σημείωση: Στη σχετική συζήτηση που έγινε στη σελίδα «Τη γλώσσα μου έδωσαν ελληνική», πρότεινα τον μονόλεκτο όρο «αυτευθανασία».]
Ας δούμε ωστόσο τα επιχειρήματα περί του “αχρήστου”: Πρώτον, αφού «μη υποβοηθούμενη ευθανασία» και «αυτοκτονία» είναι το ίδιο πράγμα, δεν χρειάζεται νέος όρος — είναι όμως «το ίδιο πράγμα»;
Η αυτοκτονία είναι η εκούσια θανάτωση του ίδιου του ενεργούντος, και το βάρος δίνεται στη θανάτωση· αυτό δηλώνεται από το ότι είναι μια λέξη με β΄ συνθ. το «-κτονία», με το οποίο σχηματίζονται οι διάφορες λέξεις που δηλώνουν τις διάφορες θανατώσεις (30 εγγραφές στο Αντίστροφο). Η μη υποβοηθούμενη ευθανασία είναι η μία από τις δύο (αλληλοαποκλειόμενες) μορφές της ευθανασίας· ευθανασία είναι η εκούσια θανάτωση, με σχετικά ή εντελώς ανώδυνο τρόπο, σε άνθρωπο που πάσχει από ανίατη αρρώστια ή βρίσκεται στο στάδιο της επιθανάτιας αγωνίας με σκοπό την απαλλαγή του από αυτά. Ανάλογα με το εάν υπάρχει υποβοήθηση από τρίτα άτομα στην ευθανασία, αυτή διακρίνεται σε υποβοηθούμενη και μη υποβοηθούμενη.
Ήδη από τον ορισμό παρατηρούμε ότι η ευθανασία είναι όρος με πολύ συγκεκριμένους σημασιακούς περιορισμούς· δηλ. δεν κάνει ευθανασία κάποιος που θεωρεί ότι η οικονομική του κατάσταση είναι “αθεράπευτη”. Επίσης, δεν είναι βασικό ζητούμενο σε κάθε αυτοκτονία η ανώδυνη και ευπρεπής σκόπιμη πρόκληση του θανάτου, όπως είναι στη μη υποβοηθούμενη ευθανασία.
Επομένως, «μη υποβοηθούμενη ευθανασία» και «αυτοκτονία» ΔΕΝ είναι το ίδιο πράγμα: Έχουμε δύο διαφορετικές και διακριτές σημασίες, οπότε εύλογα υπάρχουν και δύο διαφορετικοί τρόποι να περιγράψουμε καθεμιά τους — αυτονόητο.
Δεύτερον, αφού «μη υποβοηθούμενη ευθανασία» και «αυτοκτονία» είναι το ίδιο πράγμα, δεν χρειάζεται νέος όρος — απαγορεύουμε όμως την ύπαρξη λέξεων που είναι «το ίδιο πράγμα» με την αυτοκτονία;
Απλώς και μόνον η αναφορά της λέξης «αυτοχειρία», που μάλιστα στην κυριολεκτική σημασία της «αυτοκτονίας» ταυτίζεται πλήρως μαζί της σε σημασία, χρηστικότητα, συνδηλώσεις και επίπεδο ύφους, θα έπρεπε να σταματά κάθε σχετική επιχειρηματολογία.
Τρίτον, η «μη υποβοηθούμενη ευθανασία» είναι απλώς ένας ευφημισμός για την «αυτοκτονία» — απαγορεύουμε όμως την ύπαρξη ευφημισμών για την αυτοκτονία;
Απλώς και μόνον η αναφορά της φράσης «απονενοημένο διάβημα» θα έπρεπε να σταματά κάθε σχετική επιχειρηματολογία.
Τέταρτον, η «μη υποβοηθούμενη ευθανασία» είναι ένας πολύ συγκεκριμένος όρος για κάτι που είναι επί της ουσίας «αυτοκτονία» — απαγορεύουμε όμως την ύπαρξη λέξεων που συγκεκριμενοποιούν ιδιαίτερα τη μορφή, τις συνθήκες και ό,τι άλλο σχετίζεται με μια αυτοκτονία;
Απλώς και μόνον η αναφορά της λέξης «χαρακίρι» θα έπρεπε να σταματά κάθε σχετική επιχειρηματολογία.
Πέμπτον, η «μη υποβοηθούμενη ευθανασία» είναι απλώς μια γλωσσική προσπάθεια να απαλλαχθεί η λέξη «αυτοκτονία» από το κοινωνικό στίγμα που την συνοδεύει — απαγορεύουμε όμως οποιαδήποτε γλωσσική κατασκευή αναδεικνύει κάποια όψη της αυτοκτονίας πέρα απ’ την κυνική διαπίστωση πως επήλθε εκούσια θανάτωση του ατόμου;
Εάν αλήθευε κάτι τέτοιο, τότε δεν θα είχε σχηματιστεί ποτέ η λέξη «αυτοθυσία».
Επειδή έχουν εκδοθεί απαγορευτικά αλλαχού για τη συζήτηση του θέματος έστω και γλωσσικά [1], [2], ας δούμε λίγο το ζήτημα που τίθεται από κάποιους: Χρειάζεται όντως ο όρος «μη υποβοηθούμενη ευθανασία» όταν υπάρχει ήδη η λέξη «αυτοκτονία»;
Καταρχάς, προσπερνώ τα σχόλια ορισμένων περί newspeak κλπ, διότι είναι αποτέλεσμα της μίξης ιδεολογικών προκαταλήψεων και άγνοιας. Επίσης, είναι προφανές πως δεν ασπάζομαι την τοποθέτηση ότι υπάρχουν “άχρηστες” λέξεις και φράσεις — απ’ τη στιγμή που ένας ομιλητής (και μάλιστα καλός γνώστης και χρήστης της γλώσσας) νιώθει την ανάγκη να χρησιμοποιήσει μια λέξη ή έκφραση, ποιοι είμαστε εμείς να του το “απαγορεύσουμε”;
[Σημείωση: Στη σχετική συζήτηση που έγινε στη σελίδα «Τη γλώσσα μου έδωσαν ελληνική», πρότεινα τον μονόλεκτο όρο «αυτευθανασία».]
Ας δούμε ωστόσο τα επιχειρήματα περί του “αχρήστου”: Πρώτον, αφού «μη υποβοηθούμενη ευθανασία» και «αυτοκτονία» είναι το ίδιο πράγμα, δεν χρειάζεται νέος όρος — είναι όμως «το ίδιο πράγμα»;
Η αυτοκτονία είναι η εκούσια θανάτωση του ίδιου του ενεργούντος, και το βάρος δίνεται στη θανάτωση· αυτό δηλώνεται από το ότι είναι μια λέξη με β΄ συνθ. το «-κτονία», με το οποίο σχηματίζονται οι διάφορες λέξεις που δηλώνουν τις διάφορες θανατώσεις (30 εγγραφές στο Αντίστροφο). Η μη υποβοηθούμενη ευθανασία είναι η μία από τις δύο (αλληλοαποκλειόμενες) μορφές της ευθανασίας· ευθανασία είναι η εκούσια θανάτωση, με σχετικά ή εντελώς ανώδυνο τρόπο, σε άνθρωπο που πάσχει από ανίατη αρρώστια ή βρίσκεται στο στάδιο της επιθανάτιας αγωνίας με σκοπό την απαλλαγή του από αυτά. Ανάλογα με το εάν υπάρχει υποβοήθηση από τρίτα άτομα στην ευθανασία, αυτή διακρίνεται σε υποβοηθούμενη και μη υποβοηθούμενη.
Ήδη από τον ορισμό παρατηρούμε ότι η ευθανασία είναι όρος με πολύ συγκεκριμένους σημασιακούς περιορισμούς· δηλ. δεν κάνει ευθανασία κάποιος που θεωρεί ότι η οικονομική του κατάσταση είναι “αθεράπευτη”. Επίσης, δεν είναι βασικό ζητούμενο σε κάθε αυτοκτονία η ανώδυνη και ευπρεπής σκόπιμη πρόκληση του θανάτου, όπως είναι στη μη υποβοηθούμενη ευθανασία.
Επομένως, «μη υποβοηθούμενη ευθανασία» και «αυτοκτονία» ΔΕΝ είναι το ίδιο πράγμα: Έχουμε δύο διαφορετικές και διακριτές σημασίες, οπότε εύλογα υπάρχουν και δύο διαφορετικοί τρόποι να περιγράψουμε καθεμιά τους — αυτονόητο.
Δεύτερον, αφού «μη υποβοηθούμενη ευθανασία» και «αυτοκτονία» είναι το ίδιο πράγμα, δεν χρειάζεται νέος όρος — απαγορεύουμε όμως την ύπαρξη λέξεων που είναι «το ίδιο πράγμα» με την αυτοκτονία;
Απλώς και μόνον η αναφορά της λέξης «αυτοχειρία», που μάλιστα στην κυριολεκτική σημασία της «αυτοκτονίας» ταυτίζεται πλήρως μαζί της σε σημασία, χρηστικότητα, συνδηλώσεις και επίπεδο ύφους, θα έπρεπε να σταματά κάθε σχετική επιχειρηματολογία.
Τρίτον, η «μη υποβοηθούμενη ευθανασία» είναι απλώς ένας ευφημισμός για την «αυτοκτονία» — απαγορεύουμε όμως την ύπαρξη ευφημισμών για την αυτοκτονία;
Απλώς και μόνον η αναφορά της φράσης «απονενοημένο διάβημα» θα έπρεπε να σταματά κάθε σχετική επιχειρηματολογία.
Τέταρτον, η «μη υποβοηθούμενη ευθανασία» είναι ένας πολύ συγκεκριμένος όρος για κάτι που είναι επί της ουσίας «αυτοκτονία» — απαγορεύουμε όμως την ύπαρξη λέξεων που συγκεκριμενοποιούν ιδιαίτερα τη μορφή, τις συνθήκες και ό,τι άλλο σχετίζεται με μια αυτοκτονία;
Απλώς και μόνον η αναφορά της λέξης «χαρακίρι» θα έπρεπε να σταματά κάθε σχετική επιχειρηματολογία.
Πέμπτον, η «μη υποβοηθούμενη ευθανασία» είναι απλώς μια γλωσσική προσπάθεια να απαλλαχθεί η λέξη «αυτοκτονία» από το κοινωνικό στίγμα που την συνοδεύει — απαγορεύουμε όμως οποιαδήποτε γλωσσική κατασκευή αναδεικνύει κάποια όψη της αυτοκτονίας πέρα απ’ την κυνική διαπίστωση πως επήλθε εκούσια θανάτωση του ατόμου;
Εάν αλήθευε κάτι τέτοιο, τότε δεν θα είχε σχηματιστεί ποτέ η λέξη «αυτοθυσία».