Μια και δεν το έχουμε συζητήσει και επειδή είδα την άποψή μου για το θέμα να διατυπώνεται συνοπτικά και με σαφήνεια από τον Φάνη Κακριδή σε επιστολή του στην Καθημερινή (4/11/09):
Κύριε διευθυντά
Τον καμαρώσαμε οι κάποτε φοιτητές του τον Εμμανουήλ Κριαρά, όταν για μιαν ακόμα φορά την είπε ανοιχτά τη μεγάλη αλήθεια, πως η γλωσσική διδασκαλία των Αρχαίων στο Γυμνάσιο είναι βλαπτική και πρέπει να λείψει. Η αρχαία γλώσσα σωστό είναι να διδάσκεται μόνο στο Λύκειο. Γκρεμίζοντας τον εξαρχής σφαλερό ισχυρισμό, ότι η διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών βοηθάει τους μαθητές να μιλήσουν καλύτερα τη σημερινή γλώσσα, ο δάσκαλος εξήγησε στον πρωθυπουργό ότι η παράλληλη διδασκαλία της αρχαίας και της νέας γλώσσας σε μικρούς μαθητές «προκαλεί σύγχυση, με αποτέλεσμα οι περισσσότεροι να είναι γλωσσικά ακατάρτιστοι» («Καθημερινή» 27/10/09). Το ίδιο επιζήμια είναι και από την άποψη της αρχαιογνωσίας η διδασκαλία της αρχαίας γλώσσας στο Γυμνάσιο. Οι καθηγητές το ξέρουν καλύτερα και οι γονείς το διαπιστώνουν καθημερινά, ότι οι μαθητές ενθουσιάζονται με τη διδασκαλία της Ιλιάδας και της Οδύσσειας, προσεγγίζουν με ενδιαφέρον τα αρχαία κείμενα που διδάσκονται από μετάφραση και έτσι γνωρίζουν σε πλάτος και συμπαθούν τον αρχαίο κόσμο. Αντίθετα, η γλωσσική διδασκαλία —τα τριτόκλιτα ουσιαστικά, τα ενρινόληκτα και υγρόληκτα ρήματα, οι ετερόπτωτοι προσδιορισμοί, οι απαρεμφατικές συντάξεις και τα όμοια— τους δυσκολεύει χωρίς να τους ξυπνά το ενδιαφέρον, τους υποχρεώνει ν’ αποστηθίσουν κανόνες και τύπους που δεν θα τους χρειαστούν και τους οδηγεί όχι να αγαπήσουν, αλλά να μισήσουν τον αρχαίο κόσμο. Από την άλλη μεριά, υποστηρίχθηκε ότι δεν επιτρέπεται μαθητές που ολοκλήρωσαν την υποχρεωτική τους εκπαίδευση να μην έχουν δει στα μάτια τους αρχαίο κείμενο και να μην έχουν καμιά απολύτως γνωριμία με την αρχαία γλώσσα. Σωστά! Γι’ αυτό θα είναι απαραίτητο, όταν με το καλό καταργηθεί η γλωσσική διδασκαλία των Αρχαίων, να διδαχθεί ως ξεχωριστό μάθημα στο Γυμνάσιο η Ιστορία της Ελληνικής Γλώσσας, ολόκληρη, από τα Μυκηναϊκά της δεύτερης π.Χ. χιλιετίας ώς και τις σημερινές νεοελληνικές διαλέκτους, φυσικά με άφθονα ερμηνευμένα παραδείγματα.
Φάνης Κακριδής - Φιλόλογος / Νέα Κηφισιά
Τον καμαρώσαμε οι κάποτε φοιτητές του τον Εμμανουήλ Κριαρά, όταν για μιαν ακόμα φορά την είπε ανοιχτά τη μεγάλη αλήθεια, πως η γλωσσική διδασκαλία των Αρχαίων στο Γυμνάσιο είναι βλαπτική και πρέπει να λείψει. Η αρχαία γλώσσα σωστό είναι να διδάσκεται μόνο στο Λύκειο. Γκρεμίζοντας τον εξαρχής σφαλερό ισχυρισμό, ότι η διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών βοηθάει τους μαθητές να μιλήσουν καλύτερα τη σημερινή γλώσσα, ο δάσκαλος εξήγησε στον πρωθυπουργό ότι η παράλληλη διδασκαλία της αρχαίας και της νέας γλώσσας σε μικρούς μαθητές «προκαλεί σύγχυση, με αποτέλεσμα οι περισσσότεροι να είναι γλωσσικά ακατάρτιστοι» («Καθημερινή» 27/10/09). Το ίδιο επιζήμια είναι και από την άποψη της αρχαιογνωσίας η διδασκαλία της αρχαίας γλώσσας στο Γυμνάσιο. Οι καθηγητές το ξέρουν καλύτερα και οι γονείς το διαπιστώνουν καθημερινά, ότι οι μαθητές ενθουσιάζονται με τη διδασκαλία της Ιλιάδας και της Οδύσσειας, προσεγγίζουν με ενδιαφέρον τα αρχαία κείμενα που διδάσκονται από μετάφραση και έτσι γνωρίζουν σε πλάτος και συμπαθούν τον αρχαίο κόσμο. Αντίθετα, η γλωσσική διδασκαλία —τα τριτόκλιτα ουσιαστικά, τα ενρινόληκτα και υγρόληκτα ρήματα, οι ετερόπτωτοι προσδιορισμοί, οι απαρεμφατικές συντάξεις και τα όμοια— τους δυσκολεύει χωρίς να τους ξυπνά το ενδιαφέρον, τους υποχρεώνει ν’ αποστηθίσουν κανόνες και τύπους που δεν θα τους χρειαστούν και τους οδηγεί όχι να αγαπήσουν, αλλά να μισήσουν τον αρχαίο κόσμο. Από την άλλη μεριά, υποστηρίχθηκε ότι δεν επιτρέπεται μαθητές που ολοκλήρωσαν την υποχρεωτική τους εκπαίδευση να μην έχουν δει στα μάτια τους αρχαίο κείμενο και να μην έχουν καμιά απολύτως γνωριμία με την αρχαία γλώσσα. Σωστά! Γι’ αυτό θα είναι απαραίτητο, όταν με το καλό καταργηθεί η γλωσσική διδασκαλία των Αρχαίων, να διδαχθεί ως ξεχωριστό μάθημα στο Γυμνάσιο η Ιστορία της Ελληνικής Γλώσσας, ολόκληρη, από τα Μυκηναϊκά της δεύτερης π.Χ. χιλιετίας ώς και τις σημερινές νεοελληνικές διαλέκτους, φυσικά με άφθονα ερμηνευμένα παραδείγματα.
Φάνης Κακριδής - Φιλόλογος / Νέα Κηφισιά