Τα της κρίσης (ό,τι περνάει από την κρησάρα μας)

Ένα-δύο πραγματάκια, προς το παρόν:
Και συμφωνώ με τον Κώστα ότι κάποια στιγμή το α' πληθυντικό πρέπει να έχει σημασία.
Πάντως, δεν κάλεσα κανέναν να απαρνηθεί όλα τα «εμείς» του κόσμου. Μίλησα για το συγκεκριμένο, κίβδηλο κτγμ, «εμείς», που τσουβαλιάζει στο ίδιο υποκείμενο τους τραπεζίτες με τους συνταξιούχους των 500 ευρώ, που κάνει επίκληση στο «έθνος» που πρέπει να «σωθεί», που λέει πως όλοι πρέπει να κάνουμε θυσίες. Και που όμως με βάση αυτήν ακριβώς την ιδεολογική επίκληση τελικά ευνοεί μόνο τη μια πλευρά, όχι την άλλη.

α) Που κάνει ότι δεν βλέπει την πολιτική ευθύνη του 70-80% του ελληνικού λαού που εν γνώσει του ψηφίζει δικομματικά εδώ και 35 χρόνια για να συμμετάσχει στο πάρτι με δανεικά (που δυστυχώς, τελείωσε πια). Τι είναι, τι είμαστε όλοι αυτοί; Ανήλικοι, ανεύθυνοι, αδαείς, παρασυρμένοι και ξεγελασμένοι; Δεν είμαστε κυρίαρχος λαός; Ή είναι το 70%, το 80% του ελληνικού λαού πλουτοκρατία; Ε, αν είναι, να πληρώσει λοιπόν η πλουτοκρατία. Όλοι τους. Και το 80%!
Επειδή αυτό επανέρχεται και στον αντίλογο του Κώστα, προφανώς κάνω κάποιο λάθος στον τρόπο που παρουσιάζω την άποψή μου. Δεν θεωρώ πως υπάρχει κάποιος εγγενώς αθώος, μονίμως παρασυρμένος ή παραστρατημένος λαός, ούτε φυσικά και κάποιοι εγγενώς κακοί και πανούργοι πολιτικοί ή τραπεζίτες. Ο λόγος που πολλές φορές δίνω έμφαση στο σύστημα και όχι στη συμβολή των ατόμων δεν είναι ότι παραγνωρίζω αυτή τη συμβολή. Είναι γιατί πιστεύω ότι ο κυρίαρχος λόγος δεν αναφέρεται καθόλου στο σύστημα, ρίχνοντας όλη την ευθύνη στα μεμονωμένα άτομα, και μάλιστα σε ιδεολογικό επίπεδο συχνά ισομερώς, ενώ σε πρακτικό επίπεδο ανισομερώς, σε βάρος αυτών που στην πραγματικότητα φταίνε λιγότερο. Και σε κάποιο βαθμό, βλέπω (μπορεί να κάνω λάθος) αυτόν το λόγο να αναπαράγεται και σε κάποιες συζητήσεις εδώ (χωρίς να σημαίνει ότι υιοθετεί αναγκαστικά τους στόχους της εξουσίας).

Για να φύγει αυτό το ζήτημα από τη μέση (εν μέρει για να δω και πού ακριβώς διαφωνούμε): δεν νομίζω πως υπάρχει ένα αυθεντικό «άτομο», με μια δική του, τάχα μοναδική, αυτόνομη και ελεύθερη βούληση: το άτομο είναι μόνο κοινωνικό. Από την άλλη δεν υπάρχει και «κοινωνία» που να μην εκφράζεται, να μην πραγματώνεται από συγκεκριμένα άτομα. Τα δυο αυτά τα βλέπω σε αλληλεπίδραση. Όμως, δεν μπορώ να παραγνωρίσω το γεγονός ότι οι άνθρωποι γεννιούνται μέσα σε συγκεκριμένα κάθε φορά συστήματα τα οποία δεν τα έχουν επιλέξει, ούτε τα έχουν διαμορφώσει αυτοί οι ίδιοι. Σε συστήματα οικονομικά, κοινωνικά, πολιτισμικά, μέσα σε οικογένειες ή συγκεκριμένους θεσμούς. Επίσης, ότι ο βαθμός που αλλάζουν, επηρεάζουν ή επηρεάζονται από αυτά τα συστήματα εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, μεταξύ των οποίων και η θέση τους σε αυτά τα συστήματα και η κοινωνική, οικονομική ή άλλη δύναμή τους, όπως φυσικά κι αυτή αλλάζει μέσα στο χρόνο. Αντίστοιχα θεωρώ πως διαβαθμίζεται και η περίφημη ευθύνη τους. Έτσι, στο συγκεκριμένο παράδειγμά σου, drsiebenmal, εγώ δεν θα «αθώωνα» ούτε το 20% που δεν ψήφισε όπως λες τα δύο κόμματα. Γιατί κι αυτό το 20% μπορεί να μην έκανε ό,τι έπρεπε για να αλλάξει αυτό το σύστημα. Επίσης, επειδή αλλού, π.χ. στις ΗΠΑ, ο μισός πληθυσμός απέχει από τις εκλογές, αυτό σημαίνει ότι καθίσταται αυτομάτως ανεύθυνος; Από την άλλη, το γεγονός ότι το 70 ή 80% ψήφιζε τα δύο κόμματα δεν το καθιστά αυτομάτως υπεύθυνο για το «πάρτι» στον ίδιο βαθμό με αυτούς που αντικειμενικά ωφελήθηκαν περισσότερο (επειδή κανένας δεν με προσκάλεσε σ' αυτό το πάρτι ποτέ, θα ήθελα να ήξερα, τι ακριβώς εννοούμε μ' αυτή η λέξη; Τα επιδόματα ανεργίας, αν υποθέσουμε ότι κι αυτά προήλθαν από δανεικά -αντί, όπως πιστεύω εγώ να προέλθουν από δίκαιη φορολόγηση, από δικαιότερο μοίρασμα του πλούτου-, ανήκουν κι αυτά στο πάρτι; Οι μισθοί και οι συντάξεις είναι κι αυτά πάρτι; ). Επίσης, υποθέτω ότι το 70-80% δεν ψήφισε αυτά τα κόμματα επειδή του είπαν ότι θα κάνουν κάποιο πάρτι για το οποίο θα πληρώσει έναν λογαριασμό μετά από 35 χρόνια, επειδή του είπαν πως σε κάθε βήμα του θα πρέπει να πληρώνει, ούτε επειδή του είπαν πως κάποιοι θα κλέβουν από το πρωί μέχρι το βράδυ. Άρα, ναι, σε ένα βαθμό «ξεγελάστηκαν». Σε έναν άλλο βαθμό, ήξεραν ότι δεν υπάρχουν πειστικές εναλλακτικές, άρα «επέλεγαν». Αυτά όμως γίνονται ταυτόχρονα, δεν γίνεται μόνο το ένα ή μόνο το άλλο.

Έτσι, για να απαντήσω πολύ σύντομα και στον Κώστα που αναρωτιόταν πώς βρε παιδί μου τελικά ψήφισε ο κόσμος τη Θάτσερ και τον Ρίγκαν αφού η σοσιαλδημοκρατία ήταν τόσο καλή: Σε ένα βαθμό γιατί βρέθηκε μπροστά σε μια πραγματική, αντικειμενική κρίση, την κρίση του '70 (κρίση υπερσυσσώρευσης την λένε πολλοί μαρξιστές), το κεφάλαιο έχανε κέρδη και άρα άρχισε να κόβει δουλειές και μισθούς, άρχισαν οι απεργίες, ο πληθωρισμός έτρωγε το εισόδημα των εργαζόμενων κλπ. Σε έναν άλλο βαθμό γιατί τον έπεισαν ή επέλεξε να πεισθεί ιδεολογικά (και ξεπείστηκε μερικά χρόνια αργότερα, πάλι σε ένα βαθμό). Τέλος, γιατί η αριστερά (ή κάποιος άλλος πολιτικός φορέας) δεν του πρόσφερε πειστική εναλλακτική λύση. Γιατί, όπως λέει και ο Π. Παπακωνσταντίνου (στο βιβλίο του «Επιστροφή στο μέλλον»), «Αντί η αριστερά να είναι η καινοτόμος δύναμη της ριζοσπαστικής κοινωνικής αλλαγής και η Δεξιά η συντήρηση, η τελευταία, με τη σημαία της νεοφιλελεύθερης 'αλλαγής' φόρεσε επαναστατικό μανδύα, ενώ η Αριστερά χρεώθηκε την υπεράσπιση του στάτους κβο». Και ίσως και για πολλούς άλλους λόγους.

Τέλος, για την άνθιση της μαρξιστικής σκέψης, μίλησα σαφώς για το 2010, όχι για την περίοδο μέχρι το 1920 στην Αγγλία, ούτε για την Αμερική ειδικά. Μίλησα για μαρξική ανάλυση γιατί παρατηρείται μια επιστροφή στα ίδια τα κείμενα του Μαρξ και όχι στην ανάλυση με τα εργαλεία του παραδοσιακού μαρξισμού. Αυτή η άνθιση φαίνεται από τα απανωτά συνέδρια που διοργανώνονται, από τις ομάδες εργασίας και τα μπλογκ, από την παραγωγή βιβλίων, από τις νέες μεταφράσεις των έργων του Μαρξ. Ε, και δεν την παρατηρώ μόνο εγώ. :)
 
Σε ένα βαθμό γιατί βρέθηκε μπροστά σε μια πραγματική, αντικειμενική κρίση, την κρίση του '70 (κρίση υπερσυσσώρευσης την λένε πολλοί μαρξιστές), το κεφάλαιο έχανε κέρδη και άρα άρχισε να κόβει δουλειές και μισθούς, άρχισαν οι απεργίες, ο πληθωρισμός έτρωγε το εισόδημα των εργαζόμενων κλπ. Σε έναν άλλο βαθμό γιατί τον έπεισαν ή επέλεξε να πεισθεί ιδεολογικά (και ξεπείστηκε μερικά χρόνια αργότερα, πάλι σε ένα βαθμό).
Ερώτηση: την κρίση υπερσυσσώρευσης, ένα μη καπιταλιστικό σύστημα πώς την αντιμετωπίζει, αν εξαιρέσουμε τον πόλεμο;

Τέλος, γιατί η αριστερά (ή κάποιος άλλος πολιτικός φορέας) δεν του πρόσφερε πειστική εναλλακτική λύση. Γιατί, όπως λέει και ο Π. Παπακωνσταντίνου (στο βιβλίο του «Επιστροφή στο μέλλον»), «Αντί η αριστερά να είναι η καινοτόμος δύναμη της ριζοσπαστικής κοινωνικής αλλαγής και η Δεξιά η συντήρηση, η τελευταία, με τη σημαία της νεοφιλελεύθερης 'αλλαγής' φόρεσε επαναστατικό μανδύα, ενώ η Αριστερά χρεώθηκε την υπεράσπιση του στάτους κβο».
Δηλαδή, αυτό που έλειπε ήταν μια "καινοτόμος δύναμη ριζοσπαστικής κοινωνικής αλλαγής". Ποια είναι αυτή, όμως; Είναι αυτή σήμερα κάτι παραπάνω από την "υπεράσπιση του στάτους κβο" της ιδεολογίας της επαναστατικής Αριστεράς; Από τον γνωστό και μη εξαιρετέο κομουνισμό; Από την περίφημη Επανάσταση; Μα αυτό το πρόγραμμα ηττήθηκε τελειωτικά πριν ακόμα από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Όσοι το επικαλέστηκαν μεταπολεμικά είτε διαψεύστηκαν (π.χ. οι αναρχίζοντες του Μάη του '68, οι τροτσκιστές με την περεστρόικα) είτε είχαν παραισθήσεις (οι Δυτικοί μαοϊκοί). Μόνο η επίκληση μιας μυθικής "διαλεκτικής κατανόησης της πραγματικότητας" επιτρέπει τη διαιώνιση της οπτασίας. Αν είναι έτσι, τότε οι πιο διαλεκτικοί απ' όλους είναι οι χριστιανοί χιλιαστές· δυο χιλιάδες χρόνια μετά, δεν καταθέτουν επ' ουδενί τα όπλα της πίστης. Εκεί να δεις άνθηση των χριστιανικών σπουδών! Αν από την άλλη η "καινοτόμος δύναμη" δεν είναι η Επανάσταση, μήπως είναι κάποια Μεταρρύθμιση; Οικονομική, οικολογική, πολιτική, ηθική; Τότε όμως ξεφεύγουμε από τη "ριζοσπαστική κοινωνική αλλαγή", και είμαστε τρικατάρατοι "ρεφορμιστές", "όμηροι του συστήματος", που "δεν ακούμε το χορτάρι που φυτρώνει" κλπ. κλπ. Οπότε, αν ξέρεις, anef, να μου πεις τι ακριβώς πρεσβεύουν σήμερα ο Π. Παπακωνσταντίνου και η επαναστατική αριστερά που να διαφέρει από το κομουνιστικό πρόγραμμα, δηλ. την κατάργηση της ατομικής ιδιοκτησίας, έστω και "ρεφορμισμένο" αντίστροφα, χωρίς δηλ. τα κουσούρια του λενινισμού, π.χ. τύπου Λούξεμπουργκ και άλλα τέτοια αριστερίστικα ξεχασμένα απ' το Θεό, πες το. Αλλιώς, προτιμώ να είμαι ένας μουντός και λιγδερός ρεφορμιστής, με ολίγη οικολογία και ολίγο αντιμονοπωλισμό και ολίγο φιλελευθερισμό, παρά τις παραπάνω ναφθαλίνες.

Τέλος, για την άνθιση της μαρξιστικής σκέψης, μίλησα σαφώς για το 2010, όχι για την περίοδο μέχρι το 1920 στην Αγγλία, ούτε για την Αμερική ειδικά. Μίλησα για μαρξική ανάλυση γιατί παρατηρείται μια επιστροφή στα ίδια τα κείμενα του Μαρξ και όχι στην ανάλυση με τα εργαλεία του παραδοσιακού μαρξισμού. Αυτή η άνθιση φαίνεται από τα απανωτά συνέδρια που διοργανώνονται, από τις ομάδες εργασίας και τα μπλογκ, από την παραγωγή βιβλίων, από τις νέες μεταφράσεις των έργων του Μαρξ. Ε, και δεν την παρατηρώ μόνο εγώ. :)
Αυτή η επιστροφή στα κείμενα του Μαρξ υπάρχει, στον δυτικό τουλάχιστον μαρξισμό, από τη δεκαετία κιόλας του 1950, δεν είναι τίποτα καινούργιο. Έπειτα, σε ποια απ' όλα τα κείμενα του Μαρξ; Γιατί από τα ουτοπικά οράματα των Χειρογράφων του '44 ως το Κεφάλαιο υπάρχει πολύ μεγάλη απόσταση. Πέρα από το ανθρωπιστικό πάθος, ο Μαρξ δεν έμεινε (ευτυχώς) ο ίδιος. Και πέρα από αυτό: δηλαδή αν παρατηρηθεί νέα άνθηση στη μελέτη των Ευαγγελίων, αυτό θα αυξήσει την εγκυρότητά τους στα μάτια των αθέων;

Τι σχέση έχει ο καπιταλισμός της εποχής του Μαρξ, τον οποίον ανέλυε ο Μαρξ, με τον καπιταλισμό του 2010, ώστε να θεωρείται σημαδιακό το ότι κάποιοι ανασύρουν από το συρτάρι έναν κλασικό συγγραφέα; Το ίδιο μπορεί να κάνουν και οι φιλελεύθεροι: να ξαναδιαβάσουν τον Άνταμ Σμιθ, τον Ρικάρντο, κοκ. Και λοιπόν;

Αλλά πίσω στο θέμα του νήματος: αν κρίνω από το επίπεδο λόγου του Καζάκη (εντάξει, μπορεί να μην είναι αντιπροσωπευτικός), δεν θα εμπιστευόμουν στους συναδέλφους και τους ομοϊδεάτες του την έξοδο της χώρας (ή ακόμα και του λαού, όπως θα προτιμούσαν να το πουν οι ίδιοι) από την κρίση. Τι είπε; αυτό που λέει το ΚΚΕ: φέρτε πίσω αυτά που βγάλατε στην Ελβετία (2/3 του χρέους), αρνηθείτε και τα παλιά χρέη (1/3 του χρέους), και τέλειωσε η κρίση. Αλλιώς, πάμε για νέο ΕΑΜ!

Κάτι τελευταίο, για το "εμείς". Ναι, πράγματι, ο χαρακτήρας όλων των χωρών είναι ταξικός, και άρα το "εμείς" συγκαλύπτει το ότι οι μεν πίνουν το αίμα των δε. Παρ' όλα αυτά, όλοι χρησιμοποιούμε το "εμείς" ή το "η Ελλάδα", "η Τουρκία", η "ΕΣΣΔ", "η Ρωσία", κοκ. Και, παρ' όλη την ταξική δομή, κάθε κράτος συγκροτεί μια ενότητα, ένα εμείς, σε χίλια-δυο πράματα: στη γλώσσα, στον πολιτισμό, στον πόλεμο, και στην οικονομία. (Και αυτό, πάλι, παίχτηκε --με ατυχέστατη έκβαση-- το 1914...) Εγώ ελπίζω στην οικοδόμηση των εξής δύο πρόσθετων "εμείς": του "εμείς οι Ευρωπαίοι" (το 'χε πει και ο Νίτσε!) και του "εμείς οι Ευρωπαίοι εργαζόμενοι" ενάντια στο ευρωπαϊκό κεφάλαιο αλλά εντός του "εμείς οι Ευρωπαίοι". Έλληνας, Ευρωπαίος, εργαζόμενος. Υπάρχουν κι άλλα εμείς, ευρύτερα, αλλά μένω σ' αυτά.
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Αγαπητή anef

Θέτεις πάρα πολλά ενδιαφέροντα θέματα --και για πολλά από αυτά, κι εγώ στέκομαι απλός παρατηρητής. Επίτρεψέ μου μερικές σύντομες απαντήσεις για 2-3 από αυτά (μάλλον όχι τα σημαντικότερα, αλλά αυτά που αισθάνομαι πιο ασφαλής ότι έχω σχηματίσει μια άποψη που μπορώ να διατυπώσω).

Για την ευθύνη και του υπόλοιπου 20% της κοινωνίας: Μάλλον συμφωνώ μαζί σου. Όλοι, και το 100% έχει την ευθύνη που αναλογεί στον καθένα. Ίσως κακώς δίστασα να γενικεύσω. Και οι πολιτικοί του υπόλοιπου 20% έχουν την ευθύνη τους που δεν καταφέρνουν να πείσουν τον λαό ότι προτείνουν κάτι διαφορετικό και καλύτερο.

Και είναι επίσης σωστό ότι ελάχιστοι πολιτικοί διαχρονικά στάθηκαν να εξηγήσουν τι σημαίνει αυτό το αθροιζόμενο μακροοικονομικό έλλειμμα και να εξηγήσουν στον λαό (που δεν είναι υποχρεωμένος να ξέρει) πού θα οδηγούσε, νομοτελειακά αυτή η πολιτική. Προσωπικά, δεν περίμενα απο τη δεξιά (οικονομική, συντηρητική) να βγάλει τα μάτια της --άρα, θεωρώ ότι αυτή ημόρφωση είναι από τις κατεξοχήν αρμοδιότητες ή ευθύνες ή αποστολές ή δουλειές της αριστεράς.

Δεν θα διαφωνήσουμε ούτε ως προς το πώς θα πρέπει να γίνεται η εξειδίκευση αυτού του «εμείς». Προφανώς είναι θέμα πολιτικής αν θα πάει πιο πολύ εδώ ή πιο πολύ εκεί. Είναι άχαρο και δεν θέλω να κάνω τον απολογητή κανενός εδώ πέρα, απλώς επισημαίνω: Ένα ευρώ την ημέρα, 30 ευρώ τον μήνα, για 12,5 (ας πούμε ότι έμειναν) μισθούς τον χρόνο για τα 4 εκατομμύρια που πληρώνονται από το Δημόσιο (υπάλληλοι, άνεργοι, συνταξιούχοι)
είναι 1,5 δισεκατομμύριο το χρόνο. Για να καλύψεις λοιπόν 1 ευρώ αύξηση την ημέρα, πρέπει να παίρνεις από 300 πλούσιους Έλληνες 5.000.000 € τον χρόνο περισσότερους φόρους. Κάθε χρόνο -όχι εφάπαξ και μετά να κλείσουν το μαγαζί και να μην ξαναπάρεις τίποτα.

Με κάθε ειλικρίνεια, δεν ξέρω αν έχουμε στην Ελλάδα τόσο πολλούς βαθύπλουτους που να μην τους κάνει διαφορά αν θα τους πάρεις 5.000.000 € τον χρόνο. Αλλά μπορεί να κάνω λάθος. Φυσικά, μπορείς να πάρεις από 3.000 μετρίως πλούσιους από μισό εκατομμύριο παραπάνω ή από 30.000 ψευτοπλούσιους από 50.000 παραπάνω, ή από 300.000 εύπορους 5.000 φόρο παραπάνω κπλ. Για να καλύψεις το 1,5 δισ€. Πολλαπλασίασε τώρα επί 5 για να καλύψεις το ΕΣΥ ή επί 4 για την «εθνική άμυνα» ή επί 20 για τους «εθνικούς τόκους»που μαζεύονται όλα τα χρόνια.

Ή, για να καταλαβαίνουμε αλλιώς τι σημαίνει έλλειμμα 10% στα 300 δισ. δηλ. 30 δισ., πολλαπλασίασε επί 20. Βρες 6000 Έλληνες που μπορείς να τους παίρνεις χαλαρά 5 εκ. τον χρόνο (και να μην κλείνουν το μαγαζί και να μην σηκωθούν να φύγουν) ή ... ή βρες 6.000.000 «εύπορους» να τους πάρεις από 5.000 φόρο παραπάνω. Μα 6.000.000 δεν είμαστε καλα-καλά όλοι οι οικονομικώς ενεργοί Έλληνες... Άρα; Μήπως είναι και κάποιο κομμάτι των μισθών μας, των αποζημιώσεων ανεργίας, των συντάξεών μας πέρα από τις συνολικές δυνάμεις μας;

Και τέλος, η όποια εμπειρία μου από τη γερμανική τουλάχιστον σοσιολδημοκρατία λέει ότι απλώς ξαφνικά είδαν τα νούμερα. Και τρόμαξαν. Επειδή όλα αυτά τα μέτρα που θέλει να περάσει τώρα η Μέρκελ σε όλη την Ευρώπη είναι λίγο-πολύ, τα μέτρα της Agenda 2010 του συνασπισμού SPD-Πράσινων, Σρέντερ-Φίσερ από το 2003. Και δεν είναι σοσιαλιστικά μέτρα με καμία ερμηνεία πέρα από τη μοναδική χωριάτικη, μπακάλικη οικονομική λογική: Μην ανοίγεσαι πιο πέρα από όσο φτάνουν τα ποδάρια σου. Και αφού τα εφάρμοσαν αναστρέφοντας την πορεία της γερμανικής οικονομίας προς ανάλογες κατευθύνσεις υπερχρέωσης, καταψηφίστηκαν και στη θέση τους εκλέχτηκαν πιο ορίτζιναλ εκπρόσωποι του γερμανικού κεφαλαίου. Και το έργο συνεχίζεται...
 
Κώστα, πραγματικά, δεν καταλαβαίνω τι προκαλεί αυτό το μένος και τις ειρωνείες για ναφθαλίνες κλπ. Πάντως, υποθέτω, όχι το δικό μου μήνυμα. Δεν σε είπα ούτε ρεφορμιστή ούτε ολίγον οικολόγο κλπ. ούτε τίποτα. Το τι ακριβώς πρεσβεύουν οι Π. Παπακωνσταντίνου κλπ. θα πρέπει να το διαβάσεις στα δικά τους γραπτά γιατί διαφορετικά, λυπάμαι, αλλά αισθάνομαι λίγο σαν να περνάω από εξετάσεις, σαν να είμαι στη γωνία και πρέπει να απολογούμαι, γι' αυτό και φυσικά σταματάω εδώ. Για τα κείμενα του Μαρξ, εννοούσα σαφώς το Κεφάλαιο, και δεν είπα πουθενά ότι γίνεται αυτό για πρώτη φορά. Νέες αναγνώσεις γίνονται και σε άλλους κλασικούς, εννοείται. Η συνάφεια όμως του Μαρξ μέσα στη σημερινή κατάσταση είναι προφανής σε ένα μέρος της αριστεράς, δεν είναι απαραίτητο να είναι προφανής σε όλους, φυσικά.
 
anef, οι ναφθαλίνες είναι η άποψή μου γι' αυτό που υποψιάζομαι πως εννοεί ο Π. Παπακωνσταντίνου ως "καινοτόμο δύναμη ριζοσπαστικής κοινωνικής αλλαγής". Εννοείται ότι ναφθαλίνες είναι για μένα, για κάποιον άλλον/ην μπορεί να είναι ολοζώντανες θεωρίες. Γνώμες είναι αυτές, διαφέρουν. Πράγματι θα έπρεπε πρώτα να τον διαβάσω, αλλά με αυτή τη λογική δεν θα 'πρεπε να κάνω άλλο από το να διαβάζω. Επειδή λοιπόν φάνηκε να τον έχεις διαβάσει εσύ, σε ρώτησα αν θεωρείς ότι εννοεί κάτι άλλο από αυτές τις κτγμ "ναφθαλίνες" του ιδεολογικού "στάτους κβο" της επαναστατικής αριστεράς. Δεν είσαι φυσικά υποχρεωμένη να ξέρεις, ούτε πολύ περισσότερο να απαντήσεις, ούτε σημαίνει ότι περνάς από εξετάσεις για το αν ξέρεις, ούτε, ακόμα περισσότερο, πρέπει να απολογηθείς ή είσαι στη γωνία. Ούτε έχω κανένα μένος, ούτε είπα ότι με είπες κάτι, ολίγον οικολόγο κλπ.: όλα αυτά τα στερνά τα είπα εγώ ο ίδιος για τον εαυτό μου, σε έναν διάλογο, αν θες, με τον πιο "μαξιμαλιστή" εαυτό μου, με τον "υπερεγωτικό" καθρέφτη μου. Και είμαι ρεφορμιστής, άρα δεν με πειράζει να με πούνε τέτοιον. Ελπίζω να επιτρέπεται ο αυτοσαρκασμός. Αλλά αφού νιώθεις πως τα λεγόμενά μου στρέφονταν εναντίον σου, και επειδή πάνω απ' όλα βάζω τις εγκάρδιες σχέσεις μας, συμπεραίνω πως εκφράστηκα αδέξια και σου δημιούργησα αυτή την εντύπωση, οπότε λυπάμαι ειλικρινά που σε στενοχώρησα. Τα αισθήματά μου είναι on ne pourrait plus tendres.

Το "εννούσα σαφώς το Κεφάλαιο" δεν ήταν αυτονόητο, γιατί ξέρουμε πολύ καλά ότι ο νεαρός Μαρξ υπήρξε πολύ της μόδας τη δεκαετία του '60-'70, ως αντίπαλον δέος, σχεδόν, του "οικονομιστή" Μαρξ του Κεφαλαίου, και ξέρουμε επίσης πόσο η αντίθεση νεαρού-ώριμου Μαρξ προσέλαβε εμβληματικό σχεδόν χαρακτήρα στη διαμάχη ορθόδοξου και δυτικού (νεο)μαρξισμού.

Όσο θα υπάρχει καπιταλισμός, και άρα οικονομικές κρίσεις (ο σοσιαλισμός ποστουλάρει ότι δεν θα έχει ο ίδιος ποτέ κρίσεις), οι θεωρίες κρίσης και οι θεωρίες κατάρρευσης θα διαβάζονται, θα επανέρχονται, θα επικαιροποιούνται. Αυτό δεν είναι κριτήριο εγκυρότητάς τους, όμως. Τέλος πάντων, ο Μαρξ δεν είναι chien crevé (αυτό το έλεγε κι ο ίδιος σε όσους θεωρούσαν απολύτως ξεπερασμένο τον Χέγκελ), δεν ισχυρίζομαι κάτι τέτοιο. Αλλά δεν παύει να είναι ένας στοχαστής-προφήτης του 19ου αιώνα, και είμαστε στον 21ο. Δεδομένου δε ότι δεν του άρεσε να φτιάχνει συνταγές "για τα σοσιαλιστικά καζάνια του μέλλοντος", έμεινε στην αρνητική ανάλυση των εγγενών ορίων του καπιταλισμού, προσδοκώντας από το επαναστατικό κίνημα τις απαντήσεις ως προς το πώς θα χτιζόταν μια άλλη, και μάλιστα μια αταξική κοινωνία. Εμείς, μετά από τις φριχτές, τις εφιαλτικές εμπειρίες της "οικοδόμησης του σοσιαλισμού" τον 20ό αιώνα, πόσο μπορούμε να αγνοούμε αυτά τα ερωτήματα, και άρα πόσο μπορεί να μας βοηθήσει η ανάγνωση ενός Μαρξ στο καίριο ζήτημα του τι θα βάλουμε στη θέση του καπιταλισμού;
 

SBE

¥
Σχετικά με το θέμα του γιατί ο κόσμος ψήφισε Ρήγκαν και Θάτσερ, επιλέγοντας αυτά που μας έφεραν στη σημερινή κρίση, λίγο καθυστερημένο σχόλιο: είναι ένα θέμα που με είχε απασχολήσει κάποτε και ενώ δεν μπορώ να πω πολλά για την περίπτωση των ΗΠΑ, καθώς δεν το έχω συζητήσει με αμερικανούς, ξέρω δυο πράγματα παραπάνω για το ΗΒ, που ίσως συμπληρώνουν αυτά που είπε η ανεφ πιο πάνω. Το βασικότερο είναι η ψυχολογία του πολίτη. Με το νέο (τότε) σύστημα, κάποιοι βρέθηκαν εξαιρετικά επωφελημένοι από τη μια μέρα στην άλλη. Αναφέρομαι στη τότε καινοφανή ομάδα των γιάπηδων, κυρίως υπαλλήλων του οικονομικού συστήματος, και σε αυτούς που ζούσαν από αυτούς, προσφέροντάς τους υπηρεσίες (καταναλωτικής φύσης, κυρίως). Φυσικά αυτή η απότομη βελτίωση στο πορτοφόλι κάποιων, δημιουργεί ελπίδες και στους άλλους ότι θα βολευτούν. Έτσι ξεχνιούνται πολύ εύκολα οι αδικημένοι του συστήματος και τελικά περιθωριοποιούνται και φτάνουμε σε αυτό που έβλεπα κάθε μέρα στο δρόμο για το πανεπιστήμιο στο Λονδίνο, στα πλαϊνά δρομάκια γύρω από τα μοντέρνα κτίρια γραφείων με τους κουστουμαρισμένους με τα σινιέ, να έχουν φτιάξει παράγκες από χαρτόνια οι άστεγοι και κανένας να μη δίνει σημασία (το θέαμα περιορίστηκε κάποια στιγμή). Κοιτάζοντας απέξω την κοινωνία αυτή ακούς ότι greed is good (απενοχοποίηση της απληστίας), ακούς εδώ- εκεί, ευτυχώς όχι πολύ, θεωρίες για την πνευματική κατωτερότητα των φτωχών (από αμερικανούς τα ακούς συνήθως αυτά) και βλέπεις ότι έχουν χαθεί και τα προσχήματα, γιατί δεν ντρέπονται να τα πουν αυτά αυτοί που τα πιστεύουν και δεν τους παίρνει κανένας με τις ντομάτες. ΟΚ, βγήκα λίγο εκτός θέματος, αλλά το βασικό είναι ότι όταν κυκλοφορεί χρήμα η κοινωνική αλληλεγγύη πάει περίπατο. Μαζί πάει περίπατο και η επιθυμία να διασφαλίσεις δικαιώματα κλπ. Έτσι για παράδειγμα φτάσαμε να υπάρχει η τρομοκρατία του ωραρίου, δηλαδή να μην περιμένεις προαγωγή αν φεύγεις από τη δουλειά συστηματικά πριν τις έξι ή έρχεσαι μετά τις οχτώ (επίσημες ώρες εργασίας: 9-5), χωρίς να διαμαρτύρεται κανένας γιατί ζουν με το φόβο ότι θα βρεθεί ο συνάδερφος που θα φύγει στις οχτώ και θα κάνει καλύτερη εντύπωση.
 

nickel

Administrator
Staff member
Στο #608 ο Κώστας προσπαθεί να βγάλει άκρη με το μνημόνιο. Κατέβασα αγγλικό & ελληνικό από σελίδα της Βουλής και, παρά τις φιλότιμες αν και όχι εξαντλητικές προσπάθειές μου να βρω άκρη, δεν τα κατάφερα. Το κυριότερο πρόβλημα: ότι το ελληνικό κείμενο είχε κομμάτια που δεν έβρισκα στο αγγλικό.

Τώρα με ειδοποιούν για μια αντίστροφη καταγγελία:
Επιπλέον μέτρα περιέχει η αγγλική έκδοση του μνημονίου σε σχέση με την ελληνική που ψηφίστηκε στη Βουλή, καταγγέλλουν τέσσερις βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ.

Ειδικότερα, στην ερώτησή τους οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, Παναγιώτης Λαφαζάνης, Βασίλης Μουλόπουλος, Ευαγγελία Αμμανατίδου – Πασχαλίδου και Μιχάλης Κριτσωτάκης χαρακτηρίζουν την τροπολογία «κοινοβουλευτικό πραξικόπημα της 11ης Μαΐου» και τονίζουν ότι η προσφυγή της Ελλάδας στο μηχανισμό ΕΕ - ΕΚΤ – ΔΝΤ, «δε σημαίνει μόνο την καθημερινή εξαγγελία πρωτοφανών μέτρων κοινωνικής κατεδάφισης στο πλαίσιο εφαρμογής του γνωστού Μνημονίου, σημαίνει επίσης την πλήρη απαξίωση της Βουλής αλλά και την υποβάθμιση της κρίσης του ελληνικού λαού».

Σύμφωνα με τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, η αγγλική έκδοση του Μνημονίου Συνεννόησης πάνω στις Συγκεκριμένες Προϋποθέσεις Οικονομικής Πολιτικής, στην παράγραφο 2 ii, προβλέπει επιπλέον μέτρα τα οποία έχουν παραλειφθεί από την αντίστοιχη ελληνική έκδοση του Μνημονίου η οποία ψηφίστηκε στη Βουλή.

Συνέχεια στο Σκάι. Πάντως στη σελίδα της Βουλής γράφει: «Το φωτοτυπημένο σ/ν ή π/ν δεν αποτελεί το τελικό κείμενο διότι εκκρεμούν ορθογραφικές, συντακτικές και νομοτεχνικές διορθώσεις». Και μεταφραστικές, και μεταφραστικές.
 

Elsa

¥
Απόσπασμα από άρθρο στον Guardian:
Greece puts its islands up for sale to save economy

[...]The Guardian has learned that an area in Mykonos, one of Greece's top tourist destinations, is one of the sites for sale. The area is one-third owned by the government, which is looking for a buyer willing to inject capital and develop a luxury tourism complex, according to a source close to the negotiations.

Potential investorsalso looking at property on the island of Rhodes, are mostly Russian and Chinese. Investors in both countries are looking for a little bit of the Mediterranean as holiday destinations for their increasingly affluent populations. Roman Abramovich, the billionaire owner of Chelsea football club, is among those understood to be interested, although a spokesman denied he was about to invest.

Greece has embarked on the desperate measures after being pushed into a €110bn (£90bn) bailout by the EU and the IMF last month, following a decade of overspending and after jittery investors raised borrowing costs to unbearable levels.

The sale of an island – or convincing a member of the international jet-set to take on a long-term lease – would help to boost its coffers. The Private Islands website lists 1,235-acre Nafsika, in the Ionian sea, on sale for €15m. But others are on for less than €2m – less than a townhouse in Mayfair or Chelsea. Some of the country's numerous islands are tiny which could barely fit a single sunbed.

Only 227 Greek islands are populated and the decision to press ahead with potential sales has also been driven by the inability of the state to develop basic infrastructure, or police most of its islands. The hope is that the sale or long-term lease of some islands will attract investment that will generate jobs and taxable income.[...]
 

nickel

Administrator
Staff member
"Ο ισχυρισμός ότι η Ελληνική Κυβέρνηση εμπλέκεται στην πώληση οποιουδήποτε νησιού είναι πλήρως ανακριβής", απαντά ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, σημειώνοντας ότι οι αγοραπωλησίες νησιών που ανήκουν σε ιδιώτες, όπως το "Ναυσικά" που αναφέρεται στο δημοσίευμα, δεν αποτελεί κάτι νέο.[...]
Ο εκπρόσωπος της κυβέρνησης ολοκληρώνει την επιστολή του με την παραίνεση προς την εφημερίδα να προxωρά σε περισσότερο ενδελεχή έρευνα πριν δημοσιεύει "εμπρηστικά άρθρα". Καλεί τη διεύθυνση της Guardian να δημοσιεύσει την επιστολή του και να ανακαλέσει αμέσως το δημοσίευμα.
http://www.enet.gr/?i=news.el.oikonomia&id=177058

Κρίμα. Θα μπορούσα να φανταστώ ένα πολύ θετικό πρόγραμμα πώλησης τουριστικά αξιοποιήσιμων εκτάσεων, με τρόπο που να εξασφαλίζει καλές τιμές τώρα και καλά αποτελέσματα για το μέλλον. Αν αναγκαστούμε να τα πουλήσουμε μετά από μια περήφανη χρεοκοπία, η πώληση θα γίνει με την προμελέτη και τη σοφία με την οποία έγινε και ο δανεισμός του μνημονίου. Με το πιστόλι στον κρόταφο.
 
Απ' ό,τι βλέπω, Ambrose, είχες κι εσύ στο ποστ σου εκείνο που λινκάρισες την ίδια απορία: "Όταν λέει τις κινητές και ακίνητες αξίες εντός της επικρατείας της, τι εννοεί;"

Η ερώτησή μου ήταν περισσότερο ρητορική. Μπορούμε να το ερμηνεύσουμε με πολλούς τρόπους, αλλά μπορεί να εννοεί κάτι που δεν παράγει πλούτο ή που δεν έχει αξία;
 
Η λύση που ευαγγελίζεται ο Καζάκης μου φαίνεται λάθος: δεν πληρώνω, δεν πληρώνω, δεν πληρώνω. Ε, όταν θα ξαναβγείς να δανειστείς (γιατί θα είσαι ελλειμματικός έτσι κι αλλιώς) για να εφαρμόσεις τα κεϋνσιανά σου προγράμματα, ποιος θα σου δώσει; Αυτό δεν καταλαβαίνω, παρά τα όσα λένε οι οικονομολόγοι τους.

Απαντάω καθώς τα διαβάζω ένα-ένα (συγχωρέστε με). Δεν ξέρω τι είπε ο Καζάκης, αλλά η Ελλάδα δεν θα είναι η πρώτη χώρα που θα κάνει αναδιαπραγμάτευση του χρέους της. Και άλλες χώρες το έχουν κάνει και δανειστές βρήκαν. Με εξαίρεση τους μικροεπενδυτές, τα πολλά λεφτά λειτουργούν ψυχρά και υπολογιστικά. Αν δουν πιθανότητες κέρδους, θα δανείσουν. Τη χρεωκοπία ακόμα δεν την έχουμε αποφύγει (και έχουμε ήδη ξεπουλήσει). Ίδωμεν. Εκεί που έχουμε φτάσει νομίζω ότι τα πάντα πλέον εναπόκεινται στη Θεία Πρόνοια. Στην κυριολεξία. Ως προς τα άλλα, τι να πούμε και πού να αναζητήσουμε ευθύνες. Σε όλες τις κυβερνήσεις από το 80 και μετά με ιδιαίτερη έμφαση στις κυβερνήσεις Α. Παπανδρέου, Κ. Σημίτη, Κ. Καραμανλή; Στη σημερινή που αποδεικνύεται όχι απλά τραγικά ανίκανη, αλλά ... τι να πω...;
 
Μια που έγινε λόγος για τη Ναόμι Κλάιν και το βιβλίο της για τον καπιταλισμό της καταστροφής, εδώ μια συνέντευξή της και από κάτω η μετάφραση.
 
Από τη σημερινή Ε.

Ολες οι θυσίες μας στις τσέπες των δανειστών


Σε θυσίες για τους δανειστές μας φαίνεται ότι υποβάλλονται μισθωτοί και συνταξιούχοι, των οποίων το εισόδημα έχει πληγεί αγρίως από τα μέτρα της κυβέρνησης. Το όποιο «όφελος» προκύπτει για τον κρατικό προϋπολογισμό από τις περικοπές μισθών, συντάξεων αλλά και η εξοικονόμηση πόρων από την εφαρμογή του νέου Ασφαλιστικού θα εξανεμιστεί την προσεχή τριετία.

Σε αντίθεση με τις υπόλοιπες δημόσιες δαπάνες που έχουν μπει «στην πρέσα», το κονδύλι των τόκων διογκώνεται απορροφώντας έτσι ολοένα και περισσότερους φόρους από αυτούς που θα φέρει στα κρατικά ταμεία η φορολογική επιδρομή.

Υπολογίζεται ότι το 2013 η δαπάνη των τόκων για την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους θα διπλασιαστεί προσεγγίζοντας το 10% του ΑΕΠ, από 5% που ήταν πέρυσι. Τούτο σημαίνει ότι με τα σημερινά δεδομένα το Δημόσιο από 12,9 δισ. ευρώ που κατέβαλε για τόκους θα αναγκαστεί να πληρώνει μέσα σε μία τριετία περισσότερα από 25 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της HSBC, η Ελλάδα την προσεχή τριετία θα κατέχει τα σκήπτρα δαπανώντας περίπου το 9% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος για τόκους, ενώ η Ιταλία θα ξοδεύει περίπου το 5,8%, η Πορτογαλία το 4,9% και η Ισπανία μόνο το 3,3%.

Η Ελλάδα θα πληρώσει την ερχόμενη τριετία τους δυσβάσταχτους όρους που «επέβαλαν» οι αγορές. δηλαδή οι δανειστές της μέχρι τον περασμένο Μάιο, οπότε αναγκάστηκε να προσφύγει στον μηχανισμό βοήθειας Ε.Ε/ΔΝΤ. Μέχρι τότε η χώρα είχε αντλήσει από τις αγορές περίπου 30 δισ. ευρώ με επιτόκια που κυμαίνονταν στο 6%. Αντίστοιχα υψηλά επιτόκια ενδεχομένως θα κληθεί να καταβάλει το Δημόσιο προκειμένου να διαθέσει μέσα στον Ιούλιο έντοκα γραμμάτια αξίας 4 δισ. ευρώ. Τα δάνεια που θα μας χορηγήσει το ΔΝΤ και η Ε.Ε. είναι τριετούς και πενταετούς διάρκειας με περίοδο χάριτος, και το επιτόκιό τους έχει οριστεί στο 5%. Κατά συνέπεια οι όροι εξυπηρέτησης και αποπληρωμής είναι λιγότερο επαχθείς.
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Τώρα παρέλαβαν τις κουκουβάγιες στην Ε άραγε; :confused: Γι' αυτό ακριβώς δεν σταμάτησαν να μας δανείζουν;
 
Εγώ πάλι πώς είχα την εντύπωση ότι γι' αυτό ακριβώς μάς δάνειζαν (όπως εκδίδουν οι τράπεζές μας πιστωτικές κάρτες σε φοιτητές και ανθρώπους χωρίς εισόδημα ή στεγαστικά δάνεια σε όποιον τα ζητήσει); Ποιος σταμάτησε να μάς δανείζει; Κανένας. Το μόνο που έγινε είναι ότι σταμάτησαν να μάς δανείζουν με τα νορμάλ επιτόκια. Δύο διαφορετικά πράγματα. Από τη δική μου τη σκοπιά τουλάχιστον.
 

SBE

¥
Το πρόβλημα όμως είναι ότι την απόφαση να ζητήσουμε δανεικά δεν την πήραν ούτε φοιτητές, ούτε άνθρωποι που θα πλήρωναν από την τσέπη τους.

Καταλήγω ότι μόνο μια επαναδιαπραγμάτευση του χρέους θα μας βγάλει από το αδιέξοδο, αλλά στις παρούσες συνθήκες είναι αδύνατη για πολλούς λόγους. Ένας λόγος είναι ότι δεν έχουμε κανέναν πολιτικό λογικό που να ξέρει να το παίζει τρελός εκεί που πρέπει, και άλλος ότι είναι έτσι φτιαγμένο το σύστημα του δανεισμού που δεν ξεφεύγεις εύκολα.

Επιπλέον ορισμένα μέτρα δε με πείθουν για την αποτελεσματικότητά τους.
 
Το πρόβλημα όμως είναι ότι την απόφαση να ζητήσουμε δανεικά δεν την πήραν ούτε φοιτητές, ούτε άνθρωποι που θα πλήρωναν από την τσέπη τους.

Όχι, την πήραμε εμείς, αλλά την ευθύνη την έχουν σε κάθε περίπτωση και οι δύο. Και η τράπεζα που εν γνώσει της δανείζει σε αφερέγγυο άτομο και ο λήπτης του δανείου.
 

SBE

¥
Όχι, την πήραμε εμείς, αλλά την ευθύνη την έχουν σε κάθε περίπτωση και οι δύο. Και η τράπεζα που εν γνώσει της δανείζει σε αφερέγγυο άτομο και ο λήπτης του δανείου.

Μην το κοιτάς με τα ίδια κριτήρια που κοιτάμε ένα στεγαστικό δάνειο για κάποιον μισθωτό. Τα κράτη πάντα έχουν να πληρώσουν, επομένως είναι καλοί πελάτες Ακόμα κι αν έχουν πρόβλημα ρευστότητας, έχουν γη, φυσικούς πόρους, κρατικές επιχειρήσεις, εισοδήματα από φόρους κλπ.

Φυσικά υπάρχει το ρίσκο ότι μπορεί τo πόπολο να εκλέξει κανέναν Μπολιβαριστή (βλ. Βενεζουέλα).
 
Ας μην λέμε τα ίδια όλη την ώρα. Όταν μάς δέχτηκαν στην ΟΝΕ ήξεραν ότι δεν πληρούσαμε τα κριτήρια. Πάμε παρακάτω.
 

SBE

¥
Δε λέμε τα ίδια. Μη μπερδεύεις την ΟΝΕ σε συζήτηση για τον δανεισμό της Ελλάδας από τις "αγορές".
Τα χρέη της Ελλάδας άλλωστε είναι παλιότερα από την ΟΝΕ, άλλο αν από τότε ξέφυγαν. Οι δανειστές δεν δάνεισαν γιατί ξεγελάστηκαν σχετικά με την οικονομία μας, δάνεισαν γιατί πάντα δανείζουν όταν ξέρουν ότι μπορούν να εισπράξουν.
 
Top