Η ενημέρωση των πελατών των εστιατορίων είχε σαν αποτέλεσμα να σταματήσουν να δίνουν το φιλοδώρημα με την πιστωτική τους κάρτα ή να το βάζουν στο κοινό κουτί που έχουν πολλά εστιατόρια, αλλά να το δίνουν απευθείας στον σερβιτόρο. Επίσης ο θόρυβος που δημιουργήθηκε (μέσω του περιοδικού, αλλά με την υποκίνηση του συνδικαλιστικού φορέα) είχε κάποιο αποτέλεσμα. Πριν έξι μήνες έγινε παράνομο να χρησιμοποιούνται τα φιλοδωρήματα για μισθός. Η υπόθεση συνεχίζεται, γιατί συνεχίζεται η αρνητική δημοσιότητα για τα εστιατόρια του Λονδίνου που δε συμμορφώνονται (ειδικά τα ακριβά, οι αλυσίδες και τα μεγάλα).
Φυσικά επειδή στην Ελλάδα δεν τα σκεφτόμαστε καν αυτά, δε νομίζω ότι μπορεί να γίνει κατανοητό ότι κάτι τελείως ειρηνικό που δεν περιλαμβάνει απεργίες μπορεί να δουλέψει.
Κι όμως, δουλεύει. Σε εξόδους με φίλους π.χ. με το που έρχεται ο λογαριασμός πάντα πλέον ακούγεται ότι το φιλοδώρημα να το δώσουμε του σερβιτόρου στο χέρι.
ΥΓ Και μη νομίζεις ότι οι πελάτες είμαστε αναίσθητοι. έχω φύγει από καφετέρια γιατί δε μου άρεσε πώς μίλαγε η ιδιοκτήτρια στο προσωπικό. Και της το είπα. Και δεν ξαναπάτησα, παρόλο που μ' άρεσε πολύ το μαγαζί.
Μμμ, δεν νομίζω πως στην «στην Ελλάδα δεν τα σκεφτόμαστε καν αυτά» (αντίθετα, απ' ό,τι φαίνεται, πολλοί άνθρωποι -μεταξύ αυτών κι εσύ- τα σκέφτονται αυτά, οπότε προς τι η γενίκευση; ). Ρώτησα γιατί, εντελώς τυχαία, έχω υπόψη μου και παλιότερη απόφαση ευρωπαϊκού δικαστηρίου που θεωρεί νόμιμο τον συνυπολογισμό των φιλοδωρημάτων στον μισθό, κάτι που είναι καταφανώς άδικο, όχι; Το να μην τα βάζεις απευθείας με τον άδικο νόμο αλλά να προσπαθείς με τέτοιους τρόπους να τον παρακάμψεις είναι πολλές φορές πολύ πιο έξυπνο, αλλά δεν είναι πάντα αποτελεσματικό. Π.χ. ακόμα και στη συγκεκριμένη περίπτωση, υποθέτω δεν έπαψαν τελείως να πληρώνουν οι Άγγλοι με κάρτα στα εστιατόρια (αν έγινε αυτό μπράβο τους, θα μιλούσαμε για μεγάλη αλλαγή, όχι αστεία). Ταυτόχρονα, αφήνεις στο απυρόβλητο την ίδια την άδικη νομοθεσία.
Από την άλλη, μακάρι οι πολίτες να είναι ευαισθητοποιημένοι σε τέτοια θέματα (κι εγώ αν ξανανοίξει στη Θεσσαλονίκη το μαγαζί για το οποίο συζητάμε δεν πρόκειται να πάω, μου κόπηκε η όρεξη), αλλά αυτά τα μέτρα δεν λύνουν όλα τα προβλήματα, έτσι δεν είναι; Αν θέλαμε σαν καταναλωτές να σαμποτάρουμε τα μαγαζιά που δεν ασφαλίζουν τους εργαζόμενους (αν υποθέσουμε ότι υπήρχε τρόπος να το μάθουμε) δεν θα 'πρεπε να βγαίνουμε απ' το σπίτι μας.
Επίσης, από πού βγαίνει το συμπέρασμα ότι οι απεργίες δεν είναι ειρηνικός τρόπος διεκδίκησης; Και τέλος, από περιέργεια, η υπόθεση στην Αγγλία γιατί λες πως συνεχίζεται αφού είναι πια παράνομος ο συνυπολογισμός του φιλοδωρήματος στον μισθό;