Συνεχίζω για το καμποτάζ σε σχέση με την κρίση, για δύο κυρίως λόγους. Πρώτον, η περίπτωση αυτή δείχνει σε ένα βαθμό πώς αντιλαμβάνεται την ανάπτυξη η κυβέρνηση. Δεύτερον, δείχνει πόσο τεράστια είναι η έλλειψη αλληλεγγύης μεταξύ εργαζομένων και πόσο κυνική η στάση μας, ακόμα και σε περιπτώσεις όπου οι εργαζόμενοι που διαμαρτύρονται έχουν 100% δίκιο (δεν
φταίνε για κάτι, για να το πω αλλιώς, δεν έκλεψαν, δεν έβαλαν μέσο, δεν τεμπέλιαζαν κλπ. κλπ.). Αν βαριέστε να τα διαβάσετε όλα, μπορείτε να πάτε κατευθείαν και στη σούμα του τέλους :)
Τι λέει, λοιπόν, η κυβέρνηση; Θα αποφασίσει άρση του καμποτάζ για τα μη κοινοτικά πλοία (
Πόρισμα Ανωμερίτη -
Ανακοίνωση Παπανδρέου ). Στελέχη μεγάλων εταιριών στον χώρο της κρουαζιέρας συναντήθηκαν ήδη με Κατσέλη και Χρυσοχοΐδη.
Εξάλλου, «οι μεγάλοι παίκτες, όπως είναι οι ναυτιλιακοί κολοσσοί, η Royal Caribbean Cruises, η Costa, η Carnival, η Holland America, η Queen Star, η V Ships, η Sea Born, η MSC Cruises και άλλοι πιέζουν εδώ και δύο τουλάχιστον δεκαετίες να τους επιτραπεί να πραγματοποιούν κρουαζιέρες από ελληνικά λιμάνια και κυρίως από τον Πειραιά με δικαίωμα και επιβίβασης και αποβίβασης τουριστών, δικαίωμα που έχουν τα κρουαζιερόπλοια με ελληνική σημαία και με Κοινοτική σημαία.»
Σύμφωνα με
αυτό το άρθρο,
Η κυβέρνηση «καίγεται» να εμφανίσει άμεσα στις ξένες αγορές μεγάλης κλίμακας διαρθρωτικές παρεμβάσεις, προσβλέποντας στην προσέλκυση ξένων επενδύσεων και σε πρόσθετα έσοδα από το διπλασιασμό των πελατών κρουαζιέρας την επόμενη τετραετία.
Όπως
έλεγε ήδη από τον Φεβρουάριο ο Αγγελόπουλος (πρόεδρος του ΣΕΤΕ), με την άρση του καμποτάζ θα πειστούν και «οι Βρυξέλλες για την αποφασιστικότητα της κυβέρνησης να προχωρήσει σε τομές».
Τι λένε οι επιχειρηματίες, εμπορικοί σύλλογοι:
Ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) είναι φυσικά υπέρ της άρσης του καμποτάζ.
Ταυτόχρονα, «οι εταιρίες κρουαζιερόπλοιων ζητούν να μην υπάρχει συγκεκριμένη υποχρέωση ναυτολόγησης Ελλήνων, αλλά αυτό να ρυθμίζεται με βάση τη ζήτηση και την προσφορά καταρτισμένων ναυτικών».
Προφανώς δεν έχουν κάτι με τους Έλληνες: απλώς θέλουν ανασφάλιστους εργάτες με τριτοκοσμικούς μισθούς.
Όμως, τα πράγματα με τους επιχειρηματίες δεν είναι τόσο απλά: η
ΕΕΝ (Ένωση Επιχειρήσεων Ναυτιλίας) είναι στα μαχαίρια με τον ΣΕΕΝ αφού «για άλλη μια φορά διατυπώνουμε την πεποίθηση ότι η σύνθεση της Διοίκησης του ΣΕΕΝ, όπως προέκυψε από τις τελευταίες αρχαιρεσίες, όχι μόνο δεν είναι αντιπροσωπευτική του σκοπού του, που είναι η προάσπιση και προώθηση των συμφερόντων των επιχειρήσεων ναυτιλίας, αλλά αντιθέτως επιδιώκει τον αφανισμό της ελληνικής ακτοπλοΐας, ώστε εκ των υστέρων να έρθουν οι εξωκοινοτικών συμφερόντων εταιρείες, για να καλύψουν τα κενά ως «σωτήρες» με επιδότηση του Ελληνικού Δημοσίου, όπως έγινε μετά την εξαφάνιση της Ελληνικής κρουαζιέρας.» Ουπς!
Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιά
χαίρεται ιδιαιτέρως για την άρση του καμποτάζ (αλλά και γενικώς: το όραμά του για τον Πειραιά είναι «νέα μουσεία, θεματικά πάρκα (!), συνεδριακές και ξενοδοχειακές μονάδες»). Πάντως λέει πως «αναγνωρίζει την ανάγκη ύπαρξης ενός ελάχιστου αριθμού έμπειρων Ελλήνων Ναυτικών στα κρουαζιερόπλοια που θα ξεκινούν και θα καταλήγουν στα ελληνικά λιμάνια που, αν μην τι άλλο, αυτοί τα γνωρίζουν καλύτερα». Είναι, δηλαδή, κάπως πιο ευαισθητούληδες.
(Ο δήμαρχος Πειραιά ισχυρίζεται πως με βάση έρευνα του ΟΛΠ η Ελλάδα χάνει 4,5 δισεκατομμύρια ευρώ το χρόνο λόγω καμποτάζ. Όλοι οι υπόλοιποι μιλάνε για 1 δις και κάτι : ένα πάνω ένα κάτω, τσιγγουνιές θα κάνουμε; Και απορία: αφού θα είναι τόσα πολλά τα κέρδη, γιατί ακριβώς δεν μπορούμε να εγγυηθούμε σε μερικούς ναυτεργάτες εκεί πέρα τη δουλειά τους; )
Τι λένε οι ναυτεργάτες (
http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=152576)
«Μιλώντας στην «Οικονομία» ο πρόεδρός της [της ΠΝΟ] Γ. Χαλάς ξεκαθάρισε ότι η ΠΝΟ διεκδικεί οι Έλληνες ναυτικοί να αποτελούν το 1/6 του πληρώματος των κρουαζιεροπλοίων που θέλουν να αναχωρούν από ελληνικά λιμάνια. Στην περίπτωση του «Ζενίθ» (613 μέλη πληρώματος) η ΠΝΟ διεκδικεί την πρόσληψη 100-110 ελλήνων ναυτικών. 'Όταν υπάρχουν τόσοι άνεργοι ναυτικοί δεν είναι δυνατόν να μη διεκδικήσουμε οι έλληνες ναυτικοί -οι οποίοι είναι αποδεδειγμένα από τους καλύτερους- να αποτελούν μία από τις βασικές εθνικότητες, μεταξύ των πολλών που απασχολούν στα πλοία τους οι εταιρείες κρουαζιεροπλοίων. Πολύ περισσότερο καθώς οι έλληνες ναυτικοί είναι αυτοί που φέρνουν κυρίως το ναυτιλιακό συνάλλαγμα στη χώρα μας. Το οποίο, μάλιστα, ίσως να μην ξεπεράσει τα 10 δισ. ευρώ, έναντι 19 δισ. ευρώ πέρυσι'».
Η απάντηση της ΠΝΟ στον Πρωθυπουργό:
http://www.pno.gr/dt/kampotaz3.pdf
Και οι απόψεις του ΣΥΡΙΖΑ για το θέμα:
http://www.mediashipping.gr/?q=node/5940
Η δική μου σούμα είναι η εξής: η κυβέρνηση σπεύδει να κάνει τα χατίρια όλων των μεγάλων εταιριών που χρόνια πιέζουν (και για τις κρουαζιέρες και για τα λιμάνια), ελπίζοντας έτσι σε «ανάπτυξη» χωρίς να κουνήσει το δαχτυλάκι της. Ούτε στοιχεία έχει για θέσεις εργασίας, ούτε μελέτες. Αντίθετα, γνωρίζει πολύ καλά ότι πολλοί ναυτεργάτες θα μείνουν άνεργοι αλλά, πέρα από κάποιες υποσχέσεις για εκπαιδευτικά προγράμματα, δεν δεσμεύεται για τις θέσεις εργασίας τους. Οι εταιρίες θα κερδίσουν τη μερίδα του λέοντος, θα σκάσουν στο χρήμα, οι έμποροι και οι άλλοι επαγγελματίες θα ελπίζουν στα κοκαλάκια από τον τουρισμό (κάτι σαν τη νέα Ολυμπιάδα) και οι ναυτεργάτες θα πρέπει να ψάξουν για δουλειά αλλού. Θα πληθύνουν τα δακρύβρεχτα ρεπορτάζ για το δράμα των ανέργων. Θα το καταναλώσουμε κι αυτό.