Ένας καλός μου φίλος μου έστειλε με e-mail το παρακάτω μήνυμα. Ομολογώ ότι δεν έχω διαβάσει ακόμα τις προτάσεις του νομοσχεδίου. Δεν άντεξα όμως να μην απαντήσω σχετικά με ορισμένα σημεία που με ενοχλούν πολύ. Μετά το μήνυμα για κάλεσμα αγώνα θα βρείτε και την απάντησή μου.
Τα αναρτώ εδώ ως συνέχεια ορισμένων προβληματισμών που αναπτύχθηκαν σε αυτό το νήμα.
Θύματα του ΔΝΤ σχολεία και εκπαιδευτικοί
Tο νομοσχέδιο για το «νέο σχολείο» κατατίθεται ως συστατικό μιας γενικής επίθεσης στην εργαζόμενη κοινωνία, που αμφισβητεί και υπονομεύει δημόσια και κοινωνικά αγαθά κατακτημένα από τον κόσμο της εργασίας με αγώνες και θυσίες. Με το νομοσχέδιο-σκούπα, που ψευδεπίγραφα φέρει τον τίτλο "Αναβάθμιση του ρόλου του εκπαιδευτικού", η κυβέρνηση καταργεί την έννοια του διοριστέου εκπαιδευτικού, κόβει και ράβει τους διορισμούς στην εκπαίδευση στα μέτρα του ΔΝΤ, καταδικάζει δεκάδες χιλιάδες νέους επιστήμονες σε καθεστώς εργασιακής ανασφάλειας, κοροϊδεύει τους εκπαιδευτικούς που βρίσκονται ήδη στις λίστες αναμονής, απαξιώνει τις πανεπιστημιακές σπουδές και τα πτυχία, αυξάνει την πίεση στους μόνιμους εκπαιδευτικούς, εισάγει τον θεσμό της αξιολόγησης της σχολικής μονάδας που θα συνδεθεί σε δεύτερη φάση με τη χρηματοδότηση και τέλος αμφισβητεί τη μονιμότητα. Η κυβέρνηση αντιμετωπίζει τους εκπαιδευτικούς ως ένα φθηνό, εκμεταλλεύσιμο και ιδεολογικά υποταγμένο εργατικό δυναμικό. Οι διορισμοί και οι προσλήψεις μόνιμων, αναπληρωτών ή ωρομισθίων θα γίνονται μέσω διαγωνισμού του ΑΣΕΠ, που θα πραγματοποιείται κάθε διετία και θα είναι ανοικτός! Το υπουργείο Παιδείας θα διορίζει όσους θέλει από τους υποψηφίους που έχουν πιάσει τη βαθμολογική βάση, ανάλογα με τις δημοσιονομικές αλλά και τις πελατειακές ανάγκες.
Πράσινο φως για άρση της μονιμότητας
Ο νεοδιόριστος για δύο χρόνια είναι δόκιμος υπό την καθοδήγηση ενός…μέντορα (!!!) και μόνο αφού περάσει από αξιολόγηση γίνεται μόνιμος ή, αν κριθεί ακατάλληλος, μετατάσσεται σε κάποια υπηρεσία του υπουργείου Παιδείας. Με τον θεσμό αυτό, ξεκάθαρα ανοίγει ο δρόμος για την άρση της μονιμότητας και τη χειραγώγηση του εκπαιδευτικού. Παράλληλα, θεσμοθετείται η υποχρεωτική παραμονή των εκπαιδευτικών για 3 χρόνια στην οργανική θέση του πρώτου διορισμού που θα λειτουργήσει ουσιαστικά σαν στρατιωτική θητεία για το νέο εκπαιδευτικό.
Αξιολόγηση
Τα κριτήρια, οι φορείς αλλά και το πώς θα χρησιμοποιήσει η κυβέρνηση τα αποτελέσματα της (αυτό-) αξιολόγησης παραμένουν σκοπίμως ασαφή. Πολλά τα ερωτήματα που εγείρονται: αν είναι καλή η μαθητική επίδοση θα πριμοδοτηθεί το σχολείο ενώ αν είναι κακή θα «τιμωρηθεί» ή θα κλείσει; Και για ποια επίδοση μιλάμε; Να διστάσουμε να βάλουμε «κακούς» βαθμούς για να μη δυσφημιστεί το σχολείο; Να βάλουμε σε όλους 20; Θα μετράνε τα γραπτά των πανελλαδικών; Θα συνεκτιμηθεί σε αυτά η…συμβολή των φροντιστηρίων; Αστεία πράγματα που σκοπό έχουν μόνο να δημιουργήσουν εντυπώσεις στην κοινωνία και να στοχοποιήσουν πάλι τον εκπαιδευτικό. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι εκεί που σου κόβουν μισθούς, επιδόματα και «δώρα» θέλουν να σε αξιολογήσουν κιόλας. Αυτό θα πει θράσος!!!
Για ένα κομμάτι ψωμί...
Οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί υποχρεώνονται σε συνεχείς εξετάσεις για να διοριστούν ή να προσληφθούν ως αναπληρωτές. Tο Πτυχίo και τα μεταπτυχιακά δεν είναι αρκετά αφού "οι υποψήφιοι που συγκεντρώνουν τη βαθμολογική βάση στους εκάστοτε διαγωνισμούς ή σε δύο προηγούμενους θα εντάσσονται σε ενιαίο πίνακα υποψηφίων για διορισμό ή πρόσληψη". Δηλαδή θα πρέπει να είναι έτοιμοι για νέες εξετάσεις αν δεν διοριστούν στο προβλεπόμενο διάστημα. Οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί, εφόσον επιτύχουν τη βάση στον διαγωνισμό, μοριοδοτούνται σύμφωνα με τις ακόλουθες κατηγορίες κριτηρίων: επιτυχία σε διαγωνισμούς ΑΣΕΠ (προϋποθέτει δηλαδή να καθίσουν σε εξετάσεις παραπάνω από μία φορά) ακαδημαϊκά προσόντα, προϋπηρεσία και κοινωνικά κριτήρια που επιμελώς δεν προσδιορίζονται. Η Υπουργός Παιδείας όχι μόνο δεν καταργεί το καθεστώς της μαύρης εργασίας στην εκπαίδευση, αλλά το «αναβαθμίζει» θεσμοθετώντας προσλήψεις αναπληρωτών και ωρομισθίων μέσω διαγωνισμών του ΑΣΕΠ. Ο απαράδεκτος θεσμός της ωρομισθίας διατηρείται, αναβαθμίζεται και οι εκπαιδευτικοί που απασχολούνται με την ώρα βαφτίζονται αναπληρωτές με μειωμένο ωράριο. Οι παραπάνω προσλαμβάνονται μόνο αν και μετά το ξεζούμισμα των μόνιμων εκπαιδευτικών (υπερωρίες, δεύτερες αναθέσεις, βάρδιες και σε άλλα σχολεία) δεν έχει βρεθεί λύση στα κενά. Επιχειρείται η αύξηση του ωραρίου των μονίμων εκπαιδευτικών μέσω της υποχρέωσης για 5ωρη υπερωρία ως προϋπόθεση για να προσληφθούν αναπληρωτές.
Οι μεταβατικές διατάξεις που προβλέπονται αποτελούν εμπαιγμό για τους δεκάδες χιλιάδες εκπαιδευτικούς που έχουν οργώσει την Ελλάδα για να μαζέψουν κάποια μόρια προϋπηρεσίας. Δεδομένου ότι δεν θα προκηρύσσονται πλέον θέσεις διοριστέων και οι διορισμοί περικόπτονται δραστικά, ελάχιστοι θα είναι οι τυχεροί που θα προσληφθούν. Αν εφαρμοστεί η προϋπόθεση του Πιστοποιητικού Παιδαγωγικής Κατάρτισης (ενταγμένου στα πανεπιστημιακά τμήματα ή ως μάστερ), δεκάδες χιλιάδες εκπαιδευτικοί με προϋπηρεσία θα πρέπει να επιστρέψουν στα πανεπιστήμια για να αποκτήσουν το Πιστοποιητικό μπλοκάροντας τα παιδαγωγικά τμήματα και τις λεγόμενες καθηγητικές σχολές.
ΚΑΛΕΣΜΑ ΑΓΩΝΑ
Η Αγωνιστική Συνεργασία καλεί όλους τους εκπαιδευτικούς, μόνιμους, ωρομίσθιους και αναπληρωτές, να εντείνουν τον αγώνα σε συμπόρευση με όλους τους εργαζόμενους, για να ανατρέψουν τα κυβερνητικά μέτρα και το πρόγραμμα σταθερότητας. Για να διεκδικήσουν μόνιμη και σταθερή εργασία για όλους τους νέους καθώς και τη στήριξη της Δημόσιας και Δωρεάν εκπαίδευσης. Εδώ στην Χ θα επιδιώξουμε άμεσα συνεργασίες που δίνουν αγωνιστικό, κινηματικό διέξοδο στην αδράνεια του κλάδου. Με εκδηλώσεις, μαζικές παρεμβάσεις, συλλαλητήρια, παραστάσεις διαμαρτυρίας, στάσεις εργασίας, απεργίες. Δεν πρέπει να περάσει το καταστροφικό πρόγραμμα «σταθερότητας». Και ΔΕΝ ΘΑ ΠΕΡΑΣΕΙ!
ΔΕΝ ΘΑ ΠΛΗΡΩΣΕΙ Η ΠΑΙΔΕΙΑ ΤΑ ΣΠΑΣΜΕΝΑ ΤΟΥΣ!
ΔΕΝ ΘΑ ΠΛΗΡΩΣΟΥΜΕ ΕΜΕΙΣ ΤΗΝ ΚΡΙΣΗ ΤΟΥΣ!!!
(και όλοι ξέρουμε πια ποιοι πρέπει να πληρώσουν…)
Ρε Σ., αναμφίβολα θα σε τσαντίσω, αλλά έχω ορισμένες σοβαρές ενστάσεις σε αυτό το κείμενο που μου έστειλες και θέλω να στις πω.
"Πράσινο φως για άρση της μονιμότητας"
1. Ο θεσμός του δόκιμου εκπαιδευτικού δεν είναι καινούργιο φρούτο. Ισχύει εδώ και πολλά χρόνια, απλά δεν εφαρμόζεται. Πιστεύω ότι, θεωρητικά τουλάχιστον, πρόκειται για καλό θεσμό. Το πρόβλημα, όπως συμβαίνει και σε πολλά άλλα πράγματα στην πολύπαθη χώρα μας, είναι το πώς ακριβώς θα εφαρμοστεί. Και αυτό ξέρεις πολύ καλά ότι δεν αφορά κανέναν υπουργό, υφυπουργό ή γενικό γραμματέα, αλλά διευθυντές σχολείων, διευθυντές εκπαίδευσης, αιρετούς ΠΥΣΔΕ/ΠΥΣΠΕ, συνδικαλιστές, αλλά και απλούς εκπαιδευτικούς. Εκεί βρίσκεται το πρόβλημα και όχι στον θεσμό. Θα ήθελα για μια φορά να δω την αριστερά να ασχολείται πραγματικά με τη ρίζα του προβλήματος και να προτείνει κάποιες συγκεκριμένες λύσεις, αντί να νίπτει τα χέρια της χαρακτηρίζοντας ανεφάρμοστη κάθε καινοτομία λόγω του στρεβλού υπάρχοντος συστήματος, το οποίο κατά τα άλλα υπερασπίζεται λυσσαλέα.
2. Γιατί είναι κακή η υποχρεωτική παραμονή του νεοδιόριστου επί 3 χρόνια στη θέση πρώτου διορισμού; Αν δεν κάτσει ο νεοδιόριστος στα δυσπρόσιτα, ποιος ακριβώς θα κάτσει; Φαντάζομαι κανείς. Το υπάρχον σύστημα, που επιτρέπει να υπάρχουν 15 θεολόγοι διορισμένοι στη Λήμνο αλλά να μην υπηρετεί κανείς, είναι καλύτερο; Επίσης, εδώ κρύβεται και το πιο ενοχλητικό, κατ' εμέ, στοιχείο της όλης στάσης των συνδικαλιστών της εκπαίδευσης κάθε χρώματος. Δεν τους ενδιαφέρει καθόλου η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης στις ακριτικές περιοχές (ή οπουδήποτε αλλού, εδώ που τα λέμε). Το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι τα "δικαιώματα" των εκπαιδευτικών.
"Αξιολόγηση"
Τα ερωτήματα που αναπτύσσονται στο κείμενο είναι εν μέρει βάσιμα, και θα μπορούσα να τα συμμεριστώ αν δεν τα χρησιμοποιούσαν τεχνηέντως οι συντάκτες για να καταλήξουν στο συμπέρασμα ότι είναι "θράσος" να "θέλουν να σε αξιολογήσουν". Και αυτό επειδή οι συνδικαλιστές της εκπαίδευσης, με την αριστερά δυστυχώς να πρωτοστατεί, δεν θέλουν επ' ουδενί την αξιολόγηση. Λένε ότι το πρόβλημά τους δεν είναι ο θεσμός της αξιολόγησης αυτός καθαυτός, αλλά ο τρόπος εφαρμογής τους. Όμως ουδέποτε κατέθεσαν δικές τους προτάσεις εφαρμογής της αξιολόγησης. Αυτό που συστηματικά κάνουν είναι να αποχωρούν από διαλόγους, να βαπτίζουν την αξιολόγηση "στοχοποίηση", "χειραγώγηση" κ.α., και να αρνούνται πεισματικά να συζητήσουν επ' αυτού. Το μόνο συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι δεν θέλουν την αξιολόγηση, τελεία.
"Το σημαντικότερο όμως είναι ότι εκεί που σου κόβουν μισθούς, επιδόματα και δώρα, θέλουν να σε αξιολογήσουν κιόλας. Αυτό θα πει θράσος!!!"
Όχι, φίλε μου. Θράσος θα πει να είσαι εκπαιδευτικός, να αξιολογήσεις καθημερινά τους μαθητές σου, και να αρνείσαι πεισματικά να σε αξιολογήσει ο οποιοσδήποτε. Αυτό θα πει θράσος.
"Για ένα κομμάτι ψωμί..."
1. Ο θεσμός του ΑΣΕΠ υπήρξε ένα θετικό βήμα για τη χώρα μας, και ακούγεται αν μη τι άλλο οξύμωρος ο ισχυρισμός ότι οι διαγωνισμοί του ΑΣΕΠ εξυπηρετούν "πελατειακές ανάγκες". Τέλος πάντων, θα ήθελα να μάθω τι αντιπροτείνει η Αγωνιστική Συνεργασία αντί των προσλήψεων μέσω ΑΣΕΠ. Επετηρίδα, όπως το ΠΑΜΕ; Διατήρηση του υπάρχοντος συστήματος;
2. Όπως και ο θεσμός του δόκιμου εκπαιδευτικού, η υποχρέωση των μόνιμων εκπαιδευτικών για 5ωρη υπερωρία είναι επίσης παλιά (προβλέπεται από τον βασικό νόμο της εκπαίδευσης, τον Ν.1566 του 1985, ο οποίος ισχύει μέχρι τις μέρες μας), αλλά φυσικά εφαρμόζεται κατά το δοκούν, κάτι που βασικά σημαίνει σπάνια έως ποτέ. Η πραγματικότητα, όπως τη ζω τα τελευταία 7 χρόνια, είναι ότι στα περισσότερα σχολεία οι εκπαιδευτικοί όχι μόνο δεν κάνουν υπερωρίες, αλλά έχουν κατά μέσο όρο 2-3 ώρες μειωμένο ωράριο.
3. Και κλείνω με μια απορία: Η αντίδραση απέναντι στο Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής Κατάρτισης (το οποίο επίσης προβλέπεται από νόμο του 1997, ο οποίος ουδέποτε εφαρμόστηκε) σημαίνει ότι η Αγωνιστική Συνεργασία θεωρεί πως οι λεγόμενες "καθηγητικές" σχολές παρέχουν επαρκή παιδαγωγική κατάρτιση;