SBE,
βασικά ανοίγεις τεράστιο ζήτημα και δεν ξέρω αν μπορούμε να το πιάσουμε. Αυτό στο οποίο επικεντρώνομαι εγώ είναι:
τις τελευταίες δεκαετίες στην Ελλάδα έχει κατασκευαστεί μια ιδέα και μια εικόνα της Ελληνικότητας και του τι είναι Ελληνικό (βλ. λουμίδης, καραγκιόζης, τσαρούχης, χατζιδάκις, μελίνα) και πάνω σε αυτή την εικόνα, κινείται η κρατική πολιτική για τους Έλληνες καλλιτέχνες και την τέχνη. Η συγκεκριμένη εικόνα είναι περιοριστική, με πολύ συγκεκριμένα συστατικά (σαν συνταγή για κέικ) και εξαιρετικά ασφυκτική. Εκδηλώνεται ποικιλοτρόπως. Η μισή ΑΣΚΤ (μια και την ανέφερες) κινείται σε αυτή την κατεύθυνση.
Από την άλλη, έχουμε καλλιτέχνες και πρωτίστως ιδιωτικές πρωτοβουλίες που κινούνται στην αντίπερα όχθη του διεθνισμού και της σύγχρονης τέχνης (ό,τι κι αν σημαίνει αυτό). Το υπόλοιπο μισό της ΑΣΚΤ έχει ταχθεί με αυτούς.
Δεν θα περάσω σε αξιολογικές κρίσεις για το τι είναι τέχνη και τι δεν είναι. Αυτά είναι ζητήματα που έχουν απασχολήσει πολύ κόσμο και που μπορούμε να τα συζητάμε για χρόνια χωρίς να καταλήξουμε.
Αυτό που με απασχολεί εμένα και σε σχέση με αυτό το νήμα, είναι:
η οποιαδήποτε κρατική και γενικότερη (όχι μόνο κρατική, αλλά πάντα επίσημη) πολιτική στην Ελλάδα είναι γεροντόφιλη, άκρως συντηρητική, μεροληπτική και ανίκανη να υποστηρίξει νέα ζωή. Είναι τόσο μεγάλος ο ναρκισσισμός με την "κουλτούρα μας", "την αρχαία κληρονομιά μας", "τις παραδόσεις μας" κλπ κλπ που είναι σχεδόν αδύνατο να φυτρώσει ο,τιδήποτε νέο αυτή τη στιγμή. Σαν λαός και σαν κουλτούρα είμαστε γεροντόφιλοι και κατά βάθος αδιάφοροι απέναντι στην τέχνη και τον πολιτισμό. Και αυτό είναι κάτι που καλλιεργείται εδώ και δεκαετίες από τα πρώτα χρόνια της σχολικής μας εκπαίδευσης που μας διδάσκουν αρχαία ελληνική τραγωδία, χωρίς καλά-καλά να καταλαβαίνουν ΤΙ διδάσκουν. Έτσι:
1. έχουμε αφενός μεν ένα συνεχές, ακατάπαυστο ad nauseam lip service (πώς θα το μεταφράζαμε; ) στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό και την ψευδή αίσθηση σπουδαιότητας που αυτό μάς δίνει
2. αφετέρου δε, αυτό το lip service χαρακτηρίζεται από την παντελή έλλειψη κατανόησης του αρχαίου ελληνικού πνεύματος ή στοιχειωδούς πρόσληψης ερεθισμάτων από αυτό.
Το αποτέλεσμα: μηδέν εις το πηλίκον! Όλοι ψάχνουνε να βρούνε τα χαμένα μεγαλεία... Όσοι δεν τα ψάχνουνε, έχουνε στραμμένα τα βλέμματα στο εξωτικό εξωτερικό, για να έρθει η σωτηρία από εκεί. Δηλαδή, η απόλυτη σύγχυση και μια συνεχής αναζήτηση ταυτότητας, η οποία ίσως κάποια στιγμή να βρεθεί, όταν καταλαγιάσει ο πανικός με τα αρχαία και τη Μελίνα, και το κόμπλεξ κατωτερότητας με τους ξένους. Από μία άποψη, αυτό το χάος ίσως και να είναι προάγγελος νέας ζωής.
Σε πιο πρακτικό επίπεδο: άραγε από αυτή την κοσμοσυρροή στο νέο μουσείο της Ακρόπολης, ποιο ποσοστό έχει πάει ή πηγαίνει σε γκαλερί με σύγχρονα έργα τέχνης από σύγχρονους καλλιτέχνες; Τι έχουν αγοράσει (εκτός από μεταξοτυπίες και πόστερ Μυταρά και Φασιανού);
Η μεγάλη διαφορά μας με τους ξένους :
1. οι ξένοι έχουν επαφή με νέους καλλιτέχνες και αγοράζουν έργα. Το έχω δει να συμβαίνει και το έχω ζήσει τόσο στην Αγγλία, όσο και στην Ισπανία (για παράδειγμα). Προσεγγίζουν το έργο τέχνης ως αντικείμενο εντελώς διαφορετικά από εμάς. Και τους καλλιτέχνες τους σέβονται. Εδώ τους κοροϊδεύουν. Ντρέπεσαι να πεις ότι είσαι καλλιτέχνης γιατί θα σε πούνε ψώνιο.
2. Και οι ξένοι έχουν μεγάλη παράδοση, αλλά οι κρατικές τους πολιτικές δεν απαιτούν σε κάθε πίνακα ή σε κάθε έργο τέχνης να μπαίνει και μια Καρυάτιδα μέσα. Το Βρετανικό Turner Prize, για παράδειγμα. Η τέχνη που πλασάρεται από τους πάσης φύσεως Saatchi προσωπικά δεν είναι του γούστου μου. Και αυτή τη θεωρώ ένα ψεύτικο κατασκεύασμα (μεγάλη κουβέντα για συζήτηση). Αλλά αν μη τι άλλο, δεν απαιτείται αυτός που θα πάρει το Turner Prize να έχει μέσα στα έργα του αναφορές στον μεγάλο και ανυπέρβλητο Turner (πώς να ξεπεραστεί άλλωστε!)
Υπάρχει πολύς περισσότερος αέρας ελευθερίας, αποστασιοποίηση, δυνατότητες για πειραματισμό. Και φυσικά, πολύ περισσότερες ευκαιρίες. Βέβαια, και οι Άγγλοι έχουν τους περιορισμούς τους και μάλιστα σοβαρούς περιορισμούς (για να μην πω αναπηρίες), π.χ. αν δεν μπορούν να προσεγγίσουν κάτι
εγκεφαλικά, συνήθως το προσπερνάνε.
Αλλά τουλάχιστον, γίνονται πράγματα, υπάρχει κίνηση, υπάρχει ζωή, δυνατότητες και κυρίως ενθάρρυνση. Εδώ, όχι. Και αυτή είναι η βασική διαφορά.
Προσωπικά, προτιμώ να δω ακόμα και ένα άσχημο και κακόγουστο νέο γλυπτό μέσα στη μέση του δρόμου, παρά τον Φασιανό και τον Μυταρά πάνω στα τρόλλεϊ! Ή το γλυπτό που φιλοτέχνησε ο ξάδερφος του τάδε δημάρχου από την Κωλοπετεινίτσα (γιατί και αυτό το έχω δει).
Δείτε π.χ. το Βερολίνο και ειδικά το Ανατολικό. Τι περίεργο μείγμα είναι παραδοσιακής αρχιτεκτονικής (που γίνεται από την αρχή), σοβιετικού ρεαλισμού και σύγχρονης τέχνης. Το μείγμα το βρίσκω εντελώς σουρρεάλ και περίεργο. Τι ενδιαφέρον όμως! Τουλάχιστον, κάτι κινείται.
Εδώ πέρα, και κάτι να πάει να κινηθεί, θα ορμήξουνε να το
φάνε, είτε γιατί δεν έχει το "ελληνικό" στοιχείο, είτε γιατί δεν έχει το ακαδημαϊκό στοιχείο (π.χ. σχέδιο α λα ΑΣΚΤ - 500 χρόνια πίσω - Γαλλική ακαδημία), είτε γιατί δεν ξέρουνε αυτόν που το έφτιαξε. Και δεν ξέρω κατά πόσο το να πας στην απέναντι όχθη
"της λεμονόκουπας και του αποτσίγαρου για να δείξεις την αξία του περιττού" είναι κάτι καινούργιο. Εμένα μού φαίνεται φοβερά ξεπερασμένο, ειδικά αν αναλογιστεί κανείς ότι αυτά τα πράγματα γίνονταν στην Αμερική πριν από 40-50 χρόνια. Δηλ. έχουμε καταλήξει σε μια πόλωση (αρχαίο/σύγχρονο, ελληνικό/διεθνές), η οποία έχει γίνει η νέα Σκύλλα με την Χάρυβδη. Αλλά πού θα πάει...
Το ζητούμενο είναι κάτι να κινείται, να μην σταματάει η ροή της ζωής. Και ειλικρινά, με όλη την γεροντοφιλία και την θρησκευτικού τύπου αρχαιολατρεία που έχει πέσει, απορώ πώς θα μπορέσει να κινηθεί αυτό το κάτι.
Τέλος, θεωρώ ότι στο βάθος-βάθος η αρχαιολατρεία (νέο μουσείο Ακρόπολης, Ελγίνεια κλπ) είναι
υποκριτική και απλά
προσχηματική (lip service)και υπάρχει εκεί σαν
μάσκα και
παραπέτασμα για να καλύψει την ουσιαστική αδιαφορία των Ελλήνων απέναντι στην τέχνη και τον πολιτισμό. Και
αυτό είναι το πρόβλημα και αυτό έλεγα από την αρχή. Αν τώρα, εξαφανιζόταν ο Παρθενώνας και η αρχαία μας κληρονομιά ως δια μαγείας, τι θα κάναμε;