Τελικά νομίζω ότι όλα είναι θέμα εμπειριών. Η τρίτη δημοτικού ήταν η αγαπημένη μου τάξη, γιατί κάναμε μυθολογία και Παλαιά Διαθήκη. Εγώ τα έβλεπα σαν παραμύθια και με μεγάλη όρεξη και περιέργεια διάβαζα και τα παρακάτω κεφάλαια. (Το ίδιο έκανα στο λύκειο με τη φιλοσοφία).
Στο γυμνάσιο είχαμε έναν --διάσημο σήμερα-- θεολόγο (έγινε γνωστός από άσχετη υπόθεση) ο οποίος δεν χρησιμοποιούσε το βιβλίο αλλά μας δίδασκε ό,τι ήθελε. Π.χ. "σήμερα θα μάθουμε τι είπε ο Πλάτωνας" ή "σήμερα θα μάθουμε τι είπε ο Μαρξ". Επίσης, με χαρά απαντούσε σε ερωτήματα που του θέταμε --το αγαπημένο μου: "τι είναι Θεός".
Στο λύκειο απογοητεύτηκα πολύ από το μάθημα για τις άλλες θρησκείες, γιατί σε όλα τα κεφάλαια το συμπέρασμα ήταν καταδικαστικό, π.χ. "ο βουδισμός είναι εγωιστική θρησκεία".
Στην τρίτη λυκείου, με μεγάλη χαρά, πήρα απαλλαγή από τα θρησκευτικά, αν και ο κανονισμός του υπουργείου --στο οποίο και απευθύνθηκα-- δεν με ενέτασσε στην κατηγορία των απαλλασσόμενων: "άνευ θρησκεύματος", δηλαδή αβάπτιστη. Ο κανονισμός --δεν ξέρω αν είναι ο ίδιος που ισχύει και σήμερα-- αναφέρεται σε αλλόθρησκους, και μάλιστα σε εκείνους που ανήκουν σε άλλο επίσημο δόγμα. Το "άνευ θρησκεύματος" δεν είναι δόγμα... Αφήστε που συνειδητοποίησα ότι δεν ήμουν χριστιανή στα 17 μου. Γιατί τα πράγματα έχουν εξελιχθεί σήμερα. Όταν πήγε η μητέρα μου να με γράψει στην α' δημοτικού, χρειαζόταν πιστοποιητικό βάπτισης --το οποίο φυσικά δεν υπήρχε. Διαφορετικά δεν γινόταν να φοιτήσω στο δημοτικό! Έτσι δηλώθηκα χριστιανή ορθόδοξη.
Εμένα θα μου άρεσε να υπάρχει μάθημα θρησκειολογίας, όσο το δυνατόν πιο αντικειμενικό και πλήρες. Οι θρησκείες είχαν και έχουν καθοριστικό ρόλο στην ιστορία και στο παρόν. Είναι κομμάτι της φιλοσοφίας, και όχι μόνο. Δεν συμφωνώ καθόλου με το σχολικό εκκλησιασμό και τη σχολική προσευχή. Είχα βαρεθεί να ακούω "Πάτερ ημών, ο εν ΤΟΙΣ ουρανοίς". Μέχρι που, στο λύκειο, η προσευχή γινόταν στη δημοτική.
Αν και, τώρα που το σκέφτομαι, είχε κι ένα καλό η πρωινή προσευχή: μπορούσες να καθυστερήσεις την πρώτη ώρα και να γλιτώσεις την απουσία. ;)
Όσο για τα μη βαθμολογούμενα μαθήματα, διαφωνώ απολύτως (κι όχι καθέτως, Έλενα ;)). Το λέω επειδή έχω εμπειρία από τη μέση εκπαίδευση κι από ένα σύστημα στο οποίο η βαθμολογία είναι τόσο χαλαρή που δεν έχει καμιά δύναμη. Δυστυχώς, χωρίς βαθμούς δεν μπορείς να κάνεις μάθημα. Ωραίες οι θεωρίες αλλά τα παιδιά δεν λειτουργούν μόνο με το φιλότιμο. Ορισμένες φορές ούτε με τους βαθμούς... Αν υπήρχε περίπτωση να μη διαλυθεί το σχολείο, τότε θα ήμουν υπέρ της κατάργησης της βαθμολογίας από όλα τα μαθήματα. Φαντάζεστε, όμως, τι θα γινόταν τότε;