Απλοποιείται η απαλλαγή από τα Θρησκευτικά (;)

Elsa

¥
Έχει κανείς ιδέα αν τελικά ισχύει η εγκύκλιος του Υπ. Παιδείας σύμφωνα με την οποία «για την απαλλαγή των μαθητών από το μάθημα των Θρησκευτικών απαιτείται υπεύθυνη δήλωση του κηδεμόνα του μαθητή αν είναι ανήλικος ή του ίδιου του μαθητή εάν είναι ενήλικος, στην οποία θα αναφέρεται η επιθυμία απαλλαγής, χωρίς να δηλώνεται ο λόγος της συγκεκριμένης επιλογής» ή έκαναν τελικά πίσω μετά από τις αντιδράσεις της Εκκλησίας;
Έψαξα λίγο να βρω κάτι σχετικό στο δίκτυο αλλά δεν κατάλαβα τι θα ισχύσει φέτος. Το έχει κάνει κανείς από σας;
Τα δικά μου παιδιά που τα «ψάρεψα» να δω πώς το βλέπουν και αν το ξέρουν, δεν το βρήκαν καλή ιδέα, φοβούνται την περιθωριοποίηση (ούτε λόγος για ενημέρωση από το σχολείο για αυτή την δυνατότητα, εννοείται).
 

Lina

¥
Τα δικά μου παιδιά που τα «ψάρεψα» να δω πώς το βλέπουν και αν το ξέρουν, δεν το βρήκαν καλή ιδέα, φοβούνται την περιθωριοποίηση (ούτε λόγος για ενημέρωση από το σχολείο για αυτή την δυνατότητα, εννοείται).

Σοφά τα παιδιά.

Δεν ξέρω τι ισχύει τελικά, αλλά όταν ανακοινώθηκε το μέτρο ο Υπουργός το είχε συνδέσει με τους "αλλόθρησκους ή αλλόδοξους" (μπρρρ) που ήδη έπαιρναν απαλλαγή.

Σιγά τ' αβγά δηλαδή κι όμως το θρησκευτικό κατεστημένο ξεσήκωσε τόσο ντόρο. Φανταστείτε τι θα γινόταν αν υπήρχε εισήγηση για κατάργηση των θρησκευτικών. Θα έπεφτε κεραυνός να μας κάψει.

Και να' ταν μόνο οι παπάδες; Διευθυντής δημοτικού σχολείου ήθελε να γράψει ως "αβάπτιστο" παιδί που είχε κάνει πολιτική βάφτιση.
 

Elsa

¥
Τελικά, ρώτησα μια φίλη που η αδερφή της είναι θεολόγος σε γυμνάσιο και έμαθα οτι δεν άλλαξε τίποτα. Η εγκύκλιος --σιωπηρά ή όχι, δεν ξέρω-- δεν θα ισχύσει...
Διάφοροι σύνδεσμοι για όποιον ενδιαφέρεται:
-Άρθρο του Ελεύθερου Τύπου που αρχικά το βρήκα στο site της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας, στο οποίο γίνεται αναφορά στο τι ισχύει στην Ευρώπη για το θέμα με στοιχεία από το ευρωπαϊκό δίκτυο Ευρυδίκη.
-Χρήσιμα λινκς για τις εγκυκλίους και τις παλινωδίες του Υπουργείου που βρήκα στην Καλύβα ψηλά στο βουνό,
-Υπόδειγμα δήλωσης απαλλαγής από το site των Ελλήνων Άθεων,
-Άρθρο του Χρ. Γιανναρά στην Καθημερινή με τίτλο Να καταργηθεί το μάθημα των θρησκευτικών


Η γνώμη μου είναι οτι το μάθημα των θρησκευτικών έπρεπε να είναι κατ΄επιλογήν ή να μην υπάρχει καθόλου. Όποιος ενδιαφέρεται, μπορεί να στέλνει το παιδί του στο κατηχητικό που είναι και αρμοδιότεροι για θρησκευτικά θέματα. Αλλά αυτό βέβαια, θα γινόταν σε μια πολιτισμένη κοινωνία, όπου η έναρξη της σχολικής χρονιάς δεν γίνεται με αγιασμό, η Βουλή δεν ορκίζεται παρουσία του Αρχιεπισκόπου και οι αποθαμένοι έχουν κι άλλες εναλλακτικές εκτός από την θρησκευτική κηδεία...
 
Η γνώμη μου είναι οτι το μάθημα των θρησκευτικών έπρεπε να είναι κατ΄επιλογήν ή να μην υπάρχει καθόλου. Όποιος ενδιαφέρεται, μπορεί να στέλνει το παιδί του στο κατηχητικό που είναι και αρμοδιότεροι για θρησκευτικά θέματα. Αλλά αυτό βέβαια, θα γινόταν σε μια πολιτισμένη κοινωνία, όπου η έναρξη της σχολικής χρονιάς δεν γίνεται με αγιασμό, η Βουλή δεν ορκίζεται παρουσία του Αρχιεπισκόπου και οι αποθαμένοι έχουν κι άλλες εναλλακτικές εκτός από την θρησκευτική κηδεία...

Αμήν και πότε.

Υ.Γ. Αν σκεφτείς πόσες άχρηστες ώρες έχουν φύγει έτσι, με άχρηστα μαθήματα. Σε άλλες χώρες όπως Αγγλία ή Γαλλία, πώς γίνεται και τα παιδιά τελειώνοντας το Λύκειο, μιλάνε μια ξένη γλώσσα σε πολύ καλό επίπεδο και παίζουν τουλάχιστον ένα μουσικό όργανο; Και άλλα πολλά...
 

nickel

Administrator
Staff member
Η γνώμη μου είναι οτι το μάθημα των θρησκευτικών έπρεπε να είναι κατ΄επιλογήν ή να μην υπάρχει καθόλου.
Η κοινωνία μας και η ιστορία μας έχει έντονο το θρησκευτικό στοιχείο. Δεν είναι δυνατό το παιδί να μένει αποκομμένο από αυτό το γίγνεσθαι, με τις απορίες του να απαντιούνται από τους γονείς και το κατηχητικό. Υποθέτω ότι πρέπει να υπάρξει αναθεώρηση του τρόπου που διδάσκονται τα θρησκευτικά (λέω «υποθέτω» γιατί δεν ξέρω πώς διδάσκονται τώρα), αλλά όχι με λύσεις τόσο πρόχειρες.

Προσθήκη, τώρα που το βλέπω. Το «τόσο πρόχειρες» αναφέρεται στα μέτρα του υπουργείου. Διαφωνώ ωστόσο και με τις ριζικές προτάσεις της Έλσας.
 
Αυτό που μου έχει μείνει από την ώρα των θρησκευτικών στο σχολείο είναι ένας ατέλειωτος χαβαλές. Η ώρα του παιδιού. Αν ο καθηγητής ήταν κάνα νούμερο, τότε γινόταν χαμός. Αν ήταν κάνας αυστηρός "πατρίς-θρησκεία-οικογένεια" κοιμόμασταν ορθοί ή διαβάζαμε ταρατατά κάτω απ' το θρανίο. Ώρες χαμένες, χαμένες, χαμένες. Θυμάμαι που ψάχναμε τον ορισμό του downtime: αυτό πρέπει να 'ναι.
 

Elsa

¥
@Nickel: Ευχαριστώ για τη διόρθωση, παρ' όλο που και οι δικές μου προτάσεις σαν του υπουργείου πρόχειρες ήταν...:p

Δείτε το ωρολόγιο πρόγραμμα για τα ημερήσια γυμνάσια:


Θεωρώ εξωφρενικό να αφιερώνεται ο ίδιος διδακτικός χρόνος για τα Θρησκευτικά (με τον τρόπο που διδάσκονται) και την Βιολογία, την Ιστορία, την Γεωγραφία ή τα Αρχαία κείμενα και ο διπλάσιος από την Μουσική, την Πληροφορική και την Τεχνολογία!
Σχετικό-άσχετο: Από το site του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου μπορείτε να κατεβάσετε τα σχολικά βιβλία του ΟΕΔΒ. (Όταν Έχω Διάβασμα Βαριέμαι) :p
 

nickel

Administrator
Staff member
Διαβάζω καλά; Πέντε (5) ώρες αρχαία και τέσσερις (4) ώρες νέα ελληνικά;

:eek:

(Πρέπει να προσθέσω φατσούλες, πρέπει να προσθέσω φατσούλες για τα υπουργεία τους.)
 
ΟΕΔΒ. (Όταν Έχω Διάβασμα Βαριέμαι) :p

Θυμάμαι ότι επειδή το σηματάκι ήταν κάπως έτσι

ΟΕ
ΔΒ

κάτι ευφάνταστοι διαβάζανε "όποιος διαβάζει είναι βλάκας".
 
Η κοινωνία μας και η ιστορία μας έχει έντονο το θρησκευτικό στοιχείο. Δεν είναι δυνατό το παιδί να μένει αποκομμένο από αυτό το γίγνεσθαι, με τις απορίες του να απαντιούνται από τους γονείς και το κατηχητικό.

Όπως δεν είναι δυνατό να γίνεται πλύση εγκεφάλου σε μικρά παιδιά με ιστορίες περί Αδάμ και Εύας, "καλούς" Ορθόδοξους και "κακούς" Καθολικούς/Μουσουλμάνους, κτλ. Πόσα από αυτά τα παιδιά θα αποφασίσουν μεγαλώνοντας να τα θέσουν υπό αμφισβήτηση αυτά όταν στο σχολείο δεν διδάσκεται η θεωρία της εξέλιξης (απ' ό,τι θυμάμαι, πάνε και χρόνια);
Ποιο παιδάκι θα τολμήσει να διατυπώσει μέσα στην τάξη απορίες στο μάθημα των θρησκευτικών (πχ. πώς γίνεται να μυρίζεις ένα λουλούδι και να "πιάνεις" παιδί);
Και, τελικά, δεν θα ήταν καλύτερο η απάντηση στις απορίες να προέρχεται από τον γονιό και όχι από ένα δογματικό σύστημα δημιουργίας πιστών;
 

nickel

Administrator
Staff member
Και, τελικά, δεν θα ήταν καλύτερο η απάντηση στις απορίες να προέρχεται από τον γονιό και όχι από ένα δογματικό σύστημα δημιουργίας πιστών;
Σ' αυτό δεν έχω απάντηση. Πρέπει να είναι ή το ένα ή το άλλο λες; Δεν υπάρχει σωτηρία;

Προσωπικά θα ήθελα... Άσε καλύτερα, άλλη φορά. Προσωπικά θα ήθελα να τελειώσω τη μεταφρασούλα μου.
 
Κατά τη γνώμη μου, το μάθημα των Θρησκευτικών θα έπρεπε να υπάρχει μόνο στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, όπου ο μαθητής μπορεί να ξεχωρίσει την παραβολή από το γεγονός και τη γνώμη από την αλήθεια. Επίσης θα έπρεπε ο μαθητής (και όχι οι γονείς) να μπορεί να επιλέξει μεταξύ αυτού και ενός μαθήματος συζήτησης θεμάτων κοινωνικής ευθύνης και ηθικής. Θα έπρεπε δηλαδή να παρακολουθεί υποχρεωτικά ένα από τα δύο μαθήματα, χωρίς όμως να βαθμολογείται. Επίσης θα έπρεπε να μην υπάρχει η υποχρεωτική ομαδική προσευχή, αφού η προσευχή είναι κάτι προσωπικό και εσωτερικό και ο εκκλησιασμός των μαθητών θα έπρεπε να γίνεται προαιρετικά τις Κυριακές και όχι σε αντικατάσταση ωρών διδασκαλίας. Obviously, that's not going to happen any time soon.
 

Zazula

Administrator
Staff member
Αν σκεφτείς πόσες άχρηστες ώρες έχουν φύγει έτσι, με άχρηστα μαθήματα. Σε άλλες χώρες όπως Αγγλία ή Γαλλία, πώς γίνεται και τα παιδιά τελειώνοντας το Λύκειο, μιλάνε μια ξένη γλώσσα σε πολύ καλό επίπεδο και παίζουν τουλάχιστον ένα μουσικό όργανο; Και άλλα πολλά...
Και Driver's Ed... *sighs*

Θεωρώ εξωφρενικό να αφιερώνεται [...] χρόνος για τα Θρησκευτικά [...] διπλάσιος από [...] την Τεχνολογία!
Άπιστη! Θα μας βοηθήσει ο Θεός (μαζί με τους Ελ και το Ξανθό Γένος) να υπερνικήσουμε την τεχνολογία του Αντίχριστου! :p

ΥΓ Ακόμη και η σημειολογία του προγράμματος, με τα Θρησκευτικά (σαν την πρωινή προσευχή και τον αγιασμό) να είναι πρώτα-πρώτα στη λίστα, κάτι δείχνει για τη θεοκρατική διάσταση της εκπαίδευσης. :rolleyes:
 
Αμήν και πότε.

Υ.Γ. Αν σκεφτείς πόσες άχρηστες ώρες έχουν φύγει έτσι, με άχρηστα μαθήματα. Σε άλλες χώρες όπως Αγγλία ή Γαλλία, πώς γίνεται και τα παιδιά τελειώνοντας το Λύκειο, μιλάνε μια ξένη γλώσσα σε πολύ καλό επίπεδο και παίζουν τουλάχιστον ένα μουσικό όργανο; Και άλλα πολλά...

Ότι είναι άχρηστες οι ώρες είναι, μόνο μία διαφωνία (εμπειρική ίσως): Κάθε άλλο παρά καλό επίπεδο έχουν στην ξένη γλώσα που μαθαίνουν στο σχολείο. Έχω δει πρωτοετείς (18-19 χρονών, δηλαδή) Άγγλους που πάνε να σπουδάσουν την αντίστοιχη γαλλική φιλολογία και δεν μπορούν ούτε μπαγκέτα να ζητήσουν στα γαλλικά (τα οποία επέλεξαν ως A level στο σχολείο, άρα θεωρητικά το επίπεδο δεν είναι χαμηλό). Όσο για τα ισπανικά (δεύτερη γλώσσα που, αν δεν απατώμαι, μπορούν να επιλέξουν μαζί με γερμανικά), ξέρουν τα αναγκαία για να καμακώνουν Ισπανίδες/ούς όταν κατεβαίνουν για διακοπές (αυτά τα ξέρω κι εγώ που δεν ξέρω ισπανικά, μαζί με τις βρισιές είναι το πρώτο που μαθαίνεις κλπ κλπ :D).
Στα ιδιωτικά σχολεία βέβαια είναι αλλιώς τα πράγματα, όπως άλλωστε κι εδώ. Τι γίνεται στη Γαλλία δεν ξέρω, ίσως είναι διαφορετικά εκεί. Και στη Γερμανία με το ζόρι μπορούν να συνεννοηθούν σε βασικά αγγλικά κι ας αρχίζουν στα 11 (αλλά εδώ ίσως να φταίει η ελάχιστη επαφή με τη γλώσσα, αφού μεταγλωττίζουν τα πάντα πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, π.χ. Beavis and Butthead...:p).

Το μάθημα των θρησκευτικών, έτσι όπως το θυμάμαι, είχε ενδιαφέρον στο λύκειο (πρώτη ή δευτέρα, θα σας γελάσω), που κάναμε όλες τις "μεγάλες" θρησκείες στον κόσμο: μωαμεθανισμό, βουδισμό, ταό, κομφουκιανισμό κλπ. Αλλά κι εδώ παίζει ρόλο ο καθηγητής και το πόσο ανοιχτόμυαλος είναι. Στο δημοτικό (πάλι έτσι όπως τα θυμάμαι) ήταν τραγικά τα πράγματα. Ο καλός Θεούλης, ο Αδάμ και η Εύα, ο Μωυσής που χώρισε τη θάλασσα στα δύο, πίστευε και μη ερεύνα αλλιώς θα πέσει κεραυνός να σε κάψει κλπ... τρελή πλύση εγκεφάλου σε παιδάκια 6 έως 12 που δεν έχουν αναπτύξει κριτική σκέψη και καταπίνουν σχεδόν αμάσητο ό,τι τους δίνεις. Τι να σου κάνει μετά η ιστορική ανάλυση και η αντιπαραβολή θρησκειών στα 16 όταν έχεις μεγαλώσει με το "φιλάμε το χέρι του παπά" και με υποχρεωτικό εκκλησιασμό ΚΑΙ μετάληψη μία φορά το μήνα...

Ελπίζω τώρα να μην είναι έτσι τα πράγματα στο δημοτικό, όσοι έχετε παιδιά σε αυτή την ηλικία, δώστε τα φώτα σας...


Θα έπρεπε δηλαδή να παρακολουθεί υποχρεωτικά ένα από τα δύο μαθήματα, χωρίς όμως να βαθμολογείται.

Συμφωνώ.

Επίσης θα έπρεπε να μην υπάρχει η υποχρεωτική ομαδική προσευχή, αφού η προσευχή είναι κάτι προσωπικό και εσωτερικό

Το αυτό.

και ο εκκλησιασμός των μαθητών θα έπρεπε να γίνεται προαιρετικά τις Κυριακές και όχι σε αντικατάσταση ωρών διδασκαλίας.

Τι λες, καλέ! :p Μάλλον είχες στραβό λύκο που έβαζε απουσίες σε όσους δεν πήγαιναν! Ή, δεν είχες χαρτί από τους "γονείς" πως έχεις αλλεργία στο λιβάνι...
(Πλάκα-πλάκα, θυμήθηκα ότι το φασιστόμουτρο που είχαμε για γυμνασιάρχη μας υποχρέωνε δύο φορές το χρόνο να εξομολογούμαστε τις αμαρτίες μας κι από πάνω...)


Αυτό που μου έχει μείνει από την ώρα των θρησκευτικών στο σχολείο είναι ένας ατέλειωτος χαβαλές. Η ώρα του παιδιού. Αν ο καθηγητής ήταν κάνα νούμερο, τότε γινόταν χαμός. Αν ήταν κάνας αυστηρός "πατρίς-θρησκεία-οικογένεια" κοιμόμασταν ορθοί ή διαβάζαμε ταρατατά κάτω απ' το θρανίο. Ώρες χαμένες, χαμένες, χαμένες. Θυμάμαι που ψάχναμε τον ορισμό του downtime: αυτό πρέπει να 'ναι.

Ταρατατά; Κάτι έμαθα και σήμερα...
(Έκφυλοι. Εμείς διαβάζαμε Αστερίξ.)
 

Palavra

Mod Almighty
Staff member
Ποιο παιδάκι θα τολμήσει να διατυπώσει μέσα στην τάξη απορίες στο μάθημα των θρησκευτικών (πχ. πώς γίνεται να μυρίζεις ένα λουλούδι και να "πιάνεις" παιδί);
Εμείς πάντως τις διατυπώναμε, μαζί με πολλές άλλες, όπως π.χ. γιατί οι γυναίκες θεωρούνται ακάθαρτες και δεν επιτρέπεται ούτε μωρά ασαράντιστα να μπαίνουν στο ιερό και πώς μπορεί να είναι ακαθαρσία μια φυσική λειτουργία «από την οποία γεννηθήκατε κι εσείς, κύριε», γιατί ο Θεός δεν τιμωρεί τους κακούς, «κύριε, τι γνώμη έχετε για το σεξ και γιατί το δημιούργησε ο Θεός αφού είναι τόσο κακό» και επειδή συνήθως οι καθηγητές των θρησκευτικών είχαν πετριά, ακούγαμε ένα σωρό ΜΠΟΥΡΔΕΣ! Τις περισσότερες μάλιστα, δια στόματος παπά που μας έκανε μάθημα, ο οποίος αφού μας έκανε ωραία ωραία το κήρυγμά του περί ηθικής, διάλεγε τις πιο ωραίες και μικρές καθηγήτριες για να τις συνοδεύσει σπίτι τους με το αυτοκίνητό του μετά το πέρας των μαθημάτων...
 

curry

New member
Το μάθημα των θρησκευτικών, έτσι όπως το θυμάμαι, είχε ενδιαφέρον στο λύκειο (πρώτη ή δευτέρα, θα σας γελάσω), που κάναμε όλες τις "μεγάλες" θρησκείες στον κόσμο: μωαμεθανισμό, βουδισμό, ταό, κομφουκιανισμό κλπ. Αλλά κι εδώ παίζει ρόλο ο καθηγητής και το πόσο ανοιχτόμυαλος είναι.

Στη δευτέρα λυκείου που πραγματικά ήταν η μόνη χρονιά όπου τα θρησκευτικά παρουσίαζαν ένα ενδιαφέρον, είχαμε ευτυχώς έναν καλό καθηγητή που ο καημένος το πάλευε (δηλαδή μας μιλούσε για τις άλλες θρησκείες χωρίς να τις παρουσιάζει ως "μιάσματα"). Το πρόβλημα ήταν ότι δεν το πάλευε το τμήμα: άμα από το δημοτικό τα θρησκευτικά είναι η ώρα του παιδιού, πώς να αλλάξει σε μια μέρα;

Συμφωνώ με όσους είπαν ήδη ότι τα θρησκευτικά πρέπει να καταργηθούν. Οι γονείς, αν θέλουν, θα βρουν τον τρόπο να κοινωνήσουν στο σπλάχνο τους τις αξίες της ορθοδοξίας (ή του ισλάμ, ξερωγώ).
Στο κάτω κάτω, σ' αυτή τη χώρα, οι εκκλησίες είναι πιο πολλές από τα σχολεία.
Επίσης, θεωρώ εντελώς κουφό να μπαίνει παπάς στη σχολική τάξη: δηλαδή, σχολείο είναι ή μεντρεσές, για να καταλάβω...

Πάντως, μην ανησυχείτε: ο Giorgos υποσχέθηκε για μια ακόμα φορά τον διαχωρισμό κράτους-εκκλησίας, οπότε με την επάνοδο του ΠΑΣΟΚ στην εξουσία, όλα αυτά θα αποτελούν ανάμνηση (μπουχα-χα-χα).
 

Elsa

¥
Εμένα μου έχει μείνει αξέχαστο το χαστούκι από την --κοντύτερή μου, μάλιστα-- γεροντοκόρη «θρησκευτικού» στην Α' γυμνασίου, για να μάθω «νεράκι» τους ελάσσονες προφήτες.
Οι οποίοι, επίσης μου έμειναν αξέχαστοι, σαν ποίημα:
Ωσηέ, Αμώς, Μιχαίας,
Ιωήλ, Οβδιού, Ιωνάς,
Ναούμ, Αββακούμ, Σοφονίας,
Αγγαίος, Ζαχαρίας, Μαλαχίας.

...μ*λ*κίες...
 

curry

New member
Αχ, εγώ ζήλευα μέχρι αηδίας τον φίλο μου τον Τώνη, που είχε απαλλαγή γιατί ήταν καθολικός. Την έβγαζε στο προαύλιο και έπαιζε μπάλα με όποιο τμήμα είχε γυμναστική εκείνη την ώρα -καλά, δεν ζήλευα τη μπάλα, το προαύλιο ζήλευα...
 
Α, Έλσα, ένα χαστουκάκι δεν είναι τίποτα. Η αδελφή μου, όταν ήταν στο δημοτικό, κυριολεκτικά μαρτύρησε. Είχε δασκάλα του κατηχητικού η οποία τους έβαζε να διαβάζουν από τη 'ΖΩΗ', τους έλεγε να ξεντύνονται το βράδυ κάτω από τα σεντόνια για να μην τους βλέπει ο άγγελος (ο φύλακας-άγγελος ντε), τους έβαζε να γράφουν εκθέσεις για το πώς πέρασαν την Κυριακή στην εκκλησία (η καημένη η αδελφή μου που δεν πήγαινε δεν είχε τι να γράψει και για χρόνια μετά την έκθεση τη μισούσε) και άλλα τέτοια θεάρεστα. Στην αδελφή μου έκανε πόλεμο κανονικό, έλεγε στις φίλες της να μην κάνουν παρέα μαζί της... Αρχές '80 αυτά. Οι γονείς μου διαμαρτυρήθηκαν, αλλά δεν έγινε τίποτα. Τελικά την πήραν από αυτό το τμήμα (στο άλλο ο δάσκαλος ήταν νορμάλ, μόνο έδερνε...)
 
Top