Βρίσκω πληρέστατο το πρώτο ποστ του Tsigonias -τα συγχαρητήριά μου!- αλλά ενδεχομένως υπερβολικά τεχνικό για την παρούσα συζήτηση. Τα βλέπει, όμως, κάπως μονολιθικά τα πράγματα, πιθανότατα λόγω των τεχνολογικών καταβολών της σκέψης του.
Οι ζωγράφοι δεν είχαν "θεωρίες" (όχι με την έννοια που τις εννοεί η φυσική). Είχαν -αιώνες πριν ασχοληθεί η φυσική- τους δικούς τους όρους για να αποδίδουν τις έννοιες που τους ενδιαφέρουν. Τις αποδίδουν με ικανοποιητική σαφήνεια και κάνουν τη δουλειά τους θαυμάσια. Απλώς είναι τελείως διαφορετικό jargon από το επιστημονικό.
Θα μπορούσε, μάλιστα, να πει κανείς πως οι επιστήμονες μπέρδεψαν τα μπούτια τους όταν αποφάσισαν να περιγράψουν τις επιστημονικές έννοιες που ήθελαν χρησιμοποιώντας όρους που οι καλλιτέχνες είχαν υιοθετήσει πριν απ'αυτούς για παρεμφερή θέματα -αλλά με άλλους ορισμούς και σημαινόμενα. Δεν μπορεί να γίνει ακριβής σύγκριση των δυο προσεγγίσεων και μάλιστα επιπόλαια -είναι... αντιεπιστημονικό, θα έλεγα.
Δεν ξέρω σε ποιό βαθμό η φυσική διατείνεται πως κατέχει την "αντικειμενική" αλήθεια (whatever THAT means...) όμως δεν θεωρεί κάποια χρώματα ως αντικειμενικά βασικά, μιας και το φως είναι ένα συνεχές φάσμα συχνοτήτων. Οι περιορισμοί του ανθρώπινου ματιού υπήρξαν καθοριστικοί για την χρήση τέτοιων όρων -παρότι λένε πως κάποιες γυναίκες είναι τετραχρωματικές εκ φύσεως λόγω της ύπαρξης και τέταρτου τύπου κωνίων στο μάτι τους.
Οι τεχνολογικές εξελίξεις των δυο τελευταίων δεκαετιών ανάγκασαν τους ανθρώπους που χρησιμοποιούν τη μια "γλώσσα" να μάθουν και την άλλη. Αυτή η... διγλωσσία φέρνει συχνά προβλήματα, πράγμα αναμενόμενο όταν έχεις να κάνεις με πολύπλοκα πράγματα και τις λεπτές τους αποχρώσεις. Ακόμα πιο αναμενόμενο όταν κάποιος ζωγραφίζει (μοντέλο RYB), στέλνει σε τυπογραφεία (CMYK) και διαχειρίζεται εικόνα σε υπολογιστή (RGB, LHS και άλλα χρωματικά μοντέλα) ταυτόχρονα!
Γι αυτό, θα ευχόμουν οι φίλοι επιστήμονες (που συνήθως δεν είναι καθόλου ενήμεροι για κώδικες διαφορετικούς από τους δικούς τους, ακόμα κι όταν είναι αρχαιότεροι) να εκφράζονται με περισσότερο σεβασμό για τους ταλαίπωρους καλλιτέχνες!
Ας σημειωθεί πως συμπαθώ πάρα πολύ τους επιστήμονες και με εξιτάρει το γεγονός ότι παρόλη την βασική τους άγνοια ξέρουν πολύ καλά να κάνουν ότι κάνουν.