Σε τούτα εδώ τα μάρμαρα

pidyo

New member



Αυτά είναι μάλλον τεκτονικές επιγραφές και όχι οικοδομικά συμβόλαια. Τα δε «μονογράμματα» (έχω σοβαρές αμφιβολίες για το σχεδιαστικό απόγραφο, αλλά πρόκειται για φωτογραφίες από κινητό οπότε δεν μπορώ να κρίνω) ερμηνεύονται όπως θέλει κανένας.

Κρίνοντας πάντως από τη λεζάντα της διαφάνειας βρέθηκαν όντως στον περίβολο.
 

Attachments

  • ubIuMFs.jpg
    ubIuMFs.jpg
    55.1 KB · Views: 219
  • XqYAMjH.jpg
    XqYAMjH.jpg
    40.2 KB · Views: 212

pidyo

New member
Κρίνοντας πάντως από τη λεζάντα της διαφάνειας βρέθηκαν όντως στον περίβολο.

Άκυρο, μαθαίνω από αρμοδιότατα χείλη ότι και οι τρεις επιγραφές είναι άσχετες με την ανασκαφή του λόφου Καστά και βρέθηκαν στη βάση του λέοντα και στα αποτεθειμένα στην περιοχή μάρμαρα (που έχουν αποδοθεί στον περίβολο).
 

SBE

¥
Οι σεισμολόγοι μας ενδιαφέρουν, ειδικά μετά από σεισμό, γιατί ο κόσμος αναρωτιέται πότε θα του έρθει στο κεφάλι καμιά γλάστρα π.χ.
Η αρχαιολογία από την άλλη είναι για τους περισσότερους θέαμα, οπότε όσο πιο πολύ μπέρδεμα, τόσο πιο πολύ θέαμα.
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Δεν έχει ανέβει ακόμη στο σάιτ του σταθμού, αλλά ήταν πολύ ενδιαφέρουσα η σχετική συνέντευξη που έδωσε σήμερα η Λίνα Μενδώνη κατά τις 11-12 στον Βήμα FM (παραγωγοί Χιώτης, Παπαδόπουλος, Παπαχρήστου).
 
Η ανακοίνωση της Περιστέρη δεν έπρεπε να βιντεοσκοπηθεί, μετά τις τόσες και τόσες "ανοιχτές διαδικασίες επικοινώνησης" της περσινής χρονιάς; Επίσης μού κάνει εντύπωση που λέει ότι οι άλλοι "δεν δικαιούνται δια να ομιλούν" επειδή δεν έχουν υπόψη τους το υλικό. Είναι δυνατόν να έχει προβεί σε πλήθος ανακοινώσεις και να αξιώνει να μην εκφράζουν οι άλλοι επιστήμονες γνώμη επί των ανακοινώσεών της; Και να λέει "ο χρόνος που έχουμε επιφυλάσσει κι άλλα στοιχεία", λες και παίζουμε πόκερ;

Να λινκάρω και άλλων αρχαιολόγων τις δηλώσεις, του Παναγιώτη Φάκλαρη (ο οποίος, μέλος αν θυμάμαι καλά της ανασκαφικής ομάδας Ανδρόνικου, από κάποια στιγμή και πέρα τάχτηκε ενάντια στην ταύτιση του νεκρού του τάφου της Βεργίνας με τον Φίλιππο Β'), και της Αγγελικής Κοτταρίδη.

Πάντως εντύπωσή μου είναι ότι το εύρημα ατύχησε που δεν βρέθηκε από τον Λαζαρίδη.
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Δεν έχει ανέβει ακόμη στο σάιτ του σταθμού, αλλά ήταν πολύ ενδιαφέρουσα η σχετική συνέντευξη που έδωσε σήμερα η Λίνα Μενδώνη κατά τις 11-12 στον Βήμα FM (παραγωγοί Χιώτης, Παπαδόπουλος, Παπαχρήστου).

Μενδώνη για Αμφίπολη: «Και κεραμεύς κεραμεί κοτέει»

(Το ηχητικό εξακολουθεί να μην έχει ανέβει.)
 

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Τώρα άνοιξα το λινκ και υπάρχει και ηχητικό αρχείο.
 

pidyo

New member
Πώς μπορείς να μαγειρέψεις και να σερβίρεις την επίκληση αυθεντίας: Λεφαντζής, περί επιγραφής

«Το μονόγραμμα, όπως και η επιγραφή “ΠΑΡΕΛΑΒΟΝ ΗΦΑΙΣΤΙΩΝΟΣ” που παραπέμπουν σε “συμβόλαιο παραλαβής” οικοδομικού υλικού πιθανόν από τον Αντίγονο τον Μονόφθαλμο, είναι χαραγμένα από την κατασκευή τους και χρονολογημένα από τρεις κορυφαίους πανεπιστημιακούς επιγραφολόγους, Έλληνες και ξένους, με τους οποίους συνεργάστηκε η ερευνητική ομάδα της Αμφίπολης», αναφέρει στην «Κ» ο κ. Λεφαντζής. Δεν αποκαλύπτει τα ονόματα των επιγραφολόγων, «η Αμφίπολη έχει γίνει κτήμα και συζήτηση της διεθνούς επιστημονικής κοινότητας. Η μελέτη προχωράει με μεγάλη προσοχή, δεν βιαστήκαμε και δεν βιαζόμαστε να τα δείξουμε», λέει.


Τρεις κορυφαίοι πανεπιστημιακοί επιγραφολόγοι λοιπόν επιβεβαιώνουν την ερμηνεία των ανασκαφέων, σωστά; Εχμ, όχι ακριβώς. Γιατί άλλο είναι να επιβεβαιώσεις ή μάλλον να μη φέρεις αντίρρηση (στην πραγματικότητα για διάφορους λόγους είναι αδύνατη η ακριβής χρονολόγηση της τυπολογίας των γραμμάτων της επιγραφής αυτής) για τη χρονολόγηση της επιγραφής κι άλλο να επιβεβαιώσεις την ερμηνεία της επιγραφής που πλασάρουν οι ανασκαφείς. Ας μας αναφέρει λοιπόν τα ονόματα των κορυφαίων ο κ. Λεφαντζής, να μάθουμε κι εμείς τι ακριβώς είπαν οι άνθρωποι. Γιατί αν κορυφαίος επιγραφολόγος επιβεβαίωσε την ερμηνεία των ανασκαφέων, εγώ σκίζω τα πτυχία μου δίχως δεύτερη κουβέντα. Έναν επιγραφολόγο ξέρω να μίλησε επωνύμως για το εύρημα (Άγγελος Ματθαίου), κι αυτός είπε ότι η ερμηνεία «παρέλαβον Ηφαιστίωνος» κάθε άλλο παρά πιθανή είναι.

Κοτταρίδη, περί Αμφιπόλεως.

Αν αφήσουμε κατά μέρος τη χρονολόγηση του μνημείου (παραείναι πολλοί οι σοβαροί ειδικοί που, έστω με αυτά που πρόχειρα έχουν δει, δεν έχουν καμιά αντίρρηση στην χρονολόγηση στον 4ο ή, οι περισσότεροι, στον 3ο αιώνα ώστε να δεχτώ ανεπιφύλακτα τη βεβαιότητα της Κοτταρίδη για τον ύστερο 2ο), είναι χρήσιμα αυτά που λέει για το ξεκαθάρισμα κάποιων βασικών παρεξηγήσεων.
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Εδώ (στο ιστολόγιο της κ. Αρ. Παπαφωτίου) έχουν ανέβει φωτογραφίες και βίντεο από την παρουσίαση της κ. Περιστέρη, μεταξύ των οποίων και απεικονίσεις του θριγκού σύμφωνα με τις αναπαραστάσεις του κ. Λεφαντζή. Η προσωπική μου γνώμη: rather too good to be true. Φυσικά, αν έχει φτάσει η τεχνολογία σε τέτοια επίπεδα, μένω άναυδος.

(Η λέξη «*αρνητημένος» μού είναι εντελώς νέα, εφόσον δεν είναι λάθος στην απομαγνητοφώνηση.)

Και ένα δείγμα του υλικού που παρουσιάστηκε, φωτογραφημένο από την ιστολόγο:



 

pidyo

New member
(Η λέξη «*αρνητημένος» μού είναι εντελώς νέα, εφόσον δεν είναι λάθος στην απομαγνητοφώνηση.)
Λάθος είναι, ανακεκλιμένος λέει η Περιστέρη. Και το «αριστοδημιουργική απεικόνιση» είναι, δυστυχώς, λάθος της απομαγνητοφώνησης (αριστουργηματική νομίζω άκουσα). Θα ήταν πολύ ταιριαστό:

Ειναι δυσδιάγνωστα, είπαν ότι είναι δύσκολο να τα βρούμε, αλλά καθίσαμε σκεφτήκαμε, έκανε μία καταπληκτική απόδοση ο Μιχάλης
Ο Μιχάλης ο Λεφαντζής έκανε μιά καταπληκτική αναπαράσταση με τα κομμάτια αυτά, που θα σας δείξω παρακάτω.
Είναι μία αναπαράσταση που έχει πάρα πολλή δουλειά, πάρα πολύ μεράκι και μόνο το αριστουργηματικό χέρι του Μιχάλη του Λεφαντζή θα μπορούσε να μας δώσει αυτά τα αποτελέσματα.
Εδώ είναι καταπληκτικό το σχέδιο και το ψάξιμο που έχει κάνει ο Μιχάλης ο Λεφαντζής, είναι μία αριστοδημιουργική απεικόνιση.
Εδώ πρέπει να δουλέψει και η φαντασία των οφθαλμών βέβαια, αλλά καλοπροαίρετα, για να μην φτάσουμε σε συμπεράσματα που δεν είναι...

Η προσωπική μου γνώμη: rather too good to be true. Φυσικά, αν έχει φτάσει η τεχνολογία σε τέτοια επίπεδα, μένω άναυδος.
Η απεικονιστική τεχνολογία έχει προχωρήσει. Υπέρυθρα φίλτρα, ειδικοί φωτισμοί, φασματογραφικές απεικονίσεις, ειδικά φίλτρα που μπορούν να απομονώσουν συγκεκριμένα χρώματα αν υποψιάζεται κανείς τη χημική τους σύσταση, μπορούν να ξεδιαλύνουν απορίες, να τεκμηριώσουν τεχνικές, να αποσαφηνίσουν περιγράμματα. Αυτό που δεν μπορούν να κάνουν είναι να ανακαλύψουν την Άρτα και τα Γιάννενα. Και, σε κάθε περίπτωση, η Άρτα και τα Γιάννενα πρέπει να τεκμηριωθούν από την αντιπαραβολή του ορατού με γυμνό μάτι, του εμφανιζόμενου με ειδική τεχνική και του σχεδιαστικά ερμηνευθέντος. Σε καμιά περίπτωση δεν τεκμηριώνονται από μια «καταπληκτική αναπαράσταση», ένα «καταπληκτικό σχέδιο» και την καλοπροαίρετη, «βέβαια» φαντασία.

Ντροπής πράγματα. Πραγματικής ντροπής.
 

pidyo

New member
Ωριαία συνέντευξη Λεφαντζή.

Κάποια σχόλια:

1. Ο Λεφαντζής γνωρίζει πολύ καλά τι είναι οι επιγραφές που παρουσίασε. Γνωρίζει ότι πρόκειται για παραλαβή λίθου και όχι μνημείου, ομολογεί ότι είναι χαραγμένες στην αδρή επιφάνεια του λίθου πριν από το φινίρισμα και την τελική επεξεργασία, γνωρίζει ότι δεν πρόκειται για οικοδομικό συμβόλαιο, αναγνωρίζει ότι τα μονογράμματα χρήζουν μελέτης. Δικαιούμαι κι εγώ λοιπόν να πω ότι όταν λίγο αργότερα μιλάει για παραλαβή του ηρώου του Ηφαιστίωνα από τον Αντίγονο η τοποθέτησή του είναι παραμύθι εκ του πονηρού. Όπως και στην περίπτωση του hype τύπου «Μακεδονία ξακουστή» με τις επιγραφές της Μεθώνης, θυμώνω περισσότερο με κάποιον που καταλαβαίνει τι είναι το εύρημά του και το επενδύει με παραμύθια παρά με κάποιον που είναι απλώς άσχετος.

2. Μιλάει συνεχώς για τον εαυτό του. Έκανα, έρανα, αποδείχτηκε πως ό,τι έλεγα ήταν σωστό (!), ο κρινόμενος είναι αυτός που παράγει έργο και είναι στην πλεονεκτική θέση, συνεργάζομαι με όλη την διεπιστημονική ομάδα, ο (γεωλόγος) Τσόκας στη δική μου δουλειά στηρίχτηκε κλπ.

3. Το επιχείρημα «το μνημείο είναι της εποχής του Αλεξάνδρου, είναι σπουδαίο, ο Αλέξανδρος δεν έφτιαξε τίποτε στη Μακεδονία, ξέρουμε ότι παρήγγειλε ηρώα του Ηφαιστίωνα, άρα το μνημείο του λόφου Καστά είναι το ηρώο του Ηφαιστίωνα» εξακολουθεί να με σοκάρει.

4. Άλλο ένα σημείο στο οποίο μου έπεσε το σαγόνι: δεν έχουμε σε καμιά άλλη οικοδομική κατασκευή στην Ελλάδα μονογράμματα των Αντιγονιδών, παρά μόνο στην Αμφίπολη, άρα το μνημείο είναι αυτόχρημα σημαντικό. Υπάρχουν μονογράμματα βασιλέων σε άλλα μνημεία εκτός Ελλάδας. Ποια είναι αυτά; ρωτάει ο δημοσιογράφος. Δεν μπορώ να σας πω, πρέπει να ζυμωθεί η έρευνα.

5. Το μόνο χρήσιμο για μένα σημείο είναι ότι ξεκαθάρισε ότι η επίχωση του φυσικού λόφου είναι 30% του συνολικού υψώματος (δεν θα έπαιρνα τοις μετρητοίς τη μέτρηση, δεδομένου ότι ο Τσόκας έκανε γεωφυσική διασκόπηση στο 1/5 του λόφου και κατά τα άλλα βασίστηκε στις σχεδιαστικές αποτυπώσεις, αλλά έστω ότι είναι τόσο). Αν θυμάστε, από την πρώτη στιγμή πολλοί είχαν επισημάνει ότι δεν πρέπει να δίνουμε τόσο σημασία στο μέγεθος του λόφου, από τη στιγμή που στην κορυφή του λόφου υπήρχαν παλαιότερες ταφές, άρα επρόκειτο για φυσικό γήλοφο με προγένεστερη ταφική χρήση και όχι για έναν εξολοκλήρου τεχνητό τύμβο. Από την πρώτη στιγμή μου κάνει εντύπωση ότι στις περισσότερες θεωρίες για το μνημείο αγνοείται η βασική παράμετρος: γιατί στην Αμφίπολη. Κάποια στιγμή κάποιος αποφάσισε να κατασκευάσει ένα μνημείο σε χώρο με προϋπάρχουσα ταφική χρήση, να το καταχώσει με επίχωση και να περικλείσει το σύνολο, παλιό και νέο, με έναν μεγαλοπρεπή περίβολο. Η σύνδεση με το αμφιπολίτικο παρελθόν θα έπρεπε να είναι το κλειδί και η αφετηρία οποιασδήποτε ερμηνείας του μνημείου και του περιβόλου.

6. Αν δεν το καταλάβατε ήδη από την Περιστέρη, θα έχουμε συνέχεια στο διακριτικό παραμύθι με τον Αλέξανδρο: δυαδικότητα της παράστασης, δυαδικότητα του νεκρικού θαλάμου (μια κλίνη, μια τεφροδόχος). Θα πουλήσει ο Αλέξανδρος και στο μέλλον.
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Ασύλητος τάφος πολεμιστή Μυκηναϊκής περιόδου ήρθε στο φως στην Πύλο (Πηγή: The TOC)

[...] Δίπλα στον πολεμιστή είχαν εναποτεθεί: χάλκινο σπαθί με επιχρυσωμένη ελεφαντοστέινη λαβή, χρυσά σφραγιστικά δακτυλίδια και κύπελλα, σπάνια χρυσή αλυσίδα, ασημένια κύπελλα -ορισμένα με χρυσά χείλη-, χάλκινα αγγεία και κύπελλα, χάλκινος αμφορέας, χάλκινες πρόχοι, καθώς και χάλκινες λεκανίδες, περισσότεροι από πενήντα σφραγιδόλιθοι τεμάχια ελεφαντοστού με εγχάρακτες παραστάσεις και περισσότερες από χίλιες (1000) ψήφους από πολύτιμους λίθους. Πολλά από αυτά τα αντικείμενα είναι έργα μινωικής τεχνοτροπίας.

Σύμφωνα με τους ανασκαφείς, οι οποίοι εργάζονται πάνω από 25 χρόνια στην περιοχή της Πυλίας, η ανακάλυψη ασύλητου λακκοειδούς τάφου, εντός του οποίου είχε ενταφιασθεί νεαρός άνδρας, ηλικίας 30-35 ετών, που συνοδευόταν από περισσότερα από 1400 μοναδικά αντικείμενα, είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς η υψηλή ποιότητα των αντικειμένων αποδεικνύει ότι η Πύλος, όπως και οι Μυκήνες στη ΒΑ Πελοπόννησο, είχε έντονα επηρεαστεί από τη μινωική τέχνη γύρω στο 1.500 π.Χ. Αξιοσημείωτο είναι, επίσης, το γεγονός ότι δεν βρέθηκε μυκηναϊκή ή μινωική κεραμική στον τάφο.

Κτερίσματα που αρχικά είχαν τοποθετηθεί πάνω στο φέρετρο, διασκορπίστηκαν μετά τη διάλυσή του και θρυμματίστηκαν πάνω στον σκελετό, δυσκολεύοντας έτσι την ανασκαφική εργασία. Στα κτερίσματα που είχαν τοποθετηθεί επάνω από το φέρετρο περιλαμβάνονται: χάλκινες πρόχοι, μεγάλη χάλκινη λεκάνη, λεπτές λωρίδες χαλκού προερχόμενες ενδεχομένως από την πανοπλία του πολεμιστή και διάτρητοι χαύλιοι αγριόχοιρου από το κράνος του πολεμιστή. [...]


Ορεκτικό (περισσότερες φωτογραφίες στην πηγή):


Περισσότερες πληροφορίες έχει η Καθημερινή.
 
"η εναπόθεση τόσων πολλών κοσμημάτων σε ανδρική ταφή αμφισβητεί τη μέχρι τώρα ευρέως διαδεδομένη πεποίθηση ότι τα κοσμήματα συνόδευαν κυρίως γυναικείες ταφές."
 
Το εύρημα σε άρθρο της New York Times. (με φωτογραφίες)

The top of the warrior’s shaft grave lies at ground level, seemingly so easy to find that it is quite surprising the tomb lay intact for 35 centuries.

“It is indeed mind boggling that we were first,” Dr. Davis wrote in an email. “I’m still shaking my head in disbelief. So many walked over it so many times, including our own team.”
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Ξυπνώντας τον Έλληνα πολεμιστή μετά από 3.500 χρόνια (Ηρώ Παππά, news 247)

Συνέντευξη με τον αρχαιολόγο Jack. L. Davis για τον ασύλητο τάφο του griffin warrior, του «γρύπα-πολεμιστή» όπως αποδίδεται ο όρος στο κείμενο (και κάπως δεν μου κάθεται καλά, αλλά δεν μπορώ να προτείνω και κάτι πολύ καλύτερο, ίσως το σκέτο «γρύπα» ή σε πιο δημώδες: «ο γρύπας ο πολεμιστής»).

Από την εικονογράφηση που συνοδεύει το άρθρο:

 

SBE

¥
Εγώ το καταλαβα "ο πολεμιστής με τους γρύπες", όπως η κυρία με τις καμέλιες, αφού δεν είναι ο ίδιος γρύπας αλλά ο τάφος του είχε διακοσμήσεις με γρύπες.
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Σωστά το κατάλαβες, αλλά μπορούμε να υποθέσουμε εύλογα (και ολίγον δημοσιογραφικά) και ότι το παρατσούκλι του μπορεί να ήταν «ο γρύπας». :p
 
Top