Το παράδειγμα που μου έρχεται πρόχειρα στο νου τώρα που μιλούμε για παστίς είναι μια πολύ πρόσφατη και, απ’ ό,τι ειπώθηκε, πετυχημένη παράσταση μπαρόκ όπερας που δόθηκε στη Μετροπόλιταν της Νέας Υόρκης το χειμώνα του 2011-2012 με τον τίτλο
Το μαγεμένο νησί (
The enchanted island). Ο συνθέτης αυτού του συμπιλήματος, Τζέρεμυ Σαμς, είχε τη θαυμάσια ιδέα να μαζέψει σαράντα τέσσερις άριες από διαφορετικούς συνθέτες του 17ου αιώνα, κυρίως Χαίντελ, Βιβάλντι και Ραμώ, να βάλει σ’ αυτές αγγλικούς στίχους και να τις συρράψει σε μια εξωφρενική πλοκή κατακλέβοντας τον Σαίξπηρ. Ούτε λίγο ούτε πολύ, σύμφωνα με το «σενάριο», τα δύο ερωτευμένα ζευγάρια από το
Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας (Δημήτριος και Ελένη, Λύσανδρος και Ερμία) φεύγουν για ταξίδι του μέλιτος, ναυαγούν στο νησί του Πρόσπερου της
Τρικυμίας και το τι συμβαίνει δεν περιγράφεται. Με επιπρόσθετους επινοημένους χαρακτήρες (ως και από μηχανής θεό, τον Ποσειδώνα, για να τον παίξει ο Πλάθιντο Ντομίνγκο) και περιπλοκές στην εξέλιξη, αλλά με πολύ γούστο και προσοχή στην αυθεντικότητα, η ευρηματική αυτή φαντασίωση συνεπήρε το κοινό. (Ήταν από τις παραστάσεις που δείχνει το Μέγαρο Μουσικής σε απευθείας σύνδεση με τη Νέα Υόρκη). Δείτε εδώ το αναλυτικό πρόγραμμα για τη μουσική (
The Music of The Enchanted Island).
Οι ερμηνείες όλων ήταν εξαιρετικές· στη διεύθυνση της μουσικής, ο
Γουίλλιαμ Κρίστι. Για να πάρετε μιαν ιδέα από την οπτική πανδαισία, κάνετε κλικ στις
εικόνες, κι αν θέλετε να απολαύσετε την ηχητική πλευρά, ακούστε ένα δείγμα (χωρίς κίνηση): είναι μια άρια του Βιβάλντι («Agitata da due venti»), που την ερμηνεύει η υπέροχη (και ωραιότατη)
Ντανιέλ Ντε Νίζε, που έπαιζε με τσαχπινιά το πνεύμα Άριελ.