Τι έμαθα απ' το Χόλιγουντ

nickel

Administrator
Staff member
Η γελοία αυτή αντίφαση διαιωνίζεται από τις πρώτες στιγμές που οι υπολογιστές άρχισαν να γίνονται προσωπικοί και οι οθόνες στις ταινίες άρχισαν να συμπυκνώνουν την τεχνολογία στην εικόνα του μενού της WordStar, του πιο διαδεδομένου επεξεργαστή κειμένου εκείνης της εποχής. Η διαφορά καθώς περνάνε τα χρόνια είναι ότι η τεχνολογία απομυθοποιείται από το κοινό και οι περισσότεροι θεατές ξέρουν τα πάντα για χακεριές, ιμέιλ, μπακάπ και τις δυνατότητες της ψηφιακής τεχνολογίας, ενώ οι σεναριογράφοι φαίνεται να έχουν μαύρα μεσάνυχτα ή να επιδιώκουν να ξεγελάσουν ένα κοινό που απλώς γελάει με τις μπούρδες τους.
 
Παλιότερα είχα γράψει τούτο 'δώ το κείμενο:


Οι σκηνοθέτες δεν ζούνε στον κόσμο της τεχνολογίας


...ή οι σεναριογράφοι, σε κάθε περίπτωση. Δεν εξηγείται αλλιώς πώς καταφέρνουν να μεταφέρουν τελείως γελοίες σκηνές, όταν χρησιμοποιούνται υπολογιστές. Υπάρχουν άπειρα παραδείγματα που μπορείς να λυθείς στα γέλια ή απλά να τραβάς τα μαλλιά σου. Νομίζω ότι μακράν η χειρότερη στιγμή είναι όταν ο Jeff Goldblum μπλοκάρει με ιό τα εξωγήινα συστήματα στην Ημέρα Ανεξαρτησίας (Independence Day - 1998), χρησιμοποιώντας ένα powerbook. Τόσο εξωγήινη τεχνολογία η Apple;

Υπάρχουν άλλα μοτίβα που επαναλαμβάνονται, απ' την άλλη. Για αρχή, δεν βλέπεις ποτέ κάποιον να κάνει λάθος πληκτρολόγησης. Τόσο που απορώ γιατί να πιάνει χώρο το backspace στα πληκτρολόγιά τους. Μερικές φορές αναρωτιέμαι αν έχουν δει υπολογιστές από κοντά. E-mail που ο παραλήπτης βλέπει τα γράμματα καθώς ο άλλος πληκτρολογεί, τεράστια ACCESS GRANTED και ACCESS DENIED που αναρωτιέμαι σε τι είδους software τα έχουν δει, αναλύσεις από κάμερες ασφαλείας που δεν έχει ούτε το Hubble, που με ένα κουμπάκι το pixel γίνεται ξαφνικά πεντακάθαρη εικόνα, εντολές σε φυσική γλώσσα, μέσω command line... αλλά σαφέστατα το γελοιωδέστερο είναι η έλλειψη προβλημάτων. Μηδενικά προβλήματα συμβατότητας αρχείων, μηχανημάτων, εξαρτημάτων, ακόμα και εντελώς ασύνδετων μεταξύ τους πραγμάτων, που η μόνη τους σχέση είναι ότι δουλεύουν με ηλεκτρικό ρεύμα (μερικές φορές ούτε καν). Ούτε lag υπάρχει στην ουτοπία του κινηματογράφου, ούτε θέμα με το bandwidth, όπως ας πούμε βλέπουμε στο Avatar. Αυτό μάλιστα συνιστά σεναριακή τρύπα μεγαλύτερη κι απ' του όζοντος. Και φυσικά, ο κάθε τυχαίος μπορεί να κάτσει σε οποιοδήποτε σύστημα και να μπορεί να δουλέψει το interface με την μία, αφού είναι όλα πανεύκολα.

Άλλο ένα πολύ συχνό, βλέπουμε συχνά σε ταινίες scifi. Τα 3D interface και Voice Interface δεν είναι καθόλου αποτελεσματικά, γι' αυτό δεν χρησιμοποιούνται. Για να πάρουμε το δεύτερο, είναι πολύ πιο δύσκολο να ορίσεις ενέργειες απλά μιλώντας. Για να δώσω ένα απλό παράδειγμα, το να μετακινήσεις ένα αρχείο από το C:\Program Files\Microsoft Office\Office12\STARTUP στο C:\Users\username\desktop\Completed Files είναι ένα απλό drag & drop, ενώ για να το πεις αυτό με λόγια στον υπολογιστή, είναι πραγματικός εφιάλτης. Είναι πολύ πιο αργό, πολύ πιο προβληματικό και πολύ πιο πολύπλοκο να κατασκευαστεί. Δεν υπάρχει δηλαδή ο παραμικρός λόγος να έχεις user interface με αναγνώριση φωνής και όποιος έχει δοκιμάσει τέτοια συστήματα μπορεί να το αναγνωρίσει. Το 3D είναι εξίσου δύσχηστο. Η αλήθεια είναι ότι το 2D δουλεύει καλύτερα απ' όλα. Δείτε ας πούμε την γνωστή σκηνή από το Jurassic Park, που το κοριτσάκι κάνει πλοήγηση σε 3D περιβάλλον (από Unix σύστημα) για να κλειδώσει τις πόρτες. Εδώ, ένα 2D σύστημα θα δούλευε σε 1 δευτερόλεπτο αντί για μισό λεπτό.

Εντάξει, θα πει κανείς, μερικά απ' αυτά δεν τα ξέρουν οι σκηνοθέτες γιατί περνάνε στην σφαίρα του γκηκισμού. Αλλά κινητά τηλέφωνα δεν έχουν; Γιατί βλέπουμε κινητά να αποκτούν μαγικές ιδιότητες. Όπως στο Dark Knight, φέρ' ειπείν. Ή κινητά να πιάνουν σε μετρό ή στην μέση μιας ζούγκλας. Δεν τους έχει τύχει ποτέ να μην έχουν σήμα; Για να μην πω για τις απέθαντες μπαταρίες διάφορων συσκευών. Το concept της ενέργειας είναι άγνωστο στο σινεμά.

Νομίζω οι ταινίες με την πιο κουλή παρουσίαση τεχνολογίας, είναι:

1. Johnny Mnemonic (1995) - τα πάντα
2. Independence Day (1998) - ιός από Powerbook σε εξωγήινο διαστημόπλοιο. 'nuff said.*
3. Matrix (1999) - για να μην πω για εξειδικευμένα πράγματα, η ιδέα ότι εκμεταλλεύεσαι ένα σώμα ενεργειακά είναι τελείως βλακώδης, αφού για να το συντηρήσεις χρειάζεται να ξοδέψεις περισσότερη ενέργεια απ' ό,τι παράγει
4. The Core (2003) - δεν έχω λόγια
5. Firewall (2006) - Ο Χάρισον Φορντ συνδέεται σε τραπεζικό σύστημα με ένα ipod!
6. Avatar (2009) - το άπειρο bandwidth
7. Live Free or Die Young - χάκερς προκαλούν εκρήξεις σε αυτοκίνητα, ελέγχουν φανάρια και κάνουν αγωγούς φυσικού αερίου να εκραγούν, πληκτρολογώντας!!!



* σ' αυτό όμως φταίει η Apple που πλήρωσε για το product placement.
 

SBE

¥
Για ορισμένα από αυτά μπορούμε να πούμε ότι ο θεατής δέχεται ότι πρόκειται για μυθοπλασία και δεν προσέχει τις λεπτομέρειες. Μερικά άλλα είναι τόσο προφανή που λες γιατί ρε παιδιά; Ακόμα κι ο πιο χαζός χρήστης υπολογιστη ξέρει ότι μπορείς να αντιγράψεις αρχεία, π.χ. Και ότι δεν εξαρτάσαι πλέον από τα υλικά μέσα αποθήκευσης.

Ξέχασες όμως να αναφέρεις την κλασσική σκηνή που ο ήρωας ή ο κακός ή όποιος άλλος κάνει μεταφορά αρχείων και ενώ σε όλη την υπόλοιπη ταινία όλα γίνονται ακαριαία σε εκείνο το σημείο εμφανίζεται η γνωστή μπάρα και ίσα που προλαβαίνει στο τσακ κλπ κλπ.
Και το άλλο που έχω δει συχνά είναι που ο υπολογιστής κάποιου δέχεται επίθεση ξέρω γω τι και ο κάποιος το αντιλαμβάνεται, προσπαθεί να το σταματήσει, δεν μπορεί κι αποφασίζει ότι η μόνη λύση είναι να κατεβάσει το γενικό διακόπτη ή κάτι εξίσου υπερβολικό.

Όσο για το Μάτριξ, είσαι σίγουρος με την ενέργεια ή μήπως έτσι νομίζεις ότι είναι επειδή βρίσκεσαι ήδη μέσα στο Μάτριξ; :p
 
Τι καλά θα ήταν όταν ο υπολογιστής δεχόταν επίθεση να έβγαιναν μηνυματάκια στην οθόνη κι άλλα τέτοια χρήσιμα. Δυστυχώς τα σημάδια επίθεσης δεν είναι τόσο ευδιάκριτα.
 

SBE

¥
Aμ το άλλο, που σε όλα τα έργα αρκεί ένα χτύπημα στο πίσω μέρος του κεφαλιού (ακριβώς πού δεν είμαι σίγουρη), για να μείνει ο άλλος αναίσθητος για ώρες. Και μάλιστα χωρίς να φαίνεται να επηρεάζεται ιδιαίτερα η υγεία του, καθώς μετά όλοι αυτοί με το χτύπημα ξυπνάνε κι έιναι περδικι.
 
Πρέπει να είναι κάποιο μυστικό σημείο γιατί όταν παίζουν μπουνιές, γενικά, κανένα χτύπημα δεν αφήνει τον άλλον αναίσθητο.
 

SBE

¥
Είναι μάλλον το γήινο αντίστοιχο της κίνησης που κάνει ο κος Σποκ, που ακουμπάει στο σβέρκο τους κακούς και λιποθυμάνε.
 

SBE

¥
Νέα τεχνολογία καταργεί ζώνες ασφαλείας, αερόσακους και κάθε άλλη προστασία στα ανοιχτά αυτοκίνητα. Ακόμα και αν βρεθεί το ιχ να κάνει σβούρες ανάποδα.

(δε σχολιάζω την ποιότητα των εφφέ, οι επιβαίνοντες είναι μια χαρά από υγεία μετά)
 

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Η πιο συχνή κουταμάρα που βλέπω στις ταινίες είναι η αποσύνδεση των καιρικών συνθηκών από το ντύσιμο των ηθοποιών. Με εξαίρεση εκείνες τις σκηνές που θέλουν να τονίσουν συγκεκριμένα το κρύο ή τη ζέστη, και δείχνουν πόσο πολύ κρυώνει ή ζεσταίνεται κάποιος, δεν είναι απίθανο να δούμε ανθρώπους ντυμένους στο (υποτιθέμενο) κατακαλόκαιρο με χειμωνιάτικα ρούχα, να φοράνε πιτζάμες και ρόμπες και να ξαπλώνουν σε κρεβάτι στρωμένο με παπλώματα και κουβέρτες.
Αυτή τη στιγμή έχω μια ταινία που δείχνει μια πρωτοετή στο πανεπιστήμιο να καταφθάνει την πρώτη μέρα, άρα τέλος Αυγούστου ή αρχές Σεπτεμβρίου, φορώντας χειμωνιάτικα. Στην επόμενη σκηνή, που πάει στο μάθημά της, φοράει καλοκαιρινά.
 
Ναι, υπάρχει βέβαια η πρακτική δυσκολία αναφορικά με την εποχή που γυρίζουν την κάθε ταινία. Δεν είναι πάντα εφικτό να κινηματογραφήσεις μια χειμωνιάτικη ταινία τον χειμώνα και μια καλοκαιρινή το καλοκαίρι. Ή μπορεί οι συντελεστές να θέλουν αλλά το στούντιο να έχει άλλον προγραμματισμό.
 

nickel

Administrator
Staff member
Ναι, υπάρχει βέβαια η πρακτική δυσκολία αναφορικά με την εποχή που γυρίζουν την κάθε ταινία. Δεν είναι πάντα εφικτό να κινηματογραφήσεις μια χειμωνιάτικη ταινία τον χειμώνα και μια καλοκαιρινή το καλοκαίρι. Ή μπορεί οι συντελεστές να θέλουν αλλά το στούντιο να έχει άλλον προγραμματισμό.
Τι εννοείς, ότι είναι καλό οι ηθοποιοί να ντύνονται ανάλογα με τον καιρό που κάνει στο πλατό; Πρακτική-ξεπρακτική η δυσκολία, για έναν κινηματογραφικό ψευτορεαλισμό ζούμε.
 

daeman

Administrator
Staff member
...
Continuity errors

Whilst most continuity errors are subtle, such as changes in the level of drink in a character's glass or the length of a cigarette, others can be more noticeable, such as sudden drastic changes in appearance of a character. Such errors in continuity can ruin the illusion of realism and affect suspension of disbelief.
...
Film production companies have various techniques to prevent continuity errors. First would be to film all the shots for a particular scene together, and all shots of consecutive scenes together (if the scenes take place together, with no break between them in the film's timeline). This allows actors to remain in costume, in character, and in the same location (and with the same weather, if shooting on location).


The second major technique is for costume designers, production designers, prop masters, and make-up artists to take instant photographs of actors and sets at the beginning and end of each day's shooting (once made possible by Polaroid cameras, now done with digital cameras and cell phones as well). This allows the various workers to check each day's clothing, set, props, and make-up against a previous day's.

The third is to avoid shooting on location entirely, but instead film everything on a studio set. This allows weather and lighting to be controlled (as the shooting is indoors), and for all clothing and sets to be stored in one place to be hauled out the next day from a secure location.
...
Most productions have a script supervisor [also called continuity supervisor] on hand whose job is to pay attention to and attempt to maintain continuity across the chaotic and typically non-linear production shoot. This takes the form of a large amount of paperwork, photographs, and attention to and memory of large quantities of detail, some of which is sometimes assembled into the story bible for the production. It usually regards factors both with-in the scene and often even technical details including meticulous records of camera positioning and equipment settings.
...

e.g.

Continuity mistake: The conversation Bourne has with Landy at the end of The Bourne Supremacy is repeated in this film, about an hour and fifteen minutes in - the conversation is absolutely word-for-word identical, so clearly it's the same one. However, in Supremacy, it is a bright, sunny day, but in Ultimatum, the weather is overcast with snow on the ground.
www.moviemistakes.com/film6885/continuity


Best movie continuity mistakes of all time

10 Movie Mistakes You Won’t Believe Made It To Screen
 
Συχνότερα σε εξωτερικά γυρίσματα θα το παρατηρήσεις αυτό, αλλά και τα στούντιο συνήθως είναι τεράστια και είναι δύσκολο να διατηρούν την επιθυμητή θερμοκρασία. Δηλαδή ο σεναριογράφος το έχει υπόψιν του αλλά οι ενδυματολογικές επιλογές δεν εξαρτώνται απ' αυτόν.
 

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Ναι, αλλά όταν δείχνει έναν άνθρωπο υποτίθεται στο τέλος Αυγούστου, όπως στην ταινία που είδα εγώ, ο μόνος λόγος να φοράει χειμωνιάτικα είναι επειδή δεν το πρόσεξαν, όχι επειδή δεν ήθελαν να κρυώσει η ηθοποιός.
 

SBE

¥
Tα πράγματα είναι απλά: η πρωτοετής φοιτηρια ερχόταν από την Αλάσκα στο πανεπιστημιο της Χαβάης.

Θυμάμαι σε μια ταινία με τον Ξανθόπουλο, από τις κλάψου-δάρσου ο πρωταγωνιστής γυρίζει στο σπίτι της αγαπημένης του μέσα στο καταχείμωνο, ταλαιπωρημένος από το κρύο κλπ και η αυλή της (κάποια βίλλα σε εξοχή) είναι γεμάτη ανθισμένες τριανταφυλλιές.
 
Ναι, αλλά όταν δείχνει έναν άνθρωπο υποτίθεται στο τέλος Αυγούστου, όπως στην ταινία που είδα εγώ, ο μόνος λόγος να φοράει χειμωνιάτικα είναι επειδή δεν το πρόσεξαν, όχι επειδή δεν ήθελαν να κρυώσει η ηθοποιός.

Ναι, δεν λέω πάντα ότι αυτό είναι το θέμα. Πολλές φορές είναι απλώς αβλεψία.
 

daeman

Administrator
Staff member
...
Where Did the Wilhelm Scream Come From and Why Do So Many Filmmakers Use It?

Δείτε τον κατάλογο των ταινιών παρακάτω

What do Star Wars, The Lord of the Rings, Pirates of the Caribbean, Harold and Kumar Go to White Castle, Toy Story, Reservoir Dogs, Titanic, Anchorman, 22 Jump Street, and more than 200 other films and TV shows have in common? Not much besides the one and only Wilhelm Scream.

The so-called Wilhelm Scream is the holy grail of movie geek sound effects, a throwaway sound bite that had inauspicious beginnings and was revived in the 1970s and made into the best movie in-joke ever.

Just what is it? Chances are you’ve heard it before but never really noticed it. The Wilhelm Scream is a stock sound effect that has been used in the biggest multi-million dollar blockbusters and the lowest of the low budget movies and television shows for over 60 years, usually to go along with when someone onscreen is shot or falls from a great height. First used in a 1951 Gary Cooper western titled
Distant Drums, the distinctive yelp began in a scene in which a group of soldiers wade through a swamp, and one of them lets out a piercing scream as an alligator drags him underwater.



As usual with many movie sound effects, the scream was recorded later in a sound booth with the simple
direction to make it sound like “a man getting bit by an alligator, and he screams.” Six screams were performed in one take, and the fifth scream on the recording became the iconic Wilhelm; the others were used for additional screams in other parts of the movie.

Following its debut in 1951, the effect became a regular part of the Warner Brothers sound
library and was continually used by the studio’s filmmakers in their movies. Eventually, in the early '70s, a group of budding sound designers at USC’s film school —including future Academy Award-winning sound designer Ben Burtt— recognized that the unique scream kept popping up in numerous films they were watching. They nicknamed it the “Wilhelm Scream” after a character in the first movie they all recognized it from, a 1963 western called The Charge at Feather River in which a character named Private Wilhelm lets out the pained scream after being shot in the leg by an arrow.


They would each slip the effect into student films they worked on as a joke. After he graduated, Burtt was tapped by fellow USC alum George Lucas to do the sound design on a little film he was making called Star Wars. As a nod to his friends, Burtt put the original sound effect from the Warner Brothers library into the movie, most noticeably when a stormtrooper is shot by Luke Skywalker and
falls into a chasm on the Death Star. Burtt would go on to use the Wilhelm Scream in various scenes in every Star Wars and Indiana Jones movie, causing fans and filmmakers to take notice.

Directors like Peter Jackson and Quentin Tarantino, as well as countless other sound designers, sought out the sound and put it in their movies as a humorous nod to Burtt. They wanted to be in on the joke too, and the Wilhelm Scream began showing up everywhere, making it an unofficial badge of honor. It's become bigger than just a sound effect, and the name “Wilhelm Scream” has been used for everything from a
band name, to a beer, to a song title, and more.

But whose voice is the scream itself? Burtt himself did copious amounts of research, as the identity of the screamer was unknown for decades. He eventually found a Warner Brothers call sheet from Distant Drums that listed actors who were scheduled to record additional dialogue after the film was completed. One of the names, and the most likely candidate as the Wilhelm screamer, was an actor and musician named
Sheb Wooley, who appeared in classics like High Noon, Giant, and the TV show Rawhide. You may also know him as the musician who sang the popular 1958 novelty song “Purple People Eater.”


In Order of Appearance:
Distant Drums (0:15)
Springfield Rifle
The Charge at Feather River
The Command
Them!
A Star is Born (1:07)
The Sea Chase
Land of the Pharaohs
Helen of Troy
Sergeant Rutledge
Harper
The Green Berets
Impasse
The Wild Bunch
Chisum
Hollywood Boulevard (2:00)
Star Wars: A New Hope
Star Wars: The Holiday Special
More American Graffiti
Star Wars: The Empire Strikes Back
The Big Brawl
Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark
History of the World, Part I
Swamp Thing
Poltergeist
Star Wars: Return of the Jedi
Indiana Jones and the Temple of Doom
Howard the Duck
Nutcracker: The Motion Picture (3:00)
Spaceballs
Willow
Three Fugitives
Indiana Jones and the Last Crusade
Always
Gremlins 2
Beauty and the Beast
Batman Returns
Mom and Dad Save the World (3:57)
Reservoir Dogs
Aladdin
Matinee
A Goofy Movie
Die Hard: With a Vengeance
Toy Story
Dante’s Peak
The Second Civil War
The Fifth Element
Hercules (5:00)
Lethal Weapon 4
Small Soldiers
Star Wars: The Phantom Menace
The Kid
Backstage
The Little Mermaid II
Thirteen Days
Tomcats
Just Visiting
Planet of the Apes
Wet Hot American Summer
Osmosis Jones
Star Trek: The Motion Picture
The Majestic (6:00)
Life or Something Like It
The Salton Sea
Spider-Man
Star Wars: Attack of the Clones
Scorched
The Lord of the Rings: The Two Towers
Confessions of a Dangerous Mind
The Legend of Suriyothai
Cradle 2 The Grave
Tears of the Sun
Agent Cody Banks
A Man Apart
Pirates of the Caribbean
Once Upon a Time in Mexico (7:00)
Under the Tuscan Sun
Kill Bill
Looney Tunes: Back in Action
Peter Pan
The Lord of the Rings: The Return of the King
Win a Date With Tad Hamilton!
Hellboy
Troy
Harold & Kumar Go To White Castle
Ghost Rock
Anchorman
Paparazzi
Sky Captain and the World of Tomorrow
Taxi
Team America: World Police (8:02)
I Am David
The Pacifier
The Ring 2
Sin City
Kingdom of Heaven
Monster-In-Law
Star Wars: Revenge of the Sith
Madagascar
Fantastic 4
Thank You For Smoking
Wallace & Gromit: The Curse of the Were-Rabbit
Get Rich or Die Tryin’
Storm
Aeon Flux
King Kong
16 Blocks
She’s the Man
Abominable
Over the Hedge (9:02)
Cars
Monster House
Accepted
Black Sheep
Flushed Away
Norbit
Are We Done Yet?
The Invisible
Shrek the Third
Transformers
License to Wed
Juno
Dragon Wars
30 Days of Night
Death Proof (10:01)
Resident Evil: Extinction
Enchanted
The Mist
The Water Horse
Meet the Spartans
Over Her Dead Body
Kung Fu Panda
Speed Racer
Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull
Tropic Thunder
Star Wars: The Clone Wars
Bolt (10:59)
The Day the Earth Stood Still
Underworld: Rise of the Lycans
Knowing
Monsters vs. Aliens
Up
Inglourious Basterds
Princess Protection Program
The New Moon
Solomon Kane
Cloudy With a Chance of Meatballs
Toy Story 3
Despicable Me
Machete
Due Date
TRON: Legacy (12:01)

http://www.cinexcellence.com/complete-list-of-wilhelm-screams/
The Wilhelm Scream (217 titles, and counting!)
 
Top