Τα θέματα της νεοελληνικής γλώσσας για τις Πανελλήνιες 2014

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Ο Γρηγόρης Φαρμάκης έχει αναρτήσει στο FB θέματα εκθέσεων από γαλλικές εξετάσεις. Τα γαλλικά μου δεν με βοηθούν ιδιαίτερα, οπότε αν θέλει κάποιος τους μεταφράζει κιόλας, για να δούμε τι γίνεται και αλλού. Αντιγράφω:

Τα θέματα των εξετάσεων στην έκθεση, στην Γαλλία. Εδώ για τα μισά θα είχε βάλει βέτο η αλλοπρόσαλλη αριστερά, υποκινώντας σε απεργία την ΟΛΜΕ. Για τα ίδια, αλλά και τα περισσότερα από τα υπόλοιπα, θα είχαν ξεσηκωθεί οι εφημερίδες, οι γονείς και τα τηλεπαράθυρα, επειδή τα καμάρια τους δεν θα ήξεραν ούτε πως να ξεκινήσουν να γράφουν. Κάποια λίγα θα περνούσαν (αυτά για τα οποία θα νόμιζε το τυπικό βλαστάρι και ο τυπικός εκθεσάς του στο φροντιστήριο, ότι μπορούν να αντιμετωπιστούν με πατροπαράδοτη φασόν ετοιματζίδικη μπουρδολογία), αλλά τρομάζω και στην ιδέα για το τι θα διαβάζαμε αν τα γραπτά διέρρεαν. Οι γαλλομαθείς μπορούν να κάνουν το τεστ για το ποια εμπίπτουν σε ποια κατηγορία.

- "L'artiste est-il maître de son oeuvre?"

- "Vivons-nous pour être heureux?"

Les élèves doivent aussi commenter un texte de Descartes, tiré de Règles pour la direction de l'esprit.

Pour la série L, les élèves sont invités à réfléchir sur ces deux sujets de dissertations:

- "Les œuvres éduquent-elles notre perception?"

- "Doit-on tout faire pour être heureux?"

Le commentaire de texte est un extrait de La connaissance objective de Karl Popper.

Enfin, pour la série ES, les élèves ont dû choisir entre:

- "Suffit-il d'avoir le choix pour être libre?"

- "Pourquoi chercher à se connaître soi-même?"

Enfin, le commentaire de texte porte sur un extrait de Condition de l'Homme moderne d'Hannah Arendt.
 

SBE

¥
Από φίλο που τα είχε βάλει στο ίντερνετ, αλλά να τονίσουμε ότι είναι οι εξετάσεις του μαθήματος της φιλοσοφίας, που είναι πιο κοντά στη δική μας έκθεση, αλλά δεν είναι έκθεση- μάθημα γλώσσας. Ο ίδιος φίλος, που ζει στη Γαλλία, μου είπε όταν τον ρώτησα ότι η εξέταση έχει να κάνει εν μέρει με το τι έχει μελετήσει/ διδαχτεί ο υποψήφιος και εν μέρει με το τι έχει διδαχτεί ως μέθοδο για να γράφει.

Για την επιστημονική δέσμη:
- "Ο καλλιτέχνης είναι κύριος του έργου του;"
- "Ζούμε για να είμαστε ευτυχισμένοι;"
- Σχόλιο σε ένα κείμενο του Descartes.

Για τη φιλολογική δέσμη:
- "Τα έργα εκπαιδεύουν την αντίληψή μας;"
- "Πρέπει να κάνουμε τα πάντα για να είμαστε ευτυχισμένοι;"
Σχόλιο σε ένα κείμενο του Πόπερ.

Για την οικονομική-κοινωνική δέσμη:
- "Αρκεί να έχουμε επιλογές για να είμαστε ελεύθεροι;"
- "Γιατί να ψάξουμε να γνωρίσουμε τον εαυτό μας;"
Σχόλιο σε ένα κείμενο της Hannah Arendt.
 

Palavra

Mod Almighty
Staff member
Για την αντίστοιχη δική μας θετική κατεύθυνση (διαμαρτύρεται η οργισμένη μάνα σε τηλεπαράθυρα, το παιδί μου μαθηματικός θέλει να γίνει, τι τα θέλουμε αυτά;):
- "L'artiste est-il maître de son oeuvre?"
Είναι ο καλλιτέχνης κύριος του έργου του;
- "Vivons-nous pour être heureux?"
Ζούμε για να είμαστε ευτυχισμένοι;
Les élèves doivent aussi commenter un texte de Descartes, tiré de Règles pour la direction de l'esprit.
Οι μαθητές πρέπει επίσης να σχολιάσουν ένα κείμενο του Ντεκάρτ, από τους Κανόνες για την Καθοδήγηση του Πνεύματος.
Pour la série L, les élèves sont invités à réfléchir sur ces deux sujets de dissertations:
Για τη σειρά L (δηλαδή για τη φιλολογική κατεύθυνση), οι μαθητές καλούνται να διατυπώσουν τις σκέψεις τους στα εξής δύο θέματα:
- "Les œuvres éduquent-elles notre perception?"
Διαμορφώνουν τα έργα την αντίληψή μας; (Δε θα έλεγα εδώ «εκπαιδεύω», το ρήμα έχει περισσότερο την έννοια του «συμβάλλω στη διαμόρφωση»)
- "Doit-on tout faire pour être heureux?"
Πρέπει να κάνει κανείς τα πάντα για να είναι ευτυχισμένος;
Le commentaire de texte est un extrait de La connaissance objective de Karl Popper.
Ο σχολιασμός κειμένου θα γίνει σε απόσπασμα του έργου Αντικειμενική γνώση (δεν βρίσκω να έχει μεταφραστεί στα ελληνικά) του Καρλ Πόπερ (ωχωχωχ, ψωμί για πανταχόθεν διαμαρτυρίες).

Enfin, pour la série ES, les élèves ont dû choisir entre:
Τέλος, για την οικονομική και κοινωνική κατεύθυνση (αυτή είναι δική μας παλιά 4η δέσμη, περίπου, από ό,τι καταλαβαίνω), οι μαθητές πρέπει να διαλέξουν εκ των εξής:
- "Suffit-il d'avoir le choix pour être libre?"
Είναι αρκετό να έχει κανείς επιλογές για να είναι ελεύθερος;
- "Pourquoi chercher à se connaître soi-même?"
Γιατί να προσπαθεί κανείς να κατακτήσει την αυτογνωσία; (όχι «ψάξει», είναι λάθος η μετάφραση του φίλου της SBE εδώ)
Enfin, le commentaire de texte porte sur un extrait de Condition de l'Homme moderne d'Hannah Arendt.
Τέλος, ο σχολιασμός του κειμένου θα γίνει σε απόσπασμα του έργου Η ανθρώπινη κατάσταση, της Χάνα Άρεντ.
 

SBE

¥
(όχι «ψάξει», είναι λάθος η μετάφραση του φίλου της SBE εδώ)

Μάλλον fragreque είναι, γιατί ζει στη Γαλλία 25 χρόνια, οπότε μιλάει όπως μιλάω εγώ με αγγλισμούς.
 
Top