Αλλιώς "κουρεύονται" στην Κύπρο

Χμ. Δεν σε κατηγόρησα ότι πήρες το μέρος της κυπριακής κυβέρνησης, επαναλαμβάνω ότι δεν διατύπωσα κρίση για το αν έχεις δικαίωμα να εκφράζεις την άποψή σου ή όχι, δεν είχα σκοπό να σε ειρωνευτώ, επομένως ζητώ συγγνώμη αν το εξέλαβες έτσι, και συνεχίζω να μην καταλαβαίνω προς τι η ένταση.

Κατά τα λοιπά συμφωνώ, η συζήτηση δεν έχει νόημα.

Αγαπητή Palavra, απ' την πλευρά μου δεν υπάρχει καμία ένταση, ψυχραιμότατη είμαι. Συζητούσαμε μια χαρά, μέχρι που στη δική μου διευκρίνιση και απλή παράθεση πληροφοριών για τη διαφυγή κεφαλαίων εσύ μου απαντάς μ' αυτό:

Συνειδητοποιούμε όλοι ότι το να θεωρούμε τη διαφυγή κεφαλαίων μεγαλοκαταθετών από τις τράπεζες κακό, και το κούρεμα των καταθέσεων κατακριτέο, είναι επιχείρημα της φιλελεύθερης οικονομικής τοποθέτησης, έτσι;

Πώς σου φαίνεται πως θα ήταν η συνέχιση της συζήτησης μετά απ' αυτό; Δηλαδή, κάνω τον κόπο να απαντήσω επί της ουσίας στα ερωτήματά σου, ξοδεύοντας χρόνο να ψάξω συγκεκριμένα στοιχεία γι' αυτό που απλώς είχα ακούσει στις ειδήσεις, να ασχοληθώ δηλ. εκτενέστερα με το ερώτημά σου, κι εσύ εκεί μου λες τι; Ότι το γεγονός ότι ασχολήθηκα με το ερώτημά σου με κάνει περίπου νεοφιλελεύθερη. Αυτό λέγεται κοροϊδία σε απλά ελληνικά, η οποία συνεχίζεται με την παντελώς άσχετη συζήτηση περί «δικαιωμάτων διατύπωσης άποψης» που πουθενά δεν έθεσα. Μια ρητορική ερώτηση έκανα, λέγοντας πως είναι δυνατόν να εξετάζει κανείς ένα επιχείρημα με βάση τη λογική αυτού που το διατυπώνει. Ευτυχώς πάντως συμφωνούμε και σε κάτι, ότι δεν έχει νόημα η περαιτέρω συζήτηση.
 
Ίσως η συγκεκριμένη ανάρτηση να ταίριαζε καλύτερα εδώ, αλλά τέλος πάντων.

Συνειδητοποιούμε όλοι ότι το να θεωρούμε τη διαφυγή κεφαλαίων μεγαλοκαταθετών από τις τράπεζες κακό, και το κούρεμα των καταθέσεων κατακριτέο, είναι επιχείρημα της φιλελεύθερης οικονομικής τοποθέτησης, έτσι;

Παίρνοντας αφορμή από το παραπάνω σχόλιο, και με κίνδυνο να υπεραπλουστεύσω τα πράγματα, θα ήθελα να γράψω λίγα λόγια σχετικά με τη φύση των μέτρων που λαμβάνονται στην Κύπρο, όπως τουλάχιστον τα αντιλαμβάνομαι εγώ.

Η θεμελιώδης διαφορά ανάμεσα στον σοσιαλισμό και τον φιλελευθερισμό αφορά την αξία που οι δύο αυτές θεωρίες δίνουν στα ιδανικά της ισότητας και της ελευθερίας. Για τον σοσιαλιστή, πρώτιστη αξία είναι ισότητα, η «κοινωνική δικαιοσύνη». Για τον φιλελεύθερο, οι ατομικές ελευθερίες. Έτσι, ο σοσιαλιστής ουσιαστικά προτάσσει την ισότητα έναντι της ελευθερίας, ενώ ο φιλελεύθερος την ελευθερία έναντι της ισότητας. Μέτρα αναδιανεμητικού χαρακτήρα, για παράδειγμα, όπως η υψηλή φορολόγηση των πλουσίων και η χαμηλή ή μηδενική φορολόγηση των φτωχών εντάσσονται σαφώς στη σοσιαλιστική λογική, διότι η φορολόγηση των πλουσίων και το μοίρασμα, άμεσα ή έμμεσα, του πλούτου τους στους φτωχούς προάγει την ισότητα και την κοινωνική δικαιοσύνη. Στην πιο σκληρή εκδοχή του σοσιαλιστικού επιχειρήματος, επιθυμητή είναι όχι μόνο η συνολική δήμευση («κοινωνικοποίηση») του πλούτου των πλουσίων αλλά και των μέσων παραγωγής του, ώστε οι πλούσιοι πολύ απλά να πάψουν να υπάρχουν, οπότε και θα εξαλειφθούν οι —υλικές τουλάχιστον— κοινωνικές ανισότητες.

Το φιλελεύθερο επιχείρημα, από την άλλη, λέει ότι η ευημερία των ανθρώπων είναι συνάρτηση της ελευθερίας δράσης τους. Βέβαια η ευημερία αυτή δεν θα είναι ποτέ ίση, διότι οι άνθρωποι είναι εξαρχής άνισοι, αλλά θα είναι υψηλότερη όσο περισσότερο οι επιλογές των ανθρώπων βρίσκονται στα δικά τους χέρια και όχι στα χέρια τρίτων. Ο φιλελεύθερος είναι κατά της υπερφορολόγησης του πλούτου διότι πιστεύει ότι αυτό θα οδηγήσει στη μείωση της παραγωγικότητας όχι μόνο των πλουσίων αλλά και της κοινωνίας συνολικά, οπότε όσο κι αν βραχυπρόθεσμα το βιοτικό επίπεδο των φτωχών θα ανέβει χάρη στην ένεση πόρων από τους πλούσιους, μακροπρόθεσμα θα κατέβει σε χαμηλότερο επίπεδο του αρχικού. Για τον φιλελεύθερο οι κοινωνικές ανισότητες δεν είναι ακριβώς επιθυμητές, αλλά είναι ένα αναπόφευκτο αποτέλεσμα της άσκησης των ατομικών ελευθεριών. Η πρόταξη των ατομικών ελευθεριών μπορεί μεν να μεγεθύνει τις κοινωνικές ανισότητες, αλλά οδηγεί σε περισσότερη ευημερία και για τους πλούσιους και για τους φτωχούς.

[Δεν γράφω τα παραπάνω για να πάρω θέση υπέρ του ενός ή του άλλου επιχειρήματος, αλλά για να τα εκθέσω όσο πιο καθαρά μπορώ. Οπότε ας μην εστιάσουμε στα πιθανά αδύναμα σημεία τους, ώστε να μην παρεκτραπεί η συζήτηση —εκτός αν, πολύ ευχαρίστως, τη συνεχίσουμε στο νήμα για τον φιλελευθερισμό.]

Τι σχέση έχουν αυτά με τα μέτρα που λαμβάνονται στην Κύπρο; Το υψηλό κούρεμα των καταθέσεων άνω ενός ορίου με ταυτόχρονη προστασία των μικροκαταθετών είναι αναμφίβολα ένα μέτρο σοσιαλιστικού χαρακτήρα. Απαραίτητη διευκρίνιση εδώ: Παραμένει μέτρο σοσιαλιστικού χαρακτήρα όποια κι αν είναι τα κίνητρά του (μαύρο χρήμα, ρώσοι ολιγάρχες κ.ο.κ.). Η φύση ενός μέτρου είναι ανεξάρτητη από τα άμεσα ή απώτερα κίνητρα των ανθρώπων που το προτείνουν. Αντίστοιχα, τα κύρια επιχειρήματα που έχουν ακουστεί κατά των μέτρων —ότι θα οδηγήσουν σε διαρροή κεφαλαίων προς το εξωτερικό, σε κατάρρευση του τραπεζικού τομέα, σε κλείσιμο επιχειρήσεων κ.ο.κ.—, εντάσσονται δίχως άλλο στη φιλελεύθερη λογική.

Οπότε βρίσκω το σχόλιο της Παλάβρας δικαιολογημένο. Εντούτοις, δεν θεωρώ ανακόλουθο το ΚΚΕ που δεν έσπευσε να υιοθετήσει ένα μέτρο σοσιαλιστικού χαρακτήρα. Το ΚΚΕ παρέμεινε συνεπές στη γνωστή στάση του, που λέει ότι όποια μέτρα κι αν ληφθούν στο πλαίσιο της ΕΕ και του υπάρχοντος καπιταλιστικού συστήματος θα είναι αρνητικά για τον λαό, στο βαθμό που συντελούν στη διατήρηση του συστήματος. Στόχος του ΚΚΕ δεν είναι η βελτίωση του συστήματος αλλά η ανατροπή του. Στόχος του δεν είναι καν η βελτίωση των συνθηκών ζωής των «φτωχών λαϊκών στρωμάτων». [Θα μπορούσε, για λόγους τακτικής, να είναι ακόμη και η επιδείνωσή τους, αν αυτό οδηγούσε στην προλεταριακή επανάσταση.] Θυμίζω τη στάση του στην περίπτωση του κινήματος της πατάτας— μια στάση που μπορεί μεν να είχε προκαλέσει πολλές αντιδράσεις, αλλά στην πραγματικότητα ήταν συνεπής με τη γενική στάση του ΚΚΕ επί όλων των ζητημάτων.

Αυτός που κατά τη γνώμη μου είναι εντελώς ανακόλουθος είναι ο ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος ισχυρίζεται ότι υπάρχει λύση εντός του ευρώ και της ΕΕ, και ότι η λύση αυτή δεν είναι άλλη από τη φορολόγηση του πλούτου. «Να πληρώσουν την κρίση οι πλούσιοι» δηλώνει και ξαναδηλώνει ο πρόεδρός του. Πώς ακριβώς θα γίνει αυτό; Θα φτιάξουνε, λέει, περιουσιολόγιο, ώστε να καταγράψουν την κινητή και ακίνητη περιουσία και να τις φορολογήσουν δίκαια. Επειδή, την τελευταία φορά που έλεγξα, οι τραπεζικές καταθέσεις αποτελούν κινητή περιουσία, φαντάζομαι ότι δεν εξαιρούνται από το περιουσιολόγιο του ΣΥΡΙΖΑ (και είναι λογικό να μην εξαιρούνται, διότι αποτελούν απτό, υπαρκτό χρήμα, σε αντίθεση με τα ακίνητα: το ότι κάποιος κατέχει ένα ακίνητο υψηλής ονομαστικής αξίας δεν σημαίνει απαραίτητα ότι είναι και πλούσιος). Τι πρόβλημα έχει λοιπόν ο ΣΥΡΙΖΑ με τα μέτρα στην Κύπρο;

Οι λεπτομέρειες βεβαία Ελλάδας και Κύπρου είναι διαφορετικές, και πολλές φορές οι λεπτομέρειες πράγματι κάνουν όλη τη διαφορά, αλλά η γενική λογική των μέτρων θα έπρεπε να βρίσκει τον ΣΥΡΙΖΑ —και στην πραγματικότητα, απ’ όλο το πολιτικό φάσμα, πρωτίστως τον ΣΥΡΙΖΑ, και δευτερευόντως τη ΔΗΜΑΡ και το ΠΑΣΟΚ— σύμφωνο.
 

rogne

¥
Πάντως, panadeli, ήδη από τη διατύπωση του επιχειρήματός σου, για μένα προκύπτει ακόμα πιο ξεκάθαρα πόσο ανώφελη είναι η κουβέντα (όχι η δική σου, η γενική) με αυτούς τους όρους: "φιλελευθερισμός", "νεοφιλελευθερισμός", "σοσιαλισμός", "σοσιαλδημοκρατία", όλα αυτά μας έχουν αφήσει χρόνους ως κεντρικές γραμμές χάραξης οικονομικής-κρατικής πολιτικής. Ειλικρινά, δεν βλέπω πού μπορεί να οδηγήσει μια τέτοια κουβέντα ει μη μόνο σε ρητορικές διενέξεις και δικανικά παράδοξα περί (αντικειμενικά) "σοσιαλιστικής" οικονομικής πολιτικής της τρόικας στην Κύπρο, περί (αντικειμενικά) "φιλελεύθερης" κριτικής του ΣΥΡΙΖΑ κλπ. Έχουν βέβαια και αυτές οι παραδοξολογίες τη χάρη τους: αν μη τι άλλο, ξεμπροστιάζουν το επίπεδο της δημόσιας συζήτησης γύρω μας (που είναι περίπου όπως το λες). Προλαβαίνω μόνο να σημειώσω ότι αν είναι σημαντικό να συνεννοούμαστε σχετικά με το νόημα των λέξεων, άλλο τόσο είναι, νομίζω, να βρίσκουμε τους κατάλληλους όρους για να περιγράφουμε την πραγματικότητα. Να ξεκολλήσουμε κάποια στιγμή απ' τον 19ο αιώνα...
 
Πάντως, panadeli, ήδη από τη διατύπωση του επιχειρήματός σου, για μένα προκύπτει ακόμα πιο ξεκάθαρα πόσο ανώφελη είναι η κουβέντα (όχι η δική σου, η γενική) με αυτούς τους όρους: "φιλελευθερισμός", "νεοφιλελευθερισμός", "σοσιαλισμός", "σοσιαλδημοκρατία", όλα αυτά μας έχουν αφήσει χρόνους ως κεντρικές γραμμές χάραξης οικονομικής-κρατικής πολιτικής. Προλαβαίνω μόνο να σημειώσω ότι αν είναι σημαντικό να συνεννοούμαστε σχετικά με το νόημα των λέξεων, άλλο τόσο είναι, νομίζω, να βρίσκουμε τους κατάλληλους όρους για να περιγράφουμε την πραγματικότητα. Να ξεκολλήσουμε κάποια στιγμή απ' τον 19ο αιώνα...

Δεν διαφωνώ καθόλου ότι είναι σημαντικό να βρίσκουμε τους κατάλληλους όρους για να περιγράφουμε την πραγματικότητα. Είναι μεγάλο πρόβλημα το να αναλύεις μια εποχή με τα εργαλεία μιας άλλης εποχής. Αν πιστεύεις ότι υπάρχουν καλύτεροι όροι τότε, by all means, πες μου ποιοι είναι και ας τους χρησιμοποιήσουμε.

Εγώ πάντως δεν πιστεύω καθόλου ότι οι όροι φιλελευθερισμός και σοσιαλισμός είναι ανεπίκαιροι. Κάθε άλλο. Τα ζητήματα της ισοκατανομής ή ανισοκατανομής των πόρων (το βασικό διακύβευμα του σοσιαλισμού) και της προστασίας ή μη των ατομικών ελευθεριών (το βασικό διακύβευμα του φιλελευθερισμού) είναι και πάντοτε θα παραμένουν επικαίρα. Όπως δεν πιστεύω και ότι η φιλελεύθερη θεώρηση ή η σοσιαλιστική θεώρηση εφαρμόζονται κάπου στην καθαρή μορφή τους, με εξαίρεση ίσως τη Βόρεια Κορέα που έχει καταργήσει πλήρως την αγορά. Τώρα, αν κάποια κόμματα της ελληνικής αριστεράς, όπως η ΔΗΜΑΡ και εσχάτως ο ΣΥΡΙΖΑ, έχουν εγκαταλείψει τον σοσιαλιστικό προσανατολισμό τους για χάρη ενός πιο φιλελεύθερου προσανατολισμού, τότε θεωρώ σημαντικό να το αναγνωρίσουν ανοιχτά ώστε να καταλάβουμε κι εμείς —αλλά και, το σημαντικότερο, τα ίδια— τι λένε.

Εκείνοι που πραγματικά πιστεύω ότι είναι κενοί περιεχομένου είναι οι όροι αριστερό, δεξιό, κεντρώο κλπ, τους οποίους ίσως έχεις προσέξει ότι στα κείμενά μου συνειδητά αποφεύγω, στο βαθμό τουλάχιστον που μπορώ. Εξίσου κενούς περιεχομένου θεωρώ και τους όρους μνημονιακός και αντιμνημονιακός. Πιο σύγχρονοι μεν, εντελώς κενοί δε.
 

rogne

¥
Δεν διαφωνώ καθόλου ότι είναι σημαντικό να βρίσκουμε τους κατάλληλους όρους για να περιγράφουμε την πραγματικότητα. Είναι μεγάλο πρόβλημα το να αναλύεις μια εποχή με τα εργαλεία μιας άλλης εποχής. Αν πιστεύεις ότι υπάρχουν καλύτεροι όροι τότε, by all means, πες μου ποιοι είναι και ας τους χρησιμοποιήσουμε.

Ακολουθεί σεντόνι: όποιος/α θέλει μπορεί να το παρακάμψει και να πάει κατευθείαν στην τελευταία πρόταση.

Μακάρι να ήταν τόσο απλό. Για μένα, είναι βέβαιο ότι η οικονομική-κρατική πολιτική των σύγχρονων καπιταλιστικών χωρών-υπερεθνικών θεσμών δεν εμπνέεται από τις μεγάλες πολιτικο-οικονομικές ιδεολογίες του 19ου αιώνα, που νομίζω ότι τέλειωσαν μαζί με τον Ψυχρό Πόλεμο. Τι τις αντικατέστησε;

Αδύνατο να το πεις με δυο-τρεις όρους, αν και υπάρχει μια συνέχεια στις εξελίξεις των δύο-δυόμισι τελευταίων δεκαετιών. Για να δούμε αυτή τη συνέχεια, μου φαίνεται ότι έχει ακόμα σημασία το αρχικό στάδιο: όταν η επικράτηση του φιλελευθερισμού (με ή χωρίς κοινωνικές ευαισθησίες) παρουσιάστηκε μεταφυσικά ως "τέλος της ιστορίας". Όταν μπαίνει στο παιχνίδι η μεταφυσική, είναι αλάθητο σημάδι ότι επιχειρείται να κατασκευαστούν νέα ερείσματα νομιμοποίησης, γιατί τα παλιά τέλειωσαν. Το πρόβλημα, ωστόσο, είναι ότι στη συνέχεια διατηρήθηκε (τροποποιημένη, βέβαια) αυτή η ιδρυτική μεταφυσική του μεταψυχροπολεμικού φιλελευθερισμού και σταδιακά εγκαταλείφθηκε ο ίδιος ο φιλελευθερισμός: εντελώς σχηματικά, πρώτα μετατράπηκε από "φιλειρηνικός" (όπως τον ήθελε η μεταφυσική του "τέλους της ιστορίας") σε ένοπλο, κατά τη δεκαετία του 1990, μετά έγινε "πόλεμος κατά της τρομοκρατίας" (ένα εκκωφαντικό αντίο στα φιλελεύθερα δικαιώματα, παρεμπιπτόντως), κατά τη δεκαετία του 2000, και τα τελευταία χρόνια έχει γίνει... τι, άραγε;

Η ιδεολογική νομιμοποίηση της τρέχουσας καπιταλιστικής αναδιάρθρωσης (= διαχείρισης της καπιταλιστικής κρίσης) είναι τόσο στον αέρα ώστε πραγματικά ψάχνω και δεν βρίσκω τίποτα καλύτερο από τις κατσαρές τρίχες περί "τεμπέληδων λαών", "μαζί τα φάγαμε", "καπιταλισμών-καζίνο" τύπου Ρουμπινί και, εσχάτως, Σόιμπλε (γελάει ο κόσμος...) κλπ. Τα περί "ανάπτυξης", "εξορθολογισμού", "προσαρμογής" κ.ο.κ. είναι σαφώς κατάλοιπα του νεοφιλελευθερισμού του '70 και του '80, δεν βλέπω όμως να έχουν καθόλου τη νομιμοποιητική ισχύ που είχαν άλλοτε, και προφανώς δεν είναι τυχαίο ότι χρησιμοποιούνται μόνο κατά περίπτωση, τόσο ως ιδεολογικά ψελλίσματα όσο και ως αποσπασματικά μέτρα πολιτικής. Εφαρμόστηκαν, άλλωστε, σε τόσα διαφορετικά πλαίσια, τόσες πολλές φορές και με τόσους διαφορετικούς τρόπους ώστε ακόμα και το καλύτερο άλογο θα τσίνιζε ακούγοντας ξανά-μανά να του λένε όλη την ώρα: "ακόμα μια προσπάθεια για να γίνεις αναπτυγμένο/εξορθολογισμένο/προσαρμοσμένο" (καλύτερα να του λένε: "να σώσουμε την πατρίδα"...). Από την άλλη, να αντιπαραθέτεις στις κατσαρές τρίχες που έγραφα παραπάνω εξίσου κατσαρές τρίχες όπως "αντιμνημόνιο", "προτεσταντική εκδικητικότητα", "μερκελισμός" κ.ο.κ. κάνει καταφανώς τα πράγματα ακόμα χειρότερα. Απομένει όμως κάτι άλλο ως συνεκτική αφήγηση (ιδεολογία) ή/και ως συνεκτική κρατική-οικονομική πολιτική σήμερα, είτε από τη μια πλευρά είτε από την άλλη (αν δεχτούμε δηλαδή ότι υπάρχουν ακόμα δύο πλευρές και δεν είναι και αυτό με τη σειρά του απλό ψυχροπολεμικό κόλλημα);

Εγώ προς το παρόν δεν βλέπω τίποτα. Ακούω π.χ. τον (κάθε) Ντάισελμπλουμ να λέει ότι "κάθε περίπτωση είναι ξεχωριστή" και σκέφτομαι ότι δίκιο έχει ο άνθρωπος: είναι τόσες οι οικονομικές-γεωπολιτικές-γεωστρατηγικές παράμετροι που έχει να συνυπολογίσει το σύστημα και τέτοια η πρακτική ανυπαρξία "αντίπαλου δέους" ώστε ούτε μπορεί ούτε χρειάζεται το σύστημα να χαράξει κάποια κεντρική ιδεολογική-οικονομική πολιτική. "Κουρεύει" ρώσικες καταθέσεις στην Κύπρο και φαντάζει "σοσιαλιστικό": ε, και τι έγινε; Στην Ελλάδα "κουρεύει" μισθούς και φαντάζει "νεοφιλελεύθερο": ό,τι βολέψει. Έτσι κι αλλιώς, θα πω εγώ ο πονηρός, το ένα φέρνει το άλλο και το άλλο το ένα. Αν είναι τόσο ριζική η καπιταλιστική κρίση όσο μοιάζει, αν (για να το θέσω από μια ορισμένη μαρξιστική σκοπιά) διεξάγεται άλλη μία "πρωταρχική συσσώρευση" παγκοσμίως, αν βλέπουμε επίσης να εκτυλίσσεται μια κοσμοϊστορική καταστροφή εργασίας και κεφαλαίου ακόμα-ακόμα ώστε να επανεκκινήσει ουσιαστικά το σύστημα, έχει κανένα νόημα να αναζητούμε την ιδεολογική στράτευση/συνέπεια του... συσσωρευτή;

Θα συμφωνήσω ότι το πρόβλημα φαίνεται (και είναι) μεγαλύτερο όταν αναζητούμε τέτοια πράγματα στη (φερώνυμη) αντιπολίτευση, κομματική ή άλλη. Εδώ και 20-25 χρόνια, παγκοσμίως μάλιστα, οι "απαντήσεις", κατά το κοινώς λεγόμενο, είναι τόσο σπασμωδικές και αντανακλαστικές όσο σπασμωδικά και διερευνητικά κινείται και το "σύστημα" (το βάζω σε εισαγωγικά γιατί εννοώ εδώ τις κυρίαρχες ελίτ, όχι τον σύγχρονο καπιταλισμό ως σύστημα), το οποίο όμως έχει βέβαια την πρωτοβουλία και όλα τα μέσα στη διάθεσή του, και γι' αυτό διόλου δεν ενοχλείται από αυτή του τη "σπασμωδικότητα". Τίποτα δεν ήρθε ποτέ να αντικαταστήσει τον "υπαρκτό" ως συνεκτική αντι-αφήγηση (και, από μια άποψη, είναι λίγο άδικο να απαιτούμε να το κάνει αυτό ο ΣΥΡΙΖΑ). Το "φιλελευθερο-σοσιαλιστικό" συνονθύλευμα που αναδύεται τσάτρα-πάτρα ως αντιπρόταση είναι φανερό, για μένα, ότι αξίζει μόνο για να το κάνουμε δικανικό παίγνιο, σαν την Ελένη του Γοργία. Υπάρχει, βέβαια, στα καθ' ημάς και η αντιπρόταση του ΚΚΕ, χωρίς κοινωνικά ερείσματα, χωρίς κομμουνιστική επανάσταση στον ορίζοντα ή στα σκαριά, χωρίς τίποτε άλλο πλην του Κόμματος: ο "υπαρκτός" ως "ανύπαρκτος"...

Τέλος πάντων, αυτός είναι (με πολλά λόγια) ο προβληματισμός μου. Για να επανέλθω συνοψίζοντας στα δικά σου, θα κατάλαβες ότι δεν βλέπω να βγαίνει φως από άλλη μία ξαναζεσταμένη αντιπαράθεση φιλελευθερισμού-σοσιαλισμού. Παραδέχομαι πλήρως ότι μπορούμε να συζητάμε επ' άπειρον με αυτούς τους όρους, και να πηγαίνουμε από τον έναν πόλο στον άλλον: να ένα "σοσιαλιστικό" στιγμιότυπο του συστήματος, στο οποίο η αντιπολίτευση σντιδρά "φιλελεύθερα", και τανάπαλιν (σημειωτέον ότι αντιπολίτευση εδώ μπορεί να σημαίνει ακόμα και συμπολίτευση). Ε, και μετά; Δεν έχω απάντηση.
 
Ενδιαφέρουσα η ανάλυσή σου. Για να βγάλουμε από τη μέση τα εύκολα, ας πω πρώτα πρώτα ότι συμφωνώ πλήρως ότι ο "πόλεμος κατά της τρομοκρατίας", όπως και κάθε άλλος πόλεμος, σημαίνει καταστολή των ατομικών ελευθεριών. Είναι προφανές βέβαια, αλλά ας το επισημάνω για να μην παρεξηγηθώ. Να πω επίσης ότι θεωρώ μπούρδες τα περί "τέλους της ιστορίας", "There Is No Alternative" κ.ο.κ. Εναλλακτικές πάντοτε υπάρχουν. [Αρκεί βέβαια να διατυπώνονται με σαφήνεια ώστε να ξέρουμε ποιες είναι. Αυτός είναι ο κύριος λόγος που ενοχλούμαι τόσο πολύ από τον ΣΥΡΙΖΑ: ότι δεν ξέρω -επειδή ούτε οι ίδιοι δεν ξέρουν- τι ακριβώς θέλει. Με το ΚΚΕ τουλάχιστον δεν έχω αυτό το πρόβλημα. Οι θέσεις του είναι σαφείς, όσο κι αν με βρίσκουν αντίθετο]. Ούτε βέβαια οι ανθρώπινες υποθέσεις μένουν ποτέ στάσιμες, για να δικαιούται κανείς να μιλάει για το τέλος της ιστορίας.

Τώρα, πού διαφωνώ:
Δεν πιστεύω ότι υπάρχει, με τον τρόπο που αντιλαμβάνομαι ότι το θέτεις, αυτό το ενιαίο, απρόσωπο "σύστημα" που χαράσσει πολιτική και παίρνει αποφάσεις. Ούτε πιστεύω ότι υπάρχουν κυβερνώσες ελίτ, υπό την έννοια μιας κυβερνώσας τάξης με σταθερή σύνθεση και ενιαία βούληση. Υπάρχουν άνθρωποι ως μεμονωμένες οντότητες και λαοί ως συλλογικές οντότητες, οι οποίοι εκλέγουν κυβερνήσεις που τους εκπροσωπούν. Οι κυβερνώντες συχνά αποτυγχάνουν στο έργο τους, άλλοτε επειδή είναι διεφθαρμένοι, άλλοτε επειδή είναι ανίκανοι, άλλοτε επειδή έχουν καλές προθέσεις αλλά εφαρμόζουν αναποτελεσματικές πολιτικές. Αν υπάρχει κάποιος γενικός (και αρκετά χαλαρός) συνεκτικός ιστός μεταξύ των λαών της Δύσης, και άρα μεταξύ των κυβερνώντων τους, αυτός είναι ότι σε μεγάλο βαθμό αποδέχονται τις γενικές αρχές του φιλελευθερισμού, τις οποίες ταυτόχρονα διανθίζουν, σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό, με σοσιαλιστικές ιδέες και πρακτικές. Το όλο μείγμα είναι πολύ ρευστό, όπως βέβαια ρευστή είναι και η εκάστοτε σύνθεση των εκάστοτε κυβερνήσεων. Έτσι δεν μου φαίνεται καθόλου περίεργο ότι άλλοτε προτείνονται λύσεις καθαρά φιλελεύθερες, όπως οι αποκρατικοποιήσεις, και άλλοτε καθαρά σοσιαλιστικές, όπως το κούρεμα των καταθέσεων των μεγαλοκαταθετών. Πες με αφελή, αλλά δεν πιστεύω ότι οι προτάσεις αυτές εκπορεύονται από κάποιο γενικό, συνεκτικό σχέδιο που εκπονείται από τις κυρίαρχες ελίτ.

Δεν ξέρω αν χρειαζόμαστε καινούργια εργαλεία για να περιγράψουμε τη σύγχρονη πραγματικότητα, την οποία παρεμπιπτόντως δεν θεωρώ τόσο ζοφερή όσο την περιγράφεις (και μη νομίζεις, δεν ανήκω στις κυρίαρχες ελίτ). Ίσως σε κάποιο βαθμό να τα χρειαζόμαστε. Μέχρι να διατυπωθούν καθαρά, πάντως, πρέπει κι εμείς να μπορούμε μιλάμε και να συνενοούμαστε, όχι;
 

nickel

Administrator
Staff member
Με καθυστέρηση διάβασα τα παραπάνω κείμενα και δεν χρειάζεται να σας πω πόσο καμαρώνει η Λεξιλογία όταν φιλοξενεί τέτοια. Επιτρέψτε μου να προσθέσω την απλοϊκή μου άποψη. Θα την κρατήσω σε απλοϊκό επίπεδο επειδή δεν έχω τα εργαλεία ή το εύρος των γνώσεων για να την κάνω πιο περίπλοκη. Ίσως όμως έτσι απλοϊκή, να είναι και πιο κατανοητή. Λέει λοιπόν η άποψή μου ότι η οικονομία είναι στο κέντρο της ζωής μας (αρκεί να σκεφτούμε το αγγλικό «When the wolf / poverty comes in at the door, love creeps out of the window»). Η οικονομία δεν θα έπρεπε να ξεχνάει ούτε μια στιγμή ότι είναι —πρωτίστως, απαραιτήτως και απαρεγκλίτως— μαθηματικά, απλή αριθμητική, 1+1 = 2 και ποτέ 3. Η οικονομία παραμορφώνεται κάθε φορά που μπαίνει στη μέση η πολιτική. Η πολιτική, άλλωστε, δεν είναι μόνο το δίπολο ελευθερία – ισότητα: η ελευθερία τείνει προς την ασυδοσία και η ισότητα τείνει προς την προκρούστεια παραμόρφωση και καταπίεση. Η Δύση περηφανευόταν για τη συνεχή βελτίωση του βιοτικού της επιπέδου και την ασφάλεια που ένιωθαν οι πολίτες της. Αυτή η ευημερία δεν μπορεί να υπηρετηθεί με τον ίδιο τρόπο όσο αλλάζουν τα μαθηματικά των παραγωγικών σχέσεων στο πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης του ανταγωνισμού. Από την άλλη, εδώ και τρεις δεκαετίες τουλάχιστον δεν έχουμε απλώς συσσώρευση πλούτου, αλλά δημιουργία ανύπαρκτου πλούτου, κοπανιστού αέρα, πλήρη κατάργηση των μαθηματικών. Στην Κύπρο είδαμε, επειδή βόλευε κάποιους, τι μπορεί να είναι το implosion, το οποίο ονομάστηκε bail-in, ή κούρεμα καταθετών. Πόσο άτακτα θα σκάσουν οι επόμενες φούσκες; Πόσο ηχηρά θα είναι τα μπαμ; Τι επιπτώσεις θα έχουν οι μίνι κρίσεις όχι μόνο στις περιουσίες της φούσκας αλλά κυρίως στους ανθρώπους που ζουν μόνο από ένα μεροκάματο;

Τα νέα μοντέλα θα πρέπει να βρουν νέες ισορροπίες ανάμεσα αφενός στην ελευθερία που δεν θα είναι (τόση πια) ασυδοσία και αφετέρου στην ισότητα (που δεν θα είναι καταπίεση και παραμόρφωση) χωρίς να ξεχνούν ούτε στιγμή τα μαθηματικά. Τα ιδεολογήματα, ό,τι όνομα κι αν τους δώσεις, αν ξεχνούν τα μαθηματικά, είναι για τα σκουπίδια.
 
Top