Ποια είναι τα κακά που αντιπροσωπεύει ο νεοφιλελευθερισμός...

Για να είμαστε δίκαιοι, πάντως, αυτά τα ποσά, που μερικοί συγκρίνουν με ΑΕΠ χωρών, είναι και δεν είναι υπαρκτά. Τα περισσότερα είναι σε μετοχές, που ως γνωστόν σήμερα είναι κι αύριο όχι. Π.χ. η Apple έχει χάσει σχεδόν το 40% της αξίας της, από το φθινόπωρο (είχε φτάσει τα 700$, στα μέσα Σεπτέμβρη, και τώρα είναι στα 430$).
 

nickel

Administrator
Staff member
Βρε σεις, πώς γέρασε έτσι ο Γκέιτς;
Άμα δεν δώσεις κάνα δολάριο να πάρεις κρεμούλα, να σε περιποιηθεί μια αισθητικός, να κάτσεις λίγο στη σάουνα, γερνάς μια ώρα νωρίτερα. Η ζωή δεν είναι να κάθεσαι 24 ώρες μπροστά στην οθόνη σου.

(Ο πρώτος που θα πει «Κοίτα ποιος μιλάει» θα μπαναριστεί!)
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Εσένα μια χαρά σε βλέπω στη φωτογραφία. Σαν να μην πέρασε μια μέρα από τότε που την πρωτοείδα.
 

SBE

¥
Ο Μπιλάρας δεν έχει ανάγκη κρεμούλες και πλαστικές. Μήπως άλλωστε θα τον πει κανείς κατάμουτρα παππού;
Σοβαρά πάντως, είναι 57. Αν κρίνω από κόσμο που ξέρω, εκεί γύρω στα 55-57 και οι άντρες και οι γυναίκες αρχίζουν να παίρνουν τη φάτσα που θα έχουν μέχρι τα βαθιά γεράματα. Δεν εξαιρούνται οι πλούσιοι, μόνο οι πλαστικοποιημένοι και καταεγχειρισμένοι.
Άσχετο, αλλά έβλεπα πριν κάνα μήνα μια ομιλία του σχετικά με το ίδρυμά του και μου έκανε εντύπωση πόσο σοβαρός ομιλητής ήταν. Ούτε περιαυτολογίες, σαν του Τζομπς, ούτε μίλαγε σαν πωλητής, ούτε σαν πολιτικός.

Ο Νίκελ άδει στο βάθος "έτσι είμαστ'όλοι εμείς οι κομπιουτερικοί".
 
Δεν το κάνω για να ρίξω λάδι στη φωτιά, αλλά όσοι πιστεύουν ότι για τα δεινά της Ελλάδας ευθύνεται ο νεοφιλελευθερισμός, ή έστω ότι η "λύση" που εφαρμόζεται στην Ελλάδα τα τελευταία τρία χρόνια είναι νεοφιλελεύθερη, ας ρίξουν μια ματιά εδώ.
Στην κατάταξη, για το 2013, 185 χωρών της υφηλίου με γνώμονα τις οικονομικές ελευθερίες, η Ελλάδα καταλαμβάνει την 117η θέση, μακράν τελευταία μεταξύ των χωρών της ΕΕ και 34 ολόκληρες θέσεις πίσω από την προτελευταία Ιταλία, που βρίσκεται στην 83η θέση. Πίσω μας βρίσκονται μόνο τρεις χώρες της Ευρώπης (αλλά όχι της ΕΕ): η Ρωσία 139η, η Λευκορωσία 154η και η Ουκρανία 161η. Στη γειτονιά μας βρίσκει κανείς την Ινδονησία στην 108η θέση, την Υεμένη στην 113η, την Κένυα στην 114η, την Ινδία στην 119η, το Πακιστάν στην 121η κ.ο.κ.

Αλλά μεγαλύτερο ενδιαφέρον έχει να δει κανείς τι ακριβώς έγινε τα τελευταία τρία χρόνια. Αν συγκρίνουμε λοιπόν την κατάταξη της χώρας μας το 2013 με την αντίστοιχη κατάταξη του 2010, βλέπουμε ότι τότε βρισκόμασταν στη 73η θέση. Με άλλα λόγια, με την εφαρμογή της δήθεν νεοφιλελευθέρης συνταγής της τρόικας τα τελευταία τρία χρόνια, υποχωρήσαμε, ούτε λίγο ούτε πολύ, 44 θέσεις στον δείκτη των οικονομικών ελευθεριών!

Λίγο περίεργο, δεν βρίσκετε; Όχι και τόσο, βέβαια, αν αναλογιστεί κανείς ότι τα περισσότερα μέτρα που εφαρμόστηκαν τα τελευταία τρία χρόνια (π.χ. αύξηση του ΦΠΑ, αύξηση των φόρων στα καύσιμα, έκτακοι φόροι στα ακίνητα κ.ο.κ.) μόνο νεοφιλελεύθερα δεν ήταν. Τα μόνα μέτρα που επίμονα ζητάει να εφαρμόσουμε η τρόικα και μπορούν δικαίως να χαρακτηριστούν νεοφιλελεύθερα είναι αυτά ακριβώς που πεισματικά αρνούμαστε να εφαρμόσουμε: η απόλυση δημοσίων υπαλλήλων και η απελευθέρωση των κλειστών επαγγελμάτων.
 

rogne

¥
Περιορίζομαι να πω ότι συμφωνώ με την εκτίμηση του panadeli (αν και μάλλον δεν θα συμφωνήσουμε στα συμπεράσματα): δεν είναι νεοφιλελευθερισμός με καμία συνεκτική έννοια αυτό που εφαρμόζεται στην Ελλάδα (πόσο μάλλον στην Κύπρο π.χ.). Βέβαια, στο τέλος της εξίσωσης (του "μίγματος πολιτικής", όπως το λένε μερικές φορές), μπορεί να βλέπουμε κάπου-κάπου επιμέρους "νεοφιλελεύθερες" ρυθμίσεις ή να δούμε κάποια στιγμή ακόμα και συνολικότερα "νεοφιλελεύθερα" αποτελέσματα (στο ασφαλιστικό-συνταξιοδοτικό, για παράδειγμα), όλα αυτά όμως σίγουρα δεν προκύπτουν με νεοφιλελεύθερη μεθοδολογία.

Για μένα, η εξήγηση του φαινομενικού παραδόξου είναι απλή: όταν πριν από μισό αιώνα σχεδόν άρχισε να πρωτοεφαρμόζεται η νεοφιλελεύθερη οικονομική θεωρία και πολιτική, το καπιταλιστικό σύστημα βρισκόταν ακόμα στην αρχή μιας κρίσης που έχει φτάσει σήμερα στην κορύφωσή της. Η σημερινή καπιταλιστική αναδιάρθρωση είναι λογικό κι επόμενο να μην μπορεί να γίνει με τόσο πολυκαιρισμένα θεωρητικά και πολιτικά εργαλεία, ούτε στην Ελλάδα ούτε πουθενά. Όσο γρηγορότερα το καταλάβουν και οι "επικριτές" αυτής της αναδιάρθρωσης, που ακόμα τραγουδάνε περί νεοφιλελευθερισμού, τόσο το καλύτερο.
 
Περιορίζομαι να πω ότι συμφωνώ με την εκτίμηση του panadeli (αν και μάλλον δεν θα συμφωνήσουμε στα συμπεράσματα): δεν είναι νεοφιλελευθερισμός με καμία συνεκτική έννοια αυτό που εφαρμόζεται στην Ελλάδα (πόσο μάλλον στην Κύπρο π.χ.)

Χαίρομαι που συμφωνείς κι ας διαφωνήσουμε σε άλλα, γιατί η βασική άποψη που ακούγεται από τους πολιτικούς στην Ελλάδα, και όχι μόνο από την αντιπολίτευση (ΣΥΡΙΖΑ, ΚΚΕ, ΑΝΕΛ, ΧΑ) αλλά ακόμα και από τα τρία κόμματα της συγκυβέρνησης, είναι ότι η συνταγή της τρόικας είναι νεοφιλελεύθερη. Η λέξη "νεοφιλελευθερισμός" είναι φτου κακά ακόμα και για τη ΝΔ.
Οι λέξεις όμως υπάρχουν για να μπορούμε να συνεννοούμαστε και όχι για να τις χρησιμοποιούμε σαν μπαμπούλες.

Όσο γρηγορότερα το καταλάβουν και οι "επικριτές" αυτής της αναδιάρθρωσης, που ακόμα τραγουδάνε περί νεοφιλελευθερισμού, τόσο το καλύτερο.

Εδώ θα ήθελα μια διευκρίνιση. Σε ποιους αναφέρεσαι;
Γιατί κατά τη γνώμη μου, οι επικριτές της αναδιάρθρωσης, εντός ή εκτός εισαγωγικών, περιλαμβάνουν όλα ανεξαιρέτως τα πολιτικά κόμματα που εκπροσωπούνται στην ελληνική βουλή.
 

rogne

¥
Γιατί κατά τη γνώμη μου, οι επικριτές της αναδιάρθρωσης, εντός ή εκτός εισαγωγικών, περιλαμβάνουν όλα ανεξαιρέτως τα πολιτικά κόμματα που εκπροσωπούνται στην ελληνική βουλή.

Συμφωνώ γενικά: θα μπορούσα να απευθύνομαι στους "επικριτές" όλων των κομμάτων (για να κάνω μια σουρεαλιστική σύνδεση με τον Χάγιεκ). Στην πραγματικότητα, δεν εννοούσα αυτούς που επικρίνουν για να 'χουν να λένε, αλλά πρακτικά εγκρίνουν με κάθε τρόπο, χωρίς συνήθως να έχουν ιδέα για τίποτα. Εννοούσα μόνο εκείνους που επικρίνουν και πρακτικά (προς το παρόν), καταψηφίζοντας μέτρα, νομοσχέδια κ.ο.κ. (με την πάγια εξαίρεση των χρυσαβγών). Θα περίμενε κανείς από τους "επικριτές" αυτούς να ξέρουν τουλάχιστον για τι σόι πράγμα μιλάνε, αντί να ψέλνουν τροπάρια περί "νεοφιλελευθερισμού", "μερκελισμού", "τροϊκανισμού", "τέταρτου Ράιχ" και πάει λέγοντας. Αλλά δεν...*

* Πιθανή εξαίρεση το ΚΚΕ, που όμως δεν είμαι σίγουρος τι ακριβώς εννοεί πίσω από τη Βουλγάτα: κάτι του 21ου αιώνα, κάτι του 20ού, κάτι του 19ου, κάτι ίδιο και απαράλλακτο ανέκαθεν, κάτι που αλλάζει και μεταμορφώνεται (και υπάρχουν πολύ σοβαροί λόγοι γι' αυτό); Ίσως συμφωνήσουμε και σε κάτι άλλο (ποιος να το 'λεγε!): νομίζω ότι μόνο το ΚΚΕ δεν έχει κάνει την τελευταία τριετία παντιέρα τον "νεοφιλελευθερισμό" σαν το απόλυτο κακό.
 
Συμφωνώ γενικά: θα μπορούσα να απευθύνομαι στους "επικριτές" όλων των κομμάτων (για να κάνω μια σουρεαλιστική σύνδεση με τον Χάγιεκ).

Ωραίο! Ώστε έχεις διαβάσει τον Δρόμο προς τη Δουλεία; :D

Θα περίμενε κανείς από τους "επικριτές" αυτούς να ξέρουν τουλάχιστον για τι σόι πράγμα μιλάνε, αντί να ψέλνουν τροπάρια περί "νεοφιλελευθερισμού", "μερκελισμού", "τροϊκανισμού", "τέταρτου Ράιχ" και πάει λέγοντας.

Πράγματι. Είναι το μόνιμο παράπονό μου από φίλους μου που πολιτεύονται με τον ΣΥΡΙΖΑ.
Δύο στα δύο λοιπόν.

Ίσως συμφωνήσουμε και σε κάτι άλλο (ποιος να το 'λεγε!): νομίζω ότι μόνο το ΚΚΕ δεν έχει κάνει την τελευταία τριετία παντιέρα τον "νεοφιλελευθερισμό" σαν το απόλυτο κακό.

Νομίζω ότι έχεις δίκιο και σ' αυτό. Για το ΚΚΕ το απόλυτο κακό είναι ο καπιταλισμός γενικά, δεν κάνει διακρίσεις μεταξύ νεοφιλελευθερισμού, κεϋνσιανισμού κ.ο.κ.
Τρία στα τρία.

Άντε, γράψε και κάτι στο οποίο να διαφωνήσουμε! :D
 
Αν θέλεις αφορμές για διαφωνίες, πάνω στο θέμα του νήματος, μπορώ να δημιουργήσω πολλές...


... αλλά δεν θα το κάνω. Αποφάσισα να γίνω καλό παιδί. :inno: (ουπς, λάθος, την επόμενη βδομάδα είναι)
 

pidyo

New member
Περιορίζομαι να πω ότι συμφωνώ με την εκτίμηση του panadeli (αν και μάλλον δεν θα συμφωνήσουμε στα συμπεράσματα): δεν είναι νεοφιλελευθερισμός με καμία συνεκτική έννοια αυτό που εφαρμόζεται στην Ελλάδα (πόσο μάλλον στην Κύπρο π.χ.).
Παρότι μη φαν του νεοφιλελευθερισμού, θα συμφωνήσω κι εγώ απολύτως με τον panadeli, μόνο που θα πρέπει να το επεκτείνω και εκτός Ελλάδας και Κύπρου. Πόσο φιλελεύθερο είναι, για παράδειγμα, το too big to fail, βασικό μάντρα στον καιρό της κρίσης; Αλλά νομίζω πως το ζήτημα της διάκρισης θεωρίας και πράξης (το πρόβλημα του υπαρκτού νεοφιλελευθερισμού, ας πούμε) έχει ήδη θιγεί στο δύσκολο αυτό νήμα. Ούτως ή άλλως ζούμε σε δύσκολους καιρούς χρηματοπιστωτικής εκτροπής, οπότε είναι ίσως άτοπο να μιλάμε για θεωρίες. Τις δυο τρεις τελευταίες μέρες που έχω μπορέσει, μετά από καιρό, να περιδιαβώ λίγο τον ελληνικό και διεθνή τύπο, βλέπω πάρα πολλή πίκρα και ευρωσκεπτικισμό από ολόκληρο το πολιτικό φάσμα, ίσως ακόμη περισσότερη στους πιστούς της φιλελεύθερης Ευρώπης.
 
Πόσο φιλελεύθερο είναι, για παράδειγμα, το too big to fail, βασικό μάντρα στον καιρό της κρίσης; Αλλά νομίζω πως το ζήτημα της διάκρισης θεωρίας και πράξης (το πρόβλημα του υπαρκτού νεοφιλελευθερισμού, ας πούμε) έχει ήδη θιγεί στο δύσκολο αυτό νήμα. Ούτως ή άλλως ζούμε σε δύσκολους καιρούς χρηματοπιστωτικής εκτροπής, οπότε είναι ίσως άτοπο να μιλάμε για θεωρίες.

Συμφωνώ με τα παραπάνω, όπως και με τα υπόλοιπα που λες. Εξάλλου, όσο και αν ο (νεο)φιλελευθερισμός παρουσιάζεται -και μέχρι ενός σημείου δικαίως- ως η κυρίαρχη ιδεολογία σήμερα, καμία χώρα στον πλανήτη δεν μπορεί να χαρακτηριστεί αμιγώς (νεο)φιλελεύθερη. Όλες οι δυτικού τύπου οικονομίες είναι μικτές.

Δεν πιστεύω όμως ότι πρόκειται ακριβώς για απόσταση μεταξύ θεωρίας και πράξης, αλλά για συνειδητό συνδυασμό στοιχείων από διαφορετικά μοντέλα. Και δεν βρίσκω κάποια αντίφαση σε αυτό. Πιστεύω ότι μπορούμε κάλλιστα, για παράδειγμα, να δανειστούμε αρχές του φιλελεύθερου μοντέλου (π.χ. την πρόταξη των ατομικών ελευθεριών, την προστασία της ατομικής ιδιοκτησίας κ.ο.κ.) και να τις συνδυάσουμε με στοιχεία από το σοσιαλιστικό μοντέλο (π.χ. το κοινωνικό κράτος). Προσωπικά θεωρώ τέτοιους συνδυασμούς όχι μόνο θεμιτούς αλλά και ευκταίους, στο βαθμό βέβαια που λειτουργούν στην πράξη —όπως συμβαίνει λ.χ. στη Σουηδία, σε αντιδιαστολή με το δικό μας μοντέλο, το οποίο δεν μπορεί ακριβώς να χαρακτηριστεί λειτουργικό.

Το φιλελεύθερο μοντέλο δεν προβλέπει την ύπαρξη, για παράδειγμα, δομών πρόνοιας —ενός κοινωνικού μαξιλαριού για τους άπορους, τους άνεργους, τους ανάπηρους κλπ—, αλλά δεν την αποκλείει κιόλας. Ή ίσως η σκληρή, απόλυτη εκδοχή του πράγματι να την αποκλείει, αλλά δεν είμαστε επ' ουδενί υποχρεωμένοι να υιοθετήσουμε την απόλυτη, αμιγή εκδοχή του μοντέλου. Μπορούμε να υιοθετήσουμε μια πιο "νερωμένη" εκδοχή του, η οποία να σέβεται μεν τις βασικές αρχές —ώστε να μπορεί κατά βάση να χαρακτηριστεί φιλελεύθερη— αλλά ταυτόχρονα να εμπεριέχει και στοιχεία από το αντίπαλο στρατόπεδο. Αυτό ακριβώς έχουν κάνει οι δημοκρατίες της Δύσης, και αυτό είναι και το μοντέλο που προσωπικά προτιμώ.

Ο λόγος που επιμένω στο ζήτημα δεν είναι για να υπερασπιστώ το (νεο)φιλελεύθερο μοντέλο στην καθαρή μορφή του —την οποία ούτως ή άλλως δεν ενστερνίζομαι αλλά και η οποία ουδέποτε έχει εφαρμοστεί στην πράξη—, αλλά επειδή ενοχλούμαι πολύ από τη συνειδητή διατρέβλωση των εννοιών. Τις λέξεις πρέπει να τις χρησιμοποιούμε για να συνεννοούμαστε, όχι σαν μπαμπούλες για να καλύψουμε την ένδεια των επιχειρημάτων μας. [Δεν εννοώ εδώ κανέναν από όσους συμμετείχαν στο παρόν νήμα, για να μην παρεξηγούμαστε, αλλά πολιτικούς φορείς που έχουν κάνει σημαία τους τον αγώνα κατά του νεοφιλελευθερισμού.] Διαβάζω, για παράδειγμα, σε σημερινή ανακοίνωση του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης (η υπογράμμιση δική μου):

Η ελληνική κυβέρνηση, αφού πρώτα συμφώνησε στο να βρεθεί η χειρότερη δυνατή λύση για την Κύπρο, τώρα προσπαθεί να εκμεταλλευτεί επικοινωνιακά την απόφαση του Eurogroup για να δικαιολογήσει τις νέες της υπαναχωρήσεις απέναντι στην τρόικα. Δεν είναι απλώς ανεύθυνη, αλλά και επικίνδυνη.

Προσπαθεί να στηριχτεί πάνω στο κούρεμα των καταθέσεων και στην αποσταθεροποίηση του τραπεζικού συστήματος συνολικά στην ευρωζώνη, έτσι ώστε να πείσει ότι η πολιτική της είναι μονόδρομος και ότι η παράταση του χαρατσιού της ΔΕΗ και οι απολύσεις αποτελούν εθνική σωτηρία.

Ποιον ακριβώς προσπαθεί να πείσει όταν ισχυρίζεται ότι οι καταθέσεις των Ελλήνων είναι διασφαλισμένες και ότι είναι προς το συμφέρον τους η στάση της κυβέρνησης; Πώς συμβιβάζεται η ακραιφνής στήριξη της κυβέρνησης στην πιο ακραία εκδοχή του νεοφιλελευθερισμού με την υπεράσπιση των συμφερόντων της χώρας;


Και αναρωτιέμαι, τι από τα παραπάνω αποτελούν έκφανση της πιο ακραίας (sic!) εκδοχής του νεοφιλελευθερισμού; Το κούρεμα των καταθέσεων ή το χαράτσι της ΔΕΗ;

Το μόνο μέτρο που αναφέρεται στην ανακοίνωση και μπορεί όντως να χαρακτηριστεί νεοφιλελεύθερο είναι οι απολύσεις δημοσίων υπαλλήλων (δεν γράφει ρητά δημοσίων υπαλλήλων η ανακοίνωση, αλλά προφανώς αυτούς εννοεί). Και αναρωτιέμαι ξανά: Πόσοι δημόσιοι υπάλληλοι έχουν απολυθεί τα τελευταία τρία χρόνια εφαρμογής της πιο ακραίας εκδοχής του νεοφιλελευθερισμού;
 
Το φιλελεύθερο μοντέλο δεν προβλέπει την ύπαρξη, για παράδειγμα, δομών πρόνοιας —ενός κοινωνικού μαξιλαριού για τους άπορους, τους άνεργους, τους ανάπηρους κλπ—, αλλά δεν την αποκλείει κιόλας. Ή ίσως η σκληρή, απόλυτη εκδοχή του πράγματι να την αποκλείει, αλλά δεν είμαστε επ' ουδενί υποχρεωμένοι να υιοθετήσουμε την απόλυτη, αμιγή εκδοχή του μοντέλου. Μπορούμε να υιοθετήσουμε μια πιο "νερωμένη" εκδοχή του, η οποία να σέβεται μεν τις βασικές αρχές —ώστε να μπορεί κατά βάση να χαρακτηριστεί φιλελεύθερη— αλλά ταυτόχρονα να εμπεριέχει και στοιχεία από το αντίπαλο στρατόπεδο. Αυτό ακριβώς έχουν κάνει οι δημοκρατίες της Δύσης, και αυτό είναι και το μοντέλο που προσωπικά προτιμώ.

Επίσης. Η προϋπόθεση για την εφαρμογή του αμιγούς, σκληροπυρηνικού νεοφιλελευθερισμού είναι να μην υπάρχουν μη προσωπικές κοινωνικές ανισότητες.
 

pidyo

New member
Πιστεύω ότι μπορούμε κάλλιστα, για παράδειγμα, να δανειστούμε αρχές του φιλελεύθερου μοντέλου (π.χ. την πρόταξη των ατομικών ελευθεριών, την προστασία της ατομικής ιδιοκτησίας κ.ο.κ.) και να τις συνδυάσουμε με στοιχεία από το σοσιαλιστικό μοντέλο (π.χ. το κοινωνικό κράτος). Προσωπικά θεωρώ τέτοιους συνδυασμούς όχι μόνο θεμιτούς αλλά και ευκταίους, στο βαθμό βέβαια που λειτουργούν στην πράξη —όπως συμβαίνει λ.χ. στη Σουηδία, σε αντιδιαστολή με το δικό μας μοντέλο, το οποίο δεν μπορεί ακριβώς να χαρακτηριστεί λειτουργικό.

Το φιλελεύθερο μοντέλο δεν προβλέπει την ύπαρξη, για παράδειγμα, δομών πρόνοιας —ενός κοινωνικού μαξιλαριού για τους άπορους, τους άνεργους, τους ανάπηρους κλπ—, αλλά δεν την αποκλείει κιόλας. Ή ίσως η σκληρή, απόλυτη εκδοχή του πράγματι να την αποκλείει, αλλά δεν είμαστε επ' ουδενί υποχρεωμένοι να υιοθετήσουμε την απόλυτη, αμιγή εκδοχή του μοντέλου. Μπορούμε να υιοθετήσουμε μια πιο "νερωμένη" εκδοχή του, η οποία να σέβεται μεν τις βασικές αρχές —ώστε να μπορεί κατά βάση να χαρακτηριστεί φιλελεύθερη— αλλά ταυτόχρονα να εμπεριέχει και στοιχεία από το αντίπαλο στρατόπεδο. Αυτό ακριβώς έχουν κάνει οι δημοκρατίες της Δύσης, και αυτό είναι και το μοντέλο που προσωπικά προτιμώ.
Θεμιτές είναι οι νερωμένες εκδοχές, είτε του φιλελεύθερου μοντέλου είτε του σοσιαλδημοκρατικού (λεξιλογική παρένθεση να χαρεί κι ο Νίκελ: κι ο Μουζέλης σοσιαλοδημοκρατία τη λέει), το ζήτημα είναι κατά πόσο είναι ρεαλιστικές. Το πρόβλημα με τα μείγματα είναι η πρόβλεψη της συμπεριφοράς του ισχυρού στοιχείου. Με την ίδια λογική που μπορεί κανείς να πει ότι το σοσιαλιστικό μοντέλο όπως εφαρμόστηκε στη Σοβιετική Ένωση (με τη δικτατορία του προλεταριάτου να εφαρμόζεται μέσω του κυρίαρχου «κόμματος της πρωτοπορίας») είχε μέσα του τους σπόρους της γραφειοκρατίας και της αυθαιρεσίας της νομενκλατούρας, μπορεί επίσης να πει ότι το φιλελεύθερο μοντέλο -γκρόσο μόντο η μεγαλύτερη δυνατή απαλλαγή του κοινωνικού, πολιτικού και οικονομικού ατόμου από περιορισμούς στην ελευθερία του- έχει μέσα του τους σπόρους της επικράτησης του ισχυρού επί του αδυνάτου. Με την έννοια αυτή, οι καλές προθέσεις των νερωμένων εκδοχών κινδυνεύουν να εγκλωβιστούν σε μάχες οπισθοφυλακής.

Αναρωτιέμαι λοιπόν μήπως αντί για σύγκλιση πρέπει να αναζητήσουμε την απόκλιση με διαμερισματοποίηση. Εννοώ πως ίσως πιο ρεαλιστικές νερωμένες εκδοχές είναι αυτές που επιτρέπουν στην κυρίαρχη λογική να δρέψει τους καρπούς της επιτυχίας της, ενώ ταυτόχρονα αφαιρούμε από την επικράτειά της τις φέτες που θεωρούμε, ως πολιτική κοινότητα, σκόπιμο να αφαιρεθούν. Μένοντας στο δικό σου μοντέλο, για παράδειγμα, να αφήσουμε στον Καίσαρα του φιλελευθερισμού και της καπιταλιστικής οικονομίας τα του Καίσαρος (την οργάνωση της αγοράς), αφήνοντας όμως εκτός των δομών αυτών πράγματα για τα οποία αποφασίζουμε ότι ο Καίσαρας δεν μπορεί να φέρει αποτελέσματα ευνοϊκά για το κοινωνικό σύνολο.

Επειδή όμως ο ανιχνευτικός αυτοσχεδιασμός μου παραείναι θεωρητικός, να τον διακόψω με τη μόνη μου βεβαιότητα: όπως δείχνουν, νομίζω, όλες οι πραγματικές εκτροπές από θεωρητικά μοντέλα αλλά και όλες οι λίγο πετυχημένες εκδοχές κάποιων ιδεών, αριστερών, φιλελεύθερων, νερωμένων κλπ., καμιά ευνοϊκή λύση δεν πρόκειται να βρεθεί εκτός πολιτικής, και εκτός πολιτικής συμμετοχής. Για όσους με ξέρουν προσωπικά ακούγεται αστείο αυτό που λέω, δεδομένου ότι δεν είχα ποτέ τα άντερα να ασχοληθώ με την πολιτική, αλλά δεν μπορώ να φανταστώ λύση που θα έρθει από πάνω (πατερούληδες, caudillo, κατασκευασμένοι από τα ΜΜΕ ηγέτες που είναι πλήρως υποταγμένοι σε οικονομικά συμφέροντα) ή απ' έξω (τεχνοκράτες, σύμμαχοι). Μόνο λύσεις, οποιασδήποτε κατεύθυνσης, αποφασισμένες και υλοποιούμενες από την πολιτική κοινότητα έχουν ελπίδες.
 

nickel

Administrator
Staff member
Καμιά ευνοϊκή λύση δεν πρόκειται να βρεθεί εκτός πολιτικής

Μόνο λύσεις, οποιασδήποτε κατεύθυνσης, αποφασισμένες και υλοποιούμενες από την πολιτική κοινότητα έχουν ελπίδες.

Συμφωνώ. Λέω επίσης ότι η πολιτική κοινότητα έχει τις κυριότερες ευθύνες, ακόμα κι αν δεχτούμε ένα εκλογικευμένο «μαζί τα φάγαμε». Η μεγαλύτερη απ’ όλες τις απορίες μου: τι έχεις δει, από το ξέσπασμα της κρίσης και μετά —στην πολιτική κοινότητα, αλλά και γύρω απ’ αυτήν— που να σου δίνει την ελπίδα ότι διδαχτήκαμε από την κρίση και εργαζόμαστε για την ευνοϊκή λύση.

Κάθε ελπιδοφόρο μήνυμα θα μας γεμίσει με δεκαπλάσια χαρά απ’ όση αξίζει.
 
Μένοντας στο δικό σου μοντέλο, για παράδειγμα, να αφήσουμε στον Καίσαρα του φιλελευθερισμού και της καπιταλιστικής οικονομίας τα του Καίσαρος (την οργάνωση της αγοράς), αφήνοντας όμως εκτός των δομών αυτών πράγματα για τα οποία αποφασίζουμε ότι ο Καίσαρας δεν μπορεί να φέρει αποτελέσματα ευνοϊκά για το κοινωνικό σύνολο.

Μα κι αυτό που γράφεις ένα μικτό μοντέλο είναι. Δεν νομίζω ότι διαφωνούμε κάπου.

Συμφωνώ και με τα υπόλοιπα. Ούτε εγώ μπορώ να φανταστώ λύση που θα έρθει από πάνω ή απ' έξω.
Δυστυχώς όμως συμφωνώ και με τον Νίκελ. Δεν έχω δει κάτι απτό που να μου δίνει ελπίδα ότι διδαχθήκαμε από την κρίση και εργαζόμαστε για να βγούμε από αυτήν. Το "μαζί τα φάγαμε", για παράδειγμα, ήταν πολύ πιο κοντά στην αλήθεια από το "λεφτά υπάρχουν". Όμως ακόμα και σήμερα θα βρεις πολύ περισσότερους υποστηρικτές του δεύτερου παρά του πρώτου.
 

pidyo

New member
Συμφωνώ. Λέω επίσης ότι η πολιτική κοινότητα έχει τις κυριότερες ευθύνες, ακόμα κι αν δεχτούμε ένα εκλογικευμένο «μαζί τα φάγαμε».
Το «μαζί τα φάγαμε» το θεωρώ τελείως λάθος σε όλα τα επίπεδα. Λάθος σε επίπεδο ερμηνευτικό, λάθος σε επίπεδο πολιτικό, λάθος σε επίπεδο πολιτικής ηθικής, λάθος σε επίπεδο αισιοδοξίας για την εξεύρεση λύσεων. Αλλά αυτό είναι άλλου παπά ευαγγέλιο.

Η μεγαλύτερη απ’ όλες τις απορίες μου: τι έχεις δει, από το ξέσπασμα της κρίσης και μετά —στην πολιτική κοινότητα, αλλά και γύρω απ’ αυτήν— που να σου δίνει την ελπίδα ότι διδαχτήκαμε από την κρίση και εργαζόμαστε για την ευνοϊκή λύση.
Κοίτα, σου βρήκα παραπομπή για τη σοσιαλοδημοκρατία, οπότε με παίρνει να σε στενοχωρήσω τώρα, ε;...
 

pidyo

New member
Μα κι αυτό που γράφεις ένα μικτό μοντέλο είναι. Δεν νομίζω ότι διαφωνούμε κάπου.
Αφού διευκρινίσω πως αυτά που έγραψα παραπάνω δεν είναι κάτι που προτείνω, αλλά απλώς μια λογική που μου φαίνεται θεμιτή, ας το αναδιατυπώσω μπας και διαφωνήσουμε. :)

Εννοούσα πως τα μικτά συστήματα που στηρίζονται στη λογική της παραχώρησης (θα έχουμε φιλελεύθερο οικονομικοκοινωνικό μοντέλο, αλλά χωρίς υπερβολές βρε παιδιά, ας βάλουμε και λίγη κοινωνική πρόνοια ή θα έχουμε μια ελεγχόμενη οικονομία αλλά ας προβλέψουμε βρε παιδιά και κανέναν άγριο καπιταλιστικό θύλακο να βγάλουμε κάνα φράγκο) δεν μου φαίνονται αποτελεσματικά γιατί ρέπουν νομοτελειακά προς την ισχυρή τους συνιστώσα, με αποτέλεσμα οι παραχωρήσεις να καθίστανται μακροπρόθεσμα μη λειτουργικές.
 
Top