Δωρεάν σημαίνει χωρίς συγκεκριμένη ανταμοιβή από εμένα για το συγκεκριμένο αγαθό που εγώ απολαμβάνω.
Πολύ σωστό. Βλ. και εδώ:
Χωρίς να το ζαλίζουμε, νομίζω ότι υπάρχουν δωρεάν γεύματα - για τους γευματίζοντες, βεβαίως βεβαίως.
Ο γευματίζων μπορεί κάλλιστα να απολαύσει ένα δωρεάν —για τον ίδιο— γεύμα, στον βαθμό που ο ίδιος δεν πληρώνει γι 'αυτό. Με άλλα λόγια, στον βαθμό που κλέβει τον κόπο κάποιου άλλου.
Όταν όμως μιλάμε για δωρεάν παιδεία, μια υπηρεσία που παρέχεται σε
όλους, τα πράγματα αλλάζουν. Είναι προφανές ότι δεν μπορούν
όλοι να απολαύσουν μια υπηρεσία την οποία δεν έχουν πληρώσει. Ο μόνος τρόπος να το κάνουν αυτό θα ήταν να πληρώσει γι' αυτήν κάποιος άλλος, εκτός του συστήματος —όπως δηλαδή γινόταν όλα αυτά τα χρόνια στη χώρα μας με τις ευρωπαϊκές επιδοτήσεις. Επειδή όμως, όπως με πικρό τρόπο διαπιστώσαμε όλοι μας την τελευταία τριετία, δεν μπορεί να μακροημερεύσει ένα σύστημα που βασίζεται στην εξωτερική χρηματοδότηση, επανερχόμαστε στο αρχικό μας πρόβλημα:
δεν μπορεί μια κυβέρνηση να προσφέρει στους πολίτες της δωρεάν παροχές. Η "δωρεάν" παιδεία, η "δωρεάν" υγεία κλπ μόνο δωρεάν δεν είναι. Απλά το κόστος είναι μασκαρεμένο έτσι ώστε οι πολίτες να μην αντιλαμβάνονται ότι πλήρωνουν όλες αυτές τις παροχές από την τσέπη τους —άλλοτε από την φορολογία, άλλοτε με άλλους τρόπους. Βέβαια στη χώρα μας υπήρξαν δυστυχώς πολλοί που, αποφεύγοντας να πληρώσουν φόρους, όντως απόλαυσαν δωρεάν —για τους ίδιους— γεύματα, χρεώνοντας το κόστος του γεύματος στους συμπολίτες τους. Δεν νομίζω όμως ότι εννοείς αυτά τα κοινωνικά παράσιτα όταν υπερασπίζεσαι τη δυνατότητα ύπαρξης δωρεάν παροχών.
Από την άλλη, υπάρχει όντως μια δυνατότητα για δωρεάν παροχές, η οποία όμως διατίθεται μόνο σε κοινωνίες με σημαντικές ταξικές ανισότητες. Η εκάστοτε κυβέρνηση θα μπορούσε να προσφέρει σε
ορισμένους πολίτες κάποιες υπηρεσίες δωρεάν, επιμερίζοντας το κόστος στους υπόλοιπους. Να προσφέρει δηλαδή στους πιο φτωχούς, που δεν έχουν να πληρώσουν φόρους, δωρεάν —για τους ίδιους— παιδεία, υγεία κλπ, και το κόστος να το επιφορτιστούν οι υπόλοιποι, οι λιγότερο φτωχοί. Ένα γενικευμένο όμως σύστημα δωρεάν παιδείας και υγείας
δεν μπορεί να υπάρξει. Και το όποιο περιορισμένο σύστημα δωρεάν παροχών θα μπορούσε να υπάρξει θα βασιζόταν αποκλειστικά και μόνο στις κοινωνικές ανισότητες —όσο πιο έντονες οι ανισότητες, τόσο μεγαλύτερη δυνατότητα για δωρεάν παροχές στους αδύνατους, υπό την αίρεση βέβαια ότι οι πλούσιοι θα δέχονταν να χρηματοδοτήσουν όλες αυτές τις παροχές και δεν θα σάλπαραν για άλλες πολιτείες.
Σε μια αταξική κοινωνία όμως, όπου δεν υπάρχουν πλούσιοι και φτωχοί ώστε οι πρώτοι να χρηματοδοτούν τις υπηρεσίες που οι δεύτεροι απολαμβάνουν δωρεάν, δεν μπορεί να υπάρξει δωρεάν γεύμα για
απολύτως κανέναν. Και η πλάκα είναι ότι οι υπέρμαχοι της αταξικής κοινωνίας, ή έστω της κοινωνίας με τις ελάχιστες δυνατές κοινωνικές ανισότητες, είναι κατεξοχήν εκείνοι που υπερασπίζονται τις "δωρεάν" παροχές. Πρόκειται για μια βαθύτατη παρανόηση, στην καλύτερη περίπτωση, ή για έναν ωμό εμπαιγμό, στη χειρότερη.