Toso apla diladi, e? Sta plesia tis ekseliksis prepi na mi mini tipota orthio; Tote giati diavazoume kimena ekatontadon eton afu antikatoptrizun to palio ke kseperasmeno? lol
Ναι, αλλά δεν τα διαβάζουμε φορώντας χιτώνες και καίγοντας λάδι στο λυχνάρι. Θέλω να πω, θα συμφωνείς υποθέτω ότι το «δεν μένει τίποτε όρθιο» είναι ένας εξαιρετικά απλουστευτικό και προσωποπαγές επιχείρημα. (Και είμαι περίεργος σε ποια γλώσσα διαβάζεις τους αρχαίους, δικούς μας και ξένους, και τους ξένους κλασικούς και σε ποια γλώσσα νομίζεις ότι τους διαβάζουν οι «άλλοι».)
Στην ουσία της «απορίας» σου, Αζ, θα ήθελα να μου επιτρέψεις μερικές παρατηρήσεις.
(α) Ας συμφωνήσουμε ότι θα πρέπει να ακολουθούμε τους νόμους και τους κανόνες που ισχύουν, όσο ισχύουν. Ας δεχτούμε επίσης, ότι νόμοι και κανόνες αλλάζουν είτε σύμφωνα με τις τρέχουσες συμφωνημένες διαδικασίες (σε φυσιολογικές συνθήκες) είτε με επαναστατικό τρόπο (σε μη φυσιολογικές συνθήκες). Επικεντρώνοντας στα γλωσσικά, επαναστατική αλλαγή σε μη φυσιολογικές συνθήκες ήταν π.χ. η εισαγωγή του λατινικού αλφαβήτου στην κεμαλική Τουρκία (μια αλλαγή που καθιερώθηκε) ή η χρήση φωνητικού αλφαβήτου για τη γραφή των ελληνικών από τους εκεί Έλληνες στα πρώτα χρόνια της Σοβιετικής Ένωσης (μια αλλαγή που δεν καθιερώθηκε).
(β) Η γραφή είναι ο τρόπος που αποτυπώνεται η γλώσσα στην τρέχουσα ομιλούμενη μορφή της. Το ελληνικό αλφάβητο δεν είναι το μοναδικό που έχει χρησιμοποιηθεί για τη γραφή της ελληνικής γλώσσας (αρχίζοντας από τη γραμμική Β, περνώντας από τα λατινικά χειρόγραφα της Ερωφίλης και καταλήγοντας στα σημερινά γκρίκλις όπως τα πιο πάνω δικά σου), ούτε έχει χρησιμοποιηθεί (ατόφιο ή επεκτεταμένο) μόνο για τη γραφή της ελληνικής γλώσσας (από τα κυμαϊκά-πρωτολατινικά και τα κοπτικά μέχρι τα κυριλλικά, τα καραμανλίδικα, τα ρουμάνικα και τα αρβανίτικα του 19ου αιώνα κ.ά.).
(γ) Για το πώς γράφεται ο Μανόλης, ούτε εγώ είμαι γλωσσολόγος. Αφού το έγραψε έτσι όμως ο Μανόλης Τριανταφυλλίδης, που
ήταν γλωσσολόγος, εμένα μου περισσεύει. Για τα υπόλοιπα επιχειρήματά σου, θα μου επιτρέψεις να μην ασχοληθώ σοβαρά επειδή μου είναι αδύνατο να πιστέψω ότι τα εννοείς σοβαρά και ότι δεν μπορείς να εκφέρεις σωστά τη λέξη εξυπηρετηθήκατε.
Υπάρχει λοιπόν τρόπος γραφής της γλώσσας (που έχει διαφορές από τον τρόπο γραφής της γλώσσας ακόμη και πριν από 60 και 80 και 100 χρόνια, εκτός αν δεν έχεις δει ποτέ αυτά τα παλαιικά «είνε» και «φειδάκι» και άλλα τέτοια). Υπάρχει, επίσης, συζήτηση για ενδεχόμενες αλλαγές, απαραίτητες ή μη. Προφανώς, η συμμετοχή στη συζήτηση δεν είναι απαραίτητη, αλλά η απαίτηση να μη συζητούν οι υπόλοιποι επειδή κάπου οι ρυθμοί της ξεπέρασαν τα γούστα μας, κι αυτό σαν ισχνό επιχείρημα μου φαίνεται.