Καλησπέρα σε όλους
Με αφορμή τη συζήτηση που ανοίξατε, θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας την εμπειρία μου από την εκτέλεση της εν λόγω συμφωνίας στη συναυλία της Φιλαρμονικής της Βιέννης, στο Μέγαρο Μουσικής, πριν μερικά χρόνια, με μαέστρο τον Ρικάρντο Μούτι. Επειδή δεν είχα βρει εισιτήριο, είχα παρακολουθήσει τη συναυλία στον κήπο του Μεγάρου από τη γιγαντο-οθόνη (με ελεύθερη είσοδο), καθισμένη...στο δάπεδο, μαζί με ένα πλήθος κόσμου.
Θυμάμαι πολύ χαρακτηριστικά ότι:
1. Τη συναυλία παρακολουθούσαν άνθρωποι όλων των ηλικιών και "κοινωνικών τάξεων": έφηβοι με τζινάκι ή σορτσάκι, μαμάδες και μπαμπάδες με μωρά σε καρότσια, παιδιά, "καθωσπρέπει" κύριοι και κυρίες με επίσημο ένδυμα κλπ.
2. Στη διάρκεια της συναυλίας επικρατούσε νεκρική σιγή, παρ' όλο που είμαστε στο ύπαιθρο και κανείς δεν την επέβαλε.
3. Παρά το παρατεταμένο χειροκρότημα, μετά το τέλος της συναυλίας (ήταν το τελευταίο έργο που ακούστηκε), ο μαέστρος έφυγε εξαιρετικά σοβαρός και δεν παίχτηκε κανένα ανκόρ. Σωστά, κατά τη γνώμη μου, τίποτα δεν μπορούσε να ακουστεί μετά από τόση συναισθηματική φόρτιση.
Καταλήγω στο συμπέρασμα ότι, όπως και να έχει ονομαστεί ένα μουσικό έργο, τελικά η ίδια η μουσική είναι αυτή που μένει, ενώνει τους ανθρώπους που το μοιράζονται και μας συνδέει με το συνθέτη. Ο ίδιος ο Τσαϊκόφσκι είχε πει, αν δεν κάνω λάθος, ότι τη θεωρούσε το τελειότερο έργο του.
Δεν ξέρω αν έχει σχέση, αλλά θα μπορούσαμε να αναφέρουμε και τις δύο σονάτες για πιάνο του Μπετόβεν: την Sonate Pathétique (που μεταφράστηκε "Παθητική") και την Appassionata που έμεινε αμετάφραστη.