Πάντως, είναι τουλάχιστον υπερβολικό να θέλεις να σου πληρώνει ο βασικός σου μισθός το παρακάτω:
- Τη δυνατότητα να καπνίζει (αν έχει αυτή τη διωκόμενη συνήθεια...).
Δηλαδή, όχι μόνο συνυπολογίζεται μια επιλογή που μπορείς να μην κάνεις, αλλά απαιτείται και από το σύστημα υγείας (άρα και από τους υπόλοιπους φορολογούμενους, ακόμα και αυτούς που δεν καπνίζουν) η επιπλέον δαπάνη της περίθαλψής σου όταν θα αρρωστήσεις από τη «διωκόμενη συνήθεια».
Πέραν αυτού, πολλά σημεία της λίστας εμπίπτουν στις συνήθειες μιας άκρως καταναλωτικής κοινωνίας (τα απεριόριστα βιβλία, τα ρούχα κτλ). Θέλω να πω, αν ψάχνουμε τρόπους να συντηρήσουμε τον υπερκαταναλωτισμό, και μαζί του τον καπιταλισμό, να το ξέρουμε από τώρα να το συζητήσουμε σε άλλη βάση.
(α) Η δημόσια συγκοινωνία (ιδίως με το δικό μας ανάγλυφο, βουνά, νησιά κλπ) δεν μπορεί να είναι διαθέσιμη παντού και πάντα --και δεν πρέπει να είναι, αλλιώς φτάνουμε σε συστήματα όπως του μοραΐτικου ΟΣΕ και στα επιδοτούμενα σχολικά ταξί. Η δυνατότητα αυτοκίνησης, ιδίως για τους νέους, είναι ιδιαίτερα σημαντική επειδή λειτουργεί υποβοηθητικά για το άνοιγμα δυνατοτήτων και οριζόντων.
Εδώ διαφωνώ. Η δημόσια συγκοινωνία πρέπει να είναι διαθέσιμη παντού και πάντα - αν κανείς δεν μπορεί να οδηγήσει, γιατί είναι ΑμεΑ, γέρος, έγκυος, έχει σπάσει το πόδι του, δεν ξέρω κι εγώ τι άλλο, δεν μπορεί να εξαρτάται από κάποιον άλλο για να μετακινηθεί. Όσο για το μηχανοκίνητο όχημα, όχι μόνο επιβαρύνει το περιβάλλον, αλλά είναι και πεταμένα λεφτά. Μια λύση είναι μετακίνηση με ποδήλατο + ΜΜΜ στις πόλεις, με συνδυασμένη δημόσια συγκοινωνία στην ύπαιθρο. Το ότι αυτό δεν το έχουμε και δεν λειτουργεί είναι αλήθεια, αλλά αυτό είναι στα πολλά (α) του Νίκελ που πρέπει να φτιάξουμε. Είναι οικονομικότερο, και διαφυλάσσει και τον πλανήτη από την ήδη υπερβολική δραστηριότητά μας.
(β) Το ταξίδι στο εξωτερικό όχι μόνο περιττό δεν είναι, αλλά το θεωρώ απαραίτητο -- για κάθε άνθρωπο. Και μάλιστα, ταξίδι γνώσης, τόπων, εθίμων, ανθρώπων. Μου φαίνεται περίεργο ότι ένας άνθρωπος όπως εσύ, που από τα γραφτά του φαίνεται ότι έχει ταξιδέψει πολύ και επομένως έχει πιο σφαιρική εικόνα πολλών πραγμάτων, δεν θα συνειδητοποιούσε τη διαπλαστική σημασία που έχει για τον χαρακτήρα των ανθρώπων το ταξίδι.
Πόσοι νέοι στην Ελλάδα θα τολμούσαν να αφήσουν τη μαμά τους και να πάρουν τους φίλους τους να πάνε σε μια χώρα στην Ευρώπη με δωρεάν διαμονή και διατροφή σε προγράμματα εθελοντικής εργασίας για αναστήλωση παλιών χωριών, π.χ.; Ή μήπως είναι και το ξενοδοχείο πρώτης θέσης στα απαραίτητα;
(γ) Είκοσι βιβλία τον μήνα; Διακόσια σαράντα τον χρόνο; Στολίζουμε τον λόγο μας και με καμιά υπερβολή, πότε πότε -- όπως άλλωστε και αυτή με τις δανειστικές βιβλιοθήκες στην Ελλάδα...
Οι δανειστικές βιβλιοθήκες στην Ελλάδα δεν λειτουργούν σωστά, αυτό όμως σημαίνει ότι (α) πρέπει να αρχίσουμε να τις προτιμάμε, και (β) πρέπει να τις φτιάξουμε. Θέλω να πω, η λύση δεν είναι
οι δανειστικές βιβλιοθήκες δεν εξυπηρετούν, άρα να καταργήσουμε τις βιβλιοθήκες και να αγοράζουμε πολλά βιβλία. Γιατί με αυτή τη λογική, τα ΜΜΜ δεν εξυπηρετούν, άρα ας καταργήσουμε τα ΜΜΜ και ας κινούμαστε όλοι με αυτοκίνητα (να δούμε και πόσο γρήγορα θα πεθάνουμε από το μονοξείδιο του άνθρακα), τα νοσοκομεία δεν κάνουν σωστά τη δουλειά τους, ας καταργήσουμε τα νοσοκομεία, οι πολιτικοί δεν κάνουν σωστά τη δουλειά τους, ας καταλύσουμε το πολίτευμα, κ.ο.κ.
Πώς γίνεται, δηλαδή, και σε άλλες χώρες όλα αυτά δουλεύουν σωστά, και υπάρχει υψηλό βιοτικό επίπεδο;