Τα εφήμερα

Palavra

Mod Almighty
Staff member
Ωστόσο, δεδομένου του ότι: α) υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις ότι τελειώνουν τα πετρέλαια παγκοσμίως, ίσως και νωρίτερα από ό,τι περιμένουμε, β) τα πετρέλαια ακριβαίνουν συνεχώς, γ) οι εισαγωγές καυσίμων μας βάζουν μέσα (εμπορικό ισοζύγιο περίπου -8 δις ετησίως, αν διάβασα καλά τις αναφορές της Τράπεζας της Ελλάδας), δ) η χρήση ορυκτών καυσίμων ρυπαίνει, όσο κι αν έχει βελτιωθεί η τεχνολογία, με εμφανείς, πια, επιπτώσεις στο περιβάλλον, γιατί μη μου πείτε ότι οι τροπικές βροχές του φετινού Ιουνίου είναι φυσιολογικό φαινόμενο, ε) στην Ευρώπη δίνονται από καιρό κίνητρα για ηλεκτροκίνητα και άλλα υβριδικά, τα οποία κυκλοφορούν περισσότερο από ό,τι στην Ελλάδα,

δεν καταλαβαίνω για ποιο λόγο θεώρησε ο Παπακωνσταντίνου, ως Υπουργός Περιβάλλοντος, ότι τα πετρελαιοκίνητα είναι καλή κίνηση. Αφήστε που οι «τίμιοι» Έλληνες βενζινοπώλες θα φροντίσουν να ανεβάσουν τις τιμές και του πετρελαίου κίνησης πολύ σύντομα.
 

daeman

Administrator
Staff member
Γενικά και θεωρητικά, δεν διαφωνώ με όσα λες, στην πράξη όμως και στα επιμέρους έχω κάποιες αντιρρήσεις. Και τα υβριδικά και η τεχνολογία και η συντήρησή τους επιβαρύνουν πολύ τις εισαγωγές (δεν ξέρω καμία εταιρεία που να μη φροντίζει το συμφέρον της στο διηνεκές) και τα κίνητρα κοστίζουν αρκετά στον δημόσιο κορβανά (αξίζουν μεν, κοστίζουν δε).

Η άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης είναι ένα λιθαράκι, ένα ενδιάμεσο σκαλί, ένας βραχυπρόθεσμος τρόπος πρόσκαιρης ανακούφισης του μεγαλύτερου ίσως προβλήματος που αντιμετωπίζει η ανθρωπότητα παγκοσμίως, του ενεργειακού (μόνο με τη λειψυδρία και την περιβαλλοντική υποβάθμιση παραβγαίνει) που θα έπρεπε να έχει εφαρμοστεί τουλάχιστον μια εικοσαετία τώρα. Ας γίνει αυτό το βηματάκι αφού είναι τόσο εύκολο πρακτικά, μέχρι να γίνουν εφικτές πιο τολμηρές και πραγματικά ωφέλιμες για όλους λύσεις.
Όσο για τις τιμές βενζίνης και πετρελαίου, απ' ό,τι ξέρω οι βενζινοπώλες είναι η τελευταία τρύπα της φλογέρας, γιατί όσο εξωφρενικές και να είναι οι εκάστοτε παρανομίες τους, καθοριστικές για την τιμή δεν είναι. Οι υπαίτιοι πρέπει να αναζητηθούν πολύ ψηλότερα στην αλυσίδα της παραγωγής ορυκτών καυσίμων, στις πετρελαϊκές και τους κρατικούς φόρους.

Τεσπά, πάρα πολύ μεγάλη κουβέντα ανοίγουμε, με πολυάριθμες παραμέτρους και πάμπολλους αγνώστους, ακατάλληλη γι' αυτό το νήμα και για μια τόσο ωραία καλοκαιρινή μέρα. Με τέτοια λιακάδα, για ηλιακά οχήματα έπρεπε να μιλάμε και για ποδηλατάδες. :)
 

Palavra

Mod Almighty
Staff member
Όντως χρειάζεται μεγάλη συζήτηση :)

Δεν ξέρω αν έχει γίνει σύγκριση του κόστους συντήρησης των υβριδικών με το κόστος συντήρησης των πετρελαιοκίνητων και των εισαγωγών πετρελαίου, ωστόσο διαφωνώ με την πρακτική που λέει ότι αφού δεν μπορούμε εδώ και τώρα να αντιμετωπίσουμε ένα πρόβλημα στο σύνολό του, τότε ας βάλουμε κάπου ένα τσιρότο (ή μήπως τσηρώτο; :D) και βλέπουμε, γιατί αυτή η κίνηση είναι επιβαρυντική μελλοντικά.

Όσο για τους βενζινοπώλες, το σχόλιό μου βασίστηκε στο εξής φαινόμενο: όταν ανεβαίνει η τιμή του βαρελιού πετρελαίου, αυτομάτως (βλέπε σχεδόν ταυτόχρονα) ανεβαίνει και η τιμή των καυσίμων που ήδη διατίθενται στα βενζινάδικα, παρόλο που είναι προφανές ότι οι βενζινοπώλες έχουν αγοράσει φτηνότερα.
 

SBE

¥
Palavra, για τη συζήτηση χρειάζεται και πολύ διάβασμα και δυστυχώς δεν είναι τόσο απλά. Κάποια στιγμή στο μέλλον, γύρω στο 2030 και μετά, θα έχουμε αλλάξει στα ιχ μας και το πρόβλημα θα έχει μετατοπιστεί από το πως μολύνει το ιχ το περιβάλλον στο πώς μολύνει ο σταθμός παραγωγής ηλεκτρικού για το ηλεκτρικό μας ιχ το περιβάλλον.

Επιπλέον, κάτι βασικό που το ξεχνάμε είναι ότι η ΕΕ συνολικά από το 2008 έχει ξεπεράσει τις υποχρεώσεις της σχετικά με το Κυότο κατά αρκετές ποσοστιαίες μονάδες και οι προβλέψεις είναι ότι θα συνεχίσει να τις ξεπερνάει ραγδαία. Σε αυτό βοήθησε η οικονομική κρίση. Και μην ξεχνάμε ότι σύμφωνα με το Κυότο η Ελλάδα έχει δικαίωμα να αυξήσει τους ρύπους της σε σχέση με το 1991 (άσχετα από το τι είναι ηθικό και σωστό).

Ένα ζήτημα που προκύπτει από την επιδότηση του χ ή ψ τύπου ιχ και τα κίνητρα είναι η κοινωνική ισότητα. Για παράδειγμα η αγορά του Leaf (πλήρως ηλεκτρικού ιχ που κυκλοφόρησε φέτος) στο ΗΒ και αλλού στην Ευρωπ, επιδοτείται κατά 25%. Το αυτοκίνητο κοστίζει 30Κ και με τις επιδοτήσεις η τιμή του πέφτει στα 25Κ ας πούμε. Πρόκειται για ένα μεσαίο οικογενειακό ιχ που αντίστοιχά του συμβατικά πωλούνται γύρω στα 15Κ. Αμέσως αμέσως, αυτό που συμβαίνει είναι ότι το κράτος παίρνει τα λεφτά του φτωχού πολίτη και τα δίνει στους πλούσιους πολίτες με μορφή επιδότησης.
Παρεμπιπτόντως, δεν υπάρχει καμιά καλή ανεξάρτητη μελέτη σχετικά με το πόσα λεφτά εξοικονομούμε με την αγορά ενός τέτοιου ιχ.

Αν ο στόχος είναι η απεξάρτηση από τις εισαγωγές, θα πρέπει το κράτος να κοιτάξει τι άλλο μπορεί να γίνει και η αλήθεια είναι ότι αν συγκρίνεις Ευρωπαϊκές χώρες θα δεις ότι στην ΕΕ η Ελλάδα είναι από τις πιο ενθουσιώδεις υποστηρίκτριες έμμεσων μεθόδων μείωσης της κατανάλωσης (πίσω από το ΗΒ). Άσχετα από το γιατί - πιστεύω ότι είναι απλώς ζήτημα επιδοτήσεων ΕΕ και δεν υπάρχει ένδειξη στρατηγικής.

Τέλος πάντων, θα μπορούσαμε να συζητάμε με τις ώρες, αλλά για να μην αρχίσουμε ατέρμονες κουβέντες άδικα, οι πιο πάνω παράγραφοι προκύπτουν από μια έκθεση που γράφτηκε το 2011 για λογαριασμό μεγάλης πολυεθνικής πετρελαιοεταιρίας και η σχετική βιβλιογραφία είναι διαθέσιμη σε όποιον ενδιαφέρεται.
 

Zazula

Administrator
Staff member
Με πρόσχημα;!;
Ναι, με πρόσχημα (κι αναφέρομαι στο τελευταίο άνοιγμα στην ΙΧ πετρελαιοκίνηση, η οποία εξαίρεσε Αθήνα-Θεσσαλονίκη ενώ η υφιστάμενη τότε τεχνολογία δεν δικαιολογούσε κάτι τέτοιο). Κατά τα λοιπά με κάλυψαν daeman & SBE.
 

nickel

Administrator
Staff member
Και μια απορία: ποιος ιδιοφυής έχει σχεδιάσει τις σελίδες των Νέων και του Βήματος; Τη μια κολλάνε οι λέξεις, την άλλη έχουν στοιχεία που δεν θα δώσουν ευρήματα στο Google, χαμός. Έχουν καμιά αντιπαλότητα με την κοινή λογική;

Φαίνεται ότι αυτές τις μέρες αποκαταστάθηκε το πρόβλημα των βατεμένων σελίδων των Νέων (ζητώ συγγνώμη για τη λέξη, αλλά δεν μπόρεσα να σκεφτώ καλύτερη — στο μυαλό μου άλλωστε είχα κάποιον ανώμαλο προγραμματιστή να τις βατεύει). Οι λέξεις δεν κολλάνε μεταξύ τους, το κείμενο αντιγράφεται σε υπαρκτά ελληνικά. Έτσι είναι, γα παράδειγμα, αυτή η σελίδα του Πρετεντέρη σε σύγκριση με μια παλιότερη (κοπιπαστώστε τη δεύτερη σε μια σελίδα Word με ορθογραφικό διορθωτή και αναρωτηθείτε ελευθέρως ποιο θαύμα της τεχνολογίας έχει δώσει αυτό το αποτέλεσμα).
 

SBE

¥
Ντίζελ από χρησιμοποιημένο λάδι, γνωστό και μπορείς να βρεις στο ιντερνέτιο οδηγίες για να φτιάξεις το δικό σου στο σπίτι, σε συνεργασία με κανένα εστιατόριο, φυσικά. Αλλά δεν ξέρω αν θα το εμπιστευόμουν για αεροπλάνο.
 

Zazula

Administrator
Staff member
Αλλά δεν ξέρω αν θα το εμπιστευόμουν για αεροπλάνο.
Αν έχει εγκριθεί κανονικά (που θεωρώ απίθανο το αντίθετο), τότε μόνο ψυχολογικό είναι το θέμα.
 

SBE

¥
το θέμα ειναι που θα βρουν τόσο μεγάλη ποσ΄τητα παλιού λαδιού. εκτός αν καίνε φρε΄σκο- φρέσκο, από τις πεδιάδες του Αμαζονίου, που κόβουν τα δέντρα και φυτρώνουν χορτάρια για βιοκαύσιμα.
 

Elsa

¥
Με τηγανόλαδο θα πετούν από φέτος αεροπλάνα της KLM
Σαν πρωταπριλιάτικο ακούγεται, αλλά είναι αληθινό. Δεν μου το 'χαν πει να κάνω κάτι με το τηγανόλαδο τόσα χρόνια. Ένα Λίαρ Τζετ θα το τροφοδοτούσα...

Πολλά σουπερμάρκετ έχουν ειδικούς κάδους γι' αυτά τα λάδια, αν σε ενδιαφέρει στ' αλήθεια.
 

Zazula

Administrator
Staff member
Το θέμα ειναι πού θα βρουν τόσο μεγάλη ποσότητα παλιού λαδιού. Εκτός αν καίνε φρέσκο-φρέσκο, από τις πεδιάδες του Αμαζονίου, όπου κόβουν τα δέντρα και φυτεύουν χορτάρια για βιοκαύσιμα.
Στις ΗΠΑ πάντως εν έτει 2000 υπολογίστηκε ότι το WVO ανερχόταν συνολικά σε 11 δισεκατομμύρια λίτρα τον χρόνο.
 

SBE

¥
Το οποίο σύμφωνα με τη Βίκι αντιστοιχεί αν μετατρεπόταν σε ντήζελ (δεν το βάζεις έτσι στο ντεπόζιτο) στο 1% των αναγκών σε καύσιμα αυτοκινήτου.
Εδώ:
A plane like a Boeing 747 uses approximately 1 gallon of fuel (about 4 liters) every second. Over the course of a 10-hour flight, it might burn 36,000 gallons (150,000 liters). According to Boeing's Web site, the 747 burns approximately 5 gallons of fuel per mile (12 liters per kilometer).

Εντωμεταξύ αυτό το καύσιμο είναι τώρα φτηνό γιατί τα εστιατόρια και η βιομηχανία πετάνε το χρησιμοποιημένο λάδι, ενώ αν αυτό αποκτήσει εμπορική αξία κι έχει ζήτηση θα αποκτήσει και τιμή.

Είχα κάποιες σχετικές συζητήσεις πρόσφατα με Έλληνες πανεπιστημιακούς, οι οποίοι πίστευαν ότι το μέλλον είναι τα βιοκαύσιμα και γενικά μου έλεγαν ότι η γραμμή στα ελληνικά πανεπιστήμια είναι ακριβώς αυτή. Την ίδια περίοδο συζήτησα το ίδιο θέμα με εκπρόσωπο μεγάλης πετρελαιοεταιρείας (όχι στην Ελλάδα), από αυτές που και στο παρελθόν έχουν δείξει μεγάλη προσαρμοστικότητα στις νέες τεχνολογίες εδώ και δεκαετίες, και μου έλεγε ότι αυτοί πιστεύουν ότι η νέα τεχνολογία μηχανών θα δώσει τη λύση κι όχι τα βιοκαύσιμα. Άποψη που υποστηρίζουν και πάρα πολλοί ερευνητές της δυτικής Ευρώπης και των ΗΠΑ.
Διαλέγεις και παίρνεις ποια άποψη σου αρέσει.
 

nickel

Administrator
Staff member
The Big Fat Greek Gravy Train

Έχουμε του κόσμου τα στραβά, αλλά άμα έχουμε και τους ασυνείδητους δημοσιογράφους εικοστής πέμπτης διαλογής σαν κι αυτούς που γράφουν στην Daily Mail, δεν βοηθάνε καθόλου την κατάσταση. Έτσι που τα έχει φουσκώσει τα δεδομένα του, τα έχει κάνει σαν το αποκρουστικό θέαμα του διπλανού κειμένου.

Andrew Malone, check your facts and figures — and your head while you're at it. :curse:
 

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Η πλάκα είναι πως αν πιάσεις ένα-ένα αυτά που λέει, πολλά απ' αυτά περιέχουν έναν κόκκο αλήθειας ή και παραπάνω.

Είναι αλήθεια ότι εμείς δεν έχουμε μπαριέρες στο μετρό, όπως στο Λονδίνο και στο Παρίσι και απλώς παρακαλούμε, "Please validate your ticket", έστω κι αν δεν είναι αλήθεια ότι ελάχιστοι πληρώνουν εισιτήριο.

Αλλά μακάρι να ήταν δροσερό το μετρό. Την μπέμπελη βγάζεις, εκτός αν είσαι τυχερός και μπεις σε συρμό με κλιματισμό, συνήθως με προορισμό το αεροδρόμιο.

Είναι αλήθεια ότι μόνο 5.000 άτομα δήλωσαν εισοδήματα πάνω από κάποιο όχι πολύ μεγάλο ποσό, αλλά δεν θυμάμαι αν είναι μόνο 90.000 λίρες που λέει αυτός. Αλλά αυτά που λέει γενικά για τη φοροδιαφυγή των πλουσίων προαστίων και για τους πτωχούς με τις πισίνες μάλλον ταιριάζουν με την εικόνα που έχει και ο Έλληνας πολίτης για το θέμα.

Μήπως είναι ψέματα ότι έσπευσαν οι πλούσιοι ν' αγοράσουν ακίνητα στο Λονδίνο; Είναι ψέματα ότι δώσαμε ψεύτικα στατιστικά στοιχεία;

Αυτά που λέει για τον χρεοκοπημένο ΟΣΕ νομίζω ότι είναι απόλυτα αλήθεια.

Δεν ξέρω τι θα γράφαμε εμείς αν ήμασταν στη θέση τους· να πληρώνουμε για να ξελασπώσουμε μια από τις χρεοκοπημένες χώρες, ενώ ήδη στη δική μας χώρα επιβάλλονται μέτρα λιτότητας.
 

nickel

Administrator
Staff member
Αν δεν με προλάβει κάποιος, θα γράψω, αλλά από μεθαύριο, και στα αγγλικά, μια ωραία λίστα τού γιατί θεωρώ ότι έχουμε να κάνουμε με δημοσιογραφία γκεμπελικής εμβέλειας. Το έχει γράψει με συγκεκριμένη σκοπιμότητα, έχει φουσκώσει νούμερα και έχει επιλέξει αυτά που γράφει για να υπηρετήσει την άθλια σκοπιμότητά του. Είναι η δοξασμένη δημοσιογραφία της Ντέιλι Μέιλ και του αγγλικού κιτρινισμού.
 

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Αγγλικός κιτρινισμός, ελληνικός κιτρινισμός, ένα και το αυτό. Δεν υπάρχουν ελληνικές εφημερίδες που γράφουν άρθρα με παρόμοιες σκοπιμότητες;
 

nickel

Administrator
Staff member
Γιατί, λίγες φορές έχω καταθέσει τη σύγχισή μου για τα όσα γράφονται στον ελληνικό τύπο; Αλλά εδώ υπάρχει μεθόδευση που συναντάμε κατά κανόνα στον αγγλικό κιτρινισμό, είναι σχολή. Άσε με, ξέρω γιατί τσαντίζομαι.
 

Zazula

Administrator
Staff member
Το οποίο σύμφωνα με τη Βίκι αντιστοιχεί αν μετατρεπόταν σε ντήζελ (δεν το βάζεις έτσι στο ντεπόζιτο) στο 1% των αναγκών σε καύσιμα αυτοκινήτου.
Εδώ:
A plane like a Boeing 747 uses approximately 1 gallon of fuel (about 4 liters) every second. Over the course of a 10-hour flight, it might burn 36,000 gallons (150,000 liters). According to Boeing's Web site, the 747 burns approximately 5 gallons of fuel per mile (12 liters per kilometer).

Εντωμεταξύ αυτό το καύσιμο είναι τώρα φτηνό γιατί τα εστιατόρια και η βιομηχανία πετάνε το χρησιμοποιημένο λάδι, ενώ αν αυτό αποκτήσει εμπορική αξία κι έχει ζήτηση θα αποκτήσει και τιμή.

Είχα κάποιες σχετικές συζητήσεις πρόσφατα με Έλληνες πανεπιστημιακούς, οι οποίοι πίστευαν ότι το μέλλον είναι τα βιοκαύσιμα και γενικά μου έλεγαν ότι η γραμμή στα ελληνικά πανεπιστήμια είναι ακριβώς αυτή. Την ίδια περίοδο συζήτησα το ίδιο θέμα με εκπρόσωπο μεγάλης πετρελαιοεταιρείας (όχι στην Ελλάδα), από αυτές που και στο παρελθόν έχουν δείξει μεγάλη προσαρμοστικότητα στις νέες τεχνολογίες εδώ και δεκαετίες, και μου έλεγε ότι αυτοί πιστεύουν ότι η νέα τεχνολογία μηχανών θα δώσει τη λύση κι όχι τα βιοκαύσιμα. Άποψη που υποστηρίζουν και πάρα πολλοί ερευνητές της δυτικής Ευρώπης και των ΗΠΑ.
Διαλέγεις και παίρνεις ποια άποψη σου αρέσει.

SBE, το να κάνει κάποιος τον συνήγορο του διαβόλου είναι απόλυτα θεμιτό, αλλά το να λέει ό,τι να 'ναι (ιδίως με την ιδιότητα του επιστήμονα ή, έστω, με επιστημονικοφάνεια) τον εκθέτει ανεπανόρθωτα. Ας ξαναδούμε λοιπόν το τι ειπώθηκε μεταξύ μας και προσπάθησε, σε παρακαλώ πολύ, να το κοιτάξεις με τη ματιά ενός αμερόληπτου τρίτου παρατηρητή, για να δούμε τι συμπεράσματα θα βγάλεις αυτήν τη φορά:
  1. Αρχικά λες ότι «δεν ξέρεις αν θα εμπιστευόσουν το καύσιμο από WVO για αεροπλάνο». Επομένως θεωρείς (το προαναφέρεις, μάλιστα) ότι η παρασκευή καυσίμου από WVO είναι εφικτή (και εύκολη).
  2. Σου απαντώ ότι, εφόσον κάτι που χρησιμοποιείται στην αεροπορία έχει εγκριθεί δεόντως, το μόνο πρόβλημα που μπορεί να έχει κάποιος είναι καθαρά ψυχολογικό (θα μπορούσε, άλλωστε, κάλλιστα να φοβάται και την πτήση την ίδια) κι όχι τεχνικό. Σημείωση: Ειλικρινά, έχεις υπόψη σου τις προδιαγραφές για τα αεροπορικά υλικά και το λες αυτό; Ξέρεις π.χ. ότι τα αεροπορικά λάστιχα στη συντριπτική πλειονότητά τους (πάνω από το 95%) είναι αναγομωμένα; Ξέρεις π.χ. ότι τα αναγομωμένα αεροπορικά λάστιχα έχουν αποδειχτεί πιο αξιόπιστα από τα αντίστοιχα καινουργή (εγώ το γνωρίζω επειδή έχω παρουσιάσει σχετική έρευνά μου στην ΠΑ); Εσύ όμως που (προφανώς, όπως κι εγώ ο ίδιος άλλωστε) δεν θα έβαζες αναγομωμένα λάστιχα στο αυτοκίνητό σου, πώς θα ένιωθες ψυχολογικά αν το μάθαινες αυτό; Και, δεμουλές, προτού επιβιβαστείς σε κάποια πτήση κάνεις δική σου επιθεώρηση στη φόρμα του αεροσκάφους με το οποίο θα πετάξεις, για να αποφασίσεις αν συμφωνείς με όλα τα εξαρτήματα, τα υλικά και τα αναλώσιμα που χρησιμοποιήθηκαν καθώς επίσης και με τις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν σε αυτό; Σε παρακαλώ, δεν μπορώ ν' ακούω αηδίες!
  3. Στη συνέχεια κάνεις θεματική μετάθεση, κι από το WVO πηγαίνεις στο SVO, με τη σκέψη πως «το θέμα είναι πού θα βρουν τόσο μεγάλη ποσότητα παλιού λαδιού».
  4. Παρότι κανένας δεν είχε ανακοινώσει ότι τα αεροπορικά καύσιμα θα αντικατασταθούν στο σύνολό τους από καύσιμα προερχόμενα από WVO (ή βιοκαύσιμο εν γένει), η δική σου ένσταση για το «ποιο είναι το θέμα» αφήνει να εννοηθεί ότι η συγκεκριμένη είδηση συνεπάγεται αυτόματα το ξερίζωμα των δασών του Αμαζονίου για να βγει αεροπορικό καύσιμο. Όμως η δήλωση στην είδηση είναι 100% ξεκάθαρη και δεν σηκώνει παρανοήσεις: «Θα χρησιμοποιούμε 50% συμβατική κηροζίνη και 50% βιοκαύσιμο που παράγεται από χρησιμοποιημένο μαγειρικό λάδι».
  5. Τελοσπάντων, επειδή το μόνο αριθμητικό (ποσοτικό) στοιχείο για το χρησιμοποιημένο μαγειρικό λάδι είναι από τις ΗΠΑ και χρονολογείται από το 2000, παρέθεσα το σχετικό νούμερο.
  6. Έρχεσαι λοιπόν και μου λες ότι όλο το καμένο τηγανέλαιο του 2000 στις ΗΠΑ φτάνει μόλις για το 1% των αναγκών σε αυτοκινητικά καύσιμα. Ας δούμε λοιπόν πόσο είναι ποια σε όγκο τα πωλούμενα αυτοκινητικά καύσιμα στις ΗΠΑ (πηγή μας η ΕΙΑ): 362.798,5 χιλιάδες γαλόνια ημερησίως, δηλ. 1.373.301.162 λίτρα τη μέρα, ήτοι 501.254.924.148 λίτρα ετησίως (για το 2009). Το 1% αυτουνού είναι 5.012.549.241 λίτρα. Για σύγκριση (επειδή κάτι λέγαμε ότι δεν θα φτάσει για τα αεροπορικά καύσιμα κλπ), και πάλι με πηγή την ΕΙΑ, βλέπουμε ότι η κατανάλωση των ΗΠΑ σε αεροπορικά καύσιμα ανέρχεται σε 55.453,9 χιλιάδες γαλόνια ημερησίως, δηλ. 209.909.648 λίτρα τη μέρα, ήτοι 76.617.021.400 λίτρα ετησίως (πάλι για το 2009). Επομένως η κηροζίνη που γλιτώνουμε στην ιδανική περίπτωση που μετατρέπεται όλο το WVO σε βιοκαύσιμο είναι για τις ΗΠΑ ένα 6,54%. Καθόλου άσχημα, και φυσικά αποδεικνύει ότι η επιλογή που ανακοινώθηκε εν προκειμένω από την KLM μερικών μικρών-και-μέσων-αποστάσεων πτήσεων για να λειτουργούν με μίγμα 50-50 κηροζίνης και WVO είναι απόλυτα βιώσιμη. Σημείωση: Γιατί, υπήρχε ποτέ περίπτωση να έκανε η εταιρεία ένα τέτοιο βήμα χωρίς πρώτα να το έχει εξετάσει και αναλύσει από κάθε πλευρά; Για όνομα!
  7. Στη συνέχεια ανακοινώνεις μεγαλοπρεπέστατα ότι «το καύσιμο είναι τώρα φτηνό γιατί τα εστιατόρια και η βιομηχανία πετάνε το χρησιμοποιημένο λάδι». Κοίτα, SBE, αν δεν ξέρεις κάτι δεν χρειάζεται οπωσδήποτε να μιλήσεις. Τα χρησιμοποιημένα μαγειρικά λάδια χρησιμοποιούνται εδώ και χρόνια στην παρασκευή ζωοτροφών, σε αποτεφρωτές για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και στην ελαιοχημική βιομηχανία (π.χ. σε καλλυντικά). Κανείς δεν πετάει τίποτα! Και φυσικά πουλιούνται κανονικότατα, καθότι και τιμή έχουν και ζήτηση (μόνο τα νοικοκυριά δεν ξέρουν και τα πετάνε — κι ακόμη χειρότερα, στον νεροχύτη). Και για να μην σε πηγαίνω μακριά, ιδού από ΗΒ: http://www.food.gov.uk/foodindustry/guidancenotes/foodguid/wastecookingoil.
  8. Τέλος κάνεις αναφορά στο τι πιστεύουν διάφοροι για το αν το μέλλον είναι τα βιοκαύσιμα ή η νέα τεχνολογία μηχανών — και κλείνεις με την παραίνεση να διαλέξω άποψη. Να με συμπαθάς, αλλά η αυτού ταπεινότης μου δεν έχει κανέναν σκοπό να διαλέξει καμία άποψη. Εκείνο που ξέρω είναι ότι δεν υπάρχει μία και μοναδική εξέλιξη η οποία «θα είναι το μέλλον» και «θα δώσει τη λύση» — κι όταν το ακούω αυτό από επιστήμονες λίγο τσιτώνομαι, με την έννοια ότι αναρωτιέμαι αν έχουν μελετήσει (και κατανοήσει) την ιστορία των τεχνολογικών εξελίξεων. Η νέα τεχνολογία μηχανών (εδώ αναφέρομαι στην υψηλότερη απόδοση και την πολύ χαμηλότερη κατανάλωση) είναι κάτι που πυροδοτήθηκε σε μεγάλο βαθμό από τις πετρελαϊκές κρίσεις. Θυμάμαι δε κι όσους προέβλεπαν ότι τα πετρελαϊκά αποθέματα θα έχουν σήμερα εξαντληθεί· μπορεί να διαψεύστηκαν, αλλά ταρακούνησαν αρκετά τα πράγματα ώστε να εγκαταλείψουμε ενεργοβόρες και μη-αποδοτικές πρακτικές στους κινητήρες (αλλά και στην αυτοκινητική σχεδίαση γενικότερα) και ως αποτέλεσμα να κάνουμε πολύ καλύτερη χρήση των αποθεμάτων που ήταν τότε γνωστά — αλλά κι όσων άλλων ανακαλύφτηκαν στη συνέχεια, βάζοντας έτσι μια καλύτερη υποθήκη για την ενεργειακή εκμετάλλευση στα αυτοκίνητα. Σίγουρα οι κυψέλες καυσίμου και το υδρογόνο είναι πολλά υποσχόμενες τεχνολογίες, αλλά θα πάρουν τον χρόνο τους μέχρι να εδραιωθούν —ή, πολύ απλά, μπορεί να έχει βγει κάτι άλλο, εντελώς διαφορετικό, προτού καν να καταφέρουν να εδραιωθούν· δεν θα 'ναι κι η πρώτη φορά που θα συμβεί κάτι τέτοιο στην τεχνολογία— και χρειαζόμαστε πολλαπλές τεχνολογικές επιλογές και γέφυρες για το ενδιάμεσο. Από την άλλη, τα βιοκαύσιμα χρησιμοποιούνται εδώ και δεκαετίες π.χ. στη Βραζιλία, κι απλώς τώρα αποκτούν περισσότερη οικονομική σημασία (λόγω της αύξησης στην τιμή του πετρελαίου) ώστε να είναι συμφέρουσα η μελέτη τρόπων να βοηθήσουν ως μια ακόμη πηγή ενέργειας — εδώ η υγραεριοκίνηση, που ήταν γνωστή στην Ελλάδα επί δεκαετίες, γνωρίζει τεράστιες πιένες για οικονομικούς λόγους. Προσωπικά γνωρίζω δε και έρευνες που είχαμε κάνει εδώ στην Ελλάδα (μιλάμε τώρα γι' αρχές δεκαετίας του '90) για τη χρήση φυτικών ελαίων σε ντιζελομηχανές αρμάτων μάχης και σε τζετ αεροσκάφη (αντί για JP-8), κυρίως σε περίοδο πολέμου (μαλλαλόγια σε καθεστώς πετρελαϊκού αποκλεισμού), και μας ενδιέφεραν τα απαιτούμενα πρόσθετα και ο αντίκτυπος στα διαστήματα επιθεωρήσεων· αλλά με μια λέξη μπορώ να πω ότι οι κινητήρες τη δουλειά τους την έκαναν. Επίσης, οι σχετικές καλλιέργειες μπορεί να αποδειχθούν λύση για χώρες όπως η Ελλάδα όπου οι αγρότες επιμένουν να φυτεύουν χρεοκοπημένα φυτά (εννοείται όμως πως δεν συμφωνώ να κόβεται το δάσος του Αμαζονίου). Άρα έχουμε ένα κοινό ζητούμενο και πολλές διαφορετικές προσεγγίσεις. Όμως οι προσεγγίσεις αυτές δεν είναι αλληλοαναιρούμενες: Θα συμβάλουν όλες τους, άλλες λιγότερο κι άλλες περισσότερο, άλλες με τον τρόπο που συνελήφθησαν αρχικά κι άλλες μέσω κάποιας τελείως αναπάντεχης μετεξέλιξης, στο τελικό ζητούμενο. Μεριές διαλέγουν οι οπαδοί — και ο οπαδισμός δεν ωφελεί την επιστήμη.
 
Top