metafrasi banner

humanities = ανθρωπιστικές επιστήμες, επιστήμες του ανθρώπου

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Εμείς δεν έχουμε στα δημοτικά σχολεία τέτοιο μάθημα, απ' ό,τι ξέρω. Το παιδάκι στην ταινία το περιγράφει ως εξής:

We have Ηumanities together and we were partners for this Colonial Life Project. We dress up like we were in colonial times and have colonial jobs. I was a blacksmith and Maya was my wife and she milked the cows.

Σύμφωνα με τη Wiki:
The humanities are academic disciplines which study the human condition, using methods that are primarily analytic, critical, or speculative, as distinguished from the mainly empirical approaches of the natural and social sciences.
Examples of the disciplines of the humanities are ancient and modern languages, literature, history, philosophy, religion, and visual and performing arts (including music). Additional subjects sometimes included in the humanities are technology, anthropology, area studies, communication studies, cultural studies, and linguistics, although these are often regarded as social sciences. Scholars working in the humanities are sometimes described as "humanists". However, that term also describes the philosophical position of humanism, which some "antihumanist" scholars in the humanities reject.


Οι Κλασικές ή φιλολογικές σπουδές / Τέχνες και Γράμματα που γράφει η Magenta δεν νομίζω ότι μας καλύπτει όταν μιλάμε για ένα μάθημα που γίνεται σε 10χρονα παιδιά στο Δημοτικό.

Καμιά πρόταση;
 

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Ανθρωπιστικές Επιστήμες, μήπως ακούγεται πολύ βαρύ για μάθημα του δημοτικού;

Τώρα που το σκέφτομαι, ίσως το Τέχνες και Γράμματα δεν είναι τόσο άσχετο με μάθημα δημοτικού. Μου θυμίζει το Σκέφτομαι και Γράφω.
 
Εντάξει, η σωστή μετάφραση (γενικώς) είναι αυτό που λέει η anef αλλά προφανώς δεν κολλάει για το δημοτικό - και μάλιστα σε υπότιτλους ταινίας.

Αν κατάλαβα καλά, αυτό το πράγμα (project) που κάνουν, μάλλον Ιστορία δε θα το λέγαμε στα δικά μας σχολεία;
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Στη Δ' Δημοτικού, το πρόγραμμα προβλέπει «Αισθητική Αγωγή» (δες πχ εδώ). Αν και χωρίζεται «στη Μουσική Αγωγή και στα υπόλοιπα της Αισθητικής Αγωγής» (συνήθως Εικαστικά), φαίνεται να είναι ό,τι το πλησιέστερο στο ζητούμενό σου.
 
Εγω το καταλαβαίνω ως κάτι σε Ιστορία, στα συγκεκριμένα συμφραζόμενα. Δεν πέφτεις και πολύ έξω. «Παρακολουθούμε μαζί Ιστορία, ...»
 

daeman

Administrator
Staff member
Ανθρωπιστικές επιστήμες ή επιστήμες του ανθρώπου, ναι, αλλά αν το πεις έτσι (ή φιλολογικά μαθήματα) σε 10χρονα, το 'καψες το μάθημα. ;)

Τέχνες και Γράμματα, ψηφίζω*. Πιασάρικο και κατανοητό, και από τα παιδιά και από τους θεατές του υπότιτλου. Περιεκτικό, αφού όλα τα παραδείγματα Examples of the disciplines of the humanities are ancient and modern languages, literature, history, philosophy, religion, and visual and performing arts (including music) λίγο-πολύ χωράνε σ' αυτές τις δύο λέξεις. Και όσο χρειάζεται ασαφές.

Εκπληκτικό θα μπορούσε να γίνει ένα τέτοιο μάθημα (τι μάθημα; μέχρι και ετήσιο πρότζεκτ θα το 'βλεπα) - με τέτοια οπτική, ελευθερία επιλογών και τόσους δυνατούς συνδυασμούς των αντικειμένων - με τους κατάλληλους (πολλούς και χαρισματικούς) δασκάλους! Αλλά τώρα δεν οφτοπικίζω, ουτοπικίζω. Εξού και το βιολετί ουτοπίκ...

αι, ψηφίζω· καλόμαθα και λέω να ψηφίζω κάθε Κυριακή!:cool:

Edit: Ναι, και Ιστορία θα το έγραφα, αν είχα πρόβλημα χώρου ή ήταν πιο αόριστη η αναφορά, αλλά εδώ επεξηγείται αρκετά κι έχουμε μια άνεση να παίξουμε.
 
Εκπληκτικό θα μπορούσε να γίνει ένα τέτοιο μάθημα
Αυτό που διαβάζεις δεν είναι μάθημα αλλά ο ορισμός της λέξης στο λεξικό, και αφορά περίπου αυτό που εμείς λέμε Θεωρητικές/Κλασικές/Ανθρωπιστικές -σε αντιδιαστολή με το Θετικές- Επιστήμες.
 
Μη βαράτε, γι' αυτό το' βαλα και κοτζάμ ερωτηματικό:)
Αυτά που έδινε αρχικά η Αλεξάνδρα δεν μου κολλούσαν με το Colonial Life Project.
 

daeman

Administrator
Staff member
Αυτό που διαβάζεις δεν είναι μάθημα αλλά ο ορισμός της λέξης στο λεξικό, και αφορά περίπου αυτό που εμείς λέμε Θεωρητικές/Κλασικές/Ανθρωπιστικές -σε αντιδιαστολή με το Θετικές- Επιστήμες.

Ναι, έχεις δίκιο, αλλά θυμίζω το βιολετί ουτοπίκ... ;) Σε ποιον δε θ' άρεσε ένα τέτοιο "μάθημα";:)
 
Εγώ πάλι ξέρω ότι με απλά λόγια humanities είναι τα μαθήματα που έκαναν οι παλιοί τριτοδεσμίτες. Με απλά λόγια.

Δεν ξέρω τι μαθήματα κάνουν σήμερα τα παιδάκια του Δημοτικού (Η γλώσσα μου κλπ), αλλά δεν χρειάζεται να το φιλοσοφήσουμε και πολύ, ούτε και χρειάζεται να το προσαρμόσουμε στην πραγματικότητα της Ελληνικής εκπαίδευσης.
 

daeman

Administrator
Staff member
Εγώ πάλι ξέρω ότι με απλά λόγια humanities είναι τα μαθήματα που έκαναν οι παλιοί τριτοδεσμίτες. Με απλά λόγια.

Δεν ξέρω τι μαθήματα κάνουν σήμερα τα παιδάκια του Δημοτικού (Η γλώσσα μου κλπ), αλλά δεν χρειάζεται να το φιλοσοφήσουμε και πολύ, ούτε και χρειάζεται να το προσαρμόσουμε στην πραγματικότητα της Ελληνικής εκπαίδευσης.

Τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών Δημοτικού εδώ:
http://users.thess.sch.gr/salnk/downloadsaps.htm

Τα θέματα που κάλυπτε κάποτε η Πατριδογνωσία και η Ιστορία, τώρα έχουν ενσωματωθεί στη Μελέτη Περιβάλλοντος (σε όλες τις τάξεις του Δημοτικού) και την Ιστορία, από την Γ' και πάνω. Επισημαίνω το εξής σχετικό με το παράδειγμά μας (παχιά λόγια ή στην καλύτερη περίπτωση ευσεβείς πόθοι, το μόνο σχόλιο που έχω να κάνω εδώ επί της ουσίας), από το πρόγραμμα της Μελέτης Περιβάλλοντος:
Τάξεις: Α-Β-Γ-Δ
Άξονας γνωστικού περιεχοµένου: Ευκαιριακές ενότητες, Εθνικές και τοπικές επέτειοι και γιορτές
Γενικοί Στόχοι (γνώσεις, δεξιότητες, στάσεις και αξίες): Να εκτιµήσουν την αξία των τοπικών, εθνικών, θρησκευτικών και πολιτισµικών παραδόσεων. Να εκτιµούν και να σέβονται τις παραδόσεις και τις αξίες άλλων πολιτισµών. Να εκτιµήσουν τη σηµασία των τοπικών πολιτισµικών στοιχείων στην πολιτιστική ανάπτυξη της πατρίδας τους.
Ενδεικτικές Θεµελιώδεις Έννοιες Διαθεµατικής Προσέγγισης: Χώρος-χρόνος, Παράδοση, Πολιτισµός, Επικοινωνία, Αλληλεπίδραση


Αν ο έλληνας θεατής δει Ιστορία ή Πατριδογνωσία (αν και αυτή ήταν κυρίως τοπική γεωγραφία, συνδυασμένη πολλές φορές - αν και όχι απαραίτητα - με κάποια τοπικά ιστορικά στοιχεία, τουλάχιστον όπως τη θυμάμαι εγώ από το δημοτικό σχολείο), το μυαλό του πάει στον τρόπο που διδάσκονταν/διδάσκονται αυτά τα μαθήματα στην Ελλάδα, που βέβαια δεν περιλαμβάνει μεθόδους όπως την αναπαράσταση του τρόπου ζωής των αποίκων που αναφέρεται στον υπότιτλο. Στην πράξη, το μόνο αντίστοιχο που είχαμε/έχουμε είναι οι σχολικές γιορτές με τα ανάλογα ποιηματάκια, (άντε και καμιά ξεκάρφωτη αναπαράσταση "ιστορικών" σκηνών) και το να ντύνονται τα παιδιά τσολιάδες την 25η Μαρτίου, ξερά κι αποκομμένα από το ιστορικό και κοινωνικό πλαίσιο εκείνης της εποχής, λες και είναι Απόκριες. Το Μελέτη Περιβάλλοντος το απορρίπτω στη συγκεκριμένη χρήση γιατί, για τους περισσότερους που δεν γνωρίζουν το αντικείμενο του μαθήματος, παραπέμπει αλλού. Κι επειδή σωστά λες ότι δεν χρειάζεται να προσαρμοστεί στα δικά μας - σ' αυτή την περίπτωση τουλάχιστον όπου ο χώρος και η επεξήγηση το επιτρέπουν (και η επεξήγηση το επιβάλλει, μάλλον) - προτίμησα να μην ψάξω αντίστοιχο, αλλά να προσπαθήσω να βαφτίσω εξαρχής αυτό το μάθημα των humanities, όπως θα ήταν κττμγ πιθανό να ονομαστεί ένα τέτοιο μάθημα (ίσως επηρεασμένος και από την πρόσφατη πράσινη newspeak), αν κάποιος αποφάσιζε ξαφνικά να διδάσκεται τέτοιο μάθημα εδώ, και όπως πιστεύω ότι θα γινόταν όσο χρειάζεται αντιληπτό από τον έλληνα θεατή του υπότιτλου.​

Εναλλακτικά - και θα το έκανα, αν δεν υπήρχε χώρος - το λέμε Ιστορία κι αφήνουμε τον θεατή να απορεί και να θαυμάζει: Έτσι μαθαίνουν τα αμερικανάκια ιστορία; Για δες!
 

Anni

New member
Και εγώ για υπότιτλους, Ιστορία θα ψήφιζα, αφού είναι το πλησιέστερο στα ελληνικά μαθήματα του Δημοτικού... Για βιβλίο ή κείμενο, το Ανθρωπιστικές Επιστήμες...

Πατριδογνωσία δεν νομίζω πως κάνουν. Τουλάχιστον η κόρη μου που τώρα πάει Δ' Δημοτικού δεν έχει κάνει. Δεν ξέρω τι κάνει η Ε' και ΣΤ'.

Αισθητική αγωγή είναι κυρίως καλλιτεχνικά, γιατί στο πρόγραμμα έχουν ξεχωριστά τη μουσική.
 
Τώρα που διάβασα με περισσότερη προσοχή το κείμενο της Αλεξάνδρας, συμφωνώ ότι δεν μπορούμε να το πούμε "τα φιλολογικά".

Ειδικά για τη συγκεκριμένη περίπτωση, προτείνω (ή μάλλον συμφωνώ με το) ιστορία.
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
...Το παιδάκι στην ταινία το περιγράφει ως εξής:
We have Ηumanities together and we were partners for this Colonial Life Project. We dress up like we were in colonial times and have colonial jobs. I was a blacksmith and Maya was my wife and she milked the cows.

Να πω απλώς ότι ανέφερα την «Αισθητική αγωγή» επειδή αυτή η περιγραφή μου θύμισε τις σχολικές παραστάσεις που κάνουν τα παιδιά στα αμερικάνικα σχολεία με ταμπλό βιβάν από στιγμές της ιστορίας τους. Εδώ βέβαια δεν είναι ακίνητα τα παιδιά· μοιάζει περισσότερο με θεατρική παράσταση ή αυτοσχεδιασμό.
 

daeman

Administrator
Staff member
[...]
Πατριδογνωσία δεν νομίζω πως κάνουν. Τουλάχιστον η κόρη μου που τώρα πάει Δ' Δημοτικού δεν έχει κάνει. Δεν ξέρω τι κάνει η Ε' και ΣΤ'. [...]

Σίγουρα δεν κάνουν Πατριδογνωσία.
Εγώ το πρόλαβα στο Δημοτικό, αλλά έχει καταργηθεί αυτό το μάθημα από τη δεκαετία του 1970, δεν θυμάμαι πότε ακριβώς.
Αντιγράφω από τη Βικιπαίδεια:
Η Πατριδογνωσία ήταν σχολικό μάθημα που διδάσκονταν στο Δημοτικό σχολείο και αποτελούσε προβαθμίδα του μαθήματος της Γεωγραφίας. Κύριο περιεχόμενο του μαθήματος αυτού ήταν η τοπογραφία της ιδιαίτερης πατρίδας (χωριού, δήμου επαρχίας, Νομού), δηλαδή των μαθητών του σχολείου, στη περιοχή που βρισκόταν αυτό.
Στη συνέχεια περιείχε κι όλα τ΄ άλλα στοιχεία που αποτελούσαν το έμψυχο και άψυχο κόσμο της ίδιας περιοχής π.χ. το έδαφος, τα προϊόντα, τον αριθμό των κατοίκων, τις συνθήκες διαβίωσης καθώς και την ιστορία της περιοχής που έφθανε μέχρι τους μυθικούς χρόνους. Έτσι από το μάθημα της Πατριδογνωσίας δίνονταν και όλοι οι "πυρήνες" των άλλων σχολικών μαθημάτων.
Στις περισσότερες χώρες του κόσμου το μάθημα έχει καταργηθεί και αντικατασταθεί από αλλα γενικότερα μαθήματα.
Και για γερμανομαθείς, εδώ: http://de.wikipedia.org/wiki/Heimatkunde
 

Anni

New member
Και εγώ το θυμάμαι ως μάθημα, αλλά δεν θυμάμαι καν τι κάναμε... Ούτε σε ποια τάξη του Δημοτικού την κάναμε... Καταραμένε Γερμανέ1 Έμενταλ το έχεις κάνει το μυαλό μου!!!!!
 
Top