Ο μουσουλμάνος άγιος
Khidr ή
Khizr (στα ελληνικά
Χιδίρ) είναι σημαντική μορφή στη λαϊκή εκδοχή του Ισλάμ. Από τους "ορθόδοξους" σουνίτες ταυτίζεται αφενός με τον άγιο Γεώργιο αφετέρου με τον προφήτη Ηλία. Από δε τους ετερόδοξους πληθυσμούς της Μέσης Ανατολής και της Μικράς Ασίας (Νουσαϊρήδες, Γιεζιντήδες, Δρούζους, Κιζιλμπασήδες) περιβάλλεται με ασυνήθιστα μεγάλο σεβασμό. Είναι δρακοκτόνος, γι' αυτό και κατά τόπους ταυτίζεται εκτός από τον άγιο Γεώργιο και με τον --επίσης δρακοκτόνο-- άγιο Θεόδωρο. Η ταύτισή του με τον Ηλία μαρτυρείται ήδη από τον Βυζαντινό αυτοκράτορα Ιωάννη Καντακουζηνό (μέσα 14ου αι.).
Από την ταύτιση με τον άγιο Γεώργιο πήρε και την ημερομηνία της εορτής του (23 Απριλίου κατά το παλαιό, Ιουλιανό, ημερολόγιο, 5 με 6 Μαΐου κατά το νέο, Γρηγοριανό), η οποία στην Τουρκία τηρείται ως αρχή της άνοιξης. Αλλά και του αγίου Γεωργίου η γιορτή είναι πολύ σημαντική στον ελληνικό χώρο, γιατί σημαδεύει την έναρξη της θερινής περιόδου για τους κτηνοτροφικούς πληθυσμούς και την αρχή της μετακίνησης προς τα ορεινά για τους
ημινομάδες. Άρα η αντίστοιχη ημέρα του
Hıdrellez/
Hıdırellez θα μπορούσε να είναι για τους Έλληνες
τ' Αγιωργιού.
Διεξοδική ανάλυση με τέτοια και άλλα πολλά στου Frederick Hasluck,
Christianity and Islam under the Sultans, βιβλίο του 1929, που μεταφράστηκε ελληνικά και εκδόθηκε από τις Εκδόσεις Εκάτη με τον τίτλο
Χριστιανισμός και Ισλάμ την εποχή των σουλτάνων (τόμος Α΄, σσ. 433-441 και σημειώσεις). Διαβάζοντάς το δεν απορείς γιατί οι σημερινοί Τούρκοι ανεβαίνουν στον Αι Γιώργη τον Κουδουνά στην Πρίγκηπο και κάνουν τάματα.