Εξέτασα τα όσα έχουν ειπωθεί πιο πάνω καθώς επίσης και τη λύση που δίνει η Wiki (κίνημα βάσης).
Τα σύγκρινα μ' αυτό που πράγματι είναι grassroot movement και τις χρήσεις της λέξης grassroot και θα ήθελα να προσθέσω τα εξής:
Το αν μια εκστρατεία είναι grassroot ή όχι, εξαρτάται από την πηγή δράσης και εξάπλωσης της εκστρατείας.
Θα δώσω ένα παράδειγμα: Ας πούμε πως έχουμε μια απλή εκστρατεία κατά των ναρκωτικών. Η εκστρατεία κάνει συνήθως ενέργειες όπως το να μοιράσει ενημερωτικά έντυπα ή να βγάλει πόστερ ή κάποια διαφήμιση ή κάποιο ντοκιμαντέρ, φτιάχνουν έναν ιστοχώρο και μια διεύθυνση στο Facebook ή ό,τι άλλο κάνουν για να δώσουν το μήνυμα "Τα ναρκωτικά κάνουν κακό". Υπάρχει συνήθως μια ομάδα και όσο εκείνοι ποτίζουν την καμπάνια με ιδέες, με χρήμα, με χρόνο, με πρωτοβουλίες και με δημιουργίες, σ' αυτό το βαθμό η εκστρατεία συνεχίζεται και κάνει κάτι. Δηλαδή η μοναδική Πηγή δράσης και εξάπλωσης της εκστρατείας αυτής είναι μια ομάδα ανθρώπων.
Τώρα αν αυτή η εκστρατεία σχεδιαστεί (ή επεκταθεί) ώστε να γίνει grassroot campaign θα κάνει ενέργειες και θα επινοήσει τρόπους ώστε οι ενέργειές τους να δραστηριοποιούν κι άλλους πολίτες να γίνουν με τη σειρά τους μια νέα πηγή δράσης και δημιουργίας. Δηλαδή θα δημιουργήσουν υλικά και μέσα ώστε να δημιουργηθεί το φαινόμενο του ντόμινο ή αλυσιδωτή αντίδραση ή κάτι σαν να δημιουργούνται κύκλοι στη λίμνη όταν ρίχνεις ένα πετραδάκι. Αρχίζουν όλο και περισσότεροι πολίτες (ανεξαρτήτου θέσης στην κοινωνία) και αναλαμβάνουν πρωτοβουλία και να γίνονται εκείνοι μια νέα πηγή δημιουργίας και δράσης για τον ίδιο σκοπό και το ίδιο μήνυμα και ενισχύουν την όλη εκστρατεία.
Στο παράδειγμα με την εκστρατεία ναρκωτικών, ας πούμε πως η αρχική ομάδα που ξεκίνησε την εκστρατεία εκδίδει στο διαδίκτυο οδηγίες και υλικά τα οποία τώρα τα ακολουθούν όλο και περισσότεροι πολίτες απ' όλο και περισσότερες περιοχές της χώρας. Θα είχαμε όλο και περισσότερους πολίτες να κάνουν σύνδεσμο στον ιστοχώρο αυτό και να τον προωθούν ενεργά, θα είχαμε όλο και περισσότερους να διοργανώνουν τις δικές τους μέρες ενημέρωσης στη δική τους περιφέρεια, θα είχαμε όλο και περισσότερους να παίρνουν το πόστερ της εκστρατείας και να το αναπαράγουν και να το χρησιμοποιούν και στη δική τους περιοχή, να δίνουν σεμινάρια κατά των ναρκωτικών στην περιοχή τους κ.λπ.
Μ' αυτόν τον τρόπο η εκστρατεία διεισδύει στην κοινωνία και αποκτά μια γεωμετρική πρόοδο και ανάπτυξη διότι δεν εξαρτάται πλέον μόνο από μία πηγή δημιουργίας και δράσης. Εξελίσσεται όχι μόνο από στόμα σε στόμα αλλά πολλοί απ' αυτούς τους πολίτες που ακούνε το μήνυμα συμμετέχουν ενεργά να το προωθήσουν γιατί βλέπουν πως είναι καλή ιδέα και θα βοηθήσει την κοινωνία. Υπάρχουν εκστρατείες που ενώ καταφέρνουν να δημιουργήσουν καλή φήμη και μια εξάπλωση από στόμα σε στόμα, αποτυγχάνουν γιατί δεν καταφέρνουν να κινητοποιήσουν άλλους πολίτες να γίνουν σημεία δράσης και δημιουργίας. Δεν καταφέρνουν να γίνουν grassroot.
Με βάση τα παραπάνω, πιστεύω πως ούτε η λέξη κοινωνική μας εξυπηρετεί για να αποδώσουμε αυτόν τον όρο ούτε η λέξη "βάσης". Είναι πολύ γενικές, δεν εξηγούν και είναι παραπλανητικές. Οι περισσότερες εκστρατείες είναι κοινωνικές. (αν όχι όλες). Ακόμα κι αν η δράση ξεκινά από μια μικρή κοινωνική ομάδα και μετά κανείς δε συμμετέχει. Αυτό που συμβαίνει είναι πως η grassroot κινητοποιεί και βασίζεται σε όλο και πιο πολλούς πολίτες κι όχι σε μία ομάδα που ξεκίνησε την εκστρατεία.
Προτείνω τις παρακάτω λύσεις:
Grassroot level (this evolution started on a grassroot level) επίπεδο πολιτών (ή επίπεδο του κόσμου)
Grassroot movement Κίνημα συμμετοχής πολιτών (ή κίνημα συμμετοχής του κόσμου)
Grassroot campaign Εκστρατεία συμμετοχής πολιτών (ή εκστρατεία συμμετοχής του κόσμου)
Grassroot activity Δραστηριότητα συμμετοχής πολιτών (ή δραστηριότητα συμμετοχής του κόσμου)
Θα ήθελα να ακούσω και τις γνώμες σας σ' αυτό.