metafrasi banner

gameplay

nickel

Administrator
Staff member
Είναι εξαιρετικά απλοϊκό στην σύλληψή του αλλά και τρομερά ευφυές σαν gameplay (μετάφραση γι' αυτό έχουμε;)
Μια και έγινε η ερώτηση και επειδή δεν θυμάμαι την απάντηση...

gameplay [ˈɡeɪmpleɪ]
noun [mass noun]
the features of a computer game, such as its plot and the way it is played, as distinct from the graphics and sound effects.

ODE

η διάσταση του παιχνιδιού;
το παιχνιδικό στοιχείο;


Εκτός από την επανάληψη της αγγλικής λέξης...
 
Δεν ξέρω αν βοηθάει, αλλά αν θα περιέγραφα το γκέιμπλεϊ του σκακιού, θα ήταν ως εξής:

Δυο παίκτες είναι αντιμέτωποι σε ένα ταμπλό 64 τετραγώνων, με έναν στρατό ο καθένας, που τοποθετείται στις δυο πρώτες σειρές των απέναντι πλευρών του ταμπλό. Οι παίκτες παίζουν μια κίνηση ο καθένας, με την σειρά (turn-based) χωρίς δυνατότητα για πάσο. Ανάλογα με τον τύπο του παιχνιδιού, ο κάθε παίκτης μπορεί να έχει προκαθορισμένο χρόνο μέσα στον οποίο θα σκεφτεί και θα παίξει την κίνησή του. Ο στρατός αποτελείται από πιόνια 6 τύπων που το καθένα έχει τον δικό του τρόπο κίνησης και αιχμαλωσίας αντίπαλων πιονιών. Νικητής ανακηρύσσεται αυτός που θα καταφέρει πρώτος να αιχμαλωτίσει τον αντίπαλο βασιλιά.

Αυτό ήταν μια περιγραφή γκέιμπλεϊ. Δηλαδή των κανόνων, του τρόπου παιξίματος, των ειδικών παραμέτρων και των στοιχείων που συνιστούν την ουσία του παιχνιδιού. Δείκτης μπλα μπλα = 14,38. Δεν μας ενδιαφέρουν όλοι οι κανόνες του παιχνιδιού αλλά κυρίως ο τρόπος που παίζεται και τι στοιχεία περιλαμβάνει, δηλαδή τι μπορεί να κάνει ο παίκτης, παίζοντας.
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Αυτό που λες είναι οι βασικοί κανόνες του σκακιού σε συνοπτική μορφή (Basic Rules of Chess).

Άρα, gameplay =?= βασικοί κανόνες του παιχνιδιού
 
Δεν είναι μόνο κανόνες. Το ότι έχεις πιόνια π.χ., δεν είναι περιγραφή του κανόνα αλλά περιγραφή της φύσης του παιχνιδιού. Σε ένα παιχνίδι adventure, στοιχείο του gameplay είναι και οι διάλογοι. Μέρος του gameplay είναι να διαβάσεις τους διαλόγους και να λύσεις λογικούς ή πρακτικούς γρίφους ή να καταλήξεις σε συμπεράσματα.
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Μα έριξες μια ματιά στους επίσημους βασικούς κανόνες που σε παρέπεμψα; Κανόνας είναι και ότι έχεις πιόνια/κομμάτια/πεσσούς, και ότι ανήκουν σε διαφορετικές κατηγορίες, και ότι διατίθενται σε διαφορετικούς αριθμούς και ότι εκτελούν διαφορετικές κινήσεις.

Στα adventure, ένας από τους βασικούς κανόνες είναι ότι πρέπει να διαβάζει διαλόγους, να λύνεις γρίφους κ.λπ.

Με άλλα λόγια, η φύση του παιχνιδιού δεν είναι αυθύπαρκτη αλλά αποτέλεσμα βασικών κανόνων.
 

nickel

Administrator
Staff member
Οι κανόνες του παιχνιδιού είναι the rules of the game. Γιατί βγάλανε καινούρια λέξη;
Το gameplay φτιάχτηκε όταν τα παιχνίδια απέκτησαν τα πρόσθετα στοιχεία του ήχου και της κίνησης (γραφικά, αλλά κυρίως animation). Η διαδραστικότητα ανήκει στο gameplay.

Gameplay is the pattern defined through the game rules, connection between player and the game, challenges and overcoming them, plot and player's connection with it.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gameplay
 
Ε, πώς θα γινόταν να είναι αυθύπαρκτη η φύση; Ανθρώπινα δημιουργήματα είναι. Αλλά δεν μπορείς να πεις ένα απλό κανόνες και να ξεμπερδεύεις. Υπάρχουν πράγματα πολύ αόριστα για να τα πεις κανόνες. Ο πιο σύντομος τρόπος για να το πεις είναι "τι περιλαμβάνει και πώς παίζεται το παιχνίδι".

Όπως λέει ο nickel, παραπάνω, το σενάριο και η εμπλοκή του παίκτη περιλαμβάνεται στο gameplay. Π.χ. έχεις μια υπόθεση να λύσεις και υπάρχουν ίντριγκες, σεναριακές ανατροπές, αποκρίσεις του σεναρίου ανάλογα με τις κινήσεις του παίκτη (στοιχείο role playing), κτλ.
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Κάνω έκκληση στον προγραμματιστικό εαυτό και των δύο σας: Όλα αυτά τα πράγματα που περιγράφετε είναι προγραμματίσιμα. Αν είναι απαραίτητα για το παιχνίδι, είναι ουσιώδεις κανόνες του παιχνιδιού. Αν θέλετε να εμπλουτίσουμε αυτόν τον ορισμό επειδή τον βρίσκετε πολύ λακωνικό, ας προσθέσουμε και μια ουσία: Οι κανόνες και η ουσία του παιχνιδιού.

Και μόνο εμένα μού φαίνεται λίγο ιδιόρρυθμη η σύνθεση από game+play;
 

meidei

New member
Η εμπειρία του παιχνιδιού λέμε με τους φίλους μου όταν μιλάμε για JRPG (συνήθως βέβαια λέμε γκέιμ-πλέι).
 

nickel

Administrator
Staff member
@dr7x: Όχι, δεν είναι περίεργος ο σχηματισμός. Δηλώνει τον τρόπο που παίζεται το παιχνίδι.
Η λειτουργικότητα του παιχνιδιού ή η προσωπικότητα των ηρώων δεν είναι ακριβώς μέρος των κανόνων του παιχνιδιού. Η πολυδιάστατη προσωπικότητα ενός τέρατος, την οποία ενδεχομένως δεν θα ανακαλύψεις διαβάζονται τις οδηγίες αλλά σιγά σιγά μέσα από το παιχνίδι, είναι μέρος του gameplay αλλά όχι των κανόνων.
 
Νομίζω ότι πλαταίνεις πολύ τον ορισμό του κανόνα. Κανόνες είναι τι μπορεί και τι δεν μπορεί να κάνει ο παίκτης, αλλά το gameplay περιλαμβάνει και πράγματα που δεν έχουν σχέση με το τι μπορείς και τι δεν μπορείς να κάνεις. Π.χ. το ότι ένα παιχνίδι έχει εναλλαγή μέρας-νύχτας είναι στοιχείο του gameplay. Ή το ότι διαβάζεις κάπου κείμενο είναι στοιχείο του gameplay. Ή το ότι βλέπεις cinematics. Ή πράγματα που κάνει ο υπολογιστής ή που απλά συμβαίνουν στο παιχνίδι, ανεξάρτητα από το ποιος τα κάνει.

Άσχετα με το τι είδους σύνθεση είναι το gameplay, είναι ένας αρκετά παλιός όρος και πολύ διαδεδομένος. Αν έχεις διαβάσει ποτέ game review, θα ξέρεις ότι όλα αφιερώνουν το μεγαλύτερό τους μέρος σε στήλη για το gameplay, ξέχωρα από τα γραφικά, τον ήχο και τους κανόνες (αναφέρονται ως game mechanics, συνήθως). Στο Google βγάζει καμμιά 300 εκατομμύρια αποτελέσματα.
 
Με βάση τον ορισμό: the features of a computer game, such as its plot and the way it is played, as distinct from the graphics and sound effects, μήπως θα μπορούσε να ονομαστεί παιγνιοσκελετός ή παιγνιοπλαίσιο;
 

Mindkaiser

Member
Γενικά, από τον τρόπο που το χρησιμοποιούμε με την παρέα μου, θα έλεγα ότι αναφερόμαστε στην εθιστικότητα του παιχνιδιού. Το ερώτημα "έχει καλό gameplay;" το αντιλαμβανόμαστε ως "είναι εθιστικό;". Αντιστοίχως, η φράση "παρόλα τα άψογα γραφικά, το gameplay είναι μεγάλη μούφα", σημαίνει "παρόλα τα άψογα γραφικά, δεν έχω καμία διάθεση να το παίξω".
 
Αν γινόμουν λίγο Αλέφαντος, θα έλεγα τα παικτικά χαρακτηριστικά... ;)
 

nickel

Administrator
Staff member
Επίσης: Το καθαυτό παιχνίδι.

Το παικτικά χαρακτηριστικά είναι καλό και σπάνιο. Πολλοί όμως λένε τα χαρακτηριστικά παιχνιδιού.

Έχουμε πει για την εμπειρία του παιχνιδιού (the game experience), υπάρχει και η αίσθηση του παιχνιδιού (the feel of the game).
 

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Πού καταλήξατε για την απόδοση του gameplay; Έχω τη φράση: Unique gameplay modes keep the races scary. Πώς θα αποδίδατε το gameplay modes;
 

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Θενκς, Κρυσταλλένια μου! Κι εγώ αυτό έχω γράψει ήδη :)
 
Top