metafrasi banner

creaturely life

vassiliki31

New member
Καλησπέρα.
Θα ήθελα τη βοήθειά σας στην απόδοση τoυ ακόλουθου όρου: "creaturely life" (έννοια που χρησιμοποιεί ο Eric Santner).
Ευχαριστώ εκ των προτέρων.
 

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Καλημέρα, Vassiliki, και καλώς όρισες.

Ο ορισμός που δίνει ο Santner στη σελίδα 15 του βιβλίου του είναι:

What I am calling a creaturely life is a dimension of human existence called into being at such natural fissures or caesuras in the space of meaning. These are sites where the struggle for new meaning — in Nietzsche's terms the exercise of will to power — is at its most intense. And it is precisely at such fissures — sites that can persist as uncanny loci of alterity within the order of meaning that we will find W. G. Sebald at work.

(Περιττό να πω ότι δεν κατάλαβα τίποτα από το παραπάνω απόσπασμα, απλώς το παραθέτω. Ξεφυλλίζοντας το βιβλίο του στο Amazon, βρίσκουμε πολλές αναφορές στο creaturely από τις οποίες ίσως μπορεί κάποιος να βγάλει νόημα.)

Βλέπω ότι ένας συντάκτης της Αυγής έχει αποδώσει το creaturely ως "δημιουργική", αλλά μάλλον κάνει λάθος και εννοούσε "creative". (Η γνωστή σχέση των δημοσιογράφων με τις ξένες γλώσσες, ίσως.)
http://pfy.gr/forum/index.php?topic=722.0;wap2
Με αυτή την έννοια, η ποίηση είναι η πιο δημιουργική (creaturely) από τις τέχνες.
 
Απ' ό,τι μπόρεσα να καταλάβω η λέξη creaturely άρχισε τη ζωή της ως αντιδιαστολή στην πνευματική ζωή. Έτσι, σε πολλά θεολογικά γκουγκλοβιβλία φαίνεται να αναφέρεται στην πραγμάτωση ιδεών κλπ. Φαίνεται όμως πως ο Santner (ίσως κι άλλοι, μπερδεύτηκα λίγο) της δίνουν μια άλλη έννοια: θα έλεγα της πραγμάτωσης του ανθρώπου ως, πώς στο διάλο να το πω; ΟΚ ο άνθρωπος είναι creature σαν όλα τ' άλλα πλάσματα. Πλην όμως, μόνο μέσω της creaturely life γίνεται Άνθρωπος. Τι στο καλό είναι αυτή η διαολεμένη ζωή θα σας γελάσω και δεν το θέλω. Κάτι σαν πάντρεμα των ενστίκτων και της διάνοιας ένα πράμα.
Δεν βοήθησα και πολύ αλλά αυτές τις σαχλαμάρες δεν τις άντεχα ούτε στην Φιλοσοφική.
 
Νομίζω πως ο "ποιητής" θέλει να πει ότι τα νοήματα του Ζέμπαλντ δεν μπορούν να γίνουν κατανοητά με την απλή αντίληψη ή τις απλές διεργασίες του νου, αλλά γίνονται απολύτως κατανοητά σε αυτή την "εναλλακτική" πραγματικότητα - τις παύσεις, τις διακοπές που λέει - στην οποία τα νοήματα δεν ακολουθούν τη φυσική ροή, αλλά βρίσκονται διαστρεβλωμένα και καλούν τον αναγνώστη για μια διαφορετική σύλληψή τους. Μόνο ο αναγνώστης που βρίσκεται σε επαφή με την creaturely life θα καταφέρει να τα εντοπίσει.

Αν τη λέγαμε "πλασματική" θα παρέπεμπε στο άλλο γνωστό νόημα της λέξης και θα παραπλανούσε τους αναγνώστες. Αν χρησιμοποιούσαμε κάτι με το ον, όμως; Ή αν τη λέγαμε "ενστικτοκεντρική / ενστικτώδη"; Δεν έχω ιδέα!

Ο Ρίλκε πάντως λέει, στο βιβλίο του Σάντνερ, ότι ο άνθρωπος είναι αιώνια καταδικασμένος στην representational thought και ότι θαυμάζει το γεγονός ότι τα ζώα και τα φυτά ζουν σε ένα φαινομενικά μη ορισμένο περιβάλλον (χωρίς όρια, λέει), το οποίο ο ίδιος ονομάζει the Open. Εμείς πώς θα το λέγαμε; Το Άγριο, η Άγρια Φύση;
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Από την παρουσίαση του βιβλίου του Σάντνερ On creaturely life: Rilke, Benjamin, Sebald στο Άμαζον:

In his Duino Elegies, Rainer Maria Rilke suggests that animals enjoy direct access to a realm of being—the open—concealed from humans by the workings of consciousness and self-consciousness. In his own reading of Rilke, Martin Heidegger reclaims the open as the proper domain of human existence but suggests that human life remains haunted by vestiges of an animal-like relation to its surroundings. Walter Benjamin, in turn, was to show that such vestiges—what Eric Santner calls the creaturely—have a biopolitical aspect: they are linked to the processes that inscribe life in the realm of power and authority.

Santner traces this theme of creaturely life from its poetic and philosophical beginnings in the first half of the twentieth century to the writings of the enigmatic German novelist W. G. Sebald. Sebald’s entire oeuvre, Santner argues, can be seen as an archive of creaturely life. For Sebald, the work on such an archive was inseparable from his understanding of what it means to engage ethically with another person’s history and pain, an engagement that transforms us from indifferent individuals into neighbors.

An indispensable book for students of Sebald, On Creaturely Life is also a significant contribution to critical theory.


Να ψάξουμε για ιδέες σε Ρίλκε (Ελεγείες από το Ντουίνο) και Ζέμπαλντ;
 
Αν έχεις τα βιβλία, Δρα, γιατί όχι; Εμένα προσωπικά θα μ' ενδιέφερε, καθώς μ' ενδιαφέρει πολύ η θεωρία της λογοτεχνίας.
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Μα δεν έχω (σχεδόν) κανένα γερμανικό βιβλίο στα ελληνικά, Άζι. :) Ίσως έχουν άλλοι, όμως...
 
Χαρακτηριστικό του Ζέμπαλντ είναι ότι όλα σχεδόν τα βιβλία του είναι γραμμένα σε πρώτο πρόσωπο, εν είδει αυτοβιογραφικών σημειώσεων ή ημερολογίου, χωρίς τελικά να μιλάνε για τον ίδιο: οι χώροι και τα πρόσωπα που συναντά είναι ίχνη και αφετηρίες για τις ιστορίες τους, που είναι τελικά οι πρωταγωνιστές των βιβλίων. Δεν ξέρω αν βοήθησα (αλλά προσπάθησα).
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Με τη δημιουργία, δεν μπορούμε να βρούμε κάτι. Τα πλάσματα και η πλασματική δημιουργούν άλλες ασάφειες. Εδώ (έργα Λιαντίνη) έχει χρησιμοποιηθεί σε σύνδεση με το πιο πάνω έργο του Ρίλκε το επίθετο οντικός.
 
Δεν θα ήταν παράξενο πάντως, Δρα, να έχεις και τα ελληνικά. Εγώ πάντως πολλά βιβλία που τα έχω στα αγγλικά, τα έχω και στα ελληνικά γιατί θέλω να βλέπω και τις μεταφράσεις τους. Το ένα δεν αποκλείει το άλλο. ;)
 
Αν τη λέγαμε "πλασματική" θα παρέπεμπε στο άλλο γνωστό νόημα της λέξης και θα παραπλανούσε τους αναγνώστες.
Τρεις κλασικοί τρόποι να το παρακάμψεις αυτό: πλασμική, πλασμαϊκή και πλασματιστική, διαλέγετε και παίρνετε :-)
 

nickel

Administrator
Staff member
Μπα, δεν κατάφερα να βρω κάτι αντίστοιχο, βασισμένο στο δημιούργημα. Προτείνω υλική ζωή.
 

nickel

Administrator
Staff member
Την παραπάνω πρόταση τη βάσισα σε άλλες χρήσεις του όρου, π.χ.

Από OED:
1662 J. Sparrow tr. Behme's Rem. Wks., Apol. conc. Perfection 114 In the Creaturely humanity of Christ.
1678 Cudworth Intell. Syst. 473 Sensible Objects, and Creaturely Forms.
1752 Law Spirit of Love i. (1816) 29 Every creaturely spirit must have its own body.
1872 Liddon Elem. Relig. iv. 155 The conditions of creaturely existence.
1879 R. Flint Anti-theistic Th. viii. 301 The perversity of the creaturely will.


Από Britannica:
creation myth
Because he is prior to the world and its creatures, the question arises whether there are modes of creaturely knowledge or apprehension that are capable of knowing him; of whether he is subjected to the same categories of being as his creatures; of whether his time and space are the same time and space of his creation.

Chistianity
salvation means deliverance from the creaturely nature and union with the heavenly Christ. [...]
This basic Christian idea entails the value of creaturely life and of the material world itself, its dependence upon God, and the meaningfulness of the whole temporal process as fulfilling an ultimate divine purpose. [...]
how can God respond with sympathy to the pains of creaturely life

Islam
Pride, thus, is viewed as the cardinal sin of human beings, because, by not recognizing in themselves their essential creaturely limitations, they become guilty of ascribing to themselves partnership with God [...]


Οι παραπάνω χρήσεις είναι όλες με τη σημασία «ως πλασμάτων του Θεού», «ως δημιουργημάτων του Θεού», και αφορούν τις αδυναμίες της υλικής υπόστασης.
 

nickel

Administrator
Staff member
Την ίδια σημασία βρίσκουμε και στο κείμενο για τον Ίγκλετον:

Ποίηση σημαίνει νόημα και υλικότητα συγχρόνως [...]
Η ποίηση, λοιπόν, είναι μια προσπάθεια να αντιστρέψουμε και να επιδιορθώσουμε την Πτώση -να ενώσουμε και πάλι το νόημα με το σώμα, το πνεύμα με τις αισθήσεις. Με αυτή την έννοια, η ποίηση είναι η πιο δημιουργική (creaturely) από τις τέχνες. Η ποίηση δουλεύει με το νόημα, αλλά με έναν «ενσαρκωτικό» τρόπο -προσφέρει και πάλι στο νόημα το χαμένο υλικό σώμα του.


...η πιο υλική από τις τέχνες..., μάλλον.
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Οι παραπάνω χρήσεις είναι όλες με τη σημασία «ως πλασμάτων του Θεού», «ως δημιουργημάτων του Θεού», και αφορούν τις αδυναμίες της υλικής υπόστασης.

Ίσως, σαν ιδέα, η δημιουργηματική ζωή; Υπάρχει πολλή material life για να μπλεχτεί με την υλική ζωή...
 

nickel

Administrator
Staff member
Το απέρριψα γιατί αποφάσισα να μην προτείνω όρο που δεν είναι δόκιμος ή διαφανής. Θα προτιμούσα την περίφραση. Αλλά σε σχέση με τον ορισμό του πρώτου μηνύματος («What I am calling a creaturely life is a dimension of human existence called into being at such natural fissures or caesuras in the space of meaning») νομίζω πως, ό,τι και να προτείνει κανείς, ούτε με την εξήγηση δεν θα είναι κατανοητό. :-(
 

vassiliki31

New member
Παιδιά,

Σας ευχαριστώ όλους πάρα πολύ. Μάλλον θα επιλέξω το "υλική ζωή", έχοντας δίπλα σε παρένθεση τον όρο στα αγγλικά, για να γίνεται κατανοητό ότι δεν αναφέρομαι στο "material".

Να είστε καλά.
 

pontios

Well-known member
Καλημέρα.

Ενδιαφέρουσα συζήτηση.
Μπορεί να κάνω λάθος, αλλά νομίζω το "creaturely" εδώ έχει την έννοια του "creature-like" - δηλαδή, μπορεί να μην αναφέρεται μόνο στον υλικό/σωματικό κόσμο (σε αντίθεση με τον πνευματικό).


Νομίζω ότι αυτή η φιλοσοφία υποστηρίζει ότι εμείς ως άνθρωποι είμαστε αποσυνδεδεμένοι από το πραγματικό νόημα της ζωής και την κατανόηση της φύσης - και αυτό οφείλεται στην ανάγκη μας να αναλύουμε τα πάντα - δηλαδή, η λογική προσέγγισή μας μπορεί τελικά να μας απομακρύνει από το αληθινό νόημα της ζωής/φύσης και την πλήρη εκτίμησή της. Ενώ τα ζώα ή τα πλάσματα είναι εγγενώς, ενστικτωδώς συνδεδεμένα με τη ζωή και τη φύση.

Αυτή η φιλοσοφία μπορεί επίσης να υποστηρίζει ότι για να βρεθούμε πιο κοντά σε αυτή την "αλήθεια" (την καλύτερη κατανόηση / εκτίμηση της ζωής και της φύσης) θα πρέπει να καλλιεργήσουμε αυτό το "creaturely" or "creature-like" μέρος του εαυτού μας ( να μη στηριζόμαστε μόνο στη λογική μας).

το "creature-like" πως αποδίδεται; ζωώδης;
 

nickel

Administrator
Staff member
Αλλά σε σχέση με τον ορισμό του πρώτου μηνύματος («What I am calling a creaturely life is a dimension of human existence called into being at such natural fissures or caesuras in the space of meaning») νομίζω πως, ό,τι και να προτείνει κανείς, ούτε με την εξήγηση δεν θα είναι κατανοητό. :-(

Θα συμφωνήσω ότι η «υλική ζωή» δεν είναι ταιριαστή απόδοση για το βιβλίο του Σάντνερ, αλλά αποκλείεται να μπορέσω ποτέ να καταλάβω τέτοιες φιλοσοφίες. Δεν το 'χω. Θεωρώ ότι η υλική μου ύπαρξη είναι πολύ σύντομη για τέτοια ανοργασμικά συγγράμματα. Μα δείτε μια άλλη απόπειρα ερμηνείας από το ίδιο βιβλίο:

What I am calling creaturely life is the life that is, so to speak, called into being, ex-cited, by exposure to the peculiar “creativity” associated with this threshold of law and nonlaw; it is the life that has been delivered over to the space of the sovereign’s “ecstasy-belonging,” or what we might simply call “sovereign jouissance.”

Άντε, άλλο ένα απόσπασμα:

To put it somewhat differently, human beings are not just creatures among other creatures but are in some sense more creaturely than other creatures by virtue of an excess that is produced in the space of the political and that, paradoxically, accounts for their “humanity.”

Στο βιβλίο, εκτός από το creaturely υπάρχει και creatureliness. Τα σχετικά του ευρετηρίου:

creature: ensoulment of, 206 –7; gaze from perspective of, 180 – 81; as at home in the Open, 1–5; instinctual captivation of, 8–12, 22; lack of self-consciousness as freedom of, 6; process of becoming, 28; sexuality of, 194 –96; shift in meanings of, 12–16, 107

creatureliness: dimension of, xix; as excess of pressure, 34 –35; humor and, 146 – 48; paradox of, 105– 6; shame and, 22–24; shift in notion of, 12– 16; sovereignty coupled with, 29–30

creaturely expressivity: in aftermath of historical violence, xx–xxi; conception of, xiii; formations of unconscious as modes of, 30 –35, 128–29; of fragmentary transmissions, 164 – 65; opening to, xxi; as at stake in psychoanalysis, 138

creaturely life: “angle of inclination” of, 36, 155, 158; animals in states of disorientation as glimpse of, 144; approach to, xviii–xix; attentiveness to, 37–38; Barthes’s understanding of photographic medium and, 156 –57; Benjamin’s conception of, xiv, 16 –18, 86; biopolitical aspect of, xv, 12–13, 25–27; depression and pain merged in, 132; encounter and engagement with, 140 – 41; ethicopolitical act and, 135–36; as life abandoned to state of exception, 22–24; materiality of, 112–13; means of flight from subjection to, 138–39n59; melancholy linked to, 16 –18, 91; as product of exposure to political and social structures, 12–16; in Rilke’s Duino Elegy, xvi, 1–5; role in German-Jewish thought, 38– 41; Sebald’s oeuvre as archive of, xiii; sexual dimension of, 30 –32, 180 – 81, 184 – 88, 196; Shakespeare’s Caliban as incarnation of, 27–30; singularity linked to, xvii– xviii n9. See also creature; creatureliness; creaturely expressivity; cringed bodies; undeadness


πλασμικός και πλασμικότητα; (Από τις προτάσεις του dharvatis)
 
Top