(Γιατί γράφουμε αγγλικά;)
Είναι ζήτημα εξειδίκευσης, και σε τι βαθμό είναι κανείς πρόθυμος να εμβαθύνει… Υπάρχουν άλλωστε και τα ποδήλατα γυμναστικής.
Ως προς τον όρο
ηλεκτρικό ποδήλατο, χρησιμοποιείται κι αυτός για διαφορετικά πράγματα, και θα έλεγα κακώς. Αν κοιτάξει κανείς τον δικό μας Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, αλλά και τη νομοθεσία άλλων χωρών, θα διαπιστώσει ότι ως ποδήλατα ορίζονται —πέραν των παραδοσιακών— μόνο εκείνα με ηλεκτρική υποβοήθηση, τα λεγόμενα
pedelec ή EPAC, τα οποία προσφέρουν υποβοήθηση μόνο για ταχύτητες έως ένα όριο (συνήθως στα 25 χλμ./ώρα) και μόνο εφόσον κινούνται τα πετάλια.
Από εκεί και πέρα έχεις τα ηλεκτρικά αντίστοιχα του μοτοποδηλάτου* και της μοτοσυκλέτας, για τα οποία δεν ισχύουν οι διατάξεις περί ποδηλάτων. Το γεγονός ότι πωλούνται χιλιάδες τέτοια οχήματα ως «ηλεκτρικά ποδήλατα», και κυκλοφορούν χωρίς πινακίδες, ασφάλεια, κράνος και δίπλωμα, αποτελεί όχι μόνο κατάφωρη παραβίαση του νόμου, αλλά διαστρεβλώνει στην αντίληψη του κόσμου την ίδια την έννοια του ποδηλάτου, ενός οχήματος δηλαδή που δεν μπορεί να κινηθεί χωρίς να κάνει πετάλι ο οδηγός τους — όπως λέει και το όνομά του.
* Ως μοτοποδήλατο ορίζεται στον ΚΟΚ όχι μόνο το υβριδικό όχημα που μπορεί να λειτουργήσει είτε ως ποδήλατο είτε ως μηχανάκι, αλλά και κάθε ελαφρύ μηχανοκίνητο δίκυκλο, τρίκυκλο ή τετράκυκλο που έχει «μέγιστη σχεδιαστική ταχύτητα τα 45 χλμ./ώρα» και κινητήρα όχι μεγαλύτερο από τα 50 κυβικά εκατοστά. (Θυμήθηκα πάντως ότι αυτό το
μηχανοκίνητος χρησιμοποιείται πολύ για οχήματα που διαθέτουν κινητήρα, καθώς και για σχετικές έννοιες όπως
μηχανοκίνητη κυκλοφορία, οπότε ο όρος «μηχανικό ποδήλατο» θα ήταν μάλλον κακή ιδέα γι' αυτό τον λόγο και μόνο.)