Να τα κάνω ακόμη πιο λιανά απ’ όσο τα λέει ο Πιδύος;
Στην έκδοση των Diels και Kranz, που συγκεντρώνει όλες τις μαρτυρίες που έχουν περισωθεί για τους προσωκρατικούς (
Die Fragmente der Vorsokratiker) η ύλη για τον Ηράκλειτο χωρίζεται σε δύο μεγάλα κεφάλαια: Α) Βίος και διδασκαλία, Β) Αποσπάσματα.
Το πρώτο και σπουδαιότερο κομμάτι του κεφαλαίου Α είναι η βιογραφία του Ηράκλειτου από τον Διογένη Λαέρτιο. Εκεί περιέχεται το απόσπασμα που ζήτησε ο Ζάζουλας. Σας το παραθέτω εδώ πληρέστερο, από την αρχή της πρότασης, γιατί έτσι φωτίζεται καλύτερα.
τῶν δὲ ἐναντίων τὸ μὲν ἐπὶ τὴν γένεσιν ἄγον καλεῖσθαι πόλεμον καὶ ἔριν, τὸ δ' ἐπὶ τὴν ἐκπύρωσιν ὁμολογίαν καὶ εἰρήνην, καὶ τὴν μεταβολὴν ὁδὸν ἄνω κάτω, τόν τε κόσμον γίνεσθαι κατ' αὐτήν.
Είναι μια πρόταση με τρία σκέλη. Αντιγράφω από
τη μετάφραση του Βασίλειου Κύρκου:
Από τις αντίρροπες δυνάμεις που χαρακτηρίζουν τον κόσμο, αυτή που οδηγεί στη γένεση λέγεται πόλεμος και έρις, ενώ εκείνη που οδηγεί στην εκτόνωση της έντασης (= ἐκπύρωσις) (λέγεται) ομόνοια και ειρήνη. Τη μεταβολή την εννοεί ως ένα δρόμο προς τα άνω και προς τα κάτω και ο κόσμος γίνεται σύμφωνα με αυτήν.
Αυτά με τον Διογένη Λαέρτιο.
Στα Αποσπάσματα τώρα, το μέρος Β της ύλης περί Ηρακλείτου, μεγάλο μέρος τους προέρχεται από τον χριστιανό συγγραφέα του 3ου αιώνα
Ιππόλυτο και το έργο του
Κατά πασών των αιρέσεων έλεγχος, Βιβλίο 9, κεφάλαια 9-10. Σε ένα από αυτά (το Απόσπ. 60) ο Ιππόλυτος παραθέτει (ίσως όχι πιστά, ίσως από μνήμης, ίσως όπως το κατάλαβε, ίσως από άλλο σημείο του έργου του Ηράκλειτου) το απόσπασμα που αναφέρει ο Νίκελ:
ὁδὸς ἄνω κάτω μία καὶ ὡυτή
Ή, κατά τη μετάφραση του Βασίλειου Κύρκου,
Ο ανήφορος και ο κατήφορος είναι ένας και ο ίδιος δρόμος.
Σε μια πρώτη ανάγνωση μπορεί να σκεφτεί κανείς ότι και τα δύο λένε το ίδιο πράγμα. Αν το διαβάσουμε προσεκτικότερα όμως, άλλο λέει το πρώτο και άλλο το δεύτερο. Στο πρώτο απόσπασμα περιγράφεται πολύ συνοπτικά η κοσμολογία του Ηράκλειτου (το σύμπαν διέπεται από δυνάμεις που οδηγούν σε διάσπαση κι άλλες που οδηγούν σε ένωση, η μεταβολή γίνεται είτε προς τη μία διεύθυνση είτε προς την άλλη, κι έτσι δημιουργείται αενάως το σύμπαν), ενώ στο δεύτερο διατυπώνεται (λακωνικά και κρυπτικά) η βασική θέση της φιλοσοφίας του, η ταυτότητα των εναντίων (unity of opposites). Αυτό το τελευταίο το διατυπώνει πολλές φορές και με διαφορετικά παραδείγματα, και το επαναλαμβάνουν οι κατοπινοί συγγραφείς κατά διαφόρους τρόπους, που όντως λένε στην ουσία το ίδιο πράγμα.