drazen
New member
Την δόξα του Διδύμου του Αλεξανδρέος δεν ζήλεψα μήτε του Διονυσίου του Θρακός το έργο με κρατά άυπνο. Ακόμη λιγότερο θέλησα να αναμοχλεύσω μιαν νεκρή συζήτηση περί του (παραδοσιακά εννοούμενου) πολυτονικού, ως συστήματος χρήσης τριών τόνων, δύο πνευμάτων και ενός υπογεγραμμένου (γ)ιώτα, που η απάλειψή του (του υπογεγραμένου) τόση πίκρα προκάλεσε στον κ. Χριστιανόπουλο (1).
Δίχως άλλα προλογικά, ιδού ευθύς το πρόβλημά μου:
Θεωρώ πως στην (νέα) ελληνική, όπως άλλωστε και σε όλες τις γλώσσες που έχω ακούσει, φαίνεται να υπάρχουν το λιγότερο δύο τρόποι εκφοράς του ύψους της φωνής, δύο τονισμοί: ένας αναβατικός (ή αύξουσας έντασης) και ένας καταβατικός (ή μειούμενης έντασης). Για την ακρίβεια, πρόκειται για έναν κυματισμό από το μηδέν (άτονο) έως την κραυγή (πόσα, άραγε ντεσιμπέλ;) και αντιστρόφως.
Λίγα παραδείγματα.
a. “Τότε, η Μαριγώ ζήτησε και το ένα και το άλλο”:
a1. Αν τα συμπλεκτικά “και” τονιστούν δίχως έμφαση, αν δηλαδή στο ηχητικό γράφημα ο τονισμός τους έχει καθοδική φορά, τότε μιλάμε για καταβατικό τόνο (ή για την εκτελεσμένη βαρεία).
a2. Στην αντίθετη περίπτωση που θα τονίσω με έμφαση, στο ηχητικό γράφημα ο τονισμός τους έχει ανοδική φορά. Τότε μιλάμε για αναβατικό τόνο (ή για την το πάλαι ποτέ οξεία).
b. “ο πατέρας του ζήτησε έναν καφέ”
b1. Αν το «του» είναι κτητικό, είναι άτονο.
b2. Αν, όμως, είναι έμμεσο αντικείμενο, τότε τονίζεται (με καταβατικό τόνο).
(συνεχίζεται αμέσως)
(1) “μην καταργείτε την υπογεγραμμένη/ ιδίως κάτω από το ωμέγα/ είναι κρίμα να εκλείψει/ η πιο μικρή ασέλγεια/ του αλφαβήτου μας”, βλ. http://www.sarantakos.com/kibwtos/s-hrid.stianopoulos.html
Δίχως άλλα προλογικά, ιδού ευθύς το πρόβλημά μου:
Θεωρώ πως στην (νέα) ελληνική, όπως άλλωστε και σε όλες τις γλώσσες που έχω ακούσει, φαίνεται να υπάρχουν το λιγότερο δύο τρόποι εκφοράς του ύψους της φωνής, δύο τονισμοί: ένας αναβατικός (ή αύξουσας έντασης) και ένας καταβατικός (ή μειούμενης έντασης). Για την ακρίβεια, πρόκειται για έναν κυματισμό από το μηδέν (άτονο) έως την κραυγή (πόσα, άραγε ντεσιμπέλ;) και αντιστρόφως.
Λίγα παραδείγματα.
a. “Τότε, η Μαριγώ ζήτησε και το ένα και το άλλο”:
a1. Αν τα συμπλεκτικά “και” τονιστούν δίχως έμφαση, αν δηλαδή στο ηχητικό γράφημα ο τονισμός τους έχει καθοδική φορά, τότε μιλάμε για καταβατικό τόνο (ή για την εκτελεσμένη βαρεία).
a2. Στην αντίθετη περίπτωση που θα τονίσω με έμφαση, στο ηχητικό γράφημα ο τονισμός τους έχει ανοδική φορά. Τότε μιλάμε για αναβατικό τόνο (ή για την το πάλαι ποτέ οξεία).
b. “ο πατέρας του ζήτησε έναν καφέ”
b1. Αν το «του» είναι κτητικό, είναι άτονο.
b2. Αν, όμως, είναι έμμεσο αντικείμενο, τότε τονίζεται (με καταβατικό τόνο).
(συνεχίζεται αμέσως)
(1) “μην καταργείτε την υπογεγραμμένη/ ιδίως κάτω από το ωμέγα/ είναι κρίμα να εκλείψει/ η πιο μικρή ασέλγεια/ του αλφαβήτου μας”, βλ. http://www.sarantakos.com/kibwtos/s-hrid.stianopoulos.html