ανατροπή των δεδομένων

maritri73

δείτε και αυτό

ανατροπή των δεδομένων στο ανατολικό τμήμα της ευρωπαικής ηπείρου απέκλειε μια λογική κοινοτικού απομονωτισμού..."

nickel

Administrator
Staff member
Θα το χαλάρωνα λιγάκι. Π.χ. the reversal of the situation.

maritri73

Σας ευχαριστώ, θα δοκιμάσω και τα δύο για να δώ ποιό μου φαίνεται καλύτερο. Ευχαριστώ και πάλι

nickel

Administrator
Staff member
Αν, όπως υποψιάζομαι, αναφέρεται στην πτώση του Τείχους και τη διάλυση του ανατολικού μπλοκ, θα ήταν θεμιτή και μια πιο χαλαρή διατύπωση: the upheaval in Eastern Europe. Το reversal υποδηλώνει μια σχετικότητα.

pontios

.. maybe even turning of the tide?... or reversal of fortune?
Reversal, however, usually implies that the situation is going from good to bad... e.g., to suffer a reversal (a setback).

Overturning the status quo, just came to me - but I'm not sure if it suits (it might be a tad over the top)?

cougr

¥
......Reversal, however, usually implies that the situation is going from good to bad... e.g., to suffer a reversal (a setback).....

That's if you suffer a reversal but one could also be thankful or welcoming of it.

And now that I read my post again it was "turning of events" that I had in mind but unconsciously went with the more standard form of the expression.

nickel

Administrator
Staff member
Καλημέρα. Κάνουμε υποθέσεις γιατί δεν ξέρουμε σε τι αναφέρεται το κείμενο, ποια δεδομένα ανατράπηκαν, αν ανατράπηκαν, ποιοι έχασαν και ποιοι ωφελήθηκαν. Ωραίες είναι οι διάφορες εναλλακτικές διατυπώσεις και θα πρέπει να δει η ερωτώσα Mari ποια μπορεί να ταιριάζει στο κείμενό της.

Έχω μια απορία, ωστόσο. Το turn of events είναι απλώς αυτό που εμείς λέμε «εξέλιξη». Δηλώνει αλλαγή αλλά όχι κατ' ανάγκη δραματική αλλαγή (αν εδώ μιλάμε για τη διάλυση του ανατολικού μπλοκ, ο όρος θα ήταν ανεπαρκής). Είναι όμως το turning of events διαφορετικό από το turn of events;

cougr

¥
... Είναι όμως το turning of events διαφορετικό από το turn of events;....

Καμία διαφορά nickel. Απλώς μπερδεύτηκα. Δεν είμαι σίγουρος γιατί, αλλά είχα την εσφαλμένη εντύπωση ότι η ανατροπή ενίοτε μεταφράζεται ως turning και επειδή το turn συνήθως αποδίδεται ως τροπή, νόμιζα, λανθασμένα προφανώς, ότι το turning (αν και η διαφορά του με το turn ήταν ασήμαντη) ήταν η συγκεκριμένη λέξη που ψάχναμε.

PS: Now that I see Bernie's post together with your mention of "δραματική αλλαγή" perhaps we could also include "dramatic change/turn of events" as a possibility.

nickel

Administrator
Staff member
Αμέ, έτσι χρωματισμένο, είναι ό,τι πρέπει το dramatic turn of events — και καλούτσικο άλμπουμ για όποιον αγαπά τη μουσική των Dream Theater.

pontios

Αν, όπως υποψιάζομαι, αναφέρεται στην πτώση του Τείχους και τη διάλυση του ανατολικού μπλοκ, θα ήταν θεμιτή και μια πιο χαλαρή διατύπωση: the upheaval in Eastern Europe. Το reversal υποδηλώνει μια σχετικότητα.

Καλημέρα.
Αν πράγματι αναφέρεται στην δραματική αλλαγή που επήλθε στο ανατολικό μπλοκ (από τον κομουνισμό προς τον καπιταλισμό, υποθέτω), τότε ίσως θα πρέπει να βλέπουμε αυτή την αλλαγή ως μετατόπιση/shift (και όχι ως τροπή/turn, ή αναστροφή/reversal);

So, ανατροπή των δεδομένων = δραματική μετατόπιση ή δραστική μετατόπιση (κατ' ουσίαν, εδώ), = dramatic shift or radical shift?

pontios

Ήθελα να προσθέσω (στην ανωτέρω ανάρτηση μου, #13) - αν πρόκειται για απροσδόκητες, ή απρόβλεπτες εξελίξεις, τότε το "turn of events" (που πρότεινε ο cougr) είναι, νομίζω, μια πολύ καλή λύση.
"Turn of events" refers to unexpected developments.
So "dramatic turn of events" (cougr's last suggestion/fusion of ideas) refers to dramatic and unexpected developments (or to an unexpected dramatic development), in essence.
Ίσως θα πρέπει να χρησιμοποιείται μόνο σε περιπτώσεις όπου υπάρχει αυτό το στοιχείο της έκπληξης; .. but I'm not sure as
I also noticed, that "turn of events" could also refer to a deviation from the expected course - so how much of a surprise does a deviation represent, here? It's a little unclear?

Χρειαζόμαστε, φυσικά, περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τα συμφραζόμενα, για να μπορέσουμε να καταλήξουμε στη σωστή λύση.

pontios

It's taken me awhile but it would be remiss not to include: "overturn of conditions".

.. and it would be remiss of me not to engage in the following syllogism - "overturning of the conditions", here, could be tantamount to "overturning the established order of things" (or to "overturning the status quo") = revolution.
So, ανατροπή των δεδομένων = revolution... q.e.d. (ὅπερ ἔδει δεῖξαι). Revolution may sound over the top, but that's what we're more or less referring to here, in a round about way. ;)

cougr

¥
You've just reminded me, pontios, of the more common, yet synonymous phrase (to my above entry), "overthrow of conditions".

nickel

Administrator
Staff member
Καλημέρα. Εξακολουθούμε να συζητάμε χωρίς να ξέρουμε για τι συζητάμε. Έχω αντιρρήσεις για τη χρήση τού conditions αν δεν ξέρουμε το συγκείμενο. Και οπωσδήποτε δεν βλέπω πώς μπορούμε να πούμε για overthrow ή overturning of conditions. Conditions cannot be overthrown or overturned. They can be reversed, though. Αλλά ήδη πιστεύω ότι δεν έχουμε να κάνουμε με conditions. Mari, πες μας και μην αφήνεις τους άνδρες εδώ να ψάχνονται.

cougr

¥
Η αλήθεια είναι ότι το παράκανα με τις εικασίες, πάντως όσον αφορά τις φράσεις που ανέφερα παραπάνω (τις οποίες δεν εφηύρα εγώ) σε διαβεβαιώ, χωρίς καμία αμφιβολία, ότι όντως υπάρχουν ως σχήματα λόγου.

pontios

Καλημέρα ..
We have digressed, I know ... but it's taken an interesting twist.
cougr, re: your suggestion, overthrow of conditions - maybe it should be rephrased as overthrowing the existing conditions, which is more along the lines of overthrowing the existing state of things/(or overthrowing the status quo)?

nickel wrote ...
Conditions cannot be overthrown or overturned. They can be reversed, though.
Conditions can be improved, they can deteriorate, and I think they can be overturned, as above - but I'm not sure if they can be reversed (it's like saying the state of existence, or the state of things can be reversed?), unless we refer to medical conditions (where condition =disease, here) which of course can be reversed.

Please feel free to delete or move to another spot. :)