Παρέμβαση: Η αναθεώρηση του άρθρου 16 είναι θέμα δημοκρατίας
Η χώρα μας κατέχει μια μοναδική πρωτοτυπία. Είναι η μόνη στην Ευρώπη, αν όχι και σε ολόκληρο τον κόσμο, όπου ο κοινός νομοθέτης δεν είναι ελεύθερος να ρυθμίσει το καθεστώς των πανεπιστημίων σύμφωνα με τις εκπαιδευτικές, κοινωνικές και πολιτισμικές ανάγκες κάθε εποχής και τις προτεραιότητες της εκάστοτε πλειοψηφίας. Αντίθετα, περιορίζεται ασφυκτικά από το ίδιο το Σύνταγμα. Το τελευταίο δεν αρκείται στο να προβλέψει τα αυτονόητα, όπως, για παράδειγμα, ότι η ακαδημαϊκή ελευθερία κατοχυρώνεται, τα πανεπιστήμια αυτοδιοικούνται ή ότι το κράτος πρέπει να ενισχύει τους φοιτητές που έχουν ανάγκη. Υπεισέρχεται, αντίθετα, σε λεπτομέρειες, όπως για το ποια θα πρέπει να είναι υποχρεωτικά η οργανωτική μορφή των πανεπιστημίων ή ότι θα ακολουθούν το δημόσιο λογιστικό, λεπτομέρειες που εμποδίζουν τη μεταρρύθμιση και την ανάληψη καινοτόμων πρωτοβουλιών. Έχοντας υπηρετήσει στην ανώτατη εκπαίδευση επί δεκαετίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό, είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε πολύ καλά τα υπέρ και τα κατά των δημόσιων και των ιδιωτικών πανεπιστημίων. Σε άλλα σημεία συμφωνούμε και σε άλλα διαφωνούμε. Μας ενώνει ωστόσο η πεποίθηση ότι, όποιο πρότυπο και αν επιλεγεί, θα πρέπει ο νομοθέτης, με σοβαρότητα βέβαια, αλλά απερίσπαστος από νομικά κωλύματα, να μπορεί να το προσαρμόσει στις εκάστοτε συνθήκες. Διότι το ποιες είναι κάθε φορά οι καταλληλότερες μεταρρυθμίσεις είναι θέμα πολιτικής, με την ευγενέστερη έννοια του όρου, και όχι συνταγματικής κατοχύρωσης. Είναι θέμα, με άλλα λόγια, δημοκρατίας. Με αυτό το σκεπτικό, οι υπογράφοντες/υπογράφουσες απευθυνόμαστε προς τους βουλευτές της πλειοψηφίας και τους ζητούμε να δεχθούν να ανοίξει η συζήτηση για το αυριανό πανεπιστήμιο και στη χώρα μας. Γι’ αυτό, το άρθρο 16 του ισχύοντος Συντάγματος πρέπει να περιληφθεί στα αναθεωρητέα.
Οι υπογραφές
Το κείμενο υπογράφουν οι Νίκος Κ. Αλιβιζάτος (Παν. Αθηνών - ΕΚΠΑ), Δημήτρης Βαγιανός (London School of Economics), Νίκος Βέττας (Οικονομικό Παν. Αθηνών - ΟΠΑ), Γιάννης Βούλγαρης (Πάντειο), Λένα Διβάνη (ΕΚΠΑ), Παύλος Ελευθεριάδης (Οξφόρδη), Μιχάλης Ιακωβίδης (London Business School), Γιάννης Ιωαννίδης (Tufts), Δημήτρης Καιρίδης (Πάντειο), Αγγέλα Καστρινάκη (Παν. Κρήτης), Ιωάννης Μ. Κονιδάρης (ΕΚΠΑ), Γιάννης Κτιστάκις (Δημοκρίτειο Θράκης), Γιώργος Λέτσας (University College London), Αντώνης Μανιτάκης (ΑΠΘ), Βιργινία Μαντουβάλου (University College London), Μάνος Ματσαγγάνης (Πολυτεχνείο του Μιλάνου), Κώστας Μεγήρ (Yale), Δημήτρης Μπερτσιμάς (ΜΙΤ), Μιχάλης Μπλέτσας (MIT), Αμεντέο Οντόνι (MIT), Γιώργος Παγουλάτος (ΟΠΑ), Ηλίας Παπαϊωάννου (London Business School), Θοδωρής Πελαγίδης (Παν. Πειραιώς), Στέφανος Πεσμαζόγλου (Πάντειο), Χριστόφορος Πισσαρίδης (London School of Economics), Αλέξης Πολίτης (Παν. Κρήτης), Νίκος Σεβαστάκης (ΑΠΘ), Διομήδης Δ. Σπινέλλης (ΟΠΑ), Πάνος Τσακλόγλου (ΟΠΑ), Λουκάς Τσούκαλης (ΕΚΠΑ), Χαρίδημος Τσούκας (Πανεπιστήμια Κύπρου και Warwick), Αννα Φραγκουδάκη (ΕΚΠΑ), Μιχάλης Χαλιάσος (Πανεπιστήμιο Γκαίτε Φρανκφούρτης), Αριστείδης Χατζής (ΕΚΠΑ).
Το διάβασα εδώ:
http://www.kathimerini.gr/999128/ar..._0E01rBLCLRqscr3VSizNLKyolj1FY3vH-QaipLsxH-Ls
Η χώρα μας κατέχει μια μοναδική πρωτοτυπία. Είναι η μόνη στην Ευρώπη, αν όχι και σε ολόκληρο τον κόσμο, όπου ο κοινός νομοθέτης δεν είναι ελεύθερος να ρυθμίσει το καθεστώς των πανεπιστημίων σύμφωνα με τις εκπαιδευτικές, κοινωνικές και πολιτισμικές ανάγκες κάθε εποχής και τις προτεραιότητες της εκάστοτε πλειοψηφίας. Αντίθετα, περιορίζεται ασφυκτικά από το ίδιο το Σύνταγμα. Το τελευταίο δεν αρκείται στο να προβλέψει τα αυτονόητα, όπως, για παράδειγμα, ότι η ακαδημαϊκή ελευθερία κατοχυρώνεται, τα πανεπιστήμια αυτοδιοικούνται ή ότι το κράτος πρέπει να ενισχύει τους φοιτητές που έχουν ανάγκη. Υπεισέρχεται, αντίθετα, σε λεπτομέρειες, όπως για το ποια θα πρέπει να είναι υποχρεωτικά η οργανωτική μορφή των πανεπιστημίων ή ότι θα ακολουθούν το δημόσιο λογιστικό, λεπτομέρειες που εμποδίζουν τη μεταρρύθμιση και την ανάληψη καινοτόμων πρωτοβουλιών. Έχοντας υπηρετήσει στην ανώτατη εκπαίδευση επί δεκαετίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό, είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε πολύ καλά τα υπέρ και τα κατά των δημόσιων και των ιδιωτικών πανεπιστημίων. Σε άλλα σημεία συμφωνούμε και σε άλλα διαφωνούμε. Μας ενώνει ωστόσο η πεποίθηση ότι, όποιο πρότυπο και αν επιλεγεί, θα πρέπει ο νομοθέτης, με σοβαρότητα βέβαια, αλλά απερίσπαστος από νομικά κωλύματα, να μπορεί να το προσαρμόσει στις εκάστοτε συνθήκες. Διότι το ποιες είναι κάθε φορά οι καταλληλότερες μεταρρυθμίσεις είναι θέμα πολιτικής, με την ευγενέστερη έννοια του όρου, και όχι συνταγματικής κατοχύρωσης. Είναι θέμα, με άλλα λόγια, δημοκρατίας. Με αυτό το σκεπτικό, οι υπογράφοντες/υπογράφουσες απευθυνόμαστε προς τους βουλευτές της πλειοψηφίας και τους ζητούμε να δεχθούν να ανοίξει η συζήτηση για το αυριανό πανεπιστήμιο και στη χώρα μας. Γι’ αυτό, το άρθρο 16 του ισχύοντος Συντάγματος πρέπει να περιληφθεί στα αναθεωρητέα.
Οι υπογραφές
Το κείμενο υπογράφουν οι Νίκος Κ. Αλιβιζάτος (Παν. Αθηνών - ΕΚΠΑ), Δημήτρης Βαγιανός (London School of Economics), Νίκος Βέττας (Οικονομικό Παν. Αθηνών - ΟΠΑ), Γιάννης Βούλγαρης (Πάντειο), Λένα Διβάνη (ΕΚΠΑ), Παύλος Ελευθεριάδης (Οξφόρδη), Μιχάλης Ιακωβίδης (London Business School), Γιάννης Ιωαννίδης (Tufts), Δημήτρης Καιρίδης (Πάντειο), Αγγέλα Καστρινάκη (Παν. Κρήτης), Ιωάννης Μ. Κονιδάρης (ΕΚΠΑ), Γιάννης Κτιστάκις (Δημοκρίτειο Θράκης), Γιώργος Λέτσας (University College London), Αντώνης Μανιτάκης (ΑΠΘ), Βιργινία Μαντουβάλου (University College London), Μάνος Ματσαγγάνης (Πολυτεχνείο του Μιλάνου), Κώστας Μεγήρ (Yale), Δημήτρης Μπερτσιμάς (ΜΙΤ), Μιχάλης Μπλέτσας (MIT), Αμεντέο Οντόνι (MIT), Γιώργος Παγουλάτος (ΟΠΑ), Ηλίας Παπαϊωάννου (London Business School), Θοδωρής Πελαγίδης (Παν. Πειραιώς), Στέφανος Πεσμαζόγλου (Πάντειο), Χριστόφορος Πισσαρίδης (London School of Economics), Αλέξης Πολίτης (Παν. Κρήτης), Νίκος Σεβαστάκης (ΑΠΘ), Διομήδης Δ. Σπινέλλης (ΟΠΑ), Πάνος Τσακλόγλου (ΟΠΑ), Λουκάς Τσούκαλης (ΕΚΠΑ), Χαρίδημος Τσούκας (Πανεπιστήμια Κύπρου και Warwick), Αννα Φραγκουδάκη (ΕΚΠΑ), Μιχάλης Χαλιάσος (Πανεπιστήμιο Γκαίτε Φρανκφούρτης), Αριστείδης Χατζής (ΕΚΠΑ).
Το διάβασα εδώ:
http://www.kathimerini.gr/999128/ar..._0E01rBLCLRqscr3VSizNLKyolj1FY3vH-QaipLsxH-Ls