Έφη, πολύ με συγκίνησε η εξήγηση της κατάστασής σου:
Πρώτα εξουδετερώνουμε τους ανθρώπους γύρω μας και μετά ανοίγουμε τα φτερά μας στους ξένους
οπότε παρακινήθηκα να συμβάλω κι εγώ στη συσκότιση :) του θέματος με διαισθητικές, εντελώς ατεκμηρίωτες παρατηρήσεις βασισμένες στο πώς το αντιλαμβάνομαι συγχρονικά, όχι διαχρονικά/ ιστορικά.
α) Ποια είναι η συντακτική ανάλυση της ερώτησης 'Τι ώρα είναι;' και της απάντησής της; (πχ. 'Η ώρα είναι 7')
β) Γιατί λέμε 'Στις 7 η ώρα' και όχι 'Στην 7 η ώρα'; (Επειδή 'η ώρα' είναι ενικός)
γ) Γιατί δε ρωτάμε στον πληθυντικό, δηλαδή 'Τι/Ποιες ώρες είναι;' (αφού σύμφωνα με την απάντηση, σπάνια είναι στον ενικό)
δ) Γιατί δε ρωτάμε 'Ποια είναι η ώρα;' ή 'Σε ποιαν ώρα;'
και τέλος
ε) Γιατί είναι σωστό 'Στη 1' και όχι 'Στις 1΄; (Η ερώτηση είναι παγίδα, εγώ την απάντησα και να πού φτάσαμε
α) Η ερώτηση έχει όλα τα χαρακτηριστικά απρόσωπης σύνταξης αλλά η απάντηση όχι, και αυτό είναι η πηγή των δεινών μας. Η απάντηση έχει υποκείμενο την ώρα. Αν το υπονοήσουμε και στην ερώτηση, καταλήγουμε στο "Τι ώρα είναι η ώρα;". Εκείνο που διαβλέπω είναι συμφυρμός δύο "ωρών": της χρονικής στιγμής (ή γενικότερα του χρόνου) και της μονάδας μέτρησης του χρόνου. Χορεύουν βαλσάκι εναλλασσόμενες αμέριμνα κι εμείς τρέχουμε και δεν φτάνουμε. Πρόσεξε όμως ότι, όπως και να έχει το πράγμα, η ερώτηση είναι συντακτικά άψογη.
β) Στις 7 [ώρες ήταν/ είναι/ θα είναι] η χρονική στιγμή. Ο μόνος πληθυντικός που θα μπορούσε να υπάρξει θα ήταν "Στις 7 ώρες η ώρα"!
γ) Η διπλή φύση της ώρας... Και προφανώς δεν εννοείς "ποιες" αλλά "πόσες".
δ) Πέρα από το δισυπόστατο της ώρας, ας προστεθεί ότι η ερώτηση με το "ποια" θα απαιτούσε απάντηση του τύπου "η έβδομη ώρα" ή "η εφτά ώρα".
ε) Τώρα μας τα χαλάς. Το λανθασμένο της έκφρασης είναι πρόσφατη εφεύρεση των νεοκαθαρολόγων και δεν βλέπω κανένα λόγο να τους κάνουμε τη χάρη. Για πάρα πολύ καιρό κανείς δεν έλεγε "στη μία η ώρα". Εδώ παίζει βέβαια καθοριστικό ρόλο η πανίσχυρη αναλογία και η ευλογημένη οικονομία του ζωντανού λόγου. Ας παρατηρήσουμε όμως επίσης ότι χρησιμοποιούμε απόλυτο αριθμητικό ("εφτά" και όχι "έβδομη"), και αυτό ασφαλώς επιτρέπει στην αναλογία να φροντίσει για τα υπόλοιπα.
Επαναλαμβάνω: με κάθε επιφύλαξη, μέχρις ότου οι επιχωριάζοντες χαλκέντεροι ξετρυπώσουν τεκμηρίωση για τη σωστή τοποθέτηση του ζητήματος και εξοβελίσουν τις υποθέσεις μου στο πυρ το εξώτερο. Ώρα κι αυτή να ασχολούμαστε με το τι ώρα είναι! "Δώδεκα και μισή. Πώς πέρασεν η ώρα./ Δώδεκα και μισή. Πώς πέρασαν τα χρόνια." Πέρασεν η ώρα [ενικός], κάτι που προφανώς προϋποθέτει ότι πέρασαν και οι ώρες. Πόση ώρα πέρασε; Τρεις ώρες. Κάτι που αποδεικνύει ότι η ώρα είναι μονάδα μέτρησης της ώρας.
Εντάξει, μην τα πεις όλα αυτά στο παιδί και το τρελάνεις. Επωφελήσου για μάθημα περί σχετικότητας και για το ότι τα τακτοποιημένα σχήματα βγαίνουν από την πολύπλοκη πραγματικότητα και όχι το αντίστροφο.