Ian Jenkins, The Parthenon Frieze
Τώρα που άνοιξε το Νέο Μουσείο Ακρόπολης, ξαναδιαβάζω (λόγω επαγγέλματος) το βιβλίο αυτό του Senior Curator in the Department of Greek and Roman Antiquities in the British Museum, μα αξίζει σίγουρα μία ανάγνωση από κάθε ψαγμένο επισκέπτη. Πολλά τα ερωτήματα για τη ζωφόρο, η οποία, ειρήσθω εν παρόδω, δεν αναφέρεται από κανέναν αρχαίο συγγραφέα.
Γιατί ήταν εκεί πάνω, σχεδόν κρυμμένη απ’ τις εξωτερικές κολόνες; Πόσοι τεχνίτες τη σκάλισαν; Γιατί τα πρόσωπα των καβαλάρηδων είναι σχεδόν ίδια μεταξύ τους, ενώ τα άλογα διαφέρουν; Λαξεύτηκε πάνω στο ναό ή κάτω στο χώμα; Τι παριστάνει: μια στάνταρ πομπή των Παναθηναίων ή τη μυθική της απαρχή ή τη συγκεκριμένη πομπή πριν από τη μάχη του Μαραθώνα; Ισχύει ή όχι ότι ο αριθμός των μαχίμων είναι 192, όσοι και οι Αθηναίοι νεκροί του Μαραθώνα; Γιατί έχει ιππείς και όχι πεζούς στρατιώτες, όπως ξέρουμε από τις αρχαίες πηγές πως είχε στην πραγματικότητα; Πόση σχέση έχει με τη ζωφόρο της αίθουσας των Βασιλέων (Apadana) στην Περσέπολη; Εκτυλίσσεται στην Ακρόπολη ή στην Αγορά; Είναι μία ή δύο διαφορετικές πομπές; Γιατί απ’ τη μια μεριά έχει κριάρια κι απ’ την άλλη όχι; Και μουσικούς απ’ τη μια κι απ’ την άλλη μάλλον όχι; Κλπ. κλπ.
Μετά την ανάλυση και τη βιβλιογραφία, ακολουθεί φωτογραφική έκθεση της ζωφόρου, λίθος προς λίθο, με σχόλια. Χρήσιμος οδηγός.
Μελανά σημεία:
1) τη δυτική ζωφόρο, που είναι η μόνη που βρίσκεται κυρίως στην Αθήνα, την ξεπετάει στο άψε-σβήσε, εκτός από τους λίθους I και II, που βρίσκονται, τι σύμπτωση! στο Λονδίνο.
2) στο θέμα του Έλγιν υιοθετεί μια κουτοπόνηρη στάση (βλ.
σχόλιό μου στο οικείο νήμα).