Ο βαθμός που αναφέρεις στο IELTS είναι χάλια από άποψη συνεννόησης. Ένας γνωστός μου είχε παραπάνω, οριακά όσο του είχε ζητήσει ένα πανεπιστήμιο για μεταπτυχιακά, και μου είχε στείλει μια εργασία του να τη δω και δεν ήξερα από πού να ξεκινήσω να διορθώνω. Οπότε καλό είναι να μην υπάρχουν ψευδαισθήσεις, και ειδικά η ψευδαίσθηση ότι αν καθίσεις να διαβάσεις πέντε γραμματικούς κανόνες θα πας στη συνέντευξη και θα καταλαβαίνεις τις ερωτήσεις που θα σου κάνει η επιτροπή που θα αποτελείται π.χ. από έναν Σκωτσέζο, έναν Κόκνει κι έναν από το Μάντσεστερ (που είναι πιο βασικό από το να απαντάς στις ερωτήσεις).
Κατά τη γνώμη μου καλό είναι να καθίσεις να ακούσεις (χωρίς εικόνα, μόνο ήχο είναι το ζητούμενο) όσα περισσότερα βρετανικά ραδιοφωνικά προγράμματα μπορείς, από ειδήσεις, συζητήσεις, μέχρι ραδιοσαπουνόπερες, ώστε να συνηθίσει το αυτί σου την ομιλία.
Μετά να καθίσεις να μάθεις πεντέξι τυποποιημένες εκφράσεις, όπως π.χ. τι απαντάμε όταν μπαίνουμε στο χώρο της συνέντευξης και μας λένε καλωσήρθατε κύριε Κατζιλαλαλαλποαπαπαντακοκοκοκπουπου (εκεί του λες call me John και τελειώνει η σφαγή του ονόματός του), εγώ λέγομαι Σμιθ και είμαι ο διευθυντής του σχολείου, από εδώ η κυρία Τζόουνς, η υποδιευθύντρια κλπ. κλπ. (και για να μην έχεις απορία, επειδή μετά από κάθε όνομα θα κάνει παύση, τους λες χαίρω πολύ, pleased to meet you ή αν σου πουν How do you do, απαντάς How do you do). Επίσης, αν όσο περιμένεις σε ρωτήσουν Have you travelled far today? να ξέρεις ότι η απάντηση είναι σύντομη, δεν τους ενδιαφέρει το ταξίδι,κουβέντα κάνουν. Τους λες π.χ. Maida Vale, αν από εκεί ξεκίνησες. Ή αν σου πουν Have you had a good journey? λες Yes, very good, thank you.
Να ξέρεις επίσης ότι αν σου πουν Nice day today, isn't it? ή Terrible rain today, don't you think? η απάντηση είναι ναι, ακόμα κι αν διαφωνείς. Δεν ρωτάνε τη γνώμη σου για τον καιρό, είναι κοινωνική σύμβαση αυτός ο διάλογος. Και συνήθως πάει κάπως έτσι:
Terrible weather today, isn't it?
Indeed. However, it's supposed to be sunny tomorrow.
Και εδώ σταματάς, εκτός αν συνεχίσουν οπότε συνεχίζεις να συμφωνείς με ό,τι πουν.
Και μετά θα περάσετε στις ερωτήσεις.
Και πιθανόν να έχει και παρουσίαση/ υποδειγματική διδασκαλία, που θα πρέπει να κάνεις, από την οποία θα εξαρτηθεί η πρόσληψή σου, οπότε πρέπει να είναι άψογη. Αυτό που ζητάνε να δουν πλέον όλοι είναι interaction. Οπότε στο δεκάλεπτο της υποδειγματικής διδασκαλίας θα πρέπει να κάνεις κάτι διαδραστικό, και να έχεις φέρει μαζί σου όλα τα συμπράγκαλα, αν π.χ. είναι παιχνίδι με κάρτες που τις βάζουν σε ομάδες, έχεις μαζί σου μερικά σετ κάρτες για να δώσεις σε όλους (ένα σετ την ομάδα, π.χ.). Εννοείται ξεκινάς την παρουσίασή σου σα να είσαι σε τάξη: Hello, my name is Χ and this is a third level mathematics presentation. Ναι, τους λες ακριβώς για ποια τάξη κλπ.
Αν με αυτά είσαι άνετος (κι ο μόνος τρόπος για την παρουσίαση είναι παπαγαλία και εξάσκηση), τότε δεν έχεις να φοβηθείς τίποτα. Πριν λίγο καιρό σε ένα γκρουπ που είμαι στο FB ένας που μας συστήθηκε ως δάσκαλος βιολογίας σε γυμνάσιο, με μεταπτυχιακά στο ΗΒ, μας έδειξε κάτι που είχε γράψει στα αγγλικά και ήταν εμφανές ότι από γραμματική, συντακτικό, λεξιλόγιο κλπ. πέρασε και δεν κόλλησε. Κι αυτός διδάσκει τα παιδιά μας και τον πληρώνουμε με τους φόρους μας. Επομένως δεν έχεις να φοβάσαι. Έχουν τόσες ελλείψεις που προσλαμβάνουν όποιον μπορεί να κάνει κάποια στοιχειώδη. Το γιατί έχουν ελλείψεις θα το καταλάβεις μόλις πιάσεις δουλειά. Hint: έχει να κάνει με το ότι κανένας μισθός δεν είναι αρκετός για να διδάξεις τέτοια @#$%παιδα.
Σημ. Μην νομίζεις ότι θα πας σε κανένα καλό σχολείο με παιδάκια γαλλικά και πιάνο, παλιόπαιδα είναι παντού. Το bullying πάει σύννεφο, και χτες διάβαζα στην εφημερίδα για διάφορα περιστατικά σεξουαλικής βίας μεταξύ μαθητών, ακόμα και σε δημοτικά.