Κατ' αρχήν, σε αντιστάθμιση του συνδέσμου με τη συνέντευξη Γιανναρά, βάζω εδώ το σύνδεσμο της εκπομπής των
Νέων Φακέλων της 8/12, για όσους τυχόν δεν την έχουν δει. Τη βρίσκω πολύ ισορροπημένη, και καθόλου ντελιριακή. Και δε νομίζω ο Παπαχελάς να είναι αριστερός! Απλώς δεν είναι φασιστάκος, σαν τον κο καθηγητή.
Δεύτερον, εγώ δεν φιλοδοξώ να δω τώρα να λύνεται το πολιτικό πρόβλημα της χώρας, που δε λύνεται εδώ και 180 χρόνια. Φιλοδοξώ όμως να δω μια αστυνομία που δε θα τη φοβάμαι, αν δεν διαπράττω κάτι παράνομο. Αντί για τον Γρηγορόπουλο, θα μπορούσε να είναι η κόρη μου ή ο γιος μου ή εγώ ο ίδιος. Αντί για τον Κύπριο φοιτητή της υπόθεσης της ζαρντινιέρας, θα μπορούσα να είμαι εγώ ο ίδιος. Φιλοδοξώ επίσης, αν είμαι κάτοικος Εξαρχείων (ναι! υπάρχουν ΑΝΘΡΩΠΟΙ που ζούνε στα Εξάρχεια), να μην είμαι υποχρεωμένος να αναπνέω χημικά μέσα στο ίδιο μου το σπίτι επί 24ώρου βάσεως επί μία εβδομάδα, επειδή μια κυβέρνηση δεν έχει άλλο πλάνο για την περιοχή από το στιγματισμό και την αρνητική μυθοποίηση της γειτονιάς μου και από τη συλλογική χημική δηλητηρίαση των κατοίκων της, αθώων και ενόχων. Για μένα αυτό είναι το κύριο, τη δε υψηλή πολιτική για τη λύση των προβλημάτων της χώρας την αφήνω για μιαν άλλη φορά, όταν δεν θα τρέχουν ακατάσχετα τα δάκρυά μου μέσα στο ίδιο μου το σπίτι.
Ήρθε ο επίτροπος του Συμβουλίου της Ευρώπης για τα ανθρώπινα δικαιώματα Τόμας Χάμαρμπεργκ στην Αθήνα την εβδομάδα των επεισοδίων και έκανε
συγκεκριμένες προτάσεις για το αισχρό κύκλωμα που λέγεται "αστυνομικός σκοτώνει-βασανίζει-δέρνει / δικαιοσύνη αθωώνει" (Κανελλοπούλου 1980, Καλτεζάς 1985, Κύπριος φοιτητής υπόθεσης ζαρντινιέρας, βασανισμός με ηλεκτροσόκ στο Α.Τ. Ασπροπύργου 2002 για οδήγηση χωρίς δίπλωμα και
μεθόδευση προς την παραγραφή, προσεχώς Γρηγορόπουλος, μεταπροσεχώς ποιος; εγώ; εσύ;), και συγκεκριμένα πρότεινε 1) να συσταθεί ειδική ανεξάρτητη αρχή που θα ερευνά κατηγορίες εις βάρος των αστυνομικών και 2) να μην οπλοφορούν οι αστυνομικοί, και, απ' όσο ξέρω, οι προτάσεις του δεν συζητήθηκαν καθόλου από τους "υπεύθυνους" πολιτικούς και λοιπούς παπαρολόγους, ούτε η δεύτερη -φυσικά!- μα ούτε καν η πρώτη. Αυτό δείχνει ότι θα ζούμε στο εξής απλώς περιμένοντας τον επόμενο φόνο, και την επόμενη αθώωση. Αν ο Καραμανλής έβγαινε και έλεγε ότι θα ιδρυθεί μια τέτοια αρχή, αντί για τα ξύλινα διαγγέλματά του, πόσοι δεν θα ένιωθαν ότι επιτέλους έχει αφτιά και ακούει, ότι επιτέλους κάτι θα αλλάξει σ' αυτό τον τομέα, τον τόσο βεβαρημένο και ντροπιαστικό για τη χώρα μας;
Όσο για το αν ήταν εξέγερση:
Εξέγερση ήταν, της μαθητικής νεολαίας πρωτίστως. Δείτε τα στατιστικά των συλλήψεων στην εκπομπή του Παπαχελά. Κάποιοι δεν θέλουν εξεγέρσεις. Δικαίωμά τους. Άλλοι, λένε ότι τις θέλουν (σαν τον Γιανναρά!!!!) αλλά τις θέλουν στα μέτρα τους, από το ράφτη. Μπορεί να μη σου αρέσουν τα πεπραγμένα της, μπορεί να θεωρείς ότι έχει ξεστρατίσει, ότι είναι αδιέξοδη, μπορεί να φρονείς εδώ και χρόνια ότι δεν υπάρχει καν στράτα/διέξοδος, αλλά μια εξέγερση έχει αντικειμενικά χαρακτηριστικά, και αυτά δεν είναι το αν είναι μαζική (και πόσο μαζική; είναι 450 γραμμάρια, να βάλω λίγο ακόμα;), ούτε το αν θα αποτελείται από εργάτες (πολύ κουκουέδικο αυτό: στην Ελλάδα των οικογενειακών επιχειρήσεων ζούμε!) ή από νοικοκυραίους (η ίδια η λέξη αποταξικοποιεί τον άνθρωπο τον οποίον χαρακτηρίζει και του δίνει μια διάσταση οικουρούντος όφη και οικογενειάρχη, δηλ. απολίτικη, οπότε είναι αντίφαση εν τοις όροις με την εξέγερση), ούτε το αν θα βαδίσει ενάντια στη Βουλή ή όχι (που βάδισε η συγκεκριμένη, και θα την έκαιγε, αν μπορούσε, αλλά ευτυχώς δε ζούμε στη Ρώμη του 1922), αλλά το αν είναι ακηδεμόνευτη/ανεξέλεγκτη (είτε αυτό θεωρείται θετικό είτε αρνητικό, δεν έχει σημασία) και αν έχει γνήσια οργή. Το δε ότι θα πρέπει να είναι έτοιμοι οι εξεγερμένοι να πάνε (τουλάχιστον) φυλακή, γιατί αλλιώς είναι τζάμπα μάγκες, δεν το καταλαβαίνω καθόλου. Έχουν ήδη γίνει πολλές συλλήψεις και έχουν απαγγελθεί πάμπολλες κατηγορίες, αρκετές για κακούργημα, και για εγκληματική οργάνωση βάσει του ("αντι")τρομοκρατικού νόμου. Φαίνεται αυτά δεν φτάνουν, πρέπει να ανεβεί ο πήχης ώστε να δικαιούνται οι μαινόμενοι δεκατεσσάρηδες το υψηλό στάτους του εξεγερμένου.
Τέλος, οι συγκρίσεις με μυθοποιημένες εξεγέρσεις του παρελθόντος, οι οποίες τάχα ήτανε πιο μαζικές/σοβαρές/υπεύθυνες/με διέξοδο κλπ. είναι έωλες (γράψτε τη λέξη όπως θέλετε). Ξέρουν πολύ καλά, όσοι έχουν διαβάσει γι' αυτές τις υποθέσεις, ότι ο Μάης του '68 ξεκίνησε από δέκα κωλόπαιδα στην Ναντέρ που ήταν αποφασισμένα να τα διαλύσουν όλα. Σιγά την υπευθυνότητα! Ξέρουμε, εδώ στα δικά μας, ότι το Πολυτεχνείο ξεκίνησε από μια παρεξήγηση. Πώς ήταν δυνατό το '73, στην Ελλάδα της χούντας και της αντιπαροχής, η εξέγερση να έχει χαρακτηριστικά 2008, της άπατης πιστωτικής κάρτας και του
; Μη συγκρίνουμε ανόμοια πράγματα για να αρνούμαστε τα ειδοποιά χαρακτηριστικά της φετινής εξέγερσης. Στην κοινωνία των δύο τρίτων δεν μπορείς να περιμένεις "μαζικές" εξεγέρσεις. Ο πολύς κόσμος θέλει λύσεις, ασφάλεια και δημοκρατία, δεν έχει λόγο να κάνει εξεγέρσεις, θέλει μεταρρυθμίσεις. Οι εξεγέρσεις γίνονται στα μέρη μας όταν κάποιοι, μειονότητες πάντα, λένε "δεν πάει άλλο", για κάτι που τους αφορά αυτούς και όχι το περίφημο σύνολο του λαού. Ευτυχώς, άλλωστε. Αλλιώς θα ήμασταν ακόμα πιο πίσω σαν χώρα. Εκεί δηλαδή που θέλει να μας γυρίσει ο κος Γιανναράς με τον Πούτιν του.