@Κώστα: Το ημίκλαστο ξεπήδησε από κάποια εφιαλτική ανάμνηση, μια και έχει δημοσιοϋπαλληλική προέλευση ή σχέση με διαγωνισμούς, μόνο που το ημίκλαστο, αν θυμάμαι καλά, δημιουργείται από κάθετο σπάσιμο του φύλλου και όχι το οριζόντιο που δίνει το πραγματικό Α5.
Προσπαθώ να φανταστώ εσένα και τον Earion, τον ένα σε ρόλο μεταφραστή και τον άλλο σε ρόλο επιμελητή (ή αντίστροφα, τον ένα σε ρόλο επιμελητή και τον άλλο σε ρόλο μεταφραστή :) ), με την τόσο επιδέξια χρήση του λόγου αλλά και της στίξης, να καταφέρνετε να μετατρέπετε ένα κόμμα σε ομηρικό ζήτημα! Και να 'μαι από μια γωνιά να απολαμβάνω κομματικό καβγά...
Πάντως:
Ο ρόλος του [κόμματος] είναι άλλος: να ξεχωρίζει τις δευτερεύουσες από τις κύριες προτάσεις μέσα στην περίοδο· να απομονώνει παρενθετικά στοιχεία (επεξηγήσεις, επιφωνήματα ή και προτάσεις ολόκληρες)· και να στοιχίζει σωστά τους όρους της πρότασης, ιδίως όταν είναι πολλοί, ώστε να γίνεται αβίαστα αντιληπτή η διαδοχή υποκειμένου--ρήματος--αντικειμένου. Λειτουργίες δηλαδή που έχουν να κάνουν με την οπτική πρόσληψη του κειμένου.
Αυτή είναι η βασική λειτουργία της στίξης, την οποία υπηρετούμε επειδή τη διέπει κοινή λογική και μαθηματικότητα. Το προσωπικό στοιχείο, αυτό που ξεπερνά τον μέσο κοινό παρονομαστή, το επιτρέπουμε σε όλα τα επίπεδα (στίξη, σύνταξη, ορθογραφία κ.λπ.) αν ο συγγραφέας έχει το πάνω χέρι σ' αυτά σε σχέση με τον επιμελητή. Αλλιώς, ισοπέδωση.
Δόκτορα, έχεις δίκιο, είναι δύσκολο. Η πρακτική λέει ότι στα ελληνικά γράφουμε «ο Πίτερ, ο Πολ και η Μαίρη». Όταν υπάρχει αυτή η πρακτική, δεν μπορεί ένας να γράφει «ο Πίτερ, ο Πολ, και η Μαίρη», ελπίζοντας ότι οι παρατηρητικοί αναγνώστες τους, όταν θα γράψει «ο Πίτερ, ο Πολ και η Μαίρη», θα καταλάβουν ότι κάτι τρέχει, ότι ο Πολ και η Μαίρη είναι κάτι σαν Βοσνία και Ερζεγοβίνη. Πολλά ζητάς.... Ισοπέδωση θα σε περίμενε κι εσένα. :)
Προσπαθώ να φανταστώ εσένα και τον Earion, τον ένα σε ρόλο μεταφραστή και τον άλλο σε ρόλο επιμελητή (ή αντίστροφα, τον ένα σε ρόλο επιμελητή και τον άλλο σε ρόλο μεταφραστή :) ), με την τόσο επιδέξια χρήση του λόγου αλλά και της στίξης, να καταφέρνετε να μετατρέπετε ένα κόμμα σε ομηρικό ζήτημα! Και να 'μαι από μια γωνιά να απολαμβάνω κομματικό καβγά...
Πάντως:
Ο ρόλος του [κόμματος] είναι άλλος: να ξεχωρίζει τις δευτερεύουσες από τις κύριες προτάσεις μέσα στην περίοδο· να απομονώνει παρενθετικά στοιχεία (επεξηγήσεις, επιφωνήματα ή και προτάσεις ολόκληρες)· και να στοιχίζει σωστά τους όρους της πρότασης, ιδίως όταν είναι πολλοί, ώστε να γίνεται αβίαστα αντιληπτή η διαδοχή υποκειμένου--ρήματος--αντικειμένου. Λειτουργίες δηλαδή που έχουν να κάνουν με την οπτική πρόσληψη του κειμένου.
Αυτή είναι η βασική λειτουργία της στίξης, την οποία υπηρετούμε επειδή τη διέπει κοινή λογική και μαθηματικότητα. Το προσωπικό στοιχείο, αυτό που ξεπερνά τον μέσο κοινό παρονομαστή, το επιτρέπουμε σε όλα τα επίπεδα (στίξη, σύνταξη, ορθογραφία κ.λπ.) αν ο συγγραφέας έχει το πάνω χέρι σ' αυτά σε σχέση με τον επιμελητή. Αλλιώς, ισοπέδωση.
Δόκτορα, έχεις δίκιο, είναι δύσκολο. Η πρακτική λέει ότι στα ελληνικά γράφουμε «ο Πίτερ, ο Πολ και η Μαίρη». Όταν υπάρχει αυτή η πρακτική, δεν μπορεί ένας να γράφει «ο Πίτερ, ο Πολ, και η Μαίρη», ελπίζοντας ότι οι παρατηρητικοί αναγνώστες τους, όταν θα γράψει «ο Πίτερ, ο Πολ και η Μαίρη», θα καταλάβουν ότι κάτι τρέχει, ότι ο Πολ και η Μαίρη είναι κάτι σαν Βοσνία και Ερζεγοβίνη. Πολλά ζητάς.... Ισοπέδωση θα σε περίμενε κι εσένα. :)